موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آوسبیلدونگ مامایی آلمان

آوسبیلدونگ مامایی آلمان

طبق برآوردهای اداره آمار فدرال (the Federal Statistical Office)، بیش از 79 هزار کودک در سال 2021 در آلمان به‌ دنیا آمدند. طبق نرخ بالای زادوولد در این کشور و توجه ویژه دولت آلمان به این موضوع، دوره‌های کارآموزی (تئوری + عملی) آوسبیلدونگ مامایی برای علاقه‌مندان به این رشته ارائه شده است تا سلامت مادران و کودکان حفظ شود.

شرایط ورود به آوسبیلدونگ مامایی در آلمان، داشتن مدرک معادل دیپلم، مدرک زبان آلمانی B2، ویزای جاب سیکر، مجوز اقامت، پاسپورت، رزومه و توصیه‌نامه است. همچنین، باید ثابت کنید که تمکن مالی 903 یورو در ماه را برای یک‌سال زندگی در آلمان دارید. ویزای جاب سیکر نیز جزو ویزاهای ملی است و برای متقاضیان ایرانی 80 یورو هزینه دارد.

این دوره، بیشتر برای فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه مناسب است تا با دانش و تجربه کافی، وارد بازار کار شوند. اگر واجد این شرایط هستید، با ما همراه شوید.

بهترین شهر آلمان برای کارنوع آوسبیلدونگتعداد سال‌های تحصیلتمکن مالیحداقل و حداکثر دستمزد در ماه پس از پایان دوره
هسه
(با پتانسیل درآمدی 1328 یورو در ماه)
مامایی3 سال903 یورو در ماهحداقل بین 1400 و حداکثر 2800 یورو

آوسبیلدونگ مامایی چیست؟

آوسبیلدونگ و کارآموزی مامایی در آلمان (به آلمانی: die Geburtshilfe Ausbildung)، یک دوره 3 ساله است که در مجموع شامل 1600 ساعت آموزش تئوری و 3000 ساعت تمرین عملی می‌شود. در نهایت، فارغ‌التحصیلان این دوره کارآموزی، با عناوینی همچون «پرستار زایمان یا ماما» و سایر مشاغل مرتبط با این حرفه وارد بازار کار می‌شوند. با همه این اوصاف، دوره آوسبیلدونگ حرفه‌ای مامایی در آلمان در سال 2020 با تغییرات زیادی روبه‌رو شد.

طبق این تغییرات، عنوان آلمانی “Heife” یا ماما برای همه جنسیت‌ها (چه مرد و چه زن) در نظر گرفته شد. در نهایت، آموزش رسمی و آکادمیک مامایی جای خودش را برای همیشه به دوره آوسبیلدونگ مامایی داد.

لازم به ذکر است در حال حاضر تمام کشورهای اروپایی، آموزش مامایی را فقط به تحصیلات دانشگاهی محدود کرده‌اند. این در حالی است که آلمان تنها کشور اروپایی محسوب می‌شود که تحصیلات آکادمیک را برای این حرفه اجباری نکرده است.
در کشور آلمان، حدود 27 هزار نیروی کار ماهر به‌عنوان ماما مشغول‌به‌کار هستند و به دلیل حساسیت شغلی، به‌عنوان «کارکنان مراقبتی با فعالیت‌های خیلی دشوار» دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین، یک ماما پس از گذراندن دوره آوسبیلدونگ آلمان باید بتواند فعالیت‌های زیر را انجام دهد:

  •  معاینات پیشگیرانه قبل از زایمان (مثل کنترل فشار خون، بررسی تغییرات وزنی و یا اسکن رحم)
  •  تمرینات آمادگی زایمان و تمدد اعصاب والدین
  •  کمک به زایمان مادر
  •  مراقبت از مادر باردار در اتاق زایمان
  •  ارائه مشاوره به مادران جوان در دوران شیردهی

دوره ها و محتوای دوره آوسبیلدونگ مامایی آلمان

دوره‌های کارآموزی مامایی شامل 1600 ساعت درس تئوری و 3000 ساعت درس عملی است. در ابتدای دوره‌، آموزش تئوری معمولاً غالب است و در طول دوره، آموزش‌های عملی در اولویت قرار می‌گیرند. برنامه دروس تئوری شامل موضوعاتی از رشته‌های آناتومی، تغذیه، بهداشت، زنان، اطفال، داروسازی، روانشناسی و آموزش‌های اجتماعی است. محتویات آموزشی عملی هم شامل دوره طبیعی و سزارین زایمان، تکنیک‌های مامایی و اقدامات مراقبتی پس از زایمان می‌شود. به‌عنوان‌مثال در جدول زیر، دروس مهم دوره آوسبیلدونگ رشته مامایی به‌همراه تعداد ساعت آن آورده شده است:

نام درستعداد ساعت
مبانی مامایی (Basic of Midwifery)160 ساعت
نظریه عمومی بیماری (General disease theory)40 ساعت
کمک‌های اولیه (First aid)30 ساعت
زنان و زایمان (Practical obstetrics)150 ساعت
مراقبت بارداری (Pregnant care)80 ساعت
مراقب نوزاد (Neonatal care)50 ساعت
آموزش دارویی (Medicines teaching)30 ساعت
آموزش‌های بیمارستانی (Hospital practice)50 ساعت


برای افزایش دانش عملی کارآموز دوره آوسبیلدونگ مامایی باید به‌صورت روزانه در محیط بیمارستانی، مشغول به کار شوید. دوره‌ عملی به‌صورت اجباری در اتاق‌های زایمان، بخش‌های مراقبت، بخش نوزادان، اتاق عمل، بخش‌های پرستاری، کلینیک کودکان و غیره سپری می شود. کارآموزان دوره آوسبیلدونگ رشته مامایی باید یک دوره کارآموزی اجباری را پیش یک مامای باتجربه طی کنند.

این دوره‌های طبق جدول زیر است:

بخشتعداد ساعت
بخش زایمان1440
ایستگاه هفتگی480
واحد نوزادان480
ایستگاه عملیاتی160
بخش غیر جراحی160
بیمارستان کودکان1460
اتاق عمل120

یک ماما کجا کار می‌کند؟

بیمارستان‌ها، بخش‌های زنان و زایمان، مطب‌های مامایی، مکان‌های مناسبی برای یک مامای حرفه‌ای هستند. از طرفی، تقاضا برای مامای آموزش‌دیده در بازار کار آلمان کم نیست و این به شما فرصت انتخاب گزینه‌های مناسب‌تری را می‌دهد تا با مهارت‌ها و سبک زندگی خودتان کار کنید.

شرایط مهاجرت با آوسبیلدونگ رشته مامایی به آلمان

طبق قوانین آلمان، محدودیت سنی متقاضیان دوره‌های آوسبیلدونگ (برای تمام رشته‌ها) بین 18 تا 24 سال است و این شرط برای رشته مامایی هم صدق می‌کند. با این حال، شرایط مهاجرت کادر درمان به آلمان از طریق دوره کارآموزی مامایی و رشته‌های مراقبت بهداشت و سلامت، حساسیت بیشتری دارند. در مجموع، اول از همه باید شرایط زیر را داشته باشید تا یکی از متقاضیان مورد تایید برای آوسبیلدونگ مامایی محسوب شوید:

  •  باید دوره تحصیلات عمومی خود را (معمولاً تا کلاس 12 معادل دیپلم) با موفقیت پشت سر گذاشته باشید.
  •  باید به زبان آلمانی (حداقل سطح B2) تسلط کافی داشته باشید.
  •  باید ویزای جاب سیکر (Job seeker visa) بگیرید.
  •  باید یک مجوز اقامت معتبر (residence permit) برای حضور در آلمان داشته باشید.

همچنین موارد زیر، مدارک مورد نیاز برای درخواست شرکت در دوره آوسبیلدونگ هستند:

  •  گواهی پایان دوره تحصیلی (مدرک فارغ‌التحصیلی)
  •  مدرک آزمون زبان آلمانی (معمولاً گوته یا ÖSD)
  •  پاسپورت و ویزای معتبر
  •  رزومه (CV)
  •  توصیه‌نامه (Reference Letter)
  •  اثبات تمکن مالی
  •  بیمه سلامت

برای شرکت در آوسبیلدونگ مامایی در آلمان به چقدر تمکن مالی نیاز است؟

یکی دیگر از شرایط حضور در دوره آوسبیلدونگ رشته مامایی، توانایی پوشش هزینه‌های زندگی در آلمان است. طبق قوانین سال 2023، برای ورود به هر دوره‌ای از انواع آوسبیلدونگ باید تمکن مالی برابر با 903.00 یورو در ماه را داشته باشید. همچنین، باید تمکن مالی یک‌سال را به‌صورت یک‌جا و از طریق روش‌هایی مثل افتتاح حساب مسدودشده یا تعهد اسپانسر و حامی نشان دهید.

اگر حقوق آموزشی شما در طول آوسبیلدونگ رشته مامایی کافی نیست، باید نشان دهید تمکن مالی کافی را برای ادامه زندگی دارید. برای درک بهتر این مسئله توجه کنید که هر دوره آوسبیلدونگ در آلمان شامل 2 نوع مدرسه‌محور یا school-based و کارفرمامحور یا company-based است. اگر از طریق دوره company-based شرکت کنید، حقوق یا درآمدی که به‌صورت ماهانه دریافت می‌کنید، به‌عنوان تمکن مالی در نظر گرفته می‌شود و نیازی به اثبات تمکن مالی (proof of finance) نیست.

پرستار مامایی

آشنایی با مهارت‌های یک ماما در آلمان

هر مامای حرفه‌ای و متخصص باید مهارت‌های زیر را داشته باشد:

  •  مهارت‌های ارتباطی مطلوب
  •  رفتارهای مملو از آرامش و دلسوزی برای موقعیت‌های عاطفی
  •  مهارت واکنش سریع، قاطع و موثر در شرایط استرس‌زا
  •  تصمیم‌گیری هوشمندانه در مواقع حساس
  •  یادگیری دقیق و تسلط به دروس تئوری و تمرین‌های عملی
  •  توانایی کار گروهی
  •  قدرت، استقامت و آمادگی جسمانی
  •  تعهد به رفتار حرفه‌ای و فداکارانه با همه زنان (صرف نظر از گذشته یا شرایط زندگی آن‌ها)
  •  علاقه‌مندی به مباحث مامایی، پرستاری و زنان‌ و زایمان

درآمد ماهانه در طول دوره آوسبیلدونگ مامایی چقدر است؟

یکی از نکات جالب در مورد دوره آوسبیلدونگ رشته مامایی این است که کارآموزان بابت آموزشی که می‌بینند، به‌صورت ماهانه حقوق می‌گیرند که این حقوق تقریبا برابر با تمکن مالی لازم است. در واقع حقوق دوره آوسبیلدونگ رشته مامایی اصلاً در حدی نیست که بتوان با آن یک ماه در آلمان زندگی کرد و لازم است پولی به‌عنوان پشتوانه مالی نیز همراه خود داشته باشید.

طبق مقررات خدمات عمومی، درآمد ماهانه کاراموزان دوره مامایی در آلمان بسته به سال دوره، در موسسات آموزشی طبق جدول زیر است:

سال آموزش آوسبیلدونگدرآمد ماهانه (به یورو)
سال اول980
سال دوم1040
سال سوم1140
سطح Entry level
(آماده برای ورود به بازار کار)
بین 1470 تا 1900

سطح درآمد ماماهایی که پس از تمام شدن دوره کارآموزی، وارد بازار کار می‌شوند:
سطح ماما پس از اتمام دورهدرآمد ماهانه
(به یورو)
ماما / پرستار پس از زایمانبین 1470 تا 2800
دستیار پزشک زنان و زایمانبین 1500 تا 2600
پرستاربین 1400 تا 2600
دستیار دامپزشک برای زایمان دامبین 1450 تا 2500

موسسات آموزشی و شرکت‌های خصوصی، حقوق کارآموزی دوره آوسبیلدونگ رشته مامایی را خودشان تعیین می‌کنند. به همین دلیل است که درآمد ماهانه هر سال آموزشی، یک رقم مشخص نیست.

کدام شهرهای آلمان برای ماماها مناسب‌ترند؟

مقدار حقوق‌ودستمزد ماماها در همه ایالت‌های فدرال آلمان یکسان نیست. ویژگی‌های جغرافیایی و تعداد نیروی کار فعال در این ایالت‌ها از جمله عوامل موثر بر حقوق‌ودستمزد هستند. بنابراین، بهتر است که قبل از اقدام برای ورود به آوسبیلدونگ مامایی، موسسه آموزشی خود را با توجه به بهترین ایالت آلمانی در این زمینه انتخاب کنید.

برای مثال، متوسط حقوق ماهیانه یک کارآموز در سال اول، کم‌تر از هزار یورو است؛ در حالی که این مقدار در بعضی ایالات دیگر حدود 300 یورو بیشتر است. همچنین، طبق برآوردها شما می‌توانید با حضور در پایتخت آلمان، در طول دوره آوسبیلدونگ درآمدی 4 رقمی در ماه داشته باشید. البته، این نکته را از یاد نبرید که اندازه حقوق‌ودستمزد بر اساس هزینه‌های زندگی در یک ایالت است. به‌عبارت ساده‌تر هرچقدر درآمد ماهانه شما بیشتر ارزیابی شود، یعنی هزینه‌های زندگیتان هم به همان مقدار بیشتر خواهند بود.
در جدول زیر، 10 ایالت مهم آلمان را در زمینه حرفه و آوسبیلدونگ رشته مامایی (به تفکیک درآمد ماهانه) مشاهده می‌کنید:

ایالت فدرال آلماندرآمد ماهانه برای دوره آوسبیلدونگ رشته مامایی (به یورو)
بادن – وورتمبرگ (Baden-Württemberg)
1290
باواریا (Bavaria)
1252
برلین (Berlin)
1126
براندنبورگ (Brandenburg)
949
برمن (Bremen)
1151
هامبورگ (Hamburg)
1265
هسه (Hesse)
1328
مکلنبورگ – فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)
911
لاور ساکسونی (Lower Saxony)
1101
نوردراین - وستفالن (North Rhine-Westphalia)
1202

مهاجرت به آلمان، از طریق آوسبیلدونگ رشته مامایی

حالا که به مهم‌ترین بخش مهاجرت به آلمان از طریق کارآموزی مامایی رسیده‌ایم، وقت آن است که نقشه مسیر را گام‌به‌گام برایتان ترسیم کنیم. خب، در قدم اول شما باید محل آوسبیلدونگ یا موسسه‌ای که باید در آن دوره ببینید را انتخاب کنید.

  • گام اول: نحوه انتخاب محل آموزش، معمولاً از طریق وب‌سایت‌های فعال در این زمینه امکان‌پذیر است.

برای مثال، شما می‌توانید با ورود به سایت Azubi.de، در بخشی با عنوان “Finde Ausbildungsplätze in deiner Nähe”، در قسمت Ort oder PLZ نام شهر یا ایالت را بنویسید و روی گزینه Suchen کلیک کنید. برای مثال، اگر شهر فرانکفورت آم ماین (Frankfurt am Mein) را انتخاب کنید، مدرسه یا شولیشه آوسبیلدونگ آلمان (Schulische Ausbildung) را مشاهده خواهید کرد.

  • گام دوم: برای پذیرفته شدن در آوسبیلدونگ مامایی آلمان، در ادامه باید واجد شرایطی که در ابتدای مقاله ذکر کردیم باشید.
  • گام سوم: مدارک مورد نیاز از جمله مدرک معادل دوره دیپلم، مدرک زبان آلمانی سطح B2 و مدرک اثبات تمکن مالی (در صورت نداشتن کارفرما) را جمع‌آوری و ارسال کنید.
  • گام چهارم: ویزای معتبر آوسبیلدونگ آلمان را دریافت کنید.
  • گام پنجم: پس از رزرو بلیت پرواز، در مهلت مقرر وارد خاک آلمان شوید و در موسسه آموزشی مورد نظر دوره آوسبیلدونگ مامایی آلمان را با موفقیت طی کنید.
  • گام ششم: پس از شرکت در این دوره‌ها و دریافت مدرک مربوط به آن، به دنبال شغل باشید و در جایی، مشغول به کار شوید.

اتمام دوره اسبیلونگ

آینده‌ای درخشان با آوسبیلدونگ رشته مامایی آلمان

دوره آوسبیلدونگ مامایی در آلمان، فرصتی مناسب برای دانش‌آموزانی است که دوره متوسطه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و می‌خواهند در رشته مامایی، حرفه‌ای کار کنند. این دوره به آن‌ها فرصت کافی را برای کسب تجربه واقعی و دانش لازم می‌دهد. در ضمن، حقوق ماهانه‌ای هم به‌عنوان تشویق برایشان در نظر گرفته شده است. همچنین، می‌توانند با گذراندن موفقیت‌آمیز این دوره به‌صورت مستقیم وارد بازار کار این رشته حساس شوند و در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها مشغول به‌کار شوند.

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و احساس می‌کنید که واجد شرایط و موقعیت مالی برای حضور در دوره آوسبیلدونگ مامایی هستید، با ما در پارسی کانادا تماس بگیرید تا بهترین روش‌ها را برای موفقیت‌تان بررسی کنیم. نقشه راه دست ماست، پس حرکت کنید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول:

دوره کارآموزی مامایی در آلمان یک دوره 3 ساله، شامل 1600 ساعت آموزش تئوری و 3000 ساعت تمرین عملی است.

بله، با شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مامایی و یافتن شغل مربوط به این رشته، می‌توان اقامت دائم آلمان را به‌دست آورد.

تمکن مالی برای دوره کارآموزی مامایی، 903 یورو در ماه (مجموعاً برای یک‌سال زندگی در آلمان) است.

حقوق ماهانه کارآموزان در این دوره، بسته به سال اول، دوم و سوم، به‌ترتیب 980، 1040 و 1140 یورو است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال