موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

اگر به تحصیل در آلمان علاقه‌مند هستید یا رویای زندگی در این کشور را در سر می‌پرورانید، بهتر است بدانید که باید توانایی مالی کافی برای زندگی و تحصیل در این کشور را داشته باشید. اثبات تمکن مالی تحصیلی آلمان برای دانشجویان متقاضی، شرایط و روش‌های متعددی دارد. رایج‌ترین روش برای تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان، افتتاح حساب بانکی مسدود شده در یکی از بانک‌های آلمانی است. برای افتتاح این حساب باید 50 الی 150 یورو  پرداخت کنید و ۱۱۲۰۸ یورو برای تامین هزینه‌های یکسال اول خود در آلمان، به آن واریز کنید.

درواقع روش‌های دیگر، جایگزین روش اصلی هستند که باید از سوی سفارت موردقبول واقع شوند. درصورتی‌که تمکن مالی برای ویزای دانشجویی اثبات نشود، درخواست ویزا رد می‌شود. همچنین افتتاح حساب مسدود شده از طریق سفارت آلمان به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. نکات بسیاری وجود دارد که لازم است بدانید. به همین دلیل، ما در این مقاله از پارسی کانادا به ارائه توضیحاتی درباره تمکن مالی ویزای دانشجویی آلمان و به بررسی روش‌های مختلف اثبات آن می‌پردازیم. همچنین با تکمیل فرم مشاوره زیر، می‌توانید منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

میزان تمکن مالی برای تحصیل در آلمان

طبق اطلاعات سایت stealthsurfer، بر اساس برآوردهای رسمی یکی از دانشجویان، یک فرد برای زندگی در آلمان به ۹۳۴ یورو در ماه و ۱۱۲۰۸ یورو در سال نیاز دارد. این مبلغ از اکتبر ۲۰۲۳ اعلام شده است و در زبان آلمانی به آن Regelbedarf گفته می‌شود؛ یعنی مقداری پولی که تخمین زده می‌شود یک دانشجو در طی یک سال برای تحصیل در این کشور به آن نیاز دارد. بسیاری از دانشجویان برای اینکه شانس خود را برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان افزایش دهند، مبلغ بیشتری را در حساب خود مسدود می‌کنند.

مدرک اثبات تمکن مالی در زبان آلمانی Finanzierungsnachweis نام دارد. با این سند شما اثبات می‌کنید که پول کافی برای حمایت از خود را در اختیار دارید. به جدول زیر دقت کنید:

هزینه افتتاح حسابحداقل واریزی

تاریخ افتتاح حساب
تاریخ برداشت وجه
۵۰ تا ۱۵۰ یورو
۱۱۲۰۸ یورو
پس از دریافت پذیرش از دانشگاه
بعد از ورود به آلمان

چه کسانی برای تحصیل در آلمان نیاز به تمکن مالی دارند؟

اخذ ویزای تحصیلی آلمان بدون تمکن مالی ممکن نیست. همه دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا برای تحصیل در آلمان باید تمکن مالی یا توانایی مالی خود را اثبات کنند. اگر برای ورود به کشور آلمان نیاز به ویزا دارید، باید برای تحصیل در آلمان نیز تمکن مالی خود را اثبات کنید. تمکن مالی برای تحصیل در آلمان برای افرادی شهروند اتحادیه اروپا هستند لازم نیست. به جز اتحادیه اروپا، تمام افرادی که شهروند کشورهایی مانند ایران هستند، برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید مدرک تمکن مالی ارائه کنند.

تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

یکی از الزامات دریافت ویزای تحصیلی آلمان، داشتن تمکن مالی است.

آیا ویزای تحصیلی آلمان مقرون‌به‌صرفه است؟

دانشگاه‌های این کشور، رتبه‌های مناسبی در بین دانشگاه‌های جهان دارند و تحصیل در آلمان، زمینه اخذ اقامت دائم را برای شما فراهم می‌سازد. اکثر دانشگاه‌های این کشور، شهریه ندارند و هزینه زندگی در آلمان چندان بالا نیست. تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان با هدف اطمینان مسئولین از توانایی شما برای گذراندن زندگی در آلمان و پرداخت هزینه‌های تحصیلی حداقل برای سال اول است.

تحصیل در آلمان این امکان را به شما می‌دهد که فرصت‌های شغلی زیادی بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه داشته باشید. اقتصاد آلمان نیز، وضعیت خوبی نسبت به کشورهای اروپایی دارد. این کشور از نظر اقتصادی و بازار کار، بسیار پیشرفته است. شما با دریافت ویزای تحصیلی آلمان، شانس این را دارید که پس از تحصیل در شرکت‌های معتبر و مطرح آن، مشغول به کار شوید. کار در آلمان نیز مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن کسب درآمد مناسب، رشد و پیشرفت است.

با وجود ویزای همراه دانشجویی می‌توان همراه با خانواده از جمله؛ پدر، مادر، همسر و فرزندان در آلمان اقامت داشت و برای هرکدام از این افراد نیز به تمکن مالی جداگانه‌ای نیاز است. اطلاعات بیشتر درباره ویزای همراه دانشجویی آلمان دراین مطلب بخوانید.

روش‌های اثبات تمکن مالی ویزای دانشجویی آلمان

تمکن مالی برای دریافت ویزای کاری با تمکن ویزای تحصیلی آلمان، متفاوت است. برای دریافت ویزای دانشجویی پنج روش قابل‌اثبات وجود دارد. این روش‌ها بر اساس اینکه دانشجو از چه کشوری به آلمان می‌رود و چگونه می‌تواند توانایی مالی خود را اثبات کند، متفاوت است. این ۵ روش عبارت‌اند از:

  1. افتتاح یک حساب مسدود شده در بانک‌های آلمان و واریز وجه ضمانت
  2. ارائه مدرک مبنی بر درآمد سالانه و دارایی مالی والدین یا سرپرست
  3. اثبات اینکه فردی با داشتن اقامت دائم آلمان هزینه تحصیل و زندگی شما در آلمان را تأمین می‌کند
  4. ارائه اسناد مربوط به دریافت بورسیه از مؤسسات و دانشگاه‌های آلمان
  5. ارائه ضمانت بانکی

💡نکته: برای اطمینان بیشتر می‌توانید با سفارت آلمان در کشور ایران یا مشاوران ما در پارسی کانادا، تماس بگیرید و از نوع مدرک درخواستی و قابل‌قبول مطمئن شوید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

روش اول: افتتاح یک حساب مسدود شده برای اثبات تمکن مالی تحصیلی آلمان

افتتاح حساب مسدود شده در آلمان یکی از پرکاربردترین روش‌های تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان است که در واقع نوعی حساب بانکی مخصوص دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید. دانشجویان با افتتاح این حساب می‌توانند هزینه تحصیل و زندگی در آلمان را (به مبلغ ۱۱۲۰۸ یورو) به آن واریز کنند. علت اینگونه نام‌گذاری به این دلیل است که تا زمان ورود دانشجو به آلمان، موجودی حسابش مسدود و غیرقابل‌برداشت می‌ماند.

دانشجو بعد از ورود به آلمان نیز دسترسی مستقیم به حساب مسدود شده نخواهد شد. بانکی که این حساب را برای شما افتتاح می‌کند، برای شما یک حساب عادی نیز باز خواهد کرد و هر ماه، مبلغ معینی را به آن منتقل می‌کند. مقدار پولی که باید مسدود کنید توسط موسسه BAföG یا تنظیم‌کننده کمک‌های مالی و وام برای دانشجویان تعیین می‌شود.

روش دوم: درآمد والدین برای اثبات تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

اگر والدین یا سرپرست شما پول کافی برای حمایت از شما را دارد، می‌توانید با اثبات این مسئله ویزای تحصیلی آلمان دریافت کنید. اگر والدین شما هزینه زندگی در آلمان و تحصیل شما را به عهده می‌گیرند، با ارائه مدارک به سفارت آلمان می‌توانید تمکن مالی ویزای دانشجویی آلمان را به دست بیاورید. هنگام درخواست ویزای دانشجویی آلمان، باید صورت‌حساب حقوق سه‌ماهه والدین خود را به سفارت ارائه دهید. همچنین برای اطمینان از قانونی بودن درآمد والدین یا سرپرست، ممکن است کپی قرارداد کاری آن‌ها نیز از سوی سفارت درخواست شود.

اثبات تمکن مالی ویزای دانشجویی آلمان

روش سوم: وجود فردی با اقامت دائم در آلمان که می‌تواند هزینه تحصیل شما را تأمین کند

اگر فردی را دارید که مقیم آلمان است و می‌تواند شما را حمایت کند، می‌توانید از این طریق برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان اقدام کنید. این فرد به‌عنوان دعوت‌کننده شما به سفارت آلمان معرفی‌ می‌شود. او برای انجام این کار، باید اسنادی که ثابت می‌کند او اقامت آلمان را دارد، به سفارت این کشور ارائه دهد. همچنین باید یک اظهارنامه تعهد ارائه کند و در آن نسبت به حمایت مالی کامل و تأمین هزینه‌های اسکان، تحصیل و درمان شما تعهد بدهد. سفارت وضعیت مالی فرد و امضای او را بررسی و تائید می‌کند. فرد دعوت‌کننده باید مدارک زیر را به سفارت آلمان ارائه کند:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی آلمانی
  • کپی پاسپورت متقاضی ویزای تحصیلی
  • گواهی وضعیت تأهل و تعداد فرزندان
  • اثبات توانایی مالی از طریق درآمد خالص یا ارائه قرارداد کاری مربوط به شش ماه گذشته
  • تعهدنامه
  • گواهی ثبت‌نام برای اقامت اولیه یا تأییدیه کتبی از صاحب‌خانه برای اسکان

بورسیه تحصیلی و اثبات تمکن مالی ویزای دانشجویی آلمان

یکی دیگر از روش‌های اثبات تمکن مالی برای ویزای دانشجویی آلمان، داشتن بورسیه تحصیلی است. اگر شما توسط یک سازمان یا موسسه معتبر در آلمان بورسیه شوید، تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان را دارید. به این نکته توجه داشته باشید که سفارت آلمان در صورتی بورسیه تحصیلی را برای اثبات تمکن مالی قبول می‌کند که شما از یک موسسه معتبر در کشور خودتان جایزه دریافت کرده یا به‌عنوان دانشجوی ممتاز معرفی‌شده باشید. میزان و مدت حمایت مالی بورسیه باید به‌صورت کامل در بورسیه آمده باشد. برخی از مؤسساتی که در آلمان بورسیه اعطا می‌کنند شامل موارد زیر می‌شود:

  • خدمات تبادل دانشگاهی آلمان (German Academic Exchange Service)
  • بنیاد تحقیقات آلمان (German Research Foundation)
  • آژانس خدمات اجتماعی کلیسای پروتستان (Social Service Agency of the Protestant Church)
  • بنیاد فردریش ایبرت (Friedrich Ebert Foundation)
  • بنیاد فردریش نائومان (Friedrich Naumann Foundation)
  • بنیاد هانس سیدل ( Hanns Seidel Foundation)
  • بنیاد هاینریش بل (Heinrich Böll Foundation)
  • خدمات تبادل آکادمیک کاتولیک (Catholic Academic Exchange Service)
  • بنیاد کنراد آدناور (Konrad Adenauer Foundation)
  • بنیاد رزا لوکزامبورگ (Rosa Luxemburg Foundation)
  • نمایندگی فدرال دانشجویان پزشکی (Federal Representation of medical students)

اثبات تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

ضمانت‌نامه بانکی برای اثبات تمکن مالی برای کار و زندگی

تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان از طریق ضمانت‌نامه بانکی نیز قابل‌اثبات است. برای این کار دانشجو می‌تواند از یک یا چند بانک، هزینه تحصیل و اسکان خود در آلمان را به‌صورت وام دریافت کند. این روش در کشورهایی که دانشجویان زیادی به آلمان اعزام می‌کنند رایج است. بانک با ارائه یک ضمانت مالی ویزای دانشجویی آلمان، هزینه زندگی در آلمان و تحصیل شما را پوشش می‌دهد.

چه موقع باید مدرکی از تمکن مالی را در آلمان ارائه داد؟

بهترین زمان برای ارائه مدرک مبنی بر تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان بعد از پذیرش از دانشگاه مورد نظر شما است. بهتر است ابتدا مدارک لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه را آماده کنید. هدف اصلی دولت آلمان برای تمکن مالی تحصیلی آلمان، اطمینان از این است که شما بودجه کافی برای تحصیل را دارید. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه موردنظر در آلمان روند درخواست ویزای تحصیلی آلمان شروع می‌شود. در اینجا شما باید به دنبال مدارک لازم برای اثبات تمکن و ضمانت مالی، برای تحصیل و زندگی در این کشور باشید. در واقع، چنانچه قصد مهاجرت به آلمان را دارید، چه برای کار، چه تحصیل، لازم است مدرکی مبنی بر تمکن مالی خود ارائه دهید. زیرا دولت این کشور باید مطمئن شود که شما از پس هزینه‌ زندگی در آلمان بر خواهید آمد.

مدارک مورد نیاز برای تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

نوع مدارکی که باید برای تمکن مالی تحصیلی آلمان ارائه دهید، به روش اقدام شما بستگی دارد. مثلا اگر قرار است فردی از شما حمایت کند، نسبت به زمانی که بورسیه دریافت می‌کنید، مدارک متفاوتی برای ارائه نیاز است. به طور کلی، مدارک لازم برای تمکن مالی ویزای دانشجویی شامل موارد زیر است:

  • ارائه مدارک مبنی برای حساب مسدود شده در یکی از بانک‌های آلمان
  • ارائه اسناد مربوط به درآمد والدین
  • مدارک شغلی و مالی حامی شما در آلمان
  • مدارک مربوط به بورسیه شما
  • ضمانت بانکی
  • پاسپورت معتبر و کپی آن
  • اصل و کپی کارت ملی

مدارک مورد نیاز برای تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان

بهترین روش برای تمکن مالی تحصیلی آلمان

روش‌های زیادی برای تمکن مالی تحصیلی آلمان وجود دارد که در بخش‌های قبل به هریک از آن‌ها پرداختیم. اما به نظر می‌آید بهترین روش و متداول‌ترین آن برای تمکن مالی ویزای تحصیلی آلمان، افتتاح حساب بانکی مسدود شده در یکی از بانک‌های محلی یا بین‌المللی در این کشور است. شما می‌توانید به‌راحتی و به‌صورت آنلاین حساب خود را افتتاح کرده و مبلغ مورد نظر را به حساب خود منتقل کنید. برای اطمینان خاطر می‌توانید مبلغ بیشتری را مسدود کنید تا شانس اخذ ویزای تحصیلی آلمان را بالا ببرید.

همچنین، اثبات تمکن مالی والدین و حمایت مالی آن‌ها برای اخذ بورسیه تحصیلی، تحصیل و زندگی در این کشور نیز می‌تواند برای اخذ ویزای تحصیلی به شما کمک کند. لازم به ذکر است، تحصیل در آلمان می‌تواند زمینه مهاجرت و زندگی در این کشور را برای شما مهیا کند. آیا شما یا اطرافیانتان در این زمینه تجربه داشته‌اید؟ به نظر شما کدام روش بهتر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

بله- اقتصاد آلمان در میان کشورهای اروپایی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و گزینه مناسبی برای دانشجویان خارجی است.

این مبلغ از سال ۲۰۲۰ در حدود ۱۲۰۰۰ یورو در سال تعیین شده است.

بله هر چه میزان مبلغ مسدود شده بیشتر باشد شانس گرفتن ویزای تحصیلی آلمان نیز بیشتر می‌شود.

بله اثبات دارایی و توانایی والدین برای حمایت و تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان مؤثر است.

ببه دانشجویان خارجی در آلمان، مالیات تعلق میگیرد، اما ممکن است شامل تخفیفاتی نیز شود.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال