موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

شهروندی آلمان

شهروندی آلمان

آلمان، به‌دلیل امکانات رفاهی، فرصت‌های شغلی بی‌شمار و کیفیت سیستم آموزشی و تحصیلی، به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب متقاضیان مهاجرت محسوب می‌شود. اخذ شهروندی آلمان می‌تواند حقوق مهمی (از جمله سفر بدون ویزا به 177 کشور، تحصیل ارزان و غیره) را در اختیار مهاجران قرار دهد؛ بنابراین، بیشتر آن‌ها برای گرفتن تابعیت تلاش می‌کنند. نرخ پایین بیکاری، سیستم مراقبت بهداشتی، فضای تحصیلی پیشرفته و فرصت‌های کاری آلمان آن‌قدر ارزشش را دارد که با یک راهنمای کامل از قوانین شهروندی کشور آلمان مطلع شوید.

در حال حاضر، چندین روش برای تبدیل شدن به یک شهروند قانونی آلمان وجود دارد که هر کدام ریزه‌کاری‌های خاصی دارند. با این حال، ما در این مقاله به‌سراغ یک راهنمای جامع رفته‌ایم که شامل نکات، شرایط و روش‌های درخواست شهروندی این کشور می‌شود. با ما در پارسی کانادا همراه باشید تا ضمن آشنایی با شرایط شهروندی آلمان، بررسی کنیم که این شرایط شامل حال چه افرادی می‌شود. همچنین با تکمیل فرم مشاوره زیر، می‌توانید منتظز تماس کارشناسان ما باشید و سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

0 تا 100 آشنایی با شهروندی آلمان

حق شهروندی آلمان، فرایندی است که به یک مهاجر امکان به‌دست آوردن تابعیت (German naturalization) این کشور را می‌دهد. وقتی که شما اقامت دائم آلمان (German permanent residency) را از طریق مهاجرت به آلمان به دست می‌آورید، از بسیاری از حقوق شهروندی و قانونی محروم هستید. این محدودیت‌ها در طولانی‌مدت، آرامش یک زندگی آزادانه را از شما می‌گیرد و به‌ همین دلیل است که بسیاری از مهاجران (مخصوصاً دارندگان اقامت دائم یا موقت) به‌دنبال اخذ شهروندی می‌روند. هر کسی که به‌عنوان یک شهروند آلمانی محسوب شود، این فرصت‌ها و آزادی‌ها را در کشور خواهد داشت:

  • حق رأی
  • حق حضور در اجتماعات و تشکل‌ها
  • حق حمایت کنسولگری آلمان
  • دسترسی نامحدود به بازار کار کشور
  • حق استخدام شدن به‌عنوان کارمند رسمی و غیره

شهروندی المان

البته، طبق حقوق اساسی آلمان شما به‌عنوان شهروند رسمی این کشور تعهدات و وظایفی هم دارید که شامل ادغام در جامعه (خو گرفتن با جامعه)، احترام به همه قوانین و رعایت کردن آن‌ها و حتی خدمت نظامی احتمالی می‌شوند. یکی از شرایط اصلی اخذ شهروندی آلمان، این است که باید حداقل 8 سال در خاک این کشور اقامت مستمر داشته باشید. پس، در وهله اول باید به کمک یک ویزا مهاجرت به آلمان را در برنامه خود قرار دهید و سپس اقامت (از نوع اقامت دائم) این کشور را به‌دست آورید و سپس در صورت داشتن شرایط، برای اخذ شهروندی درخواست دهید. برای کمک گرفتن در پروسه اخذ تابعیت آلمان، می‌توانید با همکاران ما در پارسی کانادا مشورت کنید و از راهنمایی‌های آن‌ها بهره‌مند شوید.

شرایط لازم برای اخذ تابعیت آلمان چیست؟

طبق بخش 10 بند یکم قانون تابعیت آلمان، برای واجد شرایط بودن اخذ تابعیت آلمان، متقاضی باید حداقل 8 سال به‌صورت قانونی در این کشور اقامت و مجوز اقامتی داشته باشد. البته، خارجی‌هایی که دوره ادغام (integration course) را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند پس از 7 سال واجد شرایط شهروندی آلمان شوند. این دوره، شامل یک دوره آموزشی زبان آلمانی و دوره جهت‌گیری برای آشنایی بیشتر با فرهنگ آلمان و امور روزمره در جامعه آن است. همچنین، متقاضیان باید وفاداری خود را به زبان آلمانی و قانون اساسی کشور ثابت کنند و با سیستم حقوقی، اجتماعی و شرایط زندگی در آلمان آشنا باشند. برای این کار، هر متقاضی باید در آزمون تابعیت (naturalization test) شرکت کند و قبول شود.

شرایط عمومی شهروندی آلمان

شرایط عمومی شهروندی آلمان عبارت‌اند از:

  • ارائه مدرک زبان آلمانی (حداقل سطح B1) از طریق آزمون Zertifikat Deutsch یا ارائه گواهی تحصیلی که نشان می‌دهد در مدرسه متوسطه آلمان درس خوانده‌اید، نامه پذیرش در یک دبیرستان آلمانی، مدارک تحصیلی به زبان آلمانی و یا مدرکی که ثابت می‌کند حداقل 4 سال در آلمان درس خوانده‌ و نمره قبولی گرفته‌اید
  • اثبات تمکن مالی که نشان‌دهنده عدم نیاز به استفاده از کمک‌های دولتی است
  • عدم برخورداری از سوءپیشینه و سوابق کیفری
  • قبولی در آزمون تابعیت
  • انصراف دادن از حق شهروندی قبلی (برای مثال، شما نمی‌توانید هم‌زمان تابعیت آلمان و کانادا را داشته باشید)

درخواست شهروندی آلمان، چگونه امکان‌پذیر است؟

برای اخذ شهروندی کشور آلمان، در ابتدا باید این مراحل 3 گانه را در نظر داشته باشید:

  • اقدام برای ویزای آلمانی و کسب مجوز اقامت موقت (temporary residence permit): این مجوزها یک تا 4 سال اعتبار دارند و طبق موضوع مهاجرتی شما (کاری، ازدواج، تحصیلی و غیره) صادر می‌شوند. قبل از انقضای مجوز اقامت باید برای تمدید آن‌ها درخواست دهید
  • اقدام برای اخذ اقامت دائم آلمان: پس از حدود 4 سال زندگی در آلمان با مجوز اقامت موقت می‌توانید برای اخذ اقامت دائم درخواست دهید
  • اقدام برای شهروندی آلمان: پس از برخورداری از شرایط اعلام‌شده و داشتن مجوز اقامت دائم برای شهروندی این کشور اقدام کنید

توضیحات بیشتر درباره نحوه گرفتن اقامت آلمان را در این صفحه می توانید مطالعه کنید.

شرایط شهروندی آلمان

4 مرحله در فرایند اخذ تابعیت آلمانی

اگر از همه شرایطی که در این مقاله ذکر شدند، برخوردار هستید، می‌توانید روند درخواست شهروندی کشور آلمان را شروع کنید. توجه کنید که همه افراد بالای 16 سال موظف‌اند که برای اخذ شهروندی آلمان درخواست دهند و مراحل آن را با موفقیت پشت سر بگذارند. همچنین، والدین یا قیم قانونی متقاضیان زیر 16 سال باید از طرف آن‌ها و برایشان درخواست دهند. مراحل 4 گانه اخذ تابعیت آلمان عبارت‌اند از:

1- دریافت فرم درخواست یا Application Form

از آنجایی که آلمان، کشوری بزرگ است، هر ایالت و منطقه دارای اداره مهاجرت مخصوص به خود برای درخواست تابعیت متقاضیان است. برای شروع فرایند، باید فرم درخواست تابعیت (naturalization application form) را از یکی از این مکان‌ها دریافت کنید:

  • اداره محلی مهاجرت (The local immigration office)
  • مراجعه به شورای شهر (the city council)
  • دفتر منطقه‌ای آلمان (the regional district office)

سپس اپلیکیشن فرم را با دقت مطالعه، تکمیل و امضا کنید. در ادامه باید مدارک مورد نیاز برای درخواست شهروندی کشور آلمان را جمع‌آوری کنید.

2. قبولی در آزمون شهروندی آلمان (Naturalization Test)

آزمون شهروندی آلمان شامل 33 سوال چندگزینه‌ای در مورد زندگی در ین کشور، مقررات اجتماعی، قوانین و مقررات و همچنین، سوالات مربوط به محل زندگی متقاضی است. آزمون تابعیت آلمان، یک ساعت طول می‌کشد و برای قبولی در آن باید به حداقل 17 پرسش، پاسخ درست بدهید. پس از قبولی در این آزمون، گواهی تابعیت (naturalization certificate) دریافت می‌کنید و می‌توانید آن را به پرونده مدارک‌تان اضافه کنید.

برای آمادگی در آزمون شهروندی کشور آلمان، می‌توانید در دوره‌های ادغام شرکت کنید و حتی از آزمون عملی اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان (the Federal Office for Migration and Refugees) کمک بگیرید. البته اگر شرایط‌تان شامل یکی از موارد زیر است، می‌توانید از حق معافیت آزمون تابعیت استفاده کنید:

  • کهولت سن، بیماری و یا ناتوانی شدید جسمی
  • سن زیر 16 سال
  • برخورداری از مدرک تحصیلی معتبر از یکی از دانشگاه‌های آلمان در یکی از رشته‌های سیاست، حقوق و یا علوم اجتماعی

3. پرداخت هزینه‌های تابعیت

هزینه و مخارج مشخصی برای اخذ تابعیت آلمان تعریف شده‌اند. این مخارج شامل هزینه اپلیکیشن فرم، آزمون تابعیت و گواهی شهروندی است که مربوط به هزینه زندگی آلمان نمی‌شود. طبق آمار سایت visaguide، هزینه‌های دریافت تابعیت آلمان عبارت‌اند از:

  • هزینه اپلیکیشن فرم برای بزرگسالان: 255 یورو
  • هزینه اپلیکیشن فرم برای کودکان زیر 16 سال: 51 یورو
  • آزمون تابعیت: 25 یورو
  • (Citizenship certificate) یا گواهی شهروندی: 25 یورو

4. ارسال همه مدارک

حالا همه مدارک مورد نیاز و فرم‌های درخواست که به‌صورت دقیق پُر شده‌اند را برای بررسی به دفتر مورد نظر ارسال کنید. به این مرحله از پروسه اخذ شهروندی آلمان، اصطلاحاً سابمیت کردن (submit) مدارک یا درخواست گفته می‌شود. آفیسرهای پرونده مهاجرتی، پرونده شما را بررسی می‌کنند و در صورت تأیید، به شما گواهی شهروندی می‌دهند. این گواهی ثابت می‌کند که شما شهروند قانونی آلمان هستید و فقط یک مهاجر که اقامت دائم این کشور را دارد، به‌شمار نمی‌روید.

شهروندی آلمان با اقامت دائم چه فرقی دارد؟

مهم‌ترین تفاوت بین شهروندی و اقامت دائم آلمان، توانایی درخواست پاسپورت این کشور است. دارندگان اقامت دائم، حق درخواست پاسپورت را ندارند. با داشتن پاسپورت آلمانی، گزینه‌های مهاجرتی بیشتری برای کار و تحصیل در اتحادیه اروپا خواهید داشت. همچنین، یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین شهروندان و دارندگان مجوز دائم زندگی در آلمان، حق رأی است. شرکت در همه‌پرسی‌های اجتماعی و سیاسی، حقی است که فقط به شهروندان آلمان داده می‌شود. برای درک بهتر این تفاوت‌ها به این جدول نگاه کنید:

دارندگان اقامت دائم آلمان
شهروندان آلمانی
حق رأی دادن و شرکت در انتخابات کشور، شهر، ایالت و غیره را ندارنداز حقوق رسمی یک شهروند قانونی برخوردار هستند
مجوز اقامت دائم، تاریخ انقضا دارد و می‌تواند باطل شود
حق شهروندی، کنسل یا باطل نمی‌شود
امکان دریافت پاسپورت ندارند
نیاز به الزامات و شرایط اقامتی ندارد
مجوز اقامت دائم باید تمدید شود
حق شهروندی، برای یک عمر زندگی است
به 8 سال زمان نیاز دارند تا برای شهروندی آلمان درخواست دهند
فرزندانشان می‌توانند تابعیت آلمان را در زمان تولد به‌صورت ارثی دریافت کنند

آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های شهروندان آلمانی

تابعیت آلمان با قانون اساسی این کشور که شامل حقوق و مسئولیت‌های شهروندی می‌شود، گره خورده است. مسئولیت‌های مهم، بسته به سن شهروندان تعریف می‌شود؛ مثلاً کودکان و جوانان آلمانی باید به مدرسه بروند. بزرگسالانی که تابعیت این کشور را دارند، ایجاد شغل و یافتن کار در آلمان، اهمیت بسیاری دارد. برای شاغلان، بدهی مالیاتی و وظیفه پرداخت آن تعریف شده است و هر کسی که درآمد دارد، باید مالیات بپردازد. همچنین، تعهد به رعایت قوانین کشور هم برای همه شهروندان وجود دارد. مهم‌ترین حقوق و قوانین شهروندی در آلمان عبارت‌اند از:

  • حفظ کرامت انسانی شهروندان و احترام به همه مردم
  • برخورداری از حقوق برابر، بدون توجه به جنسیت و نژاد
  • داشتن حق آزادی بیان
  • داشتن حق آزادی تجمع و تشکیل گروه‌های اجتماعی
  • آزادی در اقامت و محل زندگی
  • آزادی در انتخاب شغل و کار در آلمان
  • برخورداری از حمایت خانوادگی از طرف دولت
  • داشتن آزادی مذهبی
  • شرکت در انتخابات اروپا، انتخابات پارلمان، انتخابات ایالتی و انتخابات ملی
  • برخورداری از حقوق و آزادی ازدواج در آلمان

چگونه تابعیت مضاعف در آلمان (German Dual Citizenship) اتفاق می‌افتد؟

اگر شخصی در آلمان علاوه بر داشتن شهروندی کشور دیگر، شهروندی کشور آلمان را داشته باشد، دارای تابعیت مضاعف یا چندگانه است که یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • شهروندی یک کشور عضو اتحادیه اروپا را داشته باشد
  • نژاد آلمانی داشته باشد
  • والدینش آمریکایی باشند
  • از مقامات آلمانی برای داشتن شهروندی کشور قبلی مجوز داشته باشد

با همه این اوصاف، اگر شرایط شما شامل موارد مذکور نیست و همچنان تابعیت کشوری دیگر را دارید، نمی‌توانید از خدمات آلمان بهره‌مند شوید یا از کنسولگری کمک بگیرید. همچنین، به این نکته توجه کنید که طبق قوانین از 31 ژانویه 2020، بریتانیا دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نیست و شما تنها در صورتی می‌توانید تابعیت مضاعف آلمان/بریتانیا را بگیرید که:

  • قبل از 31 دسامبر سال 2020 برای اخذ شهروندی درخواست داده باشید
  • قبل از 31 دسامبر سال 2020 تمام شرایط تابعیت را داشته‌اید و برای اخذ شهروندی درخواست داده‌اید

همچنین، اگر متقاضی، فرزند والدین آمریکایی و آلمانی باشد، می‌تواند برای اخذ تابعیت مضاعف آلمان/ایالات متحده درخواست دهد.

قوانین شهروندی آلمان برای تابعیت مضاعف

چگونه تابعیت آلمان از دستمان نرود؟

شایع‌ترین دلیلی که باعث از دست دادن تابعیت آلمانی می‌شود، درخواست برای اخذ شهروندی کشور دیگر است. از طرفی، اخذ تابعیت کشور دیگر به‌صورت خودکار نمی‌تواند باعث از دست رفتن تابعیت آلمان شود. به‌زبان ساده‌تر، اگر یک کودک به‌واسطه اینکه پدرش آمریکایی است، تابعیت آمریکا را به‌صورت خودبه‌خودی بگیرد، می‌تواند تابعیت آلمان را هم داشته باشد. ضمناً اگر در کشوری که تابعیت آن را دارید یا داشته‌اید، به خدمت سربازی بروید، ممکن است تابعیت آلمان را از دست بدهید.ئبا همه این اوصاف، قوانین آلمان به شهروندان خود اجازه نمی‌دهد که تابعیت خود را رها کنند، مگر اینکه:

  • متقاضی به مقامات آلمان درخواست دهد تا برای اخذ تابعیت کشور دیگر، با از دست دادن تابعیت آلمان موافقت کنند
  • اگر یک خارجی، کودک آلمانی را به فرزندخواندگی قبول کند، کودک تابعیت آلمانی خود را از دست می‌دهد
  • اگر متقاضی بدون اجازه مقامات آلمانی به نیروهای نظامی کشوری دیگر ملحق شود، تابعیت آلمانی‌اش از دست می‌رود
  • اگر متقاضی فعالیت‌های غیرقانونی و مجرمانه انجام دهد، شهروندی آلمان را از دست خواهد داد

آیا شرایط خاصی برای اخذ تابعیت آلمان وجود دارد؟

درخواست برای تابعیت آلمان، در چند شرایط مختلف دیگر هم انجام می‌شود:

موضوع اخذ تابعیت آلمانشرایط مورد نیاز متقاضیان
اخذ تابعیت از طریق ازدواج
حداقل باید 2 سال از ازدواج متقاضیان گذشته باشد و 3 سال اخیر را در خاک آلمان زندگی کرده باشند
اخذ تابعیت از طریق تولد
یکی از والدین باید حداقل 8 سال قبل از تولد کودک، زندگی در آلمان را تجربه کرده باشد. همچنین، یکی از والدین در زمان تولد فرزندشان، باید مجوز اقامت دائم کشور را داشته باشد. البته، شرط تولد کودک پس از 2 فوریه سال 1990 هم یکی از شرایط است و او باید یک‌بار دیگر پس از 18 سالگی، در مورد تابعیتش تصمیم بگیرد
شهروندی آلمان از طریق والدین
اگر یکی از والدین متقاضی، شهروند آلمان محسوب می‌شود، می‌تواند به‌راحتی برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کند و یا اگر هیچ‌کدام شهروند آلمان نیستند، تولد کودک را به‌صورت رسمی به مقامات آلمانی گزارش کرده باشند

مشکلات رایج در فرایند اخذ تابعیت آلمان چیست؟

توجه کنید که درخواست شما ممکن است طبق قوانین شهروندی آلمان در بعضی از شرایط رد شود. دلایل این اتفاق معمولاً چنین مواردی هستند:

  • اشتباه محاسباتی در مورد مدت اقامت دائم در آلمان
  • شاغل نبودن در زمان درخواست تابعیت
  • برخورداری از تخلف شدید و یا سوابق کیفری در آلمان
  • داشتن تابعیت مضاعف یا شهروندی کشوری دیگر

همچنین، فراموش نکنید که اگر در طول 8 سال اقامت در آلمان، با داشتن ویزای دانشجویی (student visa) و یا ویزای au pair زندگی می‌کردید، نباید آن مدت را جزو اقامت دائم به حساب بیاورید. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که مجوز اقامت و زندگی در آلمان را دارند، دچار اشتباهات محاسباتی می‌شوند و درخواستشان رد می‌شود.

قدم به قدم در مسیر اخذ شهروندی آلمان

داستان مهاجرت به آلمان، کمی طول‌ودراز است، اما امکانات رفاهی، تحصیلی، بهداشتی و کاری آن آن‌قدر ایده‌آل هستند که برای به دست آوردن این مزایا باید تلاش کرد. در حالت عادی، اگر شما بتوانید از طریق یک ویزای آلمانی، اقامت موقت آلمان را بگیرید و وارد آن شوید، بخشی از داستان مهاجرت را پیش برده‌اید. در ادامه، باید اقامت موقت را به اقامت دائم تبدیل کنید تا مدت بیشتری را در این کشور بمانید. اما اگر بتوانید 8 سال با اقامت دائم در این کشور بمانید و واجد شرایط شهروندی آلمان باشید، به دسترسی نامحدود به حقوق و آزادی در قلب اروپا خواهید رسید.

در این مقاله، به شرایط اصلی اخذ تابعیت آلمان، امکان گرفتن تابعیت مضاعف، مدارک مورد نیاز این کار و حقوق یک شهروند پرداختیم. اگر واقعاً قصد دارید که از صفر تا 100 و از اخذ ویزا تا تابعیت آلمان پیش بروید، روی کمک ما حساب ویژه باز کنید. همین حالا با همکاران ما در مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول:

با رعایت شرایط اعلام‌شده از جمله اقامت 8 ساله مستمر با اقامت دائم می‌توان برای تابعیت آلمان درخواست داد.

افرادی که اقامت 8 ساله، مدرک زبان سطح B1، تمکن مالی، عدم سوء پیشینه و گواهی قبولی در آزمون تابعیت را دارند، واجد شرایط اخذ شهروندی هستند.

خیر. برای اخذ تابعیت دوم با واجد شرایط (والدین آمریکایی – آلمانی، اجازه از مقامات آلمان و غیره) باشید.

امکان از دست دادن تابعیت آلمان در بعضی شرایط مثل ارتکاب فعالیت‌های غیرقانونی، پیوستن به ارگان‌های نظامی کشورهای دیگر و کسب مجوز برای اخذ تابعیت کشور دیگر وجود دارد.

بله. حداقل باید 2 سال از ازدواج متقاضی با همسر آلمانی گذشته باشد و 3 سال اخیر را در خاک آلمان زندگی کرده باشند.

بله. یکی از والدین باید حداقل 8 سال قبل از تولد کودک در آلمان زندگی کرده باشد. همچنین، یکی از والدین در زمان تولد فرزندشان، باید مجوز اقامت دائم کشور را داشته باشد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال