موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تمکن مالی آلمان 2024

تمکن مالی آلمان 2024

گواهی تمکن مالی یکی از اسناد مهم قبل از مهاجرت به آلمان است که نشان می‌دهد شما برای اقامت در این کشور، به‌اندازه کافی پول دارید. مدرک تمکن مالی آلمان، تقریبا برای اکثر ویزاهای این کشور لازم است؛ از مهاجرت تحصیلی گرفته تا گرفتن اقامت موقت چند ماهه. در هر صورت مقامات آلمان باید مطمئن شوند که شما منابع مالی کافی برای گذران زندگی و تهیه حداقل چیزها در آلمان را دارید.

در این مقاله از پارسی کانادا به‌سراغ جزئیات تمکن مالی آلمان در سال 2024 رفته‌ایم تا مقدار مبلغ تعیین‌شده برای انواع راه‌های مهاجرت و ویزاهای آلمان را به‌خوبی درک کنید. در ادامه مبلغ تمکن مالی و همینطور روش‌هایی که می‌توانید تمکن مالی خود را در آلمان اثبات کنید بررسی شده است، پس با ما همراه باشید.

یه فرد در حال بررسی میزان تمکن مالی برای مهاجرت به آلمان با متن کدام ویزای آلمان نیاز به تمکن مالی دارد؟

تمکن مالی آلمان چیست؟

تمکن مالی آلمان مبلغی است که دولت آلمان برای هزینه زندگی ماهانه یک نفر در این کشور در نظر گرفته است. این مبلغ بسته به نوع ویزا بین 903 یورو تا 11،324 یورو متفاوت است. تمکن مالی برای هر ویزا باعث می‌شود که مهاجران، پول کافی داشته باشند و برای گذران زندگی به دولت آلمان وابسته نباشند.

برای اخذ هر نوع ویزا و یا مجوز اقامت آلمان به مدرک تمکن مالی (به‌انگلیسی: Proof of Sufficient Financial) نیاز است. مدرک تمکن مالی، معمولاً در قالب یک تاییدیه رسمی ارائه می‌شود که توسط یک سازمان معتبر (مثل حساب بانکی) صادر شده است. یک مدرک تمکن مالی، اطلاعاتی مهم مثل مقدار وجه موجود در حساب بانکی به نام متقاضی یا اسپانسر دارد که طبق شرایط ویزای موردنظر گردآوری شده است.

چه افرادی به اثبات تمکن مالی آلمان نیاز دارند؟

تقریبا اکثر متقاضیان غیر اروپایی مهاجرت به آلمان باید تمکن مالی داشته باشند. اگر شما هم قصد دارید که برای اهداف مهاجرتی مثل ادامه تحصیل، جست‌وجوی کار، سرمایه‌گذاری، ازدواج و حتی گردشگری وارد خاک آلمان شوید، باید طبق شرایط اعلام‌شده هر ویزا، تمکن مالی داشته باشید.

هزینه تمکن مالی آلمان 2024
تمکن مالی برای ویزاهای آلمان
ویزای تحصیلیماهانه 934 یورو
سالانه 11,208 یورو
ویزای آوسبیلدونگماهانه 903 یورو
سالانه ‭10,836‬یورو
ویزای جستجوی کار (کارت شانس)ماهانه 1،027
سالانه 12،324 یورو
ویزای همراه آلمانیک فرد و همسرش 1720 در ماه
ویزای سرمایه گذاریحداقل 350،000 یورو
ویزای توریستیپرینت تراکنش‌های بانکی 3ماه گذشته
ویزای کاری و بلوکارتنیاز ندارد

تمکن مالی ویزای تحصیلی در آلمان

قبل از شروع تحصیل، متقاضی ویزای دانشجویی (student visa) باید نشان دهد که پول کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی‌اش را دارد. سند تمکن مالی آلمان در مورد ویزای دانشجویی اصطلاحاً در آلمانی با عنوان Finanzierungsnachweis شناخته می‌شود.

در بیشتر موارد، دانشجو یا متقاضی مهاجرت تحصیلی به آلمان باید ثابت کند که حدود 11.208 یورو پول برای یک‌سال در حسابش دارد. به این مقدار تمکن مالی، اصطلاحاً «قِگِل بِدارف (Regelbedarf)» گفته می‌شود. قگل بدارف، یعنی مقدار پولی که تخمین زده می‌شود، یک دانشجو برای یک سال زندگی در آلمان به آن نیاز خواهد داشت.

ویزای کاری

تمکن مالی آلمان برای اخذ ویزاهای کاری

ویزای کاری آلمان، انواع مختلفی دارد و به‌طور کلی به 2 نوع ویزای جاب سیکر یا جست‌وجوی کار (job seeker visa) و ویزای کاری همراه با جاب آفر (job offer) تقسیم می‌شود. برای گرفتن ویزای جستجوی کار یا همان کارت شانس در سال 2024 باید تمکن مالی ارائه دهید که با یکی از موارد زیر است:

  • بازگشایی یک حساب بانکی مسدودشده (به آلمانی: Sperrkonto) که نشان دهید حداقل 1،027 یورو به ازای هر ماه دارید.
  • ارائه یک نامه تعهد رسمی (به آلمانی: Verpflichtungserklärung) از طرف حامی یا اسپانسر، در شرایطی که قرار است شخصی دیگر هزینه‌های زندگی متقاضی را در آلمان پوشش دهد.

همچنین، اگر جاب آفر دارید، می‌توانید قرارداد کاری خود را به‌عنوان اثبات داشتن منابع مالی کافی استفاده کنید. ولی اگر همراه دارید با توجه به تمکن مالی مربوط به ویزای پیوست تمکن مالی تعلق می‌گیرد. اطلاعات ویزای کاری آلمان را بخوانید.

💡یک نکته مهم

ویزای کاری و ویزای بلوکارت که همراه با قرارداد کارفرماست نیازی به تمکن مالی ندارند. چرا که داشتن قرارداد کاری تضمین کننده داشتن توانایی تامین هزینه‌ها به حساب می‌آید.

تمکن مالی ویزای آوسبیلدونگ آلمان

تمکن مالی برای دوره آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung)، بسته به نوع دوره‌ای متغیر است. مبلغ تمکن مالی برای ویزای آوسبیلدونگ 903 یورو در ماه است. اگر برای کارآموزان دوره‌های آوسبیلدونگ، حقوق ماهیانه‌ای هم در نظر گرفته شود، تمکن مالی براساس آن محاسبه می شود. یعنی اگر درامد ماهانه یک کارآموز 600 یورو باشد 303=600-903 یورو باید همراه خود به عنوان تمکن مالی داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر در مورد شرایط دریافت ویزای آوسبیلدونگ آلمان، مقاله زیر را مطالعه کنید:

تمکن مالی آلمان برای ویزای توریستی

تمکن مالی مورد نیاز برای اخذ ویزاهای توریستی آلمان (visitor visas) طبق این مدارک ارزیابی می‌شود:

  • صورت‌حساب‌های بانکی متقاضی در سه ماه گذشته
  • فیش حقوقی سه ماه گذشته متقاضی

با توجه به آمار موثق سایت numbeo، مقدار هزینه لازم به‌صورت تقریبی برای هر یک نفر طبق این جدول است:

متوسط هزینه زندگی یک نفر در آلمان (بدون اجاره‌بها)966 یورو
تمکن مالی برای یک ماه زندگی در آلمان برای هر یک نفر (بدون اجاره‌بها)3,316 یورو

تمکن مالی برای ویزای همراه آلمان

شخصی که مجوز اقامت دارد و می‌خواهد از طریق گرفتن ویزای پیوست آلمان برای یکی از اعضای خانواده و یا همسرش، او یا آن‌ها را پیش خودش بیاورد، باید تمکن مالی خود را اثبات کند. مبلغ تمکن مالی براساس تعداد اعضای خانواده افزایش پیدا خواهد کرد و با توجه به متوسط هزینه‌های ماهانه یک خانواده در این کشور محاسبه می‌شود. مبلغ تمکن مالی ویزای همراه آلمان (German Reunion visa) برای کودکان ۳۵۰ یورو و برای بزرگسالان ۵۰۰ یورو تعیین شده است. اطلاعات کامل برای ویزای پیوست آلمان را بخوانید.

مدارک مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی

مدارک مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی
مدارک لازم برای دریافت نامه تمکن مالی (letter of financial support)
اطلاعات مربوط به متقاضی ویزا
(در شرایطی که خودش به‌تنهایی از پس تمکن مالی بر می‌آید)
مدرک اولکپی از پاسپورت معتبر
مدرک دومکپی تأییدیه درخواست ویزا به‌همراه شماره پرونده و محل دفتر صادرکننده ویزا
اطلاعات مربوط به حامی یا اسپانسر
(در شرایطی که متقاضی مسئولیت تمکن مالی را برعهده ندارد)
مدرک 1پاسپورت معتبر
مدرک 2نسخه اصلی نامه اخیر کارفرما (که بیشتر از 2 هفته از صدور آن نمی‌گذرد) به‌همراه اطلاعات مربوط به موقعیت شغلی مورد نظر، مدت‌زمان کار، تاریخ پایان کار و مدرک اصل و کپی درآمد ماهانه
مدرک 3نسخه‌های اصل و کپی صورت‌حساب‌های بانکی 6 ماه گذشته و اطلاعات مربوط به وام مسکن، اعتبارات بانکی و سایر بدهی‌ها
مدرک 4اطلاعات مالیاتی؛ به‌عنوان مثال برگه T4 ( تمام حقوق پرداختی توسط کارفرما به کارمند را در طول یک سال مشخص می‌کند) و یا آخرین صورت‌های مالیات بر درآمد (اصل و کپی)

5 روشی که می‌توانیم تمکن مالی را در آلمان اثبات کنیم؟

روش‌های بین‌المللی و مختلفی برای اثبات تمکن مالی ویزاهای آلمانی وجود دارند. در ادامه به هر 5 روش متداول برای اثبات تمکن مالی آلمان اشاره خواهیم کرد.

5 روشی که می‌توانیم تمکن مالی را در آلمان اثبات کنیم

1.حساب بانکی مسدودشده

حساب مسدودشده یا Blocked Account، شکلی از حساب‌های بانکی است که به طور اختصاصی برای اثبات تمکن طراحی شده است. از نظر مقامات آلمانی، این روش بهترین روش است. پس از اینکه شما وجه موردنظر برای تمکن مالی را در این حساب واریز کردید، سازمان مربوطه این حساب را مسدود می‌کند. این مدرک به مقامات آلمانی منتقل می‌شود تا ثابت کند شما تمکن مالی لازم را دارید.

در نهایت و پس از صدور ویزا یا مجوز اقامت، می‌توانید پرداخت‌های ماهانه خود را از این حساب به یک حساب بانکی معمولی که در آلمانی به آن اصطلاحاً حساب جاری یا Girokonto گفته می‎‌شود، واریز کنید. نکته مهم این است که شما نمی‌توانید همه پول حساب تمکن مالی آلمان را پس از ورود به این کشور به یک‌باره بردارید. مفهوم حساب مسدودشده این است که شما می‌توانید به‌صورت ماهانه از آن برداشت کنید.

2. حمایت والدین

اگر دانشجو یا دانش‌آموز هستید، می‌توانید از این روش برای اثبات تمکن مالی برای درخواست ویزای تحصیلی در آلمان استفاده کنید. می‌توانید با استفاده از صورت‌حساب جاری پدر یا مادر، فیش حقوقی والدین و امثالهم، نشان دهید که سرپرست‌تان می‌تواند از عهده هزینه‌های زندگی شما برآید.

3. ضمانت‌نامه دوستان و بستگان

این ضمانت‌نامه که به آلمانی با عنوان Verpflichtungserklärung شناخته می‌شود، جایگزینی برای حساب مسدودشده و از جانب یکی از اقوام یا دوستان مقیم آلمان است. در این روش اثبات، شخص با ارائه این سند نشان می‌دهد که مسئولیت کامل مالی متقاضی را در طول اقامتش در آلمان برعهده دارد.

برای صدور چنین ضمانت‌نامه‌ای، شخص ضامن (guarantor) باید بیانیه درآمدی (statement of income) خود را نشان دهد. با ارائه این بیانیه، مقامات آلمانی مطمئن می‌شوند که ضامن، منبع مالی کافی برای حمایت شما در طول اقامت‌تان را داراست.

4. بورسیه تحصیلی

اگر بورسیه تحصیلی از یک مؤسسه معتبر آلمانی به شما اعطا شود، می‌توانید آن را به‌عنوان تمکن مالی آلمان ارائه دهید. البته قبل از استفاده از این مدرک بهتر است که با سفارت آلمان و یا همکاران ما در پارسی کانادا مشورت کنید.

گاهی اوقات، مبلغ بورسیه یا فاند (fund) تحصیلی فقط تا حدودی از مبالغ مورد نیاز برای زندگی ماهانه در آلمان را پوشش می‌دهند. در چنین شرایطی بهتر است که با استفاده از روش حساب مسدودشده، مابقی مبلغ تمکن مالی را پوشش دهید.

5. ضمانت بانکی

اشکال خاصی از وام‌های بانکی وجود دارند که توسط مقامات آلمانی به‌عنوان مدرک تمکن مالی پذیرفته می‌شوند. برای شناسایی این نوع از مدارک ، بانک باید تأییدیه‌ای را صادر کند که در حین تحصیل و یا زندگی در آلمان از شما حمایت مالی کامل کند.

روش‌های اثبات تمکن مالی آلمان در سال 2024

ما در بخش بالا 5 روش را معرفی کردیم. در میان این روش‌ها 3 روش زیر رایجتر و محبوبتر هستند.

  • واریز پول به یک حساب بانکی مسدودشده آلمانی
  • ارائه مدارک در مورد درآمد و دارایی‌های والدین
  • ارائه سند بورسیه تحصیلی و غیره

ارائه مدرک تمکن مالی و موفقیت در اخذ ویزا

اثبات تمکن مالی، یکی از شروط اصلی برای اخذ ویزاهای مهاجرتی در کشورهای بزرگ دنیا محسوب می‌شود و تمکن مالی آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. با ارائه مدرک تمکن مالی، به دولت ثابت خواهید کرد که پیشاپیش توان پوشش هزینه‌های زندگی را برای یک دوره تعیین‌شده دارید. در این مقاله به انواع راه‌های اثبات تمکن مالی آلمان 2023 اشاره کردیم و آن‌ها را به‌تفکیک ویزاها در اختیارتان قرار دادیم.
از آنجایی که مسئله تمکن مالی برای افزایش شانس اخذ ویزا اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم که در مورد تمکن مالی سفارت آلمان با ما در پارسی کانادا مشورت کنید. همکاران متخصص ما در پارسی کانادا آماده هستند تا مشاوره‌های خود را به‌صورت تخصصی به شما ارائه دهند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

 

سؤالات متداول:

همان پیشنهاد کاری یا جاب آفر می‌تواند به‌عنوان مدرکی برای اثبات تمکن مالی ارائه شود.

بله، همه متقاضیان ویزاهای آلمانی باید تمکن مالی خود را اثبات کنند.

تمکن مالی یک نفر برای 3 ماه زندگی در آلمان 2802 یورو است.

5 روش برای تمکن مالی در آلمان وجود دارند: حساب مسدودشده، ضمانت بانکی، بورسیه تحصیلی، ضمانت‌نامه آشنایان و حمایت مالی والدین.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال