موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آیلتس برای مهاجرت

آیلتس برای مهاجرت

همانطور که می دانید روش های مهاجرتی بسیاری وجود دارند که یک متقاضی می تواند به کمک آن ها از کشور خودش به کشور دیگری نقل مکان کند.

اما تقریبا همه این روش های مهاجرتی، نیازمند ارائه مدرک زبان انگلیسی با نمره قابل قبول هستند. بسیاری از متقاضیان مهاجرت در سد زبان گیر می کنند و نمی توانند برای مهاجرت اقدام کنند.

مگر اینکه در یک دوره آموزش زبان آیلتس شرکت کنند و مدرک خود را با نمره مناسب و مطابق با روش انتخابی شان دریافت نمایند.

اگر تصمیم داشته باشیدکه  یک کشور انگلیسی زبان را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کنید، مقامات حوزه مهاجرتی احتمالا از شما مدارک و اسنادی مبنی بر توانایی زبان انگلیسی تان، درخواست می کنند.

اگر قصد مهاجرت دارید، باید بدانید از شرایط مهاجرت به استرالیا، انگلیس، کانادا و نیوزیلند این است که باید در آزمون آیلتس شرکت کنید، چرا که این کشورها برای پذیرش مهاجر، قانون داشتن مدرک زبان را در لیست مدارک مورد نیازشان دارند.

یکی از محبوب ترین آزمون های سطح بالای زبان انگلیسی، آیلتس است. این آزمون در سراسر جهان شناخته شده و برای کار، تحصیل و مهاجرت، نیاز به مدرک آن دارید.

بیش از 3.5 میلیون آزمون آیلتس در سال برگزار می شود. به این ترتیب مقامات مهاجرت، سازمان های آموزشی، کارفرمایان و انجمن های حرفه ای در کانادا، بر اساس این آزمون، افراد را می پذیرند.

خوب است بدانید که هر کشور شرایط آیلتس مخصوص به خودش را دارد و شرایط نمره بر اساس، نوع ویزا ، روش مهاجرتی و مکانی که قصد مهاجرت به آن را دارید، متفاوت خواهد بود.

مهاجرت بدون مدرک زبان

مهاجرت بدون مدرک زبان و شرایط آن

شاید زمانی که به مهاجرت فکر می کنید، با خودتان بگویید، راهی وجود دارد که بدون مدرک زبان بتوان مهاجرت کرد؟ در پاسخ باید بگوییم: بله!

شما برای مهاجرت به کانادا لزوماً به مدرک زبان نیاز ندارید؟ دولت کانادا فارغ از مدرک تحصیلی، مهارت های ویژه و یا تجربه کاری تان، گزینه های مهاجرتی بی شماری را پیش پایتان گذاشته است.

خوشبختانه در برخی شرایط و یا با انتخاب برخی برنامه های مهاجرتی مثل ICT، اقدام در سن پایین برای کالج های کشور مقصد در مقطع دبیرستان، دریافت بورسیه و … نیازی به ارائه مدرک در بدو پروسه مهاجرت ندارید.

اما فراموش نکنید که در نهایت برای کار و زندگی یا هر هدف دیگری در کشور مقصد، نیاز به یادگیری زبان انگلیسی دارید که این مسئله با شرکت در دوره های زبانی که در کانادا برای مهاجران برگزار می شود، قابل حل است.

 

آیا مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان ممکن است؟

نکته جالبی در مورد مهاجرت تحصیلی در سنین زیر 18 سال وجود دارد، این است که برای تحصیل این دسته از متقاضیان، در اروپا، ارائه مدرک زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد، برای ورود به مدارس الزامی نیست.

توجه داشته باشید که مدارس دولتی هر یک از کشورهای اروپایی، زبان رسمی مخصوص به خودشان را دارند و آموزش با زبان همان کشور انجام می شود.

اما در بسیاری مدارس بیش از یک زبان تدریس می شود و مدرسه های خصوصی و بین المللی برای آموزش های خودشان از زبان انگلیسی استفاده می کنند.

البته درست است که برای تحصیل در مدارس، الزامی بابت داشتن مدرک زبان وجود ندارد، اما باید با توجه به دوره تحصیلی که در آن حضور پیدا می کنید، تسلط کافی به زبان داشته باشید.

کشورهایی همچون اتریش و آلمان امکان مهاجرت تحصیلی بدون مدرک زبان را فراهم کرده اند. اما باید در دوره های زبانی که قبل از شروع کالج و یا دانشگاه، برگزار می شوند، شرکت کنید.

کشور فنلاند نیز متقاضیان مهاجرت تحصیلی در مقطع کارشناسی را با شرایط تسلط به زبان انگلیسی و در صورتی که مدرک آیلتس ارائه ندهند، تنها با شرکت در مصاحبه آنلاین می پذیرد.

مهاجرت بدون آزمون زبان

آیا مهاجرت کاری بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

یک روش جالب توجه که زیر مجموعه ویزای کاری موقت است، می باشد که ترکیبی از روش های کاری و سرمایه گذاری است.

در این برنامه افراد می توانند بدون مدرک زبان، مدرک تحصیلی و شرایط سنی بالا، تنها به واسطه شرایطی، مهاجرت به کانادا را تجربه کنند.

شرایط از این قرار است که باید فرد متقاضی این برنامه، دارای سمت مدیریت کل، مدیر اجرایی و یا نیرویی با دانش تخصصی باشد.

بدین ترتیب با تاسیس یک شعبه در کانادا می تواند امکان انتقال بین شرکتی را به وجود بیاورد و به کانادا برود و همان بیزینس را در شعبه کانادایی ادامه دهد.

در این روش یا مدیران خودشان به شعبه کانادایی می روند و یا تقاضای انتقال نیروهای متخصص خود را می دهند.

کافیست که شعبه تاسیس شده در کانادا 18 تا 24 ماه از عمرش گذشته باشد، بدین ترتیب دولت کانادا اقامتی بین 5 تا 7 ساله را در شاخه بیزینس، به متقاضیان این روش می دهد.

معمولا شرکت های فنی مهندسی یا آموزشی، معماری وعمرانی در این روش موفق ترند.

انواع آیلتس

انواع آیلتس

حال که داریم به آزمون آیلتس برای مهاجرت و لزوم آن می پردازیم، خوب است که انواع آن را بدانید. این آزمون دو نوع دارد که عبارتند از:

  • آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)
  • آیلتس عمومی (IELTS General)

 

آیلتس جنرال

کسانی که با هدف کار یا تحصیل، اقدام به مهاجرت می کنند، باید حتما قبل از مهاجرت به هر یک از کشورهای انگلیسی زبان آموزش آیلتس عمومی را پشت سر بگذارند و مدرک آن را دریافت نمایند.

حتی اگر ساکن کشور انگلیسی زبانی باشید و قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید، باید مدارکی را برای اثبات توانایی در زبان ارائه دهید.

آیلتس جنرال به طور اختصاصی برای مهاجرت طراحی شده و در مقایسه با آیلتس آکادمیک، در بخش های Reading و  Writing  متفاوت است.

بسیاری از دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند، دوست دارند بعد از اتمام درس شان ویزای تحصیلی خود را به کاری تبدیل کنند و موفق شوند در همان کشور خارجی بمانند.

برای درخواست ویزای کار، آن ها باید دوره آموزش آیلتس عمومی را گذرانده باشند، چرا که یکی از شروط لازم است.

به طور کلی آیلتس آکادمیک به دانش آموزان این شانس را می دهد تا در مدارس بین المللی تحصیل کنند و برای مهاجرت طولانی نیازی به آموزش آیلتس عمومی ندارند.

البته توجه داشته باشید، متخصصانی که مهاجرت به استرالیا یا کانادا را برگزیده اند، باید آموزش عمومی IELTS را حتما بگذرانند و نمی توانند نمره خود را جایگزین نمره شان در آیلتس آکادمیک کنند.

 

آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس آکادمیک ماهیت علمی بیشتری دارد و به ارتباطات درسی و دانشجویی متقاضیان کمک می کند.

آزمون آیلتس آکادمیک شامل سوالاتی است که در حیطه های تخصصی بوده و کمتر به تعاملات فردی و زندگی اجتماعی افراد می پردازد.

اما آیلتس عمومی بیشتر جنبه زندگی روزمره افراد و ارتباطات مورد نیازشان را تحت پوشش قرار می دهد و این مهمترنی تفاوتیست که این دو نوع ازمون با یکدیگر دارند.

به زبان ساده، آیلتس آکادمیک برای کسانی مناسب است که صرفا با هدف انجام تحصیل یا کار تخصصی تمایل به مهاجرت دارند، ولی بهتر است حتما آیلتس عمومی را برای ارتباطات خود نیز داشته باشند.

 

LINC چیست؟

LINC مخفف عبارت (Language training for newcomers to Canada) به معنای یک سیستم آموزش زبان است.

در واقع دوره ای رایگان برای آموزش زبان در کاناداست که توسط دولت فدرال کانادا برای افراد دارای اقامت و شهروندی در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب افرادی که مهارت زبانی خوبی ندارند، اما داری اقامت کانادا هستند، می توانند در این دوره های رایگان که دولت کانادا در اختیارشان قرار داده شرکت کنند و به تقویت زبان خود بپردازند.

دوره های دولتی زبان در کانادا در دو گرایش آموزش زبان انگلیسی و فرانسه موجود است که به ترتیب با نام های LINC و CLIC شناخته می شوند.

خوب است بدانید که اداره مهاجرت کانادا این دوره را در سال 1992 ایجاد کرده و در سطح پایه، زبان متقاضیان را تقویت می کند.

اما اگر بخواهند سطح زبان خود را به حرفه ای و پیشرفته ارتقاء بدهند، باید در دوره یا سیستم آموزش زبان دیگری شرکت کنند.

بر اساس اعلام کارفرمایان کانادایی، یکی از اصلی ترین موانع پیش روی نیروهای کاری نداشتن مهارت های زبان کافی است و حدود 90 درصد از متقاضیان کار، بخاطر این فقدان، موفق به یافتن شغل مناسب خود نمی شوند.

 

CLB چیست؟

(CLB) معیار کانادایی برای سنجش مهارت شما در زبان انگلیسی است و(NCLC)  معیار دیگری برای زبان فرانسه است.

سطح CLB  و NCLC تاثیر زیادی در پذیرش درخواست اقامت دائم شما دارند. شاید فکر می کنید که این دو معیار نوعی آزمون هستند ولی اینطور نیست.

CLB و NCLC در واقع مقیاس هایی هستند که سطح شما را در چهار مهارت مختلف زبان از جمله گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن تعیین می کنند.

سطوح CLB به شرح زیر هستند:

  • مهارت پایه ای زبان (از 1 تا 4)
  • مهارت متوسط زبان (از 5 تا 8)
  • مهارت پیشرفته زبان (از 9 تا 12)

 

محاسبه CLB کانادا چگونه است؟

CLB مختصر شده عبارتCanadian Language Benchmark  است.

بیش از نیمی از مردم کانادا زبان انگلیسی را روزمره بکار می گیرند و مابقی آن ها از زبان فرانسه استفاده می کنند.

بنابراین برای این دو زبان رایج معیارهایی در نظر گرفته شده که توضیح دادیم. حال می خواهیم به شما بگوییم که عدد CLB چگونه محاسبه می شود و چگونه می توانید نمره آیلتس خود را با معیار CLB  بسنجید.

در جدول زیر مشاهده می کنید که مجموع چه امتیازاتی در مهارت های مختلف زبان، عدد نهایی CLB را مشخص می کنند.

تبدیل نمره CLB به آیلتس IELTS
نمره CLBریدینگ
Reading
رایتینگ
Writing
لیسنینگ
Listening
اسپیکینگ
Speaking
CLB 43.544.54
CLB 54555
CLB 655.55.55.5
CLB 76666
CLB 86.56.57.56.5
CLB 97787
CLB 1087.58.57.5

 

مدرک زبان برای مهاجرت، یک فاکتور تعیین کننده

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، داشتن مدرک زبان برای مهاجرت لازم است و می توانند در موفقیت و عدم موفقت شما برای رفتن به سایر کشورهای جهان موثر باشد.

آزمون آیلتس IELTS

مقامات مهاجرتی زمانی که درخواست مهاجرت می دهید، شواهدی از توانایی زبان انگلیسی شما را طلب می کنند. در ادامه به بررسی برخی از کشورهایی که مدرک زبان را می خواهند می پردازیم.

آلمان

درست است که تسلط به زبان انگلیسی در قالب آیلتس جزو شرایط ویزای کار آلمان نیست، اما داشتن مدرک آیلتس می تواند فرصت های شغلی بی شماری را در کشور آلمان برایتان فراهم کند.

اگر به عنوان یک مهاجر زبان انگیسی را بدانید، می توانید در ابتدای کار که زبان آلمانی تان قوی نیست از زبان رایج انگلیسی استفاده کنید.

در ضمن کسانی که زبان انگلیسی را می دانند به دلیل تشابه آن به انگلیسی، راحت تر می توانند دوره زبان آلمان شان را بگذرانند.

نمره زبان برای مهاجرت به آلمان با توجه به هر نوع روش، متفاوت است ولی برای کار در آلمان نیاز به نمره6 الی 6.5 دارید.

انگلیس

برای اخذ اقامت دائم انگلیس، داشتن مدرک زبان الزامیست. بنابراین اگر قصد مهاجرت به انگلیس را دارید، باید بتوانید نمره آیلتس بین بازه 4 تا 7 را بسته به روش مهاجرتی خود، کسب کنید.

 

نیوزیلند

برای مهاجرت به نیوزیلند و اخذ ویزاهای این کشور نیز، نیازمند ارائه مدرک آیلتس هستید. نمره آیلتس شما برای مهاجرت به این کشور از فیلد کاری و تحصیلی باید 6.5 باشد.

 

آمریکا

آیلتس برای آمریکا نیز مطرح است و این کشور نمرات کسب شده از آزمون آیلتس را به عنوان مبنای سنجش در پذیرش مهاجران در نظر می گیرد.

در واقع نمره آیلتس، نشان دهنده توانایی شما در مهارت خواندن، شنیدن، نوشتن و صحبت به زبان بین المللی انگلیسی است.

خوب است بدانید که چیزی در حدود 30 دانشگاه برتر آمریکایی، آزمون آیلتس و نتایج آن را به رسمیت می شناسند. برای مهاجرت به امریکا با روش تحصیلی، باید نمره شما بین 6.5 تا 7 باشد.

 

استرالیا

کشور استرالیا نیز دریافت مدرک زبان را جز الزامات روش های مهاجرتی مختلف می داند. اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، باید این نکته را بدانید که مدرک زبان برای مهاجرت به استرالیا الزامی است. وزارت امور داخلی استرالیا برای ویزاهای اقامت دائم استرالیا، نمره آیلتس را از متقاضیان می خواهد.

کشور استرالیا نمره آیلتس زیر 7 را برای هیچ روش مهاجرتی، نمی پذیرد. برای اطلاع بیشتر مطلب نمره آیلتس برای مهاجرت به استرالیا را بخوانید.

کانادا

همانطور که می دانید، نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا  الزامی است. شاید برایتان این سوال به وجود بیاید که کدام یک از انواع آیلتس آکادمیک یا جنرال برای کانادا  مورد نیاز است؟

پاسخ این است؛ بسته به روش مهاجرتی شما دارد که در 90 درصد، آیلتس عمومی قابل قبول است.

شاید هم بخواهید بدانید آیلتس یا تافل برای کانادا فرقی دارد؟ کدام مدرک مورد تائید است؟

باید بگوییم که در گذشته مدرک تافل مورد قبول بود، اما امروزه مدرک آیلتس برای مهاجرت به کانادا پذیرفته می شود.

کانادا یک کشور مهاجر پذیر است که مهاجران را با روش های و برنامه های بسیاری می پذیرد.

یکی از برنامه های پر طرفدار و جذاب مهاجرت به کانادا، استفاده از سیستم اکسپرس اینتری کانادا یا همان ورود سریع است که البته برای استفاده از آن، به مدرک زبان نیاز دارید.

سیستم Express Entry که سریع ترین روش مهاجرت به کاناداست، نهایتا 6 ماه به طول می انجامد و به سه مسیر زیر می پردازد:

  • برنامه نیروهای کاری ماهر فدرال (اسکید ورکر)
  • برنامه معاملات ماهر فدرال (اسکید ترید)
  • کلاس تجربه کانادایی

برای استفاده از هر یک از گروه های بالا، باید حداقل CLB 7 را داشته باشید.  در زیر به میزان نمره مورد نیاز در برخی روش های مهاجرتی کانادا پرداخته ایم:

  • نمره آیلتس برای مهاجرت تحصیلی و کاری به کانادا : 6.5
  • نمره آیلتس برای اسکیل ورکر کانادا: 7
  • نمره آیلتس برای اکسپرس انتری: 7
  • نمره آیلتس برای سرمایه گذاری: 5

مدرک زبان فرانسه برای مهاجرت به کبک

یکی از استان های کانادا که بیشترین میزان پذیرش نیروی کار را دارد، استان کبک است.

این استان دارای شرایط زبانی متفاوتیست و مردم آن با زبان فرانسه صحبت می کنند.

بنابراین داشتن مدرک زبان فرانسه برای مهاجرت به کبک ضروری است و متقاضیان باید مدرک TEF که مختص زبان فرانسه است را به اداره مهاجرت کانادا ارائه دهند.

 

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها