موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پاسپورت آلمان

پاسپورت آلمان

پاسپورت آلمان در سال 2024 به دلیل پتانسیل‌های استثنایی و مزایای متعدد خود طرفداران بیشتری نسبت به سال‌های قبل به‌دست آورده است. این پاسپورت که یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان محسوب می‌شود، امکان سفر بدون ویزا به 126 کشور در سرتاسر جهان را فراهم می‌کند. ویژگی‌هایی مانند دسترسی به مقاصد مختلف جهان با حداقل محدودیت، آزادی سفر، کار و تحصیل در سراسر اروپا برای افراد زیادی جذاب است.

علاوه بر این، تغییرات جدید قوانین شهروندی آلمان، گرفتن تابعیت را برای مهاجران آسان‌تر و سریع‌تر کرده است. مزیت جدید حفظ تابعیت دوگانه بدون انصراف از تابعیت اصلی است. در این مطلب از پارسی کانادا مفصلاً به پاسپورت ارزشمند کشور آلمان می‌پردازیم که در حال حاضر رتبه سوم ارزشمندترین گذرنامه‌های جهان را دارد. پس با ما همراه باشید.

انواع پاسپورت آلمانی

آلمان انواع مختلفی از پاسپورت را صادر می‌کند که برای کاربران مختلف طراحی شده‌اند. هر نوع پاسپورت آلمانی اهداف ویژه‌ای دارد و فرآیندهای درخواست و دوره‌های اعتبار خاص خود را دارد.

انواع پاسپورت آلمانی در یک نگاه

انواع پاسپورت آلمان شامل:

پاسپورت قرمز آلمان (پاسپورت بورگوندی)

پاسپورت قرمز (Red Passport) یا پاسپورت بورگوندی (Burgundy Passport)، گذرنامه‌ای استاندارد است که فقط برای شهروندان آلمانی صادر می‌شود. این پاسپورت طبق طرح و مدل استاندارد اتحادیه اروپا طراحی شده و دارای جلد قرمز بورگوندی با نشان عقاب آلمان است. گذرنامه قرمز آلمان به شهروندان آلمانی اجازه سفر بین‌المللی می‌دهد و امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به بسیاری از کشورها را فراهم می‌کند.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این پاسپورت استاندارد عبارت‌اند از:

  •  اجازه ورود بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به بسیاری از کشورها
  •  تسهیل دریافت کمک از مقامات کنسولی آلمان در خارج از کشور

پاسپورت آبی آلمان

پاسپورت آبی (Blauer Passport) با عناوین دیگری همچون پاسپورت کنوانسیون (Convention Pass) یا سند سفر برای پناهندگان (Travel Document for Refugees) شناخته می‌شود. این پاسپورت برای افرادی صادر می‌شود که پناهندگی یا حق پناهندگی در آلمان را دریافت کرده‌اند. داشتن پاسپورت آبی به این افراد اجازه سفر به کشورهایی که عضو کنوانسیون پناهندگان ژنو (the Geneva Refugees Convention) و اتحادیه شنگن (Schengen Union) هستند را می‌دهد.

دارنده این پاسپورت معمولاً حق بازگشت به کشور خود را ندارد، چرا که این امر ممکن است امنیت او را به خطر بیندازد. بنابراین پاسپورت آبی آلمان به عنوان مدرکی معتبر برای شناسایی پناهندگان و محافظت از آنها در سطح بین‌المللی عمل می‌کند.

از جمله ویژگی‌های مهم این پاسپورت:
  • ویژه افراد با وضعیت پناهندگی در آلمان
  • اجازه سفر به کشورهایی عضو شنگن از جمله بلژیک، دانمارک، آلمان، استونی، فنلاند، فرانسه، اسپانیا و غیره
  • امکان سفر به کشورهای عضو کنوانسیون پناهندگان ژنو از جمله فرانسه، بریتانیا، کانادا، استرالیا، سوئد، نروژ، سوئیس، ایتالیا و هلند
  • جایگزین پاسپورت کشور مبدأ (از جمله پاسپورت ایران)

پاسپورت خاکستری آلمان

پاسپورت خاکستری (Grauer Passport) برای افرادی صادر می‌شود که در آلمان اقامت دارند، اما هنوز شهروند رسمی این کشور محسوب نمی‌شوند. دارندگان پاسپورت خاکستری آلمان معمولاً ملیت مشخصی ندارند و به‌دلیل درگیری‌های سیاهی، نداشتن مدارک شناسایی کافی و غیره نمی‌توانند پاسپورت کشور مبدأ را دریافت کنند. این پاسپورت به‌عنوان سند سفر برای این افراد عمل می‌کند و به آن‌ها امکان سفر بین‌المللی می‌دهد.

از جمله ویژگی‌های این نوع از پاسپورت‌های آلمانی:

  • جایگزین مدارک هویتی شخص
  • جایگزین پاسپورت کشور مبدأ
  • فراهم کردن زندگی نسبت عادی در آلمان برای افراد بی‌هویت و بی‌پناه

اعتبار پاسپورت آلمان

پاسپورت آلمانی در سال 2024 با امتیاز جابجایی (Mobility Score) 177، رتبه 3 را در میان لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های در جهان به خود اختصاص داده است. دارندگان این پاسپورت بدون نیاز به ویزا می‌توانند به 126 کشور سفر کند و به 89 درصد از کشورهای جهان دسترسی داشته باشند.

در جدول زیر، بعضی از مهم‌ترین کشورهایی را که برای شهروندان آلمانی یا دارندگان پاسپورت این کشور در دسترس هستند، به تفکیک نیاز یا عدم نیاز به ویزا مشاهده می‌کنید:

لیست کشورهایی که نیاز به پاسپورت آلمان ندارند
کشورهای بدون نیاز ویزا (Visa Free)کشورهای نیازمند به ویزای الکترونیکی (E-Visa) یا ویزای حین ورود (Visa on Arrival)
آرژانتین ایالات متحده آمریکا (ویزای الکترونیکی تا 90 روز)
ارمنستانبحرین (با ارائه ویزای ورود یا الکترونیکی تا 30 روز)
استرالیا (برای گردشگران تا 90 روز)آذربایجان (ویزای الکترونیکی تا 30 روز)
نروژمصر
قطر (اقامت تا 90 روز)هند (با ویزای الکترونیکی تا 30 روز)
آفریقای جنوبیایران (با ویزای در حین ورود تا 30 روز)
کره جنوبیعراق (با ویزای در حین ورود تا 30 روز)
اسپانیاکویت (با ویزای در حین ورود تا 90 روز)
امارات متحده عربی روسیه (با ویزای الکترونیکی تا 15 روز)
سوئد
عربستان سعودی (با ویزای در حین ورود تا 90 روز)
سوئیس-
تایلند-
ترکیه-
اوکراین-
بریتانیا-

برای مشاهده لیست کامل کشورهایی که بدون ویزا و با داشتن پاسپورت آلمان می‌توان وارد آن‌ها شد، روی این لینک کلیک کنید!

شرایط گرفتن پاسپورت آلمان

دولت آلمان تغییرات قابل توجهی در قوانین شهروندی خود اعمال کرده است و این موضوع، روند گرفتن پاسپورت آلمان را ساده‌تر کرده است. با توجه با این قوانین، در حال حاضر با رعایت شرایط زیر می‌توانید شهروندی و پاسپورت آلمانی خود را دریافت کنید:

شرایط اقامت ۵ ساله: پس از ۵ سال اقامت قانونی در آلمان، می‌توانید برای اخذ تابعیت و پاسپورت خود درخواست دهید. این شرایط شامل فرزندانی که در خاک آلمان متولد می‌شوند هم است. البته به شرطی که حداقل یکی از والدین این فرزندان، ۵ سال قبل از تولد کودک به طور قانونی اقامت آلمان را داشته باشد.

شرایط اقامت ۳ ساله: افراد با دستاوردهای علمی یا حرفه‌ای استثنایی، افراد فعال اجتماعی یا افرادی با مهارت‌های زبانی بالا می‌توانند پس از 3 سال تابعیت و پاسپورت آلمان را دریافت کنند.

شرایط سطح زبان آلمانی: برای تسریع روند اخذ پاسپورت آلمان، باید سطح دانش زبان آلمانی خود را به سطح C1 ارتقا دهید. این سطح از زبان آلمانی معمولاً برای تحصیل در دانشگاه آلمان مورد نیاز است.

💡یک نکته مهم
برای دریافت پاسپورت آلمان قبلاً باید از تابعیت اصلی خود یعنی تابعیت ایرانی صرف‌نظر می‌کردید. در حال حاضر، قانون جدید اجازه داشتن تابعیت دوگانه را برای افرادی که پاسپورت آلمانی دریافت می‌کنند، می‌دهد.

روش های دریافت پاسپورت آلمان

برای اخذ پاسپورت آلمان در ابتدا باید شهروندی این کشور را به‌دست بیاورید. برای اخذ شهروندی آلمان هم چندین مسیر وجود دارد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. از جمله این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • اخذ شهروندی از طریق تولد در خاک آلمان
  • اخذ شهروندی از طریق اقامت
  •  اخذ شهروندی از طریق ازدواج با یک شهروند آلمانی
  • اخذ شهروندی از طریق والدین آلمانی یا والدین دارای تابعیت آلمان

نحوه گرفتن پاسپورت آلمانی

هزینه پاسپورت در آلمان

درخواست پاسپورت آلمانی شامل هزینه‌هایی است که بسته به عوامل مختلفی مثل سن، نوع پاسپورت و نیاز به پردازش فوری متفاوت است. آگاهی از این هزینه‌ها و روش‌های پرداخت پذیرفته شده برای جلوگیری از هرگونه تأخیر در روند درخواست شما مهم است.

در حال حاضر هزینه‌های اخذ پاسپورت آلمان در سال 2024 عبارت‌اند از:

پاسپورت استاندارد بزرگسالان: هزینه معمولاً بین ۶۰ تا ۸۰ یورو است.

پاسپورت کودکان: هزینه‌ها برای کودکان و نوجوانان کاهش یافته و معمولاً بین ۱۳ تا ۳۷.۵۰ یورو است.

پاسپورت موقت یا اضطراری: هزینه‌های پاسپورت موقت یا اضطراری ممکن است متفاوت باشد و معمولاً کمتر از پاسپورت‌های استاندارد است.

هزینه خدمات فوری اخذ پاسپورت آلمان: در صورت نیاز به پردازش فوری، هزینه‌های اضافی اعمال می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت آلمان

پس از تأیید واجد شرایط بودن برای دریافت پاسپورت آلمانی، نوبت به جمع‌آوری مدارک لازم می‌رسد. این بخش مهمی از فرآیند اخذ پاسپورت در آلمان است؛ چراکه مدارک گم‌شده یا نادرست منجر به تأخیر یا رد درخواست شما می‌شود. موارد زیر، لیستی جامع از مدارکی است که باید ارائه دهید:

  • فرم درخواست یا اپلیکیشن فرم پاسپورت (Application Form) تکمیل‌شده
  • پاسپورت یا کارت شناسایی فعلی
  • عکس‌های بیومتریک جدید
  • اثبات محل سکونت (یک قبض اخیر، قرارداد اجاره یا گواهی ثبت نام از اداره ثبت احوال محلی یا Einwohnermeldeamt)
  • همچنین، مدارک اضافی برای شهروندان متولدشده در آلمان عبارت‌اند از:
  • گواهی تولد (نسخه اصلی یا گواهی که شامل نام والدین)

مدارک والدین (در صورت امکان، پاسپورت یا کارت شناسایی آلمانی والدین)

  • مدارک ویژه برای افراد دارای تابعیت آلمان:
  • گواهی تابعیت (اثبات تابعیت به‌عنوان شهروند آلمان)
  • پاسپورت‌ها یا مدارک سفر قبلی (هرگونه پاسپورت یا مدارک سفر غیر آلمانی از قبل)

در نهایت، مدارک اضافه‌تر برای متقاضیان با شرایط خاص:

  • گواهی ازدواج (اگر وضعیت تأهل از زمان صدور آخرین پاسپورت تغییر کرده است.)
  • مدارک تغییر نام (اگر نام خود را به طور قانونی تغییر داده‌اید، مدارک مربوطه مورد نیاز خواهد بود.)
  • برای افراد زیر سن قانونی (رضایت والدین و مدارک شناسایی والدین اغلب ضروری است.)

مراحل دریافت پاسپورت آلمان

روند درخواست پاسپورت آلمانی می‌تواند با دنبال کردن صحیح مراحل، ساده و بدون درد سر خواهد بود. مراحل 6 گانه اخذ پاسپورت آلمانی به‌ترتیب عبارت‌اند از:

مرحله ۱- آماده‌سازی مدارک:

در حین جمع‌آوری تمام مدارک لازم اطمینان حاصل کنید که تمام اسناد و مدارک را آماده کرده‌اید و در فرمت صحیح ارائه می‌دهید.

مرحله ۲- رزرو وقت از دفتر گذرنامه محلی یا سفارت/کنسولگری:

با نزدیک‌ترین دفتر گذرنامه یا سفارت/کنسولگری آلمان وقت بگیرید. این کار معمولاً به‌صورت آنلاین یا تلفنی قابل انجام است.

مرحله ۳: پر کردن فرم درخواست:

تکمیل فرم درخواست پاسپورت را به‌صورت آنلاین انجام دهید یا با دانلود و چاپ آن، موارد مورد نیاز را دستی پر کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات دقیق و مطابق با مدارک شما است.

 مرحله ۴- ارسال درخواست به‌صورت حضوری:

در قرار ملاقات خود در دفتر گذرنامه یا سفارت/کنسولگری حضور داشته باشید و فرم درخواست تکمیل‌شده را همراه با تمام مدارک لازم ارسال کنید. در این مرحله همه مدارک و داده‌های بیومتریک شما (اثر انگشت) جمع‌آوری و تأیید خواهد شد.

مرحله ۵- پرداخت هزینه‌ها:

هزینه‌ها را می‌توانید هنگام درخواست و در دفتر گذرنامه یا کنسولگری پرداخت کنید.

مرحله ۶- بررسی درخواست:

پس از ارسال، درخواست شما تحت فرآیند بررسی قرار می‌گیرد. زمان پردازش می‌تواند متفاوت باشد و دقیقاً مشخص نیست. بنابراین مهم است که اگر برنامه سفر دارید، خیلی زودتر درخواست دهید.

اخذ شهروندی، تابعیت و پاسپورت آلمان در سال 2024

پاسپورت آلمان یکی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان است که به دارندگان خود امکان سفر بدون ویزا به بیش از 120 کشور را می‌دهد. در این مطلب به قوانین جدید شهروندی آلمان، روند اخذ تابعیت و در روش‌های اخذ پاسپورت این کشور را بررسی کردیم.

موسسه مهاجرتی پارسی کانادا به‌عنوان یک منبع معتبر در زمینه مهاجرت به آلمان و دیگر کشورها، اطلاعات جامعی در مورد انواع پاسپورت‌های آلمانی، شرایط اخذ، هزینه‌ها و مدارک مورد نیاز ارائه می‌دهد. از مشاوره رایگان تا همراهی در تمامی مراحل حتی در آلمان، ما در کنار شما هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید یا فرم درخواست مشاوره را تکمیل کنید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

پاسخ به سؤالات متداول

آلمان 3 نوع پاسپورت صادر می‌کند: قرمز (برای شهروندان)، آبی (برای پناهندگان) و خاکستری (برای افرادی که اقامت دارند اما شهروند نیستند). هر کدام برای گروه خاصی از افراد طراحی شده‌اند و شرایط و مزایای خاص خود را دارد.

برای اخذ پاسپورت آلمانی، ابتدا باید شهروندی این کشور را کسب کنید. روش‌های مختلفی برای اخذ شهروندی وجود دارد، از جمله اقامت طولانی‌مدت، ازدواج با یک شهروند آلمانی، یا داشتن والدین آلمانی.

هزینه پاسپورت آلمانی به عوامل مختلفی مثل نوع پاسپورت و خدمات اضافی بستگی دارد. به طور معمول، هزینه پاسپورت استاندارد بزرگسالان بین ۶۰ تا ۸۰ یورو است.

برای درخواست پاسپورت آلمانی، به مدارکی مثل فرم درخواست تکمیل شده، پاسپورت فعلی، عکس‌های بیومتریک، اثبات محل سکونت و سایر مدارک مرتبط با وضعیت شما نیاز دارید. لیست کامل مدارک مورد نیاز در مقاله ذکر شده است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال