موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آشنایی با دانشگاه های گروه هشت استرالیا (Go8)

دانشگاه های گروه هشت استرالیا

دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا (The Group of Eight) که با عنوان کوتاه‌شده Go8 هم شناخته می‌شود، شامل دانشگاه‌های پیشرفته و پیشرو استرالیا در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی است. شرکت Go8 در سال 1999 تأسیس شد و دفتر مدیریت این گروه در شهر کانبرا (Canberra)، پایتخت استرالیا است. دانشگاه‌های گروه 8 شامل دانشگاه‎‌های زیر می‌‎شود:

  • دانشگاه ملبورن (university of Melbourne)
  • دانشگاه ملی استرالیا (the University of Sydney)
  • دانشگاه کوئینزلند (the University of Queensland)
  • دانشگاه استرالیای غربی (the University of Western Australia)
  • دانشگاه آدلاید (University of Adelaide)
  • دانشگاه موناش (Monash University)
  • دانشگاه نیوساوت ولز (UNSW Sydney)

این گروه، روی موضوعات تأثیرگذار بر توسعه، ارائه سیاست‌های پژوهشی و مراکز آموزش عالی در سطح ملی متمرکز است. مدیر اجرایی گروه هشت استرالیا، خانم ویکی تامسون (Ms Vicki Thomson)، رئیس آن پروفسور مارک اسکات ای‌اُ (Mark Scott AO)، رئیس دانشگاه سیدنی است. اگر به‌دنبال برنامه‌های تحقیقاتی در استرالیا هستید، یکی از دانشگاه‌‌های گروه هشت می‌تواند بهترین انتخاب برای ادامه تحصیل شما محسوب شود.

لیست دانشگاه های گروه هشت استرالیا + رتبه‌بندی

عوامل مختلفی مثل رتبه‌های بالای بین‌المللی، فرصت‌های تحقیقاتی فراوان و ارتباط قوی با صنایع مختلف، دانشگاه‌های استرالیا در گروه هشت را در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار داده‌اند. جدول زیر با توجه به آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان توسط the Quacquarelli Symonds معروف به QS در سال 2023 تهیه شده است:

نام دانشگاه‌های گروه 8رتبه‌بندی QS (آپدیت 2023)
دانشگاه ملبورن (University of Melbourne)38
دانشگاه سیدنی (University of Sydney)42
دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University)29
دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland)47
دانشگاه موناش (Monash University)58
دانشگاه نیوساوت ولز (University of New South Wales Sydney)43
دانشگاه آدلاید (University of Adelaide)106
دانشگاه غربی استرالیا (University of Western Australia)86

در ادامه با هر کدام از دانشگاه‌‌های گروه هشت استرالیا به‌صورت مختصر آشنا خواهید شد:

1. دانشگاه ملبورن (University of Melbourne)

دانشگاه ملبورن، یکی از دانشگاه‌‌های گروه هشت استرالیا، از جمله دانشگاه‌های دولتی این کشور است که در سال 1853 در ایالت ویکتوریا شروع به فعالیت کرد. این دانشگاه، سایت‌های پژوهشی و پلتفرم‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ای دارد و هزینه‌های تحقیقاتی آن یکی از اولویت‌های دولت استرالیا محسوب می‌شود. این دانشگاه در حال حاضر، 10 دانشكده، 6 پردیس، 3 منطقه نوآوری، 40 مجموعه فرهنگی و بیشتر از 15 گالری هنری و تاریخی دارد.

از جمله دانشکده‌های دانشگاه ملبورن هم می‌توان به دانشکده معماری، هنر، علوم، پزشکی، حقوق، علوم کشاورزی و معماری اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه سطح یک و بین‌المللی مطلب دانشگاه ملبورن استرالیا را مطالعه کنید.

  • متوسط شهریه سالانه: بین 32,000 تا 53,000 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: پارکویل (Parkville)

2. دانشگاه سیدنی (University of Sydney)

دانشگاه سیدنی با بیش از 170 سال قدمت، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استرالیا محسوب می‌شود و رتبه اول زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان را در بین دانشگاه‌های دیگر این کشور به‌دست آورده است. این دانشگاه همواره جزء 500 دانشگاه برتر دنیا است و در حال حاضر از دانشکده‌های هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، فناوری اطلاعات، علوم بهداشتی، پزشکی و علوم پایه تشکیل شده است. برای کسب اطلاعات در مورد پذیرش در این دانشگاه، مطلب دانشگاه سیدنی را مطالعه کنید.

  • متوسط شهریه سالانه: بین 49,000 تا 58,000 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: سیدنی (Sydney)

3. دانشگاه ملی استرالیا (Australian National University)

دانشگاه ملی استرالیا که با عنوان اختصاری ANU هم شناخته می‌شود، یکی دیگر از دانشگاه‌های قدیمی این کشور با قدمت بیش از 100 سال است. این دانشگاه با داشتن 7 کالج مختلف و بیش از 20 دانشکده، یکی از متنوع‌ترین مرکز آموزشی در بین Go8 محسوب می‌شود.

کالج‌های آسیا و اقیانوسیه (ANU College Asia & the Pacific)، کالج پزشکی و بهداشت (ANU College of Health & Medicine)، کالج حقوق (ANU College of Law)، دانشکده‌های علوم ریاضی، محاسبات، سایبرنتیک، حسابداری، مدیریت پژوهشی و تاریخ و زبان، بخشی از دنیای آموزشی این دانشگاه هستند. برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه معتبر جهانی، مقاله معرفی دانشگاه ملی استرالیا را مطالعه کنید.

  • متوسط شهریه سالانه: بین 41,000 تا 53,000 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: کانبرا (Canberra)

4. دانشگاه کوئینزلند (University of Queensland)

شعار دانشگاه کوئینزلند، دانش و کار سخت است. این دانشگاه که در شهر بریزبین (Brisbane) استرالیا واقعا است، دستاوردهای مهمی را به جامعه استرالیا ارائه کرده است. از جمله این دستاوردها، می‌توان به توسعه داروهای ارزان‌قیمت و واکسن سرطان با پتانسیل نجات جان 250 هزار نفر انسان اشاره کرد. در حال حاضر، بیش از 56 هزار دانشجو در دانشکده‌های علوم، پزشکی، مهندسی، معماری، کسب‌وکار، حقوق، اقتصاد، علوم رفتاری و غیره در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. برای مطالعه جزئیات بیشتر و اطلاع در مورد نحوه پذیرش این دانشگاه، مطلب دانشگاه کوئینزلند را مطالعه کنید.

  • متوسط شهریه سالانه: بین 9,000 تا 46,000 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: شهر بریزبین (Brisbane city)

5. دانشگاه موناش (Monash University)

دانشگاه موناش، یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی دولتی در بین دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا است که جزو 100 دانشگاه برتر جهان به‌شمار می‌رود. این دانشگاه دولتی که هر سال پذیرای دانشجویان از سرتاسر جهان است، در سال 1958 در شهر ویکتوریا تأسیس شد و حالا بیشتر از 86 هزار دانشجو در رشته‌های هنر، معماری، مهندسی، IT، حقوق، پرستاری، پزشکی، داروسازی و غیر در دانشکده‌های آن تحصیل می‌کنند. در مطلب معرفی دانشگاه موناش، جزئیات بیشتری در مورد شرایط پذیرش، هزینه ادامه تحصیل و مدارک مورد نیاز برای پذیرش در این دانشگاه وجود دارد.

  • متوسط شهریه سالانه: بین 37,000 تا 50,000 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: ملبورن (Melbourne)

6. دانشگاه نیوساوت ولز (University of New South Wales) یا UNSW

دانشگاه نیوساوت ولز، یکی دیگر از مراکز تحقیقاتی دولتی در بین دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا محسوب می‌شود که در رتبه‌بندی ملی جایگاه دوم را کسب کرده است. این دانشگاه در سال 1949 تأسیس شد و ساختمان مرکزی آن در شهر سیدنی قرار دارد. نیوساوت ولز هم مثل همه دانشگاه‌های گروه هشت، از دانشکده‌ها و پردیس‌های متعدد از جمله هنر، بازرگانی، حقوق، پزشکی و داروسازی و معماری تشکیل شده است. برای کسب اطلاعات جزئی‌تر مطلب دانشگاه نیوساوت ولز را بخوانید.

  • متوسط شهریه به ازای هر واحد (Per Credit): بین 1055 تا 1060 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: سیدنی (Sydney)

7. دانشگاه آدلاید (University of Adelaide)

دانشگاه آدلاید هم یکی دیگر از مراکز علمی با قدمت بیش از 100 در بین دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا است که 5 برنده جایزه نوبل (Nobel Laureates) از فارغ‌التحصیلان آن هستند. از جمله دستاوردهای تاریخی دانشگاه آدلاید می‌توان به کشف و توسعه پنی‌سیلین، ساخت تانک نظامی، توسعه وای‌فای و ساخت اسکناس‌های پلیمری اشاره کرد. این دانشگاه دولتی 3 دانشکده در زمینه‌های هنر، تجارت، حقوق و اقتصاد، بهداشت و علوم پایه، فنی و مهندسی دارد. برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه، مقاله اختصاصی دانشگاه آدلاید را مطالعه کنید.

  • متوسط شهریه سالانه: بین 24,000 تا 49,000 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: آدلاید (Adelaide)

8. دانشگاه غربی استرالیا (University of Western Australia)

دانشگاه غربی استرالیا با نام کوتاه‌شده UWA، با برخورداری از بیش از 70 مرکز تحقیقاتی فعال در منطقه پرث، 9 پردیس دانشگاهی هم دارد. این دانشگاه از دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا، در ایالت استرالیای غربی (Western Australia) قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی آن «مرکز تحقیقاتی ارتکاب جرم» است. اگر می‌خواهید در مورد این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر استرالیا بیشتر بدانید، مطلب معرفی دانشگاه‌های استرالیا را مطالعه کنید.

  • متوسط شهریه به ازای هر واحد (Per Credit): بین 700 تا 1800 دلار استرالیا (AUD)
  • موقعیت مکانی: پرث (Perth)

لیست دانشگاه های گروه هشت استرالیا

مزایای تحصیل در دانشگاه های گروه هشت استرالیا

برای اینکه درک بهتری در مورد ویژگی‌های دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا داشته باشید، 4 تا از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این مراکز آموزشی و تحقیقاتی را گردآوری کرده‌ایم:

1. فرصت تأمین مالی و گرفتن فاند

دانشگاه‌های گروه 8 استرالیا، حدود 6.5 میلیارد دلار در سال صرف تحقیق و پژوهش می‌کنند. به‌عبارت ساده‌تر، امکانات پژوهش‌محور و فعالیت‌های آموزشی این دانشگاه‌ها روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کنند و در نهایت، محیط یادگیری بهتری برای دانشجویان و محققان به‌وجود می‌آید. با توجه به این نکته، تأمین مالی و گرفتن فاند برای دانشجویانی که قصد تحقیق و پژوهش در استرالیا را دارند، در این دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است.

2. دانشگاه‌های دارای رتبه برتر در شاخص QS

دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا، رتبه‌های قابل توجهی را از شاخص جهانی QS دریافت کرده‌اند. به‌همین دلیل، دانشجویانی که در دانشگاه‌های رتبه بالای گروه 8 تحصیل می‌کنند، شهرت علمی بالاتری دارند و در نتیجه، فرصت‌های شغلی خوبی برایشان وجود خواهد داشت.

3. پروژه‌های تحقیقاتی فراوان

دستور کار دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا، ارتقای آموزش مداوم و بلندمدت، ایجاد اتحاد بین‌المللی و افزایش تعداد پروژه‌های تحقیقاتی است. بنابراین، طبیعی است که کیس‌های تحقیقاتی بسیار زیادی در اختیار دانشجویان این دانشگاه‌ها قرار بگیرند.

4. کمک به اقتصاد کشور

دانشگاه‌های گروه هشت، یکی از اصلی‌ترین بازیگران دنیای اقتصاد کشور استرالیا به‌حساب می‌آیند. طبق آمار موثق، دانشگاه‌های گروه 8، سالانه بیش از 66.5 میلیارد دلار روی اقتصاد استرالیا تاثیر مثبت می‌گذارند.

شرایط تحصیل در دانشگاه های گروه هشت

توجه داشته باشید که هر کدام از دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا، شرایط خاص خودش را برای پذیرش دانشجو دارد. با این حال، یک‌سری شرایط عمومی هم وجود دارند که برای ورود به همه این دانشگاه‌های استرالیایی باید ارائه شوند. لیست معیارهای واجد شرایط بودن برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های گروه هشت شامل داشتن 6 مورد زیر است:

  1. ریز نمرات آموزشی و تحصیلی
  2. توصیه‌نامه (Letter of Recommendation) یا LOR
  3. انگیزه‌نامه (Statement of Purpose) یا SOP
  4. قبولی در آزمون GMAT
  5. نمره قبولی آیلتس (IELTS)
  6. رزومه یا سابقه کار (CV)

نکته: ممکن است هر دانشگاه نمره خاصی را برای قبولی GMAT و حتی آزمون IELTS در نظر بگیرید و برای اطلاع بیشتر باید وب‌سایت دانشگاه را با دقت بررسی کنید.

آینده‌ای مملو از دستاوردهای پژوهشی با دانشگاه‌های گروه 8

دانشگاه‌های گروه هشت استرالیا یک شعار مهم دارند: «دانشجویان امروز، رهبران فردا در استرالیا و سطح بین‌المللی». همین ویژگی باعث شده است که هر ساله حدود 110 هزار دانشجو از این مراکز آموزشی فارغ‌التحصیل شوند. در این مقاله از پارسی کانادا به همه 8 دانشگاهی که در گروه هشت قرار دارند و با اهداف پژوهشی فعالیت می‌کنند، آشنا شدید.

سؤالات متداول

فرصت تأمین مالی، کیس‌های پژوهشی فراوان، رتبه‌های برتر جهانی و دسترسی به فرصت‌های شغلی خوب از جمله ویژگی‌های تحصیل در دانشگاه‌ های گروه هشت استرالیا هستند.

طبق رتبه‌بندی شاخص QS، دانشگاه‌های گروه 8 از جمله دانشگاه سیدنی رتبه 41، دانشگاه موناش رتبه 57 و دانشگاه ملبورن رتبه 33 جهان را دارند.

شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌ های گروه هشت استرالیا شامل داشتن ریز نمرات تحصیلی، توصیه‌نامه (Letter of Recommendation)، انگیزه‌نامه (Statement of Purpose)، قبولی در آزمون GMAT، نمره آیلتس (IELTS) و رزومه کاری (CV) می‌شود.

آزمون GMAT، یکی از آزمون‌های ورودی رایج برای پذیرش دانشگاه های گروه هشت محسوب می‌شود و باید نمرات مورد انتظار هر دانشگاه را کسب کنید.

بله برای برای ورود به دانشگاه‌های گروه 8 به انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه و آیلتس نیاز دارید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال