موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

درآمد مهندسان در آلمان

درآمد مهندسان در آلمان

اطلاع از درآمد مهندسان در آلمان از جمله مسائلی است که آگاهی از آن می‌تواند بسیار موثر و مفید باشد و به متقاضیان در اخذ ویزای کاری کمک کند. بر اساس اظهارات وب‌سایت fair-news.de، کشور آلمان تا سال 2029 باید حدود 710000 مهندس، یعنی 42% از کارکنان فعلی را به‌دلیل افزایش سن جایگزین کند. این موضوع به معنای توسعه بازار کار مهندسی آلمان خواهد بود.

اگر می‌خواهید به‌عنوان مهندس مکانیک، مهندس صنایع، مکاترونیک و… آلمان را انتخاب کنید، چشم‌انداز شغلی خوبی در انتظارتان خواهد بود. درآمد مهندس در آلمان در هر شرایطی خوب است. میزان درآمد به منطقه‌ای که در آن کار می‌کنید، سابقه کاری، حوزه تخصصی و… بستگی دارد. در ادامه این مطلب، همه فاکتورهای مؤثر در حقوق مهندسی این کشور را بررسی می‌کنیم.

حقوق و درآمد مهندسان در آلمان چقدر است؟

نگاهی کلی به وضعیت درآمد مهندسان در آلمان

طبق داده های آژانس کار فدرال آلمان (German Federal Employment Agency)، متوسط درآمد مهندسان در آلمان در سال 2022 حدود 70,000 یورو در سال بوده است. با این حال، این عدد بسته به عواملی مانند رشته مهندسی خاص، سال ها تجربه، موقعیت مکانی و اندازه شرکت متفاوت باشد. دستمزدها از 58،000 یورو (کمترین) تا 88،000 یورو (بالاترین) متغیر است.

به عنوان مثال، یک مهندس ارشد با چندین سال تجربه ممکن است به طور قابل توجهی بیشتر از یک مهندس جوان که تازه در این زمینه شروع به کار کرده است، درآمد داشته باشد. علاوه بر این، مهندسانی که در صنایع خاصی مانند خودروسازی یا هوافضا کار می‌کنند ممکن است در مقایسه با کسانی که در سایر زمینه‌ها کار می‌کنند حقوق بیشتری دریافت کنند. از طرفی نیاز به جذب مهندسان در آلمان افزایش یافته و آمار مهاجرت این رشته به شکل قابل‌توجهی رشد دارد.

با کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در آلمان، این کشور بر اساس آمار وب سایت rodriguez-iconsulting به مهاجرت حداقل 15000 مهندس برای پر کردن موقعیت‌های شغلی و جبران کمبود نیروی انسانی در سال نیاز دارد. نیاز به جذب نیروی متخصص در کنار درآمد مهندسان در آلمان باعث شده تا این کشور به یکی از مهم‌ترین مقاصد مهاجرتی برای ایرانیان تبدیل شود. جدول زیر، اطلاعات کلی وضعیت درآمد مهندسان در آلمان را نشان می‌دهد که می‌توانید این اعداد و ارقام را با هزینه زندگی در آلمان مقایسه کنید.

وضعیت درآمد مهندسان در آلمان
درآمد ساعتی19 یورو
حداقل درآمد ماهانه1020 یورو
حداکثر درآمد ماهانه6800 یورو
میانگین درآمد مهندس در سال38600 یورو
شهرهای با بالاترین درآمدبرلین (Berlin)، هامبورگ (Hamburg)، مونیخ  (Munchen)
تخصص‌های با بالاترین درآمدمهندسی مدیریت پروژه
مهندسی مدیریت تولید
مهندسی مدیر تحقیق و توسعه
مهندس نرم افزار (برنامه نویس)

برای مهندسان در کشور آلمان یک چشم انداز عالی شغلی در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی می‌شود. در حال حاضر، موقعیت‌های کاری زیادی در حوزه تحقیق و توسعه یا R&D برای مهندسان وجود دارد. برخی از پرتقاضاترین حوزه‌های شغلی برای مهندسان عبارت است از:

  • تکنولوژی اتوماسیون (Automation technology)
  • نظارت بر برنامه‌ریزی و معماری ساختمان (Supervision of construction planning and architecture)
  • صنعت خودرو، از جمله حمل‌ونقل الکتریکی و رانندگی بدون سرنشین (Automotive industry, including electromobility and autonomous driving)
  • انرژی‌های تجدیدپذیر و حفاظت از محیط‌زیست (Renewable energies and environmental protection)
  • هوش مصنوعی یا AI (Artificial intelligence)

به‌عنوان یک مهندس در آلمان می‌توانید در حوزه‌های مختلف دیگری از جمله برنامه‌ریزی و مدیریت تولید فنی، تضمین کیفیت، ساخت‌وساز یا ساخت ماشین کار کنید. اغلب مهندسان با سابقه و ماهر، به‌عنوان سرپرست یا مدیر کار می‌کنند. در مطلب مشاغل مورد نیاز آلمان می‌توانید مشاغل پرتقاضای دیگر را بررسی کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

شهرهای با بالاترین درآمد مهندس در آلمان

شهر محل کار، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در درآمد مهندسان در آلمان است. در واقع وضعیت شغلی و درآمد در شهرهای مختلف، یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان مهاجرت به آلمان موردتوجه قرار دهید. جدول زیر، وضعیت حقوق مهندس در آلمان در شهرهای مختلف را طبق داده‌های وب سایت salaryexplorer نشان می‌دهد:

درآمد رشته مهندسی در شهرهای مختلف آلمان
برلین (Berlin)3660 یورو
هامبورگ (Hamburg)3600 یورو
مونشن (Munchen)3,540 یورو
کلن (Koln)3,480 یورو
فرانکفورت (Frankfurt)3420 یورو
دوسلدورف (Dusseldorf)3370 یورو
اشتوتگارت (Stuttgart)3290 یورو
اسن (Essen)3,240 یورو
برمن (Bremen)3,180 یورو
دورتموند (Dortmund)
3100 یورو

وضعیت درآمد مهندسان در شروع کار و با افزایش تجربه

مانند هر شغل دیگری، درآمد مهندسان در آلمان بسته به سابقه آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. طبیعتاً مهندسان کم تجربه در سال‌های اول کاری خود درآمدی مشابه مهندسان باتجربه و خبره دریافت نخواهند کرد. برای بررسی دقیق افزایش درآمد برحسب سابقه کاری، می‌توانید داده‌های جدول زیر را که حاصل یک تست انجام شده توسط پورتال آنلاین ingenieurkarriere.de است، مشاهده کنید.

بررسی افزایش درآمد سالانه مهندسان در آلمان برحسب افزایش سابقه کاری
یک تا دو سال سابقه کاری حرفه‌ای46,600 یورو
شش تا یازده سال سابقه کاری56,600 یورو
11 تا 16 سال سابقه کاری62,600 یورو
16 تا 20 سال سابقه کاری68,000 یورو

هرچه سابقه شما در مهندسی بیشتر باشد، مسئولیت‌های شغلی نیز ارتقا می‌یابد. برای مثال، یک مهندس می‌تواند با 3 تا 5 سال سابقه کاری به‌عنوان مدیر پروژه، 56,900 یورو درآمد در سال داشته باشد. همچنین درآمد مهندسی در آلمان که به‌عنوان سرپرست یا مدیرگروه کار می‌کنند، پس از گذشت مدت‌زمان مشابه به حدود 57,500 یورو می‌رسد.

کدام مشاغل مهندسی بالاترین درآمد را دارند

رشته مهندسی، شامل تخصص‌های بسیار متنوعی است که درآمد هر یک از این مشاغل با یکدیگر تفاوت دارد. در مطلب مهاجرت مهندسین به آلمان می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره مشاغل پرتقاضای مهندسی کسب کنید. در جدول زیر 10 شغل برتر از نظر درآمد مهندس در آلمان را بررسی کرده‌ایم.

مشاغل حوزه مهندسی با بالاترین درآمد سالانه در آلمان
مدیر پروژه مهندسی (Engineering Project Director)75700 یورو
مدیر تولید مهندسی (Engineering Production Manager)71900 یورو
مدیر تحقیق و توسعه مهندسی (Engineering Research and Development Manager)62,300 یورو
مدیر مهندسی برق (Electrical Engineering Manager)56700 یورو
مدیر مشتریان کلیدی (Engineering Key Account Manager)56,500 یورو
مدیر برنامه‌ریزی مهندسی (Engineering Planning Manager)55,400 یورو
مدیر فروش مهندسی (Engineering Sales Manager)54,800 یورو

مدیر مهندسی مکانیک (Mechanical Engineering Manager)54,100 یورو
مدیر مهندسی تجهیزات (Equipment Engineering Manager)53200 یورو

تأثیر تحصیلات بر درآمد مهندسان در آلمان

یک مهندس کار خود را با مدرک لیسانس شروع خواهد کرد؛ یعنی حداقل مدرک لازم برای کار به عنوان مهندس، مدرک لیسانس است و مهندسان با مدارک بالاتر، علاوه بر موقعیت شغلی بهتر، درآمد بالاتری نیز خواهند داشت. علاوه بر تأثیر در درآمد، مدرک تحصیلی یکی از مواردی است که در زمان اقدام برای ویزا از شما دریافت خواهد شد. در مطلب ویزای کار آلمان می‌توانید لیست مدارک کامل را مشاهده کنید. جدول زیر، میزان درآمد مهندسان در آلمان برحسب مدرک تحصیلی را نشان می‌دهد.

بررسی درآمد مهندس در آلمان برحسب مدرک تحصیلی
مدرک لیسانس43,600 یورو
مدرک کارشناسی ارشد48,100 یورو
گواهی دیپلم از دانشگاه یا موسسه فناوری47,600 یورو
گواهی دیپلم از دانشگاه علمی کاربردی46,800 یورو

مهندسان با مدرک دکترا معمولاً در بهترین موقعیت‌های شغلی هستند و بالاترین درآمد را دارند. حداقل حقوق مهندس در آلمان با مدرک دکترا، تقریباً 56,100 یورو در سال است.

تأثیر جنسیت بر درآمد در آلمان

از جمله فاکتورهای دیگری که روی درآمد مشاغل مختلف تأثیر می‌گذارد، جنسیت کارکنان است. در اغلب کشورهای دنیا، بانوان نسبت به آقایان درآمد کمتری دارند. همین مسئله درباره درآمد مهندسان در آلمان نیز صادق است و مهندسان زن نسبت به مردان حقوق کمتری دریافت می‌کنند. به‌طور متوسط، درآمد یک مهندس مرد نسبت به خانم‌های مهندس با موقعیت شغلی یکسان در آلمان، حدود 6 درصد بیشتر است. نمودار زیر، تفاوت درآمد مهندس در آلمان برای خانم‌ها و آقایان را نشان می‌دهد. البته وضعیت اقامت، موقعیت‌های شغلی یا موارد دیگر برای متقاضیان خانم و آقا تفاوتی ندارد. در مطلب اقامت آلمان می‌توانید شرایط یافتن کار و اخذ اقامت را بهتر بررسی کنید.

میانگین درامد مهندسان در آلمان براساس جنسیت

میانگین درآمد مهندسان در آلمان براساس جنسیت منبع سایت salaryexpert

مقایسه درآمد در شرکت‌های دولتی و خصوصی

میزان درآمد در شرکت‌های خصوصی و دولتی نیز متفاوت است. در بخش‌های دولتی، درآمد مهندسان در آلمان نسبت به بخش خصوصی حدود 5% بیشتر است؛ یک مهندس در شرکت دولتی، با موقعیت شغلی مشابه با مهندسی دیگری در یک شرکت خصوصی، 5% حقوق بیشتری دریافت می‌کند. متوسط درآمد مهندس در آلمان در بخش‌ خصوصی، حدود 44,700 یورو در سال است. این در حالی است که متوسط درآمد سالانه مهندسان در شرکت‌های دولتی، به 46,800 یورو می‌رسد. البته این درآمد شامل مالیات نیز خواهد بود. در مطلب مالیات در کشور آلمان می‌توانید جزئیات محاسبه مالیات را بررسی کنید.

مقایسه درآمد مهندسان در شرکت های خصوصی و عمومی براساس سایت salaryexpert

مقایسه درآمد مهندسان در شرکت های خصوصی و عمومی براساس سایت salaryexpert

سخن پایانی

کشور آلمان یکی از بهترین کشورهای جهان برای مشاغل مهندسی است. پیش‌بینی می‌شود که این کشور طی چند سال آینده با کمبود نیروی ماهر در مشاغل مهندسی مواجه خواهد شد و به همین دلیل، مهاجرت مهندسان به این کشور توصیه می‌شود. در این مطلب به‌طور کامل وضعیت درآمد مهندسان در آلمان را بررسی کرده و دیدیم که چه عواملی روی این درآمد تأثیر دارد. چنانچه به‌عنوان یک مهندس قصد دارید به این کشور مهاجرت کنید، بهتر است درباره درآمد مهندس در آلمان تحقیق کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سوالات متداول

متوسط درآمد سالانه مهندسان در آلمان، حدود 38600 یورو است که بسته به حوزه مهندسی، تحصیلات، شهر محل کار و … می‌تواند متفاوت باشد.

حوزه‌های تکنولوژی اتوماسیون، نظارت بر برنامه‌ریزی و معماری ساختمان، صنعت خودرو از جمله حمل‌ونقل و رانندگی بدون سرنشین، انرژی‌های تجدیدپذیر و حفاظت از محیط‌زیست و هوش مصنوعی (AI)، پرتقاضاترین مشاغل مهندسی در آلمان هستند.

مهندسان خانم حدود 3,120 یورو و آقایان حدود 3,310 یورو در ماه درآمد دارند.

هرچه تحصیلات مهندسان در سطح بالاتری باشد، درآمد آنان نیز بیشتر است. یک مهندس با مدرک لیسانس، حدود 43,600 یورو در سال درآمد دارد؛ در حالی که مهندسان با مدرک دکترا، درآمدی حدود 56,100 یورو در سال دارند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال