موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

امتحان شهروندی آلمان

امتحان شهروندی آلمان

تابعیت، گامی مهم برای تغییر دادن سرنوشت و شروع یک زندگی دوباره در کشوری است که سال‌ها رویای رسیدن به آن را در سر می‌پرورانید. اخذ تابعیت کشور موردنظر، فرصت‌های ویژه‌ای را برای مهاجران در یک کشور خارجی به ارمغان می‌آورد. از مشارکت‌های اجتماعی گرفته تا حق خرید خانه، ازدواج موفق و غیره همگی با به دست آوردن تابعیت دائم در دسترس خواهند بود.
شما به‌عنوان متقاضی اخذ تابعیت دائم کشور آلمان با چند مسیر اصلی از جمله سرمایه‌گذاری، کار، ادامه تحصیل، ازدواج و تولد فرزند روبه‌رو خواهید شد. یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد در اخذ تابعیت، شرکت در امتحان شهروندی آلمان است که موضوع اصلی این مقاله را تشکیل می‌دهد. امتحان شهروندی آلمان یا Germany Naturalization Test، این امکان را فراهم می‌کند تا متقاضی با قبول شدن در آن بتواند برای همیشه در این کشور بماند.

اما آزمون شهروندی آلمان دقیقاً چیست و چه مدارکی برای شرکت در آن نیاز است؟ آیا آزمون تابعیت آلمان برای همه متقاضیان امکان‌پذیر است و به همین راحتی می‌توان در آن قبول شد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما در این مقاله از پارسی کانادا همراه شوید.

امتحان شهروندی آلمان چیست؟

طبق اطلاعات سایت iamexpat، از سپتامبر سال 2008 تاکنون، همه افرادی که مهاجرت به آلمان را انتخاب کرده‌اند و متقاضی اخذ تابعیت آلمان هستند علاوه بر مدرک مهارت زبان آلمانی سطح B1، باید ثابت کنند که در مورد نظم و قوانین اجتماعی این کشور آگاهی دارند. برای این‌که آگاهی متقاضیان در مورد قوانین اجتماعی آلمان ثابت شود، آزمونی با عنوان امتحان شهروندی (به آلمانی: Einbürgerungstest) طراحی شده است. مدت‌زمان این آزمون، یک ساعت است و شامل 33 سوال چندگزینه‌ای در مورد قوانین و مقررات زندگی اجتماعی در آلمان می‌شود.

فراموش نکنید که اخذ تابعیت پس از قبولی در امتحان شهروندی آلمان، مزایای بسیاری برای شما و خانواده‌تان دارد که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از:

  •  حق ورود و خروج بدون محدودیت در محدوده خاک آلمان
  •  اخذ پاسپورت معتبر آلمانی
  •  آزادی سفر در اتحادیه اروپا و دسترسی به بازار کار متنوع و پردرآمد آن
  •  اخذ حق رأی به دولت آلمان و پارلمان اتحادیه اروپا
  •  اخذ شهروندی آلمان برای فرزندان‌تان که در آینده به دنیا خواهند آمد
  •  امکان استخدام در سازمان‌های دولتی آلمان

برای این‌که اطلاعات بیشتری در مورد امتحان شهروندی آلمان به‌دست بیاورید، بهتر است که از خدمات مشاوره‌ای پارسی کانادا در امور مهاجرتی بهره‌مند شوید. همکاران متخصص ما در پارسی کانادا تمام‌قد در کنارتان ایستاده‌اند تا مراحل اخذ تابعیت آلمان را با موفقیت پشت سر بگذارید. همچنین، اگر زندگی در آلمان را تجربه کرده اید، با اداره فدرال اداری در شهر کلن (Bundesverwaltungsamt) که مسئول اخذ تابعیت افراد خارجی است، ارتباط بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

چه کسانی باید در امتحان شهروندی آلمان شرکت کنند؟

طبق اطلاعات سایت bmi.bund، شهروندان خارجی که به‌مدت 8 سال، به‌طور دائمی و کاملاً قانونی در خاک آلمان زندگی کرده‌اند می‌توانند واجد شرایط دریافت تابعیت باشند. همین شرایط برای شرکت در آزمون تابعیت این کشور کافی است و آن‌ها باید مدارک لازم برای این پروسه را جمع‌آوری کنند. البته طبق اطلاعات سایت make-it-in-germany، افراد زیر هم می‌توانند در آزمون شهروندی شرکت کنند:

  •  افرادی که حق اقامت نامحدود (indefinite right of residence in Germany) در آلمان را دارند. برای مثال، داشتن اجازه اقامت (residence permit) قانونی مثل حق شهروندی اتحادیه اروپا می‌تواند به‌عنوان یک اقامت نامحدود تلقی شود
  •  افرادی که گواهی فارغ‌التحصیلی یا مدرک تحصیلی حرفه‌ای از دانشگاه‌های آلمان دارند
حتما بخوانید:
اقامت آلمان

امتحان شهروندی آلمان چه ساختاری دارد؟

طبق اطلاعات سایت iamexpeta در مورد امتحان شهروندی آلمان، این است که یک بانک جامع 300 سوالی وجود دارد که شامل این موضوعات مختلف می‌شود:

  •  زندگی همراه با دموکراسی (Living in a democracy)
  •  تاریخ و مسئولیت‌پذیری (history and responsibility)
  • مردم و جامعه (people and society)

همچنین، 3 سوال ویژه هم در مورد ایالت فدرال (the federal State) یا منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، طرح می‌‎شود. برای قبولی در آزمون تابعیت آلمان، باید به 17 سوال از 33 پرسش آن پاسخ درست بدهید. چنانچه اگر به کم‌تر از 17 سوال پاسخ درست بدهید، می‌توانید مجدداً در این امتحان شرکت کنید. خبر خوب این است که هیچ محدودیتی برای تعداد دفعاتی که می‌توانید در آزمون شرکت کنید، وجود ندارد.

پس از قبول شدن در آزمون تابعیت، گواهینامه و نتیجه آن را از اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی (the Federal Office for Migration and Refugees) دریافت خواهید کرد. این گواهی را می‌توان به‌عنوان مدرکی معتبر برای اثبات دانش مدنی و اجتماعی برای اخذ شهروندی آلمان به مقامات این کشور ارائه کرد.

تاریخ ثبت‌نام و هزینه آزمون شهروندی آلمان

طبق اطلاعات سایت bmi.bund، زمان برگزاری آزمون تابعیت، در سایت سفارت آلمان دائماً به‌روزرسانی می‌شود و متقاضیان باید یک ماه قبل از آن برای ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین، به‌همراه داشتن پاسپورت معتبر و خودکار آبی و یا مشکی برای پر کردن گزینه‌ها در جلسه آزمون الزامی است. این آزمون در محل سازمان فدرال مهاجرت و پناهندگی کشور آلمان که مدیریت این امتحان را برعهده دارد، برگزار خواهد شد.
طبق اطلاعات همین سایت، هزینه‌های امتحان شهروندی آلمان طبق این جدول است:

عنوان هزینهمقدار قابل پرداخت (به یورو)
هزینه شرکت در آزمون25
هزینه اخذ تابعیت (برای هر نفر)255
هزینه هر فرزندان خردسال که همراه والدینشان برای تابعیت آلمان درخواست می‌دهند51

4 استثنا برای معافیت از امتحان شهروندی آلمان

توجه داشته باشید که همه متقاضیان تابعیت باید در آزمون شهروندی آلمان شرکت کنند. با این حال، بعضی از استثنائات هم وجود دارند که این بایدها را از بین می‌برند.

  •  در صورت ارائه گواهی فارغ‌التحصیلی از یکی از مدارس دوره متوسطه آلمان، نیازی به شرکت در آزمون نیست
  •  اگر در رشته‌های حقوق، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و امور اداری در دانشگاه‌های آلمان فارغ‌التحصیل شده‌اید، از این آزمون عبور کنید
  •  اگر فرزندتان زیر 16 سال سن دارد، نیازی به شرکت دادن او در این آزمون نیست
  • چنانچه شما به‌دلیل بیماری یا ناتوانی جسمی، فکری و یا روانی قادر به مطالعه دانش اجتماعی آلمان نیستید، از شرکت در این امتحان معاف خواهید شد

شرایط قبولی در آزمون تابعیت آلمان

ما به‌خوبی می‌دانیم که فرایند اخذ تابعیت هر کشوری، به‌خصوص قلب تپنده اروپا یعنی آلمان چقدر پُر از استرس و دغدغه است. به همین دلیل، اطلاعات مهم در مورد چگونگی قبول شدن در آزمون شهروندی را جمع‌آوری کرده‌ایم تا با بیشترین آمادگی و کم‌ترین نگرانی به‌سوی اقامت دائمی پیش بروید.

الزامات و شرایط موردنیاز برای شرکت در این آزمون عبارت‌اند از:

  •  ترک تابعیت قبلی
  •  آشنایی با نظام حقوقی، قوانین اجتماعی و شرایط زندگی در جمهوری فدرال آلمان (the Federal Republic of Germany)
  •  برخورداری از حق اخذ اقامت دائم در زمان اخذ شهروندی آلمان
  • توانایی حمایت از خود یا تمکن مالی بدون نیاز به کمک‌های اجتماعی
  •  برخورداری از مهارت‌های زبان آلمانی (به‌صورت شفاهی و نوشتاری) معادل سطح B1 مطابق چارچوب مرجع مشترک اروپا برای زبان‌ها (the Common European Framework of Reference for Languages)
  •  عدم سوءسابقه و محکومیت کیفری
  •  تعهد به اصل قانون اساسی، آزادی اجتماعی و دموکراسی
  •  پرداخت هزینه اخذ تابعیت به‌ازای هر نفر

نمونه سوال امتحان شهروندی آلمان

نمونه سوالات امتحان شهروندی آلمان

آشنایی با دانش مدنی و نمونه سوالات آزمون‌های گذشته، 2 وجه اصلی شرکت در این امتحان حساس هستند. به‌همین دلیل، ما در پارسی کانادا دست‌به‌کار شده‌ایم و با شبیه‌سازی نمونه سوال امتحان شهروندی آلمان، آمادگی را برایتان به ارمغان آورده‌ایم. آیا برای یک آزمون شبیه‌سازی‌شده اخذ تابعیت آلمان آماده‌اید؟ روی لینک آزمون شهروندی کلیک کنید و با دقت به سوالات داخل PDF پاسخ دهید.

برای این‌که متوجه شوید، پرسش‌های این تست خیلی آسان هستند، بیایید به چند نمونه از سوالات این آزمون که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند، نگاهی بیندازیم:
1. ترانه سرود ملی آلمان را چه کسی نوشته است؟
الف: فردریش شیلر (Friedrich von Schiller)

ب: کلمنس برنتانو (Clemens Brentano)

√ ج: یوهان ولفگانگ گوته (Johann Wolfgang von Goethe)

د: هاینریش هافمن فالازلبن (Heinrich Hoffmann von Fallersleben

2. اتحادیه‌های کارگری شامل کدام‎یک از انجمن‌ها می‌شوند؟
الف: جوانان

√ب: کارگران

ج:بازنشستگان

د: کارمندان

3. واژه خلاصه‌شده EU مخفف چه عبارتی است؟
الف: شرکت‌های اروپایی

√ب: اتحادیه اروپا

ج: اتحادیه یکپارچه

د: اتحادیه یورو

4. کدام کشور جزو قدرت‌های اشغالگر متفقین در آلمان نبود؟
الف: ایالات متحده آمریکا

ب: اتحاد شوروی

ج: فرانسه

√د: ژاپن

5. مردم آلمان برای کدام جشنواره ملی، لباس و نقاب‌های رنگارنگ می‌پوشند؟
√الف: Rosenmontag (دوشنبه رُز یا دوشنبه گل سرخ)

ب: Maifeiertag (روز پیروزی یا 9 ماه مه)

ج: Oktoberfest (جشن اکتبر)

د: Pfingsten (عید پنطیکاست یا عید پنجاهه)

سخن پایانی

امتحان شهروندی آلمان، حدوداً یک ساعت طول می‌کشد و شامل 33 سوال چندگزینه‌ای است که از سال 2008 به‌همراه گواهی مدرک زبان سطح B2 برای متقاضیان اجباری شده است. در این مقاله با جنبه‌های مختلف آزمون شهروندی آلمان، نمونه‌های سوال و هزینه‌های شرکت در آن آشنا شدید. حالا وقت آن است که اگر واقعاً برای ورود به آلمان تصمیم جدی دارید، دست‌به‌کار شوید و اقدام کنید. مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا در کنار شماست تا بسته به شرایطی که دارید، برای ورود به خاک این کشور درخواست قانونی دهید.

سوالات متداول

در صورتی مردودی، می‌توانید پس از 3 ماه دوباره در این آزمون شرکت کنید و نهایت تا سه بار مجددا این پروسه را تکرار کنید.

شهروند آلمان حق رای، پاسپورت آلمانی، حق زندگی و کار در هر کشور اتحادیه اروپا و حق دسترسی به مزایای اجتماعی آلمان را دارد.

باید حداقل 16 سال داشته باشید، حداقل 8 سال در آلمان زندگی کرده باشید، دانش اولیه زبان داشته و در کلاس integration (به شرکت‌کنندگان در این کلاس، تاریخ و فرهنگ آلمان آموزش داده می‌شود) شرکت کرده باشید.

آزمون تابعیت آلمان را می‌توان در مراکز 16 ایالت فدرال آلمان انجام داد. مراکز آزمون توسط اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان اداره می‌شود. برای شرکت در آزمون ابتدا باید در BAMF ثبت‌نام کنید و تاریخ را در یک مرکز در منطقه خود رزرو کنید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال