موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای پیوست آلمان: فرصتی برای پیوستن به اعضای خانواده

ویزای پیوست آلمان: فرصتی برای پیوستن به اعضای خانواده

ویزای پیوست آلمان یا ویزای الحاق به خانواده (German Family Reunion Visa)، فرصتی برای پیوستن به یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی در این کشور است. اگر اقامت آلمان را دارید و می‌خواهید فرزند، همسر یا دیگر اعضای خانواده‌تان همراه شما در این کشور باشند، باید از طریق ویزای پیوست اقدام کنید. برای اخذ این ویزا، باید نشان دهید که توانایی حمایت مالی از شخصی یا اشخاصی که می‌خواهند به شما بپیوندند را دارید.

در حال حاضر هزینه اخذ این ویزا برای هر متقاضی بزرگسال 75 یورو است. لازم به‌ ذکر است بدانید، ویزای الحاق به خانواده، پتانسیل تبدیل شدن به مجوز اقامت (residence permit) را هم دارد و می‌تواند فرصت مهاجرت اعضای خانواده را هم فراهم کند. در ادامه با ما در پارسی کانادا همراه شوید تا نگاهی به ویزای الحاق به خانواده یا ویزای پیوست به همسر آلمان داشته باشیم.

ویزای پیوست چیست؟ تعریف ویزای پیوست

ویزای پیوست آلمان چیست؟

طبق قوانین مهاجرتی آلمان، شهروندان مقیم این کشور که عضو کشورهای اتحادیه اروپا (EEA) نیستند، می‌توانند افراد تحت تکفل خود را به این کشور بیاورند. البته به‌عنوان یک فرد مقیم آلمان، نمی‌توانید همه اعضای فامیل یا بستگان خود را با این ویزا وارد آلمان کنید. این ویزا که با عنوان ویزای وابسته آلمان (Germany Dependent Visa) هم شناخته می‌شود، برای همراه کردن همسر، فرزندان، Au Pairها (نوجوانانی که برای انجام کارهای روزمره خانه به یکی از خانواده‌های آلمانی می‌پیوندند) و اعضای درجه یک (پدر، مادر، خواهر و برادر) طراحی شده است. در‌واقع؛ به‌عنوان حامی یا اسپانسر (Sponsor) می‌توانید یکی از موارد زیر را برای اخذ ویزای پیوست آلمان انتخاب کنید:

  •  ویزای همسر (spouse visa) برای الحاق مجدد زوج به‌یکدیگر
  •  الحاق خانواده برای حمایت از کودکان (family reunion for children)
  •  ازدواج یا اقامت در آلمان به‌عنوان پارتنر
  •  برای Au Pairها و مراقبت از کودکان و انجام کارهای روزمره خانگی

برای مثال، فرض کنید که شما می‌خواهید از طریق ویزای تحصیل در آلمان و برای مدتی در خاک آلمان اقامت داشته باشید و ادامه تحصیل دهید. طبیعی است که فضای کشور جدید و جامعه غریب آن می‌تواند شما را دچار احساس تنهایی و حتی افسردگی کند. اینجاست که شما می‌توانید با اخذ ویزای همراه دانشجویی آلمان که نوعی ویزای پیوست است یکی از اعضای خانواده و یا همسرتان، او را پیش خودتان بیاورید. شما با این کار علاوه بر اینکه تنها نخواهید بود، فرصت زندگی در آلمان را برای آن عضو از خانواده فراهم می‌کنید.

جدید‌ترین قانون الحاق خانواده در آلمان

در قانون جدید الحاق خانواده آلمان، اینطور آمده است که اگر هر دو والدین در آلمان زندگی کنند، می‌توانند برای الحاق فرزندشان از طریق ویزای پیوست درخواست دهند. همچنین، اگر یکی از والدین، حق حضانت فرزندشان را برعهده داشته باشند، می‌توانند از ویزای پیوست آلمان برای الحاق کودک به خود استفاده کنند. در گذشته، این اتفاق برای افرادی که در خاک آلمان اقامت داشتند، امکان‌پذیر نبود، اما حالا چند وقتی است که دولت آلمان برای کمک به رشد خانواده‌های مهاجر در خاک این کشور، چنین فرصت‌هایی را به‌وجود آورده است. البته این قانون فقط برای فرزندان صدق نمی‌کند و فرزندان می‌توانند والدینشان را همراه خودشان به آلمان بیاورند. در واقع اگر اقامت آلمان را دارید، می‌توانید پدر و مادر خود را از این طریق به آلمان بیاورید، اما لازمه آن داشتن شروط زیر است:

  1.  باید بتوانید هزینه زندگی خود و خانواده خود را تامین کنید؛
  2.  باید مسکنی مناسب برای زندگی آن‌ها مهیا کنید؛
  3.  بیمه درمانی برای پدر و مادر خود دریافت کنید؛
  4.  پدر و مادر شما باید حداقل توانایی زبان آلمانی را داشته باشند (A1)؛

آشنایی با انواع ویزای پیوست در آلمان

انواع مختلف ویزای پیوست عبارت‌اند از:

  •  ویزای موقت (Temporary visa)
  •  ویزای دائم (Permanent visa)

انواع ویزای پیوست آلمان برای مهاجرت

ویزای پیوست به افراد تحت تکفل شما که در آلمان اقامت دارید، این فرصت‌ها را می‌دهد:

  •  همراهی کردن شما
  •  سفر و اکتشاف در آلمان
  •  امکان تحصیل در یک مؤسسه آموزشی (در بعضی از شرایط خاص)
  •  امکان کار در آلمان به‌صورت قانونی (در بعضی از شرایط)

اصلی‌ترین شرایط ویزای پیوست آلمان چیست؟

برای اینکه شما بتوانید از طریق ویزای پیوست، یکی از اعضای خانواده درجه یک خود را به آلمان بیاورید، در ابتدا باید یکی از ویزاهای ملی الحاق خانواده (the National Family Reunion visa) را برای آن‌ها دریافت کنید. این ویزاها (مثل ویزای همسر) شرایط خاص خودشان را دارند و یکی از معیارهای اصلی آن‌ها داشتن تمکن مالی برای حمایت مالی شخصی است که به شما می‌پیوندد. در ادامه به هر کدام از دسته‌بندی‌هایی که برای اعضای خانواده در ویزای پیوست تعریف شده‌اند، می‌پردازیم.

شرایط همسر در ویزای پیوست آلمان

طبق قوانین اقامتی آلمان، اتباع کشورهای خارجی که در این کشور اقامت دارند، در‌صورتی‌که شرایط زیر را داشته باشند، می‌توانند همسرشان را با خود همراه و ویزای پیوست به همسر آلمان (spouse visa) را دریافت کنند. شرایط تعریف‌شده برای متقاضیان این ویزا عبارت‌اند از:

  •  داشتن سن بالای 18 سال
  •  برخورداری از حداقل سطح مهارت‌های زبان آلمانی (A1)

همچنین، شما به‌عنوان کسی که در آلمان اقامت دارد و می‌خواهد همسرش را با خود همراه کند، باید این شرایط را داشته باشید:

  •  سن بالای 18 سال
  •  مسلط بر زبان آلمانی
  •  داشتن تمکن مالی
  •  داشتن یکی از این موارد: بلو کارت (Blue card)، مجوز اقامت و یا مجوز اقامت بلندمدت اروپایی (EU long-term residence permit)
فراموش نکنید که جمهوری فدرال آلمان، چند همسری را به‌رسمیت نمی‌شناسند. بنابراین، اگر کسی که اقامت آلمان را دارد، یک‌بار همسرش را به این کشور آورده است، اجازه آوردن همسر دیگر را نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج و فرصت مهاجرت از این طریق، مقاله مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج را مطالعه کنید.

شرایط الحاق فرزندان در ویزای پیوست آلمان

والدین مقیم آلمان، اجازه دارند که برای الحاق فرزند خود، درخواست دهند. با همه این اوصاف، شرایط اخذ ویزا بسته به سن کودک ممکن است تغییر کند. بنابراین در ادامه، شرایط الحاق فرزندان خردسال و بزرگسال را به‌تفکیک توضیح داده‌ایم.

کودکان خردسال یا مینور (Minor Children)

والدین مقیم آلمان، تنها در‌صورتی‌که حق مراقبت و حضانت کودک را داشته باشند، می‌توانند او را به آلمان بیاورند. در شرایطی که هر دو والدین، حق حضانت کودک را دارند و فقط یکی از آن‌ها مقیم آلمان است، پدر یا مادری که در آلمان نیست، باید حق حضانت را به پدر یا مادر مقیم آلمان بدهد.

فرزند بزرگسال (Adult Children)

والدین، تنها در صورتی می‌توانند فرزند بزرگسالشان را به آلمان بیاورند که مشکل خاصی وجود نداشته باشد. برای مثال، فرزند آن‌ها باید مجرد باشد تا واجد شرایط اخذ ویزای پیوست آلمان محسوب شود. با این حال، این توضیحات بدان معنا نیست که فرزند بزرگسال متأهل نمی‌تواند برای انواع دیگر ویزاهای آلمانی مثل ویزای توریستی (tourist visa)، ویزای دانشجویی (student visa)، ویزای کاری (work visa) و غیره درخواست دهد.

شرایط الحاق خانواده و سایر بستگان در ویزای پیوست آلمان

شما می‌توانید با داشتن اقامت آلمان و برای جلوگیری از تنها زندگی کردن، برای الحاق والدین خود از طریق ویزای پیوست درخواست دهید. همچنین، امکان پیوستن به خواهر، برادر، عمو، عمه، خواهرزاده، برادرزاده، پدربزرگ، مادربزرگ و غیره هم با ویزای پیوست وجود دارد، اما پروسه اخذ آن‌ها معمولاً خیلی سخت است.

مهم‌ترین مدارک برای ویزای پیوست آلمان

توجه کنید که جمع‌آوری مدارک مربوط به هر کدام از ویزاهای پیوست در آلمان، برای موفقیت در اخذ ویزا، اهمیت بسیاری دارد، لذا موارد زیر را به‌دقت مطالعه کنید.

ویزای همراه آلمان چه مدارکی را نیاز دارد؟

مدارک لازم پیوست خانواده برای سفارت آلمان

برای مراجعه به سفارت آلمان، لازم است مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

  •  پاسپورت معتبر که در 10 سال گذشته صادر شده است و حداقل 2 صفحه خالی دارد
  •  فرم درخواست یا اپلیکیشن فرم (application form) که به‌درستی و کامل پر شده است
  •  اظهارنامه یا Declaration
  • عکس ویژه پاسپورت (با رعایت استانداردهای بیومتریک) که حداکثر 3 ماه از گرفتن آن می‌گذرد
  •  کپی از صفحه اطلاعات پاسپورت
  • اثبات آدرس محل اقامت (مثل گواهینامه، قبض آب‌وبرق و یا اجاره‌نامه)
  •  اصل گواهی ازدواج
  • کپی پاسپورت همسر/فرزند/نامزد آلمانی
  •  مدرک زبان آلمانی (حداقل سطح A1
  •  کپی مدرک ثبت‌نام همسر در آلمان (به‌آلمانی: Meldebescheinigung
  •  اسناد مسکن در آلمان شامل آدرس کامل (مثل اجازه‌نامه، رزرو هتل، دعوت‌نامه و غیره) کپی پاسپورت شخص دعوت‌کننده
  • دعوت‌نامه صادرشده توسط همسر/والدین/نامزد مقیم آلمان

توجه داشته باشید که سفارت آلمان این حق را دارد که در طول رسیدگی به پرونده ویزای پیوست آلمان، هر وقت که صلاح بداند، مدارک بیشتری از شما درخواست کند.

نکته: ارائه مدارک مورد نیاز سفارت، تضمین 100 درصدی برای اعطای ویزای پیوست به خانواده آلمان نیست.

مدارک مورد نیاز ویژه فرزندان

علاوه بر مدارک ویزای پیوست آلمان که به‌صورت عمومی لازم است، باید مدارک ویژه زیر را برای الحاق فرزندان نیز در نظر بگیرید:

  •  رضایت‌نامه هر دو والدین (Consent Letter): والدین باید رضایت‌نامه‌ای را در مورد ورود کودک به خاک المان تنظیم و ارائه کنند. رضایت‌نامه باید از جانب پدر و مادر باشد تا به‌عنوان سندی مهم برای صدور ویزای پیوست برای فرزندان به‌شمار رود.
  •  شناسنامه فرزند (Birth Certificate): شناسنامه معتبر فرزند تحت تکفل، شامل مشخصات هویتی، تاریخ و محل تولد است و همچنین جزئیات مربوط به والدین هم در آن وجود دارد. با توجه به این اطلاعات، شناسنامه فرزند، یک مدرک قابل‌اتکا برای اخذ ویزای پیوست به خانواده آلمان برای او محسوب می‌شود.

مدارک ویژه همسران برای ویزای پیوست

مدارک مورد نیاز برای پیوست به همسر در المان (علاوه بر مدارک عمومی سفارت آلمان) که باید ارائه شوند، عبارت‌اند از:

  •  گواهی یا سند ازدواج: گواهی معتبر ازدواج از جمله مدارک الزامی برای ویزای پیوست به همسر آلمان است. این سند، قانونی بودن ازدواج زوجین را ثابت می‌کند.
  • دعوت‌نامه غیررسمی از طرف همسر: همسری که در حال حاضر در آلمان اقامت دارد، باید یک دعوت‌نامه غیررسمی (informal Invitation Letter) تنظیم کند که نشان‌دهنده میل او برای همراهی کردن همسرش در آلمان است.

مدارک ویژه Au Pairها برای ویزای پیوست آلمان

برای اینکه یک اوپر، ویزای پیوست را به‌دست بیاورد باید علاوه بر ارائه مدارک مورد نیاز سفارت، مدارک زیر را هم داشته باشد:

  •  قرارداد Au Pair با یک خانواده آلمانی: این قرارداد (Au Pair Contract) برای توضیح دادن هدف مهاجرت به آلمان است. یک نسخه از این قرارداد شامل مدت‌زمان پیشنهادی برای اقامت و مشخصات متقاضی است.
  •  شناسنامه: در مورد اوپرها ارائه شناسنامه، الزامی است.

مراحل 9 گانه برای درخواست ویزای پیوست

روند درخواست ویزای پیوست در آلمان شامل 9 مرحله زیر است:

مراحل درخواست ویزای پیوست آلمان
مرحله اول
مطمئن شوید که تمام اعضای خانواده، واجد شرایط اخذ این ویزا هستند.
مرحله دوم
مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای پیوست را جمع‌آوری و آن‌ها را ترجمه کنید.
مرحله سوم
وقت ملاقات در سفارت یا کنسولگری آلمان رزرو کنید. شما باید تمامی مدارک مورد نیاز را تا زمان وقت ملاقات آماده کنید تا در زمان مقرر، آن‌ها را به‌صورت کامل ارائه دهید.
مرحله چهارم
در زمان مقرر به سفارت یا کنسولگری آلمان مراجعه کنید و حداقل 15 دقیقه قبل از وقت تعیین‌شده در آنجا حضور داشته باشید.
مرحله پنجم
مدارک را طبق چک‌لیست توسط سفارت آلمان ارائه کنید. توجه کنید که اسناد و مدارک نباید منگنه شوند
مرحله ششم
هزینه رسیدگی درخواست ویزای پیوست آلمان، 75 یورو به‎ازای هر نفر است که باید آن را بپردازید. در بعضی از موارد، متقاضی باید هزینه را به‌صورت نقدی بپردازد و در بعضی از موارد، امکان پرداخت با کارت اعتباری هم وجود دارد. هزینه پرداخت‌شده برای ویزای پیوست به خانواده آلمان در‌صورت رد درخواست، قابل پس گرفتن نیست.
مرحله هفتم
مصاحبه سفارت را با موفقیت پشت سر بگذارید. این مصاحبه معمولاً 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد و شامل پرسش و پاسخ‌هایی در مورد سوابق شخصی و هدف از سفر شما خواهد بود
مرحله هشتم
منتظر پاسخ سفارت باشید. احتمالاً باید حدود 3 ماه صبر کنید.
مرحله نهایی
پاسپورت و ویزای پیوست آلمان را بگیرید و به سوی آلمان پرواز کنید!

مدت‌زمان صرف‌شده برای اخذ ویزا

اخذ وقت ملاقات سفارت برای اخذ ویزای الحاق یا پیوست مثل تمام ویزاهای آلمانی، ممکن است ماه‌ها طول بکشد. علاوه بر این، ممکن است که یکی از اعضای خانواده (بسته به شرایطش) 3 ماه بیشتر هم منتظر بماند تا ویزای او مورد بررسی قرار گیرد. در نتیجه تمام متقاضیان باید با در نظر گرفتن این زمان، برنامه‌ریزی کنند.

هزینه ویزای پیوست آلمان چقدر است؟

به‌جز پوشش هزینه‌های زندگی در آلمان، هزینه‌های اخذ ویزای پیوست علاوه بر 75 یورو برای اخذ آن، شامل هزینه‌های دیگر نیز می‌شود که طبق جدول زیر است:

لیست هزینه هامبلغ
هزینه ترجمه مدارکمتغیر است
هزینه ویزا متریک برای لگال کردن مدارکحدود 100 تا 120 یورو (هر مدرک 30 یورو + 8 یورو کارمزد)
هزینه بیمه مسافرتی120 تا 150 هزار تومان (برای دوره زمانی 60 تا 90 روزه)

آیا برای ویزای الحاق به خانواده آلمان تمکن مالی نیاز است؟

در حال حاضر، هیچ رقم مشخصی برای اثبات تمکن مالی در ویزای پیوست تعریف نشده است. اما به‌طور کلی، اسپانسر یا حامی باید نشان دهد که علاوه بر تأمین مخارج خود، می‌تواند مخارج زندگی شخصی که قرار است پیش او بماند را هم تامین کند.

مهاجرت و اخذ اقامت در آلمان به‌همراه خانواده

در این مقاله از پارسی کانادا به معرف ویزای پیوست به همسر در آلمان پرداختیم و جزئیات مربوط به دریافت این ویزا برای والدین، فرزندان، همسر و سایر وابستگان را بررسی کردیم. همان‌طور که گفتیم، ویزای پیوست آلمان، از جمله ویزاهایی است که به‌طور کلی با عنوان ویزای الحاق به خانواده شناخته می‌شوند. طبق قوانین مهاجرت آلمان، بسیاری از افرادی که با داشتن مجوز اقامت آلمان در این کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند با ویزای پیوست به خانواده آلمان، اعضای خانواده‌شان را پیش خودشان بیاورند. مقامات آلمانی همیشه از پیوستن اعضای خانواده به افرادی که به این کشور مهاجرت کرده‌اند، استقبال می‌کنند و به‌همین دلیل است که این ویزا از جمله محبوب‌ترین ویزاها به‌شمار می‌رود. اگر در مورد این ویزا سؤالات بیشتری دارید و می‌خواهید پس از رسیدن به خاک این کشور، اعضای خانواده‌تان هم کنارتان باشند یا هم‌اکنون در آلمان هستید و می‌خواهید از طریق این ویزا برای همراه کردن خانواده تلاش کنید، با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما راهنمایی‌های لازم را به شما خواهند داد و تا مرحله دریافت ویزا و مهاجرت به آلمان در کنار شما خواهند ماند. همچنین در‌صورتی‌که تجربه ویزای پیوست به همسر آلمان یا ویزای پیوست به خانواده را دارید، نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سؤالات متداول:

ویزای پیوست، ویژه اعضای خانواده افراد مقیم آلمان، اعم از والدین، فرزندان، همسر و سایر وابستگان نزدیک است.

هزینه اخذ ویزای پیوست به‌ازای هر متقاضی بزرگسال 75 یورو و برای متقاضیان زیر سن قانونی، 37.5 یورو است.

بله، برای همراهی همسر از طریق ویزای پیوست باید ویزای همسر (Spouse visa) هم گرفت.

به‌طور کلی اخذ جواب ویزای پیوست به همسر آلمان، چندین ماه (حداقل 3 ماه) طول می‌کشد.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها