موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

اداره آمار کانادا: مهاجران اخیر کمتر به‌دنبال اخذ شهروندی کانادا هستند!

اداره آمار کانادا: مهاجران اخیر کمتر به‌دنبال اخذ شهروندی کانادا هستند!

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از CICNews، مطالعه اخیر اداره آمار کانادا نشان داده که مهاجران اخیر در کانادا در مقایسه با 20 سال پیش، کمتر به دنبال شهروندی کانادا هستند! این مطالعه که نگاه طولی به داده‌های سال‌های 1996 تا 2021 داشته است، نشان داد که نرخ شهروندی در میان مهاجران اخیر 30 درصد کاهش یافته که بیشتر این کاهش در 10 سال گذشته رخ داده است!

💡 نکته: اصطلاح “مهاجران” توسط اداره آمار کانادا برای اشاره به کسانی که اقامت دائم یا کارت PR کانادا دریافت کرده‌اند استفاده می‌شود.

یافته‌های این مطالعه چه بود؟

این مطالعه نشان داد که میزان دریافت شهروندی در میان مهاجران اخیر (آنهایی که به مدت 5، 10 یا 15 سال در کانادا بودند) از سال 1996 (که در آن 75.4٪ از مهاجران به دنبال شهروندی بودند) کاهش یافته است. در سال 2021، این نرخ به 45.7٪ از مهاجران کاهش یافته بود که بیشترین کاهش در این نرخ بین سال‌های 2016 تا 2021 اتفاق افتاد.

این مطالعه همچنین تفاوت‌هایی را در این نرخ‌های جذب شهروندی بین گروه‌های مختلف مهاجران اخیر نشان داد. برای مثال، مهاجران اخیر با سطح درآمد بالاتر (بین 50000 تا 100000 دلار کانادا) 14٪ بیشتر از کسانی که درآمد کمتری دارند (یعنی کمتر از 10000 دلار کانادا) شهروندی دریافت می‌کنند. این روند همچنین نشان داد که مهاجران اخیر تحصیل کرده بودند – در میان این افراد، کسانی که دارای مدرک دبیرستان بودند، 30.4٪ و کسانی که دارای مدرک دانشگاهی بودند 51.8٪ شهروندی دریافت کردند.

علاوه بر این، اختلاف بیشتر را می‌توان در بین افرادی که مهارت زبان بهتر دارند مشاهده کرد. به عنوان مثال، افرادی که زبان مادری شان انگلیسی یا فرانسوی نیست، 19.7٪ و کسانی که زبان مادری شان انگلیسی یا فرانسوی بود 49.8٪ شهروندی دریافت کردند.

در نهایت، اختلاف دیگر را می‌توان بر اساس کشور مبدا مهاجر هم مشاهده کرد. بیشترین کاهش اخیر در نرخ اخذ شهروندی کانادا را می‌توان در میان مهاجران از شرق (-58٪) و جنوب شرق آسیا (-40.7٪) مشاهده کرد. پس از آنها مهاجران از غرب آسیا (-29.3٪)، اروپای شرقی (-28.9٪) و آمریکای مرکزی (-28.2٪) قرار گرفتند.

برخی از دلایل این کاهش چه بوده است؟

برخی از عواملی که می‌توان در آن اختلاف بیشتر را مشاهده کرد تحصیلات، مهارت زبان، تجربه کاری کانادایی است که معمولا در سیستم رتبه‌بندی جامع کانادا (CRS) و برای ورود به استخر اکسپرس انتری برای آن‌ها امتیاز درنظر گرفته می‌شود.

این مطالعه همچنین دلایل خاصی را مانند بیماری همه گیر جهانی COVID-19 ذکر می‌کند. در این مطالعه مشخص شد فاکتور کرونا می‌تواند 40٪ از کاهش نرخ شهروندی بین سال‌های 2016 تا 2021 را به خود اختصاص دهد.

علاوه بر این، این مطالعه به چندین تغییر سیاست بین سال‌های 2006 و 2016 اشاره می‌کند که ممکن است بر میزان اخذ شهروندی کانادا توسط مهاجرین تأثیر بگذارد، از جمله افزایش دانش عمومی متقاضیان درباره کانادا از طریق آزمون‌های شهروندی، نیاز به شواهدی مبنی بر دانش مهارت‌های فرانسوی و انگلیسی برای مقیم دائم، و افزایش هزینه‌های درخواست شهروندی.

در نهایت، این مطالعه اشاره می‌کند که کاهش سریع نرخ شهروندی در میان کسانی که از جنوب شرق و شرق آسیا هستند نشان می‌دهد که رویدادهای بین‌المللی محلی در این مناطق ممکن است نقش مهمی در توضیح کاهش شهروندی داشته باشند.

آیا این بدان معناست که کانادا باید نگران آمار شهروندی مهاجران باشد؟

در حالی که نرخ جذب شهروندی در میان مهاجران اخیر نشان‌دهنده روند نزولی قابل توجهی است، اما کانادا همچنان یکی از بالاترین نرخ جذب مهاجرین و اخذ شهروندی را در بین کشورهای غربی دارد. در سال 2021، این عدد به 81.7٪ رسید که نشان می‌دهد اکثر مهاجران در کانادا شهروندی را انتخاب کرده‌اند.

علاوه بر این، بسیاری از تازه واردان هنوز به کانادا (به ویژه از نظر اقتصادی) برای حفظ روابط با کشور خود به دنبال شهروندی نیستند. بسیاری از کشورهای مبدأ برای مهاجران (به عنوان مثال هند) تابعیت دوگانه را مجاز نمی دانند، به این معنی که برخی از مهاجران باید بین پاسپورت قدیمی و جدید یکی را انتخاب کنند. درضمن در حالی که ساکنان دائمی بسیاری از مزایای مشابه شهروندان را تجربه می‌کنند، نمی‌توانند رای دهند، و یا دفاتر سیاسی در کانادا اشغال کنند.

پایان خبر – منبع: CICNews

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال