موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بررسی آزمون زبان آلمانی تلک TELC

بررسی آزمون زبان آلمانی تلک TELC

همانطور که می‌دانید در کشور ما، اکثر افراد قصد مهاجرت دارند و تعداد آن‌ها همچنان رو به افزایش است. تمام ما، کسانی را در نزدیک خود داریم که یا مهاجرت کرده‌اند یا قصد انجام آن‌را دارند. یکی از پیش نیازهایی که برای پروسه مهاجرت لازم و ضروری است، یادگیری زبان و شرکت در آزمون‌های مربوط به آن است. دریافت یک مدرک معتبر مهارت زبان، می‌تواند پروسه اخذ اقامت یا دریافت بورسیه تحصیلی را برای ما بسیار آسان کند. یکی از آزمون‌های مهم زبان، آزمون تلک (TELC) است که توسط موسسه TELC GmbH برگذار می‌شود.

در این مقاله از مجله پارسی کانادا به معرفی آزمون TELC و اهمیت آزمون تلک آلمانی برای دریافت ویزای آلمان می‌پردازیم و نکات مربوط به آن و نحوه ثبت نام و شرکت در این آزمون را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

آزمون TELC چیست ؟

آزمون تلک، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای لازم برای مهاجرت به اروپا است و به ۱۰ زبان دنیا قابل دسترس است که ۹ زبان آن اروپایی است. این آزمون شامل زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، پرتغالی، آمریکایی، لهستانی و ترکی می‌شود و تنها زبان آسیایی موجود در آن، زبان عربی است. آزمون تلک کاملا استاندارد است و سوالات بدون توجه به اینکه در کجا آزمون می‌دهید، کاملا یکسان است. دولت‌های بسیاری مانند اتریش، آلمان و سوئیس، مدرک آزمون TELC را به عنوان یک مدرک مهارت زبان برای شهروندی و مجوزهای کار می پذیرند. همچنین این آزمون، امکان پذیرش از دانشگاه‌های معتبر را برای داوطلبان واجد شرایط تحصیل در آلمان و کشورهای اروپایی، فراهم می‌کند.

آزمون TELC چیست

موسسه Telc GmbH، موسسه ای در فرانکفورت آلمان است که مسئولیت برگزاری این آزمون را دارد. این موسسه غیر انتفاعی که زیرمجموعه انجمن آموزش بزرگسالان آلمان (DVV) است، نمره‌گذاری آزمون را انجام می دهد، با موسسات دیگر برای برگزاری آزمون همکاری و تمام جنبه‌های Telc را در آلمان و سایر کشورها مدیریت می‌کند. این موسسه توانسته تقریبا طی ۵۰ سال، یک شبکه‌ بین المللی بزرگ که شامل ویژگی‌های زیر است، برای خود بسازد:

  •  بیش از 7500 شریک دارای مجوز telc در سراسر جهان.
  •  بیش از 150 مربی telc.
  •  بیش از 20000 بازرس و دارای مجوز رسمی در سراسر جهان.

اهمیت آزمون تلک TELC برای ویزای آلمان

گواهی TELC برای دریافت ویزای آلمان اهمیت زیادی دارد، زیرا یک مدرک معتبر برای اثبات توانایی زبان آلمانی شما است و راه شما را برای دریافت ویزا و اقامت این کشور، هموار می‌کند. همچنین، مدرک‌ آزمون های TELC گواهینامه‌های بین‌المللی معتبری هستند و به‌طور گسترده در آلمان برای دریافت شهروندی، کارت اقامت و درخواست ویزا قابل قبول‌اند.

کسانی که دارای مدرک آزمون تلک آلمانی هستند، می تواند برای دانشگاه‌های آلمان یا مشاغلی که نیاز به دانش آلمانی دارند، درخواست دهند یا در پروژه‌های کارآموزی و تحقیقاتی در حین تحصیل، شرکت کنند. پزشکان و پرستارانی که قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارند، می‌توانند در این آزمون شرکت کرده و نسبت به دریافت ویزای کاری این کشور، اقدام کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره مدرک زبان آلمانی  این مطلب را بخوانید.

سطح و الزامات آزمون TELC

آزمون تلک آلمانی شامل یک بخش کتبی و یک بخش شفاهی است که در سطوح A1 تا C2 برگزار می‌شود. در بخش کتبی درک مطلب، دستور زبان و واژگان و مهارت شنیداری سنجیده می‌شود. به عنوان مثال در سطح B1، دستور زبان (گرامر) و مکالمه آموزش داده می‌شود. امتحان شفاهی مربوط به مهارت‌های مکالمه است که می‌تواند در روز امتحان کتبی یا در روز دیگری انجام شود. با توجه به سطح شرکت‌کننده مصاحبه‌ به صورت دونفره یا گروهی انجام می‌شود.

سطوح آزمون زبان TELC

هر فرد با توجه به سطح توانایی زبانی که در آن قرار دارد، در سطوح A1 تا C2 مدرک دریافت می‌کند. مثلا مهاجرانی که به دنبال اخذ اقامت با همسران خود هستند، باید در آزمون Start Deutsch 1 / telc Deutsch A1 شرکت کنند و برای دستیابی به شهروندی در اتریش، مدرک مهارت زبان آلمانی در سطح B1 لازم است. همچنین، مهاجران برای اخذ ویزای کاری آلمان باید دارای مدرک A2 و B1 باشند.

با توجه به سطح آزمون، زمان مورد نیاز برای انجام آن، متفاوت است که در جدول زیر، سطوح مختلف آزمون به‌علاوه زمان مورد نیاز برای انجام آزمون را شرح می‌دهیم:

سطح آزمون کتبیزمان موردنیاز
A1۶۵ دقیقه
A2۷۰ دقیقه
B1۱۵۰ دقیقه
B2۱۴۰ دقیقه
C1۲۲۰ دقیقه
C2۲۵۰ دقیقه

نکاتی برای آمادگی آزمون TELC

بخش شفاهی آزمون تلک آلمانی به صورت مصاحبه انجام می‌شود. داوطلبین باید توانایی مکالمه، بحث و گفت‌وگو با دو یا سه شرکت‌کننده دیگر را داشته باشند. این مکالمه حدود ۲۵ دقیقه زمان می‌برد. بخش کتبی آزمون تلک شامل بخش‌های مختلفی است که در جدول زیر به صورت جداگانه شرح داده‌ایم:

توضیحاتزمان مورد نیاز
خواندن و درک مطلب و پاسخ به سوالات۹۰ دقیقه
دستور زبان و واژگان به صورت سوال‌های چهارگزینه‌ای۲۰ دقیقه
مهارت شنیداری و گوش دادن و پاسخ به سوالات۲۰ دقیقه
نوشتن متن ؛ مثلا به صورت نامه رسمی۳۰ دقیقه

شرکت در آزمون TELC

برای شرکت در آزمون تلک مانند هر آزمون دیگری، باید به نکاتی مانند شرایط ثبت‌نام، هزینه آزمون و زمان برگزاری آن دقت شود. با توجه به اینکه این آزمون در خارج از ایران برگزار می‌شود، باید به نکاتی که در ادامه این مطلب شرح می‌دهیم، دقت و توجه لازم را به عمل آورید.

ثبت نام در آزمون TELC

متقاضیان شرکت در آزمون تلک، باید ۲-۳ هفته قبل از تاریخ امتحان، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین، برای شرکت در آزمون در روز برگزاری، باید قبل از شروع آزمون، مدرک شناسایی رسمی معتبر همراه با عکس به‌همراه داشته باشند. به‌طور کلی لازم است 15 الی 16 روز پیش از تاریخ برگزاری آزمون، نسبت به ثبت‌نام در آن، اقدام کنید. متاسفانه، این آزمون در کشور ما برگزار نمی‌شود و لازم است برای انجام آن به کشور همسایه‌مان، یعنی ترکیه، سفر کنید. برای ثبت‌نام و اطلاع از مراحل آن، می‌توانید با کارشناسان ما در پارسی کانادا تماس بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

هزینه آزمون TELC

هزینه شرکت در آزمون تلک با توجه به نوع زبان، سطح و محل برگزاری آزمون متفاوت است و معمولا بین 149 تا 200 یورو هزینه دارد. علاوه‌بر این، برخی از مراکز برای ارزیابی زودهنگام و ثبت‌نام خارج از نوبت، هزینه اضافی دریافت می‌کنند. برای اطلاع از قیمت دقیق از هزینه‌ها می‌توانید با کارشناسان حوزه‌ی انتخابی خود ارتباط بگیرید. به عنوان مثال، هزینه آزمون TELC در برلین، طبق جدول زیر است:

هزینهنوع آزموننوع سطح
129 یوروآزمون کلیسطح A1
129 یوروآزمون کلیسطح A2
179 یوروآزمون کلیسطح B1
149 یوروفقط مکالمه و نوشتن
179 یوروآزمون کلیسطح B2
149 یوروفقط مکالمه و نوشتن
199 یوروآزمون کلیسطح C1 دانشگاهی
169 یوروفقط مکالمه و نوشتن
199 یوروآزمون کلیسطح C1
169 یوروفقط مکالمه و نوشتن

زمان برگزاری آزمون TELC

آزمون TELC چندین بار در سال برگزار می‌شود، اما تاریخ و زمان برگزاری هر آزمون بسته به مرکز، زبان و سطح آن متفاوت است. بهتر است برای اطلاع از تاریخ دقیق آزمون با مرکز برگزاری آزمون تماس بگیرید.

مراکز برگزاری آزمون TELC

امتحانات زبان آلمانی را می توان در بیش از 3000 مرکز امتحانی در 20 کشور، از جمله مراکز آموزش بزرگسالان و مدارس خصوصی زبان، شرکت کرد. موسسه TELC gGmbH با چندین موسسه در اسپانیا، آلمان، مجارستان، لهستان، بریتانیا و ترکیه همکاری و شراکت دارد. با مراجعه به سایت رسمی TELC، می‌توانید محل آزمون مورد نظر خود را در فرم جست‌وجو، پیدا کنید.

مدرک زبان TELC

مدرک TELC برای تعیین سطح مهارت زبان آلمانی افراد ارائه می‌شود. این مدرک با مدرک زبان آلمانی گوته معادل یکدیگرند و در حالت کلی واجد شرایط بودن افراد را برای تحصیل، کار یا اقامت در آلمان، اتریش یا سوئیس را اثبات می‌کنند.

مدت اعتبار مدرک زبان آزمون TELC

افرادی که موفق به دریافت گواهینامه‌ی زبان آلمانی تلک شوند برای مدت نامحدود می‌توانند از آن استفاده کنند و این گواهینامه‌ها هرگز منقضی نمی‌شوند. متقاضیان باید توجه کنند هر چند بیشتر موسسات و دانشگاه‌ها مدرک تلک را بدون توجه به تاریخ آزمون آن می‌پذیرند، اما برخی از آن‌ها قوانین خاص خود را دارند و فقط گواهینامه‌هایی را که تاریخ برگزاری آن دو تا پنج سال گذشته باشند را قبول می‌کنند. بنابراین، لازم است درباره قوانین مقصد خود اطلاعات کافی داشته باشید. مثلا برای کار در آلمان، باید بدانید که قوانین مکانی که در آن قصد کار کردن دارید، چگونه است.

آزمون TELC توسط شرکت‌ها و مقامات دولتی و مدارس و دانشگاه‌های بسیاری شناخته شده است اما به‌‌دلیل اینکه قوانین پذیرش در سازمان‌های مختلف کشورها با هم متفاوت است، هر سازمانی شرایط پذیرش متفاوتی را از این آزمون اعلام می‌کند.

  • صندوق ادغام اتریش (The Austrian Integration Fund) آزمون تلک آلمانی را برای اثبات مهارت زبان متقاضیان اقامت و کسانی که پیگیر گرفتن تابعیت این کشور هستند عنوان کرده است.
  • در سوئیس(Switzerland)،‌ بسته به کانتون (canton) ، گواهی telc برای تابعیت یا ورود به بخش دولتی به رسمیت شناخته می‌شود.
  • در لهستان ( Poland ) ، مهارت‌های زبانی لازم برای شغل خدمات ملکی را می توان با گواهینامه‌های telc مستند کرد.
  • در مجارستان ( Hungary ) ، گواهی‌های telc توسط دولت معتبر است و به دارنده آن حق تحصیل در دانشگاه‌ها را می‌دهد.
  • شورای آموزش عالی ترکیه ( The Turkish Higher Education) گواهینامه‌های آلمانی telc در سطوح B2 و C1 CEFR را می پذیرد و استفاده از تمام دانشگاه‌های ترکیه را امکان پذیر می‌کند.
  • دانشگاه‌های اسپانیا (Universities in Spain) و همچنین بسیاری از دانشگاه‌های اتریش (Austria) و سوئیس (Switzerland ) گواهی‌های telc را به عنوان مدرک مهارت‌های زبان خارجی می شناسند.

درک نتایج آزمون و گواهینامه TELC

نتایج آزمون TELC چهار تا شش هفته بعد از برگزاری آزمون، اعلام می‌شود و شما می‌توانید آن‌را در سایت مشاهده کنید. به طور کلی، امتیاز این آزمون در مجموع 300 امتیاز است که 225 امتیاز به امتحان کتبی و 75 امتیاز به امتحان شفاهی تعلق می‌گیرد. برای قبولی در هر آزمون TELC به حداقل 60% نمره کتبی و شفاهی نیاز است. به عنوان مثال باید حداقل 135 امتیاز در بخش کتبی و 45 امتیاز را در بخش مکالمه کسب کنید. یک نکته مهم برای دریافت نمره قبولی در آزمون تلک آلمانی، توجه به وزن هر بخش و تاثیر آن در نمره‌ی کلی است. یعنی، پاسخ صحیح به سوالات، امتیازات بیشتری را نسبت به سایر بخش‌ها به همراه دارد و خواندن کتاب‌های آموزشی، برای شناسایی این بخش‌ها به متقاضیان کمک می‌کند.

چگونه نمره خود را بهبود ببخشید: قبولی مجدد در آزمون TELC

برای دریافت نمره قبولی در آزمون تلک آلمانی دو استراتژي وجود دارد.اولین استراتژی شرکت در دوره‌های آموزشی یا کمک گرفتن از مربی خصوصی است و دومین استراتژی، آموزش به صورت فردی و خودخوان استت. ‌آن دسته از افرادی که آموزش خودخوان را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با تهیه کتاب‌های آموزشی مانند (mit Erfolg zu telc Deutsch B2 Übungsbuch ) و (mit Erfolg zu telc Deutsch B2 Testbuch ) و کتاب‌های امتحانی مثل (telc B2 Deutsch – آلمانی را با kwiko ) را مطالعه کنند.


با دیدن فیلم‌‌های آلمانی و ویدیوهای آموزشی یوتیوب و خواندن مقالات آلمانی که به صورت رایگان در دسترس هستند، خود را برای شرکت در این آزمون آماده کنید.

در نهایت ۴ مرحله‌ای که متقاضیان شرکت در آزمون تلک آلمانی باید آن را طی کنند عبارت‌اند از:

  1.  مطالعه منابع آموزشی
  2.  آشنایی با فرمت کلی آزمون و تاثیرگذاری هر بخش
  3.  شناسایی و رفع نقاط ضعف خود
  4.  تست و آماده‌گی نهایی

آن دسته از افرادی که موفق به کسب نمره‌ی کامل آزمون نشدند، برای قبولی مجدد در آزمون تلک، نیازی نیست مجددا در کل آزمون شرکت کنند. این افراد می‌توانند تا یک سال پس از آخرین نتیجه‌ی دریافتی، در همان بخشی که نمره کمی کسب کردند، شرکت کنند.

مسیر آلمان از قبولی در آزمون زبان (telc) می گذرد

آزمون تلک، راهی مهم برای مهاجران آلمانی

در دنیای امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی، مهارت‌های زبانی نقش حیاتی ایفا می‌کنند و نیاز به یادگیری زبان، پیش از گذشته احساس می‌شود. همانطور که در بخش‌های قبل گفتیم، داشتن گواهینامه زبان معتبر مانند آزمون TELC به رزومه‌ی هر فرد برتری قابل توجهی می‌دهد و افرادی که رویای مهاجرت به آلمان یا کشورهای اروپایی را دارند و به دنبال کار در کشورهای اتحادیه اروپا هستند، این گواهینامه می تواند فرصت‌های شغلی مناسبی را در سراسر جهان برایشان فراهم کند. در این مقاله، در خصوص آزمون تلک، نحوه انجام آن، مدرک این آزمون و محل برگزاری آن صحبت کردیم و سعی کردیم مطالب ضروری برای شرکت در آزمون تلک آلمانی را در این مقاله از پارسی کانادا گردآوری کنیم. چنانچه پس از مطالعه این مقاله، هرگونه سوالی برایتان پیش آمد، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از آن‌ها در این خصوص کمک بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

مدرک آزمون تلک هیچ محدودیتی ندارد، اما ممکن است برخی از موسسات فقط گواهینامه‌هایی را که تاریخ برگزاری آن دو تا پنج سال گذشته باشند را قبول می‌کنند.

امتحانات زبان آلمانی در بیش از 3000 مرکز امتحانی در 20 کشور، از جمله مراکز آموزش بزرگسالان و مدارس خصوصی زبان، برگزار می‌شود.

هزینه شرکت در آزمون TELC با توجه به زبان، سطح، نوع و محل شرکت در آزمون متفاوت است و معمولا بین ۷۵ تا ۲۰۰ پوند هزینه دارد.

مدرک TELC مانند مدرک زبان گوته، برای تعیین سطح مهارت زبان آلمانی افراد ارائه می‌شود و معادل یکدیگرند. هردو این مدارک، واجد شرایط بودن افراد را برای تحصیل، کار یا اقامت در آلمان، اتریش یا سوئیس را اثبات می کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال