موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای جامع آزمون زبان آلمانی گوته

راهنمای جامع آزمون زبان آلمانی گوته

اگر بخواهید به آلمان مهاجرت کنید و در حال تحقیق در این زمینه باشید، به احتمال زیاد نام آزمون گوته آلمان به گوشتان خورده است. این آزمون یکی از آزمون‌های استاندارد برای ارزیابی مهارت زبان آلمانی برای افرادی ست که مدرک زبان نیاز دارند. این آزمون سطوح مختلفی دارد که از A1 شروع می‌شود و تا C2 ادامه دارد. آزمون گوته مناسب دسته افرادی است که نیازدارند این زبان را به صورت عملی یاد بگیرند تا در ارتباطات با مشکلی مواجهه نشوند.

در این مطلب قرار است آزمون گوته، سطوح این آزمون و نحوه طی کردن این مسیر به گونه‌ای که در کمترین زمان بهترین پاسخ را دریافت کنید بررسی شده است. پس تا انتهای این مطلب همراهمان بمانید.

آزمون گوته چیست؟

آزمون گوته (Goethe) مجموعه‌ای از آزمون‌های زبان آلمانی است که توسط موسسه گوته ارائه می‌شود و به منظور ارزیابی مهارت زبان آلمانی افراد در سطوح مختلف طراحی شده است. این آزمون‌ها در سطوح مختلفی از A1 (مقدماتی) تا C2 (پیشرفته) ارائه می‌شوند و مطابق با چارچوب‌های مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها (CEFR) طراحی شده‌اند. مسئولیت برگزاری آن را انستیتو گوته (GOETHE-INSTITUT) بر‌عهده دارد که از 159 موسسه در 98 کشور تشکیل شده است. آزمون گوته، در شهر تهران و زیر نظر سفارت آلمان برگزار میشود و هیچ شعبه دیگری ندارد .

چرا باید در آزمون گوته ثبت‌نام کنیم؟

شرکت در آزمون‌های گوته می‌تواند برای اهداف مختلفی مانندمهاجرت تحصیلی، کاری یا حتی اهداف شخصی باشد. مدرک آزمون گوته به عنوان یک مدرک بین‌المللی معتبر برای اثبات مهارت زبان آلمانی در سراسر جهان شناخته می‌شود و توسط بسیاری از دانشگاه‌ها، کارفرمایان و سازمان‌های مهاجرتی به رسمیت شناخته می‌شود.

آزمون‌های گوته شامل بخش‌های مختلفی مانند خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن است و به شکل کاملاً ساختارمندی برگزار می‌شود تا مهارت‌های زبانی شرکت‌کنندگان را در تمامی جنبه‌ها مورد ارزیابی قرار دهد. متقاضیان اخذ مدرک گوته می‌توانند با شرکت در هرکدام از موسسه‌های رسمی گوته یا به‌واسطه یکی از شرکای این انستیتو، در امتحان‌های آن شرکت کنند تا بتوانند مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت را اخذ کنند.

سطوح آزمون گوته در سه سطح است، a1و a2 وc1 و c2 و b1, b2 هستند

مدرک گوته برای تحصیل در آلمان

داشتن این مدرک مزایای زیادی برای تحصیل در آلمان دارد. ابتدا با داشتن آن می‌توانید به دانشگاه‌های آن‌جا نشان دهید که به زبان آلمانی تسلط دارید، امری که اغلب برای پذیرش لازم است.
سپس، گرفتن مدرک زبان گوته می‌تواند به شما در برقراری ارتباط موثر در محیط‌های دانشگاهی در آلمان کمک کند. اگر می‌خواهید در رشته‌هایی مانند ادبیات، فلسفه یا حقوق تحصیل کنید که به مهارت بالای زبانی نیاز دارند، داشتن این مدرک برایتان مفید خواهد بود. همچنین می‌تواند تاثیر به‌سزایی بر آینده شغلی‌تان پس از فارغ‌التحصیلی بگذارد.

مدرک گوته برای کار در آلمان

داشتن مدرک آزمون گوته، مزایای شغلی بسیاری نیز دارد. به‌عنوان مثال می‌توانید به کارفرماها میزان تسلطتان به زبان آلمانی را نشان دهید تا شانس پیداکردن شغلی مناسب برایتان بسیار بیشتر شود. همچنین پس از اخذ این مدرک با دیگران آسان‌تر ارتباط برقرار خواهید کرد. این موضوع مخصوصا برای مشاغلی صدق می‌کند که به برقراری ارتباط با مشتریان و همکاران نیاز دارند.

اگر ویزای کار آلمان را می‌خواهید، یا قصدتان مهاجرت به آن‌جا یا دیگر کشورهای آلمانی زبان برای تحصیل یا اقامت دائم باشد، داشتن این مدرک مجددا کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

سطوح مختلف در آزمون گوته آلمان

آزمون گوته زبان آلمانی شش سطح دارد و افراد با هر سطحی دانش از این زبان، می‌توانند در آن شرکت کنند. هر سطح مربوط به مجموعه خاصی از مهارت‌های زبانی می‌شود.

1. سطح A1

زبان‌آموزان این سطح می‌توانند عبارت‌های کوتاه و پایه به زبان آلمانی را درک کرده و از آن‌ها استفاده کنند. همچنین می‌توانند خود و دیگران را معرفی کنند، درباره جزئیات شخصی سوال بپرسند و به آن‌ها پاسخ‌های ساده دهند.

2. سطح A2

در این سطح افراد می‌توانند جملات و عبارت‌های پرکاربرد مربوط به حوزه‌های عمومی مانند خرید، کار و خانواده را درک کرده و به‌کمک مکالمه‌های عادی و ساده ارتباط برقرار کنند.

3. سطح B1

در این سطح افراد می‌توانند نکات تخصصی‌تری را که بیشتر در دانشگاه، محل کار و جامعه استفاده می‌شوند، درک کنند.

4. سطح B2

زبان‌آموزهای این سطح می‌توانند ایده‌های اصلی متن‌های پیچیده را در موضوع‌های عینی و انتراعی، از جمله بحث‌های فنی در زمینه تخصصی خودشان درک کنند.

5. سطح C1

زبان‌آموزهای سطح C1 می‌توانند طیف گسترده‌ای از متن‌های طولانی را درک کنند و معنای آن‌ها را متوجه شوند. همچنین می‌توانند نیازها و سخنان خود را به‌صورت روان و واضح بیان کنند؛ بدون این‌که تلاش خاصی برای این کار داشته باشند.

6. سطح C2

در این سطح، افراد می‌توانند تقریبا هر چیزی را که می‌شنوند و می‌خوانند به‌راحتی درک کنند. همچنین قادر هستند اطلاعات منابع گفتاری و نوشتاری مختلف را خلاصه کنند و استدلال‌ها و گزارش‌هایشان را به‌صورت منسجم ارائه دهند.

ساختار سوالات ازمون گوته آلمانی چگونه است؟

ساختار سوالات آزمون گوته

ساختار آزمون گوته آلمان بسته به سطوح امتحانی متفاوت است اما به‌طور کلی تمام آزمون‌های آن شامل چهار بخش زیر می‌شوند:

1. خواندن یا ریدینگ

در این بخش، توانایی شما در خواندن و درک متون مکتوب آلمانی ارزیابی می‌شود. شاید از شما بخواهند سوالات چندگزینه‌ای را پاسخ دهید، عبارت‌ها را با پاراگراف‌هایی که به شما می‌دهند، تطبیق دهید یا جاهای خالی را پر کنید.

2. نوشتن یا رایتینگ

این بخش، توانایی‌تان را برای نوشتن به زبان آلمانی می‌سنجد. ممکن است از شما بخواهند نامه‌ای کوتاه، ایمیل یا مقاله‌ای در ارتباط با موضوعی خاص بنویسید.

3. گوش‌دادن یا لیسنینگ

در این بخش، توانایی شما در درک گفتار آلمانی سنجیده می‌شود. شاید از شما بخواهند به دیالوگ‌، مونولوگ یا سخنرانی‌های کوتاه گوش دهید و به سوالات چند گزینه‌ای جواب دهید یا جاهای خالی را طبق دانشتان پر کنید.

4. صحبت‌کردن یا اسپیکینگ

در این بخش توانایی‌هایتان در صحبت‌کردن به زبان آلمانی سنجیده می‌شود. ممکن است از شما بخواهند با یکی دیگر از افرادی که آزمون می‌دهد صحبت کنید یا در مورد موضوعی خاص به‌صورت کوتاه سخنرانی کنید. همچنین شاید لازم باشد در بحث گروهی شرکت کنید.

هر بخش از آزمون برای ارزیابی مهارت خاصی ترتیب داده شده است. در آزمون گوته آلمان، با سوال‌هایی عینی و استاندارد مواجه می‌شوید که اغلب در زندگی واقعی کاربرد دارند. برای کسب نمره بالا در این آزمون باید تسلط خوبی به زبان آلمانی در هر چهار بخش داشته باشید.

نحوه نمره‌دهی در آزمون گوته زبان آلمانی

سیستم نمره‌دهی آزمون گوته به‌صورت امتیازی است و هر بخش از آزمون، امتیاز جداگانه‌ای دارد. سپس برای تعیین نمره کلی، نمره‌ها با هم جمع می‌شوند.

حداکثر امتیاز برای هر بخش از امتحان، بسته به سطح آن متفاوت است. برای مثال در سطح A1 حداکثر امتیاز برای ریدینگ 15 است، در حالی که در سطح C2 این میزان 30 خواهد بود. نمره قبولی نیز با توجه به سطح امتحان متفاوت است و معمولا حدود 60 تا 65 درصد کل امتیازهای ممکن خواهد بود.

ممتحن‌ها علاوه بر نمره کل، گزارش مفصلی دریافت می‌کنند که بازخورد عملکردشان در هر بخش از آزمون گوته زبان آلمانی است. این گزارش نقاط قوت و ضعف آن‌ها را نیز نشان می‌دهد و این‌که چطور مهارت زبانی خود را بهبود ببخشند.

مدت زمان آزمون گوته

مدت زمان آزمون گوته آلمان نیز بسته به سطح امتحان و بخش‌های آن متفاوت است. اما به‌طور کلی باید چند ساعت در جلسه امتحان باشید. جدول زیر اطلاعات بیشتر در این زمینه را نشان می‌دهد.

بخش از آزمونریدینگرایتینگلیسنینگاسپیکینگ
میانگین زمان آزمونبین 45 تا 60 دقیقهبین 60 تا 90 دقیقهبین 30 تا 45 دقیقهبین 15 تا 20 دقیقه

ساعات کاری برای کار دانشجویان در آلمان

ساعت کاری دانشجوها در آلمان به عوامل مختلفی از جمله نوع شغل، نوع صنعت و همچنین کارفرما بستگی دارد. البته لازم به ذکر است که دانشجوها حین تحصیل در آلمان می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت کار کنند.

حداکثر ساعت‌هایی که دانشجوها می‌توانند در هفته کار کنند، 20 ساعت است. گرچه شاید استثناهایی نیز وجود داشته باشد. در طول تعطیلات میان ترم‌ها نیز، دانشجوها می‌توانند به‌صورت تمام وقت کار کنند که معمولا تا 40 ساعت در هفته است.

محل برگزاری آزمون گوته آلمان

در حال حاضر متاسفانه انستیتو گوته در ایران نمایندگی رسمی ندارد و متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون از طریق موسسه آموزش زبان آلمانی تهران یا DSIT که زیر نظر سفارت آلمان است، اقدام کنند. این موسسه نماینده برگزاری آزمون گوته زبان آلمانی در کشور ماست.

قوانین مهم در آزمون گوته آلمان

قوانین سایت گوته برای آزمون که باید رعایت شود، به‌شرح زیر هستند:

  • واجد شرایط بودن: هر فرد بدون در نظر گرفتن سن، ملیت یا سابقه تحصیلی می‌تواند در آزمون گوته آلمان شرکت کند.
  • ثبت نام در آزمون: داوطلبان باید از قبل در آزمون ثبت نام کرده و هزینه آن را پرداخت کنند. مهلت ثبت نام بسته به محل و تاریخ آزمون متفاوت است.
  • روز آزمون: داوطلبان باید کارت شناسایی عکس دار معتبر و تاییدیه ثبت نام خود را در روز آزمون گوته زبان آلمانی به همراه داشته باشند. آنها مجاز به آوردن وسایل الکترونیکی یا کتاب و جزوه به حوزه امتحان نیستند.
  • نتایج آزمون: داوطلبان نتایج آزمون خود را ظرف 6 الی 8 هفته پس از تاریخ امتحان دریافت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از شماره داوطلبی و رمز عبور خود نتایج را به‌صورت اینترنتی مشاهده کنند.
  • گواهی آزمون: افرادی که در آزمون گوته آلمان موفق می‌شوند، گواهینامه GOETHE-INSTITUT را دریافت خواهند کرد که سطح مهارت زبان آن‌ها را تأیید می‌کند. این گواهینامه مادام‌العمر است و اعتبارش به اتمام نمی‌رسد.

هزینه آزمون زبان گوته

هزینه شرکت در سطوح متفاوت آزمون گوته آلمان، متغیر است و آن‌ها را موسسه رسمی گوته تعیین می‌کند. هزینه‌ها به واحد یورو اعلام خواهند شد و در حال حاضر به‌شکل زیر هستند:

سطح آزمون گوتههزینه آزمون (یورو)
A1105 €
A2125 €
B1210 €
B2240 €
C1270 €
C2295 €

سخن پایانی

هدفتان از مهاجرت به آلمان چه برای اقامت دائم، تحصیل یا کار باشد، داشتن مدرک زبان معتبری مانند مدرک گوته می‌تواند کمک شایانی به شما کند. بنابراین برای ثبت‌نام در این آزمون تردید نکنید. در مطلب بالا تمام نکات لازم درباره آزمون گوته آلمان را توضیح دادیم تا با آگاهی بیشتری در آن شرکت کنید.

منابع

www.dsit.org.ir

www.goethe.de

سوالات متداول

برای شرکت در آزمون گوته، هیچ شرایط خاصی وجود ندارد. داوطلب‌ها با هر تابعیتی که داشته باشند، می‌توانند در آن شرکت کنند و با سنجش سطح زبان آلمانی خود، برای گرفتن مدرک گوته تلاش کنند.

مدرک‌های goethe-zertifikat c2: großes deutsches sprachdiplom، zentrale oberstufenprüfung (zop)، kleines deutsches sprachdiplom (kds) و großes deutsches sprachdiplom (gds)، مدارک معتبری برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به سایت گوته مراجعه کنید.

هر چند بار که بخواهید، می‌توانید در آزمون گوته زبان آلمانی شرکت کنید. هیچ محدودیتی جز ظرفیت افراد شرکت‌کننده در یک آزمون، وجود ندارد.

مدرک‌های goethe-zertifikats از سطح A1 تا C2 منقضی نمی‌شوند. البته بسیاری از موسسه‌ها و کارفرمایان انتظار دارد که از تاریخ این گواهی بیش از دو سال نگذشته باشد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال