موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

فرماندار نیوفاندلند و لابرادور کانادا خانم جوان ماری آیلوارد (Joan Marie Aylward)

فرماندار نیوفاندلند و لابرادور کانادا خانم جوان ماری آیلوارد (Joan Marie Aylward)

جوان ماری آیلوارد (Joan Marie Aylward) پانزدهمین فرماندار استان نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador) است که در 12 اکتبر سال 2023 جانشین فرماندار قبلی یعنی خانم جودی فوت (Judy Foote) شد. او که در 14 اکتبر 2032 سوگند یاد گرد، قبل از انتصاب به پست فرمانداری در سمت‌های مختلف و متعددی فعالیت داشته است.

در ادامه مطلب ضمن معرفی بیشتر خانم جوان ماری آیلوارد، وظایف و مسئولیت‌های فرماندار نیوفاندلند و لابرادور را مرور می‌کنیم.

خانم Jaon Marie Aylward فرماندار نیوفاندلند و لابرادور
سوابق خوان ماری آیلوارد به‌عنوان فرماندار نیوفاندلند و لابرادور

خانم آیلوارد، فارغ‌التحصیل دانشگاه مموریال (Memorial University) 5 سال به شغل پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژه اشتغال داشت. او در دانشکده پرستاری بیمارستان سنت کلر مرسی (St. Clare’s Mercy Hospital) کار می‌کرد. از سال 1984 تا سال 1990 یکی از اعضای هیئت علمی این دانشکده بود.

خانم آیلوارد به مدت 5 سال ریاست اتحادیه پرستاران ثبت‌شده در استان نیوفاندلند و لابرادور را نیز بر عهده داشت. باید اذعان کرد سابقه پرستاری، وجهه‌ی خانم آیلوارد را به‌عنوان یک سیاستمدار پررنگ‌تر می‌کند.

تا جایی که جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در بیانیه‌ای که به‌واسطه انتصاب او به سمت فرمانداری ایراد می‌کرد به این نکته اشاره کرد و گفت: «خانم آیلوارد دوران حرفه‌ای خود را صرف مراقبت و خدمت به جامعه و کانادایی‌ها کرده است. من اطمینان دارم که او نقش جدید خود را با همان ایثار، فداکاری و اشتیاق خدمت به مردم نیوفاندلند و لابرادور ادامه خواهد داد».

جوان ماری آیلوارد در انتخابات سال 1996 رأی آورد و به مجلس ایالت نیوفاندلند و لابرادور راه یافت. بعد از ورود به مجلس به‌عنوان یکی از نمایندگان حزب لیبرال، او در پست‌های استانی زیادی ایفای نقش کرد که وزیر دارایی و رئیس هیئت خزانه‌داری، وزیر منابع انسانی و استخدام، وزیر امور شهری و استانی و وزیر بهداشت و خدمات اجتماعی از آن جمله‌اند.

بعد از ترک مجلس قانون‌گذاری ایالت، خانم آیلوارد مدتی را به‌عنوان مدیر اجرایی مرکز مراقبت St.Patrick’s Mercy Home فعالیت کرد. او همچنین برای مدتی نایب‌رئیس هیئت روابط کار در استان نیوفاندلند و لابرادور بود. در سال 2018 به عضویت شورای ملی سالمندان درآمد و همچنین به ریاست کمیته Aging Population Committee for Health Accord منصوب شد.

وظیفه اصلی این کمیته، نظارت بر وضعیت سلامت جمعیت سالمند استان و بهبود آن است. عضویت در هیئت‌ها و کمیته‌های متعدد ازجمله اکسفام (Oxfam) کانادا و بنیاد حفاظت از ماهی قزل‌آلا در اقیانوس اطلس از دیگر سوابق قابل‌توجه خانم آیلوارد هستند.

او همچنین به دریافت تقدیرنامه‌ها و افتخارات زیادی نایل آمده که شاخص‌ترین آن مدال طلایی جوبیلی ملکه الیزابت دوم است.

وظایف و مسئولیت‌های فرماندار نیوفاندلند و لابرادور (خانم جوان ماری آیلوارد)

فرماندار استان نیوفاندلند و لابرادور به توصیه نخست وزیر و توسط فرماندار کل کانادا به مدت 5 سال منصوب می‌شود. فرماندار، درواقع به‌عنوان نماینده پادشاه در استان انجام وظیفه می‌کند. پست فرمانداری، پستی غیر حزبی و غیرسیاسی است؛ به این معنا که فرماندار مُجاز نیست گرایش‌های سیاسی خود را در اخذ تصمیمات دخالت دهد.

فرماندار هرچند به‌طور معمول، بر اساس توصیه نخست وزیر عمل می‌کند ولی حق اظهارنظر درباره امور، پشتیبانی و حتی هشدار دادن به دولت مرکزی برای او محفوظ است. خلاصه اینکه او از طرف پادشاه کانادا و به‌عنوان نماینده نیوفاندلند و لابرادور، حافظ منافع این استان است.

مراسم تودیع و معارفه فرماندار نیوفاندلند و لابرادور

به‌طور کلی وظایف فرماندار نیوفاندلند و لابرادور را می‌توان در سه محور اساسی دسته‌بندی کرد:

  • وظایف اجرایی
  • وظایف نمایندگی
  • وظایف تشریفاتی
  • وظایف ارتباطی

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های فرماندار نیوفاندلند و لابرادور، حصول اطمینان از این امر است که استان همیشه استاندار داشته باشد. او ریاست مراسم تشریفات ادای سوگند استاندار و وزرای کابینه استانی را بر عهده دارد.

احضار نمایندگان، خاتمه دادن به جلسات پارلمان استانی و همین‌طور تعلیق و انحلال پارلمان از دیگر اختیارات فرماندار استان است. سخنرانی در رویداد Throne Speech، امضای اسناد رسمی و ملاقات با نخست وزیر از دیگر وظایف فرماندار نیوفاندلند و لابرادور به شمار می‌روند.

از دیگر جنبه‌های قابل‌توجه فرماندار نیوفاندلند و لابرادور، نقش تشریفاتی آن است. یکی از مهم‌ترین این نقش‌ها، تجلیل از دستاوردهاست. بدین معنا که فرماندار، شخصاً از افرادی که به‌واسطه شجاعت، فداکاری، نبوغ و … باعث ارتقای اعتبار استان و کشور کانادا می‌شوند، با اهدای جوایز تقدیر می‌کند.

او هر سال طی رویدادی که در Government House برگزار می‌شود، به پاس خدمات طولانی و برجسته و کسب دستاوردها، جوایزی را به چهره‌های مهم و تأثیرگذار اهدا می‌کند. او همچنین ریاست رویدادهای مختلف تجلیل مانند Investitures of the Order of Newfoundland and Labrador، the Order of St. John of Jerusalem، the Royal Life Saving Society of Canada را بر عهده دارد.

شرکت در مراسم یادبود، جشن‌های استانی و فعالیت‌های اجتماعی در سراسر استان، از دیگر وظایف جوان ماری آیلوارد است. او همچنین از رویدادهای رسمی که در سنت جان (پایتخت استان) و دیگر شهرهای آن برگزار می‌شوند، میزبانی می‌کند. میزبانی از اعضای خانواده سلطنتی، سران کشورها، دیپلمات‌ها و سایر بازدیدکنندگان رسمی از دیگر وظایف فرماندار است.

محور مهم دیگر در وظایف فرماندار نیوفاندلند و لابرادور ارتباط با عموم مردم استان در خصوص موضوعات مهم است. این موضوع می‌تواند برابری جنسیتی، جامعه سازی، سلامت روان، سواد، نوآوری، محیط زیست، علم و جایگاه استان در کانادا و دنیا باشد. فرماندار از روش‌های مختلفی مثل میزگردها و گفتگوهای چند رشته‌ای و همچنین برنامه‌های متنوع اعم از رویدادهای اجتماعی با عموم مردم استان ارتباط و تعامل برقرار می‌کند.

همان‌طور که گفتیم دوره فرمانداری در استان نیوفاندلند و لابرادور 5 ساله است. در صورت مذاکره و توافق فرماندار و نخست وزیر، این مدت می‌تواند تمدید شود. پایان پیش از موعد دوره فرمانداری نیز حتماً باید دلیل موجه و قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

سخن آخر

در این مطلب ضمن شناخت بیشتر پُست فرمانداری در ایالت نیوفاندلند و لابرادور، با فرماندار فعلی این استان خانم جوان ماری آیلوارد آشنا شدیم. دیدم که او نیز همانند فرمانداران سایر استان‌های کانادا، از رزومه حرفه‌ای و اجرایی قابل‌توجهی برخوردار است که از میان آن‌ها، سابقه فعالیتش در حوزه پرستاری، وزن خاصی به این رزومه بخشیده. امیدواریم آنچه خواندید، مورد قبول و رضایت شما خوبان قرار گرفته باشد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال