موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت وکلا به کشور کانادا

مهاجرت وکلا به کشور کانادا

کشور کانادا برای رفع کمبودهای عمده موجود در بازار کار خود تقاضای زیادی برای جذب نیروی کار ماهر از سراسر دنیا دارد. وکالت یکی از مشاغل ماهر موردنیاز در کانادا است. در کانادا حرفه‌های مختلفی در بخش حقوق وجود دارد. درنتیجه اگر به‌عنوان یک وکیل می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید در موقعیت‌های مختلفی مشغول به کار شوید.

برای مهاجرت وکلا به کانادا مسیرهای مهاجرتی مختلفی وجود دارد. اما ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که، از آنجایی که وکلای ایرانی، قوانین ایران را در دروس خود خوانده‌اند، برای فعالیت در شغل وکلات در کانادا، باید دانش خود را با قوانین کانادا، برابرسازی کنند. این کار نیز طی شرکت در یک دوره آموزشی و آزمون نهایی در کانادا انجام می‌شود. پس اگر شما نیز متقاضی اخذ اقامت کشور کانادا از طریق شغل وکالت هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا با فرایند مهاجرت وکلا به کانادا و شرایط آن آشنا شوید.

درآمد وکیل در کانادا

کانادا، برای پر کردن فرصت‌های شغلی وکلا، مهاجران متخصص این حوزه را می‌پذیرد

مروری بر بازار کار وکلا در کانادا

بازار کار وکلا در کشور کانادا آنقدر خوب است که بسیاری از افراد در ایالات متحده برای انجام امور حقوقی به کانادا سفر می‌کنند. درواقع این امر به دلیل قابل اعتماد بودن مشاوره‌های حقوقی دریافت شده از شرکت‌های حقوقی شهر تورنتو است. چندین شرکت حقوقی در کانادا و تورنتو وجود دارند که خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. اگر شما هم دوست دارید از طریق ویزای کاری به کانادا مهاجرت کنید، بهتر است پیش از ادامه مطلب بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.

درآمد وکلا در کانادا چقدر است؟

مشاغل مربوط به رشته حقوق و وکالت در کشور کانادا درآمد قابل توجهی دارند. درآمد یک وکیل در کشور کانادا بسته به حوزه کاری وی متفاوت خواهد بود. به‌طور کلی حقوق متوسط یک وکیل در کشور کانادا 100 هزار دلار در سال است. بازه درآمد سالانه وکلا در کانادا از 78 هزار دلار برای افراد کم تجربه تا 135 هزار دلار برای افراد باتجربه، متغیر است. براساس داده‌های وب‌سایت ca.talent، درآمد حوزه‌های مختلف وکالت در کانادا به شرح  جدول زیر است:

کد ناک شغل وکالت: 4112درآمد سالانه (دلار)
مشاور حقوقی (Legal Counsel)115523
مشاور (Counsel)119150
وکیل (Lawyer)100000
شریک (Partner)79309

شرایط مهاجرت وکلا به کانادا

برای رفتن به کانادا به‌عنوان یک وکیل، شرایط خاصی نیاز دارید. در درجه اول باید دارای مدرک دانشگاهی معتبر در رشته حقوق باشید. همچنین وکلا در کانادا باید یک آزمون پذیرش وکالت را گذرانده و مجوز فعالیت را در استان یا منطقه‌ای که در آن قصد فعالیت دارند دریافت کنند. به‌علاوه ممکن است از شما خواسته شود که در یک فرایند ارزیابی شرکت کنید تا واجد شرایط استخدام شما برای کارفرمایان محلی مشخص شود. اگر علاقه‌مند به دانستن مشاغل ایده‌آل برای مهاجرت به کشور کانادا هستید، بهتر است پیش از ادامه، مطلب مشاغل مورد نیاز کانادا را مطالعه کنید.

روند درخواست برای ارزیابی وکلا به صورت زیر است:

  1. درخواست آنلاین با پرداخت هزینه پردازش 400 دلار کانادا
  2. ارسال ریزنمرات دانشگاهی، گواهی عضویت از مقامات محلی و ریزنمرات و نتایج امتحانات سایر دوره‌ها
  3. ارائه مدرک زبان با نمره 7 آیلتس

همچنین لازم است پیش از شروع کار وکالت در کانادا، مدارک فعلی خود را ارزیابی کنید. به این منظور، کمیته ملی اعتبار بخشی کانادا (National Committee on Accreditatio)  با همکاری انجمن ملی وکلا، مدارک شما را ارزیابی خواهند کرد. در ادامه درباره ارزیابی و اعتبار سنجی وکلا در کانادا توضیح بیشتری خواهیم داد. اگر شما هم به عنوان یک فارغ التحصیل رشته حقوق علاقه‌مند به اخذ اقامت کانادا هستید، بهتر است پیش از ادامه، مطلب مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.

اعتبار سنجی وکلای ایرانی در کانادا

اعتبارسنجی وکلا در کانادا با NCA

اعتبار سنجی وکلا توسط کمیته ملی اعتبار بخشی یا NCA در کانادا ارزیابی می‌شود.

فارغ التحصیلان رشته‌های حقوق در ایران و تمامی افرادی که در ایران، پرونده وکالت دارند، باید دانش خود را توسط کمیته ملی اعتبار بخشی کانادا یا NCA برابرسازی کنند. بدین منظور، همه فارغ التحصیلان حقوقی آموزش‌دیده در سطح بین‌المللی می‌توانند برای اعتبار سنجی درخواست دهند. تابعیت، ملیت و محل زندگی شما در فرایند ارزیابی، اهمیتی ندارد و از آنجایی که ممکن است فرایند اعتبار سنجی مدتی طول بکشد، بهتر است قبل از ورود به کانادا درخواست دهید.

به‌منظور تعیین واجد شرایط بودن، هر درخواست به صورت جداگانه توسط کمیته ملی اعتبار بخشی یا NCA  بررسی می‌شود. متقاضی باید ثابت کند که صلاحیت‌ها و مهارت‌هایی را که برای دولت کانادا در حوزه وکالت اهمیت دارد، به دست آورده. همچنین باید در هشت حوزه رایج حقوق در کانادا دانش کافی داشته باشند. این هشت حوزه عبارت‌اند از: قانون اداری کانادا، قانون اساسی کانادا، قانون جزایی کانادا، مسئولیت حرفه‌ای کانادا، مبانی حقوق کانادا، قراردادها، اموال و تخلفات.

مراحل و روش‌های مهاجرت وکلا به کانادا

برای مهاجرت وکلا به کانادا و دریافت اقامت دائم برنامه‌های مهاجرتی متنوعی وجود دارد. در ادامه به توضیح هریک از این روش‌های مهاجرت می‌پردازیم.

روش اول: برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker (FSW) program)

برنامه نیروی کار ماهر فدرال وابسته به اکسپرس انتری است که به افراد واجد شرایط از سراسر دنیا اجازه می‌دهد به کانادا مهاجرت کنند. براساس این برنامه، متقاضیان برای دریافت اقامت دائم کانادا براساس امتیاز رتبه بندی جامع (CRS) انتخاب می‌شوند. امتیاز شما در این برنامه براساس عواملی مانند سن، تحصیلات، تجربه کاری، مهارت زبان و عوامل دیگر خواهد بود. همچنین درصورت داشتن یک پیشنهاد شغلی استانی، امتیاز شما افزایش خواهد یافت.

روش دوم: برنامه مهاجرت استانی (Provincial Nominee Programs (PNP))

کشور کانادا برنامه‌های مهاجرت استانی را برای مرتفع کردن کمبودهای خاص بازار کار در استان‌های مختلف طراحی کرده است. به‌طور کلی یازده استان از سیزده استان کانادا در این برنامه شرکت می‌کنند و هرکدام برنامه‌های جداگانه‌ای را برای دریافت اقامت دائم کانادا ارائه می‌دهند. برنامه‌های هر استان به‌صورت جدول زیر است:

استانبرنامه‌ها
آلبرتا (Alberta)اکسپرس انتری آلبرتا
بریتیش کلمبیا (British Columbia)اکسپرس انتری مهارت‌های بریتیش کلمبیا
ساسکاچوآن (Saskatchewan)دسته نیروی کار ماهر بین‌المللی
مانیتوبا (Manitoba)برنامه نیروی کار ماهر در خارج از کشور
برنامه نیروی کار ماهر
انتاریو (Ontario)گروه سرمایه انسانی
گروه پیشنهاد شغلی کارفرما
نوا اسکوشیا (Nova Scotia)تجربه کاری با اکسپرس انتری
نیروی کار ماهر اکسپرس انتری
جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)برنامه اکسپرس انتری مهاجرت استانی جزیره پرنس ادوارد
نیوبرانزویک (New Brunswick)نیروی کار ماهر با پشتیبانی کارفرما
برنامه اکسپرس انتری
نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)گروه نیروی کار ماهر
اکسپرس انتری نیوفاندلند و لابرادور برای
کارگران ماهر
سرزمین‌های شمال غربی (Northwest Territories)برنامه کارفرما محور
نیروی کار ماهر
یوکان (Yukon)اکسپرس انتری یوکان
نیروی کار ماهر

روش چهارم: برنامه نیروی کار منظم کبک (Quebec Regular Skilled Worker Program (RSWP))

متقاضیان دارای مهارت، تحصیلات، تجربه کاری و مهارت زبان فرانسه باید برای کار و اقامت در استان کبک (Quebec)، از طریق برنامه نیروی کار ماهر منظم استانی (RSWP) درخواست دهند. پذیرفته شدن در این برنامه به عواملی مانند سن، مهارت زبان‌های فرانسوی و انگلیسی، تجربه کاری، تحصیلات و غیره وابسته است.

روش پنجم: برنامه مهاجرت آتلانتیک (Atlantic Immigration Program (AIP))

برنامه مهاجرت آتلانتیک، یکی دیگر از برنامه‌های مناسب مهاجرت وکلا به کانادا است. این برنامه یک برنامه فدرال بوده که به افراد ماهر خارجی و همچنین دانشجویان بین‌المللی که در کانادا تحصیل کرده‌اند اجازه می‌دهد تا به‌صورت دائمی در یکی از استان‌های آتلانتیک کانادا اقامت داشته باشند. این استان‌ها عبارت‌اند از: نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، نیوبرانزویک (New Brunswick)، جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island) و نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador). پذیرش در این برنامه مهاجرتی براساس شغل نیست. اگر حداقل یک سال سابقه کار تمام وقت (1560 ساعت)  با حقوق در پنج سال گذشته داشته باشید، همچنین دارای مهارت زبان و یک پیشنهاد شغلی تمام وقت از یک کارفرمای آتلانتیک باشید، واجد شرایط این برنامه خواهید بود.

آیا داشتن جاب آفر برای رفتن به کانادا با شغل وکالت الزامی است؟

وکیل و اخذ جاب آفر از کارفرمای کانادایی

به عنوان وکیل برای رفتن به کشور کانادا، به جاب آفر نیاز ندارید!

مهاجرت وکلا به کانادا بدون داشتن جاب آفر نیز امکان‌پذیر است، مشروط براینکه امتیاز اکسپرس انتری شما در حد معقولی بوده و همچنین حداقل امتیاز 67 را برای مهاجرت برای ویزای کار ماهر فدرال کانادا به‌دست آورید.

هزینه مهاجرت وکلا به کانادا

هزینه مهاجرت وکلا به کانادا باتوجه به روش مهاجرتی انتخابی آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای رفتن به کانادا از طریق شغل وکالت باید نامه تمکن مالی خود را ارائه دهید. هرکدام از برنامه‌های معرفی شده برای مهاجرت وکلا به کانادا هزینه مشخصی دارند. به‌طورکلی این هزینه‌ها براساس شرایط شما و ایالتی که برای مهاجرت انتخاب می‌کنید متغیر هستند. اگر می‌خواهید از طریق شغل وکالت به کانادا مهاجرت کنید، لازم است اطلاعات دقیقی درباره هزینه‌های مهاجرت داشته باشید. با پر کردن فرم ارزیابی مهاجرت می‌توانید اطلاعات دقیقی در این زمینه به‌دست آورید.

بهترین شهر کانادا برای وکلا

شغل وکالت یکی از مشاغل پردرآمد در کشور کانادا است. میزان تقاضا و همچنین حقوق وکلا در مناطق مختلف کانادا با همدیگر متفاوت است. در همه استان‌های کانادا تقاضا برای جذب وکلا زیاد است. به‌طور کلی استان‌های انتاریو (Ontario)، بریتیش کلمبیا (British Columbia) و کبک (Quebec) جذاب‌ترین مناطق از لحاظ میزان تقاضا برای مهاجرت وکلا هستند. به‌علاوه براساس گزارش JobBank کانادا، سه استانی که بیشترین حقوق را به وکلا پرداخت می‌کنند عبارت‌اند از:

استانمیزان درآمد (دلار)
آلبرتا (Alberta)140808
بریتیش کلمبیا (British Columbia)115621
مانیتوبا (Manitoba)108179

شرایط اشتغال وکلا در کانادا

یک وکیل در کانادا پس از دریافت مجوز کار می‌تواند به‌سادگی وارد بازار کار شود. افراد مسلط بر این حرفه برای اشتغال به کار باید 2 تا 3 سال در سطح لیسانس تا تکمیل آزمون وکالت و دوره پژوهشی مشغول باشند. پس از این دوره بایستی مجوزی را از انجمن حقوقی منطقه‌ای یا استانی نیز موردنیاز است.

پرتقاضا ترین مشاغل حوزه وکالت در کانادا

فرصت‌های شغلی زیادی در حوزه وکالت در کشور کانادا وجود دارد. درنتیجه اگر فارغ التحصیل وکالت هستید و قصد اخذ اقامت کانادا را دارید، نگران آینده شغلی خود نباشید.

پرتقاضاترین مشاغل حوزه وکالت در کانادا عبارت‌اند از:

  • کارمند حقوقی
  • پشتیبان حقوقی
  • وکیل
  • مدرس حقوق در دانشگاه

وظایف و مهارت‌های لازم وکلا در کانادا

وکلا وظایف زیادی را در امور حقوقی برعهده دارند. در ادامه خلاصه‌ای از وظایف اصلی افراد شاغل در این حرفه آمده است:

  • راهنمایی موکلین در مورد حقوق قانونی خود و کلیه امور قانونی
  • تحقیق درباره سوابق قانونی و جمع‌اوری شواهد
  • طرح دعاوی موکلان در دادگاه‌ها
  • تنظیم اسناد حقوقی از قبیل معاملات ملکی، وصیت‌نامه، عقد، طلاق و اظهار نظر حقوقی
  • مذاکره برای حل و فصل اختلافات مدنی
  • انجام وظایف اداری و مدیریتی مرتبط با وکالت
  • فعالیت به‌عنوان مجری، امین یا قیم در امور مربوط به اموال و حقوق خانواده
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

حرفه وکالت یکی از مشاغل پرتقاضا و پردرآمد در کشور کانادا است. فارغ‌التحصیلان حقوق از سراسر دنیا می‌تواند با داشتن پیشنهاد کاری و یا بدون داشتن آن به کانادا مهاجرت کنند. استان‌های آلبرتا (Alberta)، بریتیش کلمبیا (British Columbia) و مانیتوبا (Manitoba) بیشترین میزان حقوق را به وکلا پرداخت می‌کنند. مهاجرت وکلا به کانادا از مسیرهای مختلفی امکان‌پذیر است. اگر شما نیز فارغ‌التحصیل حقوق هستید و قصد رفتن به کانادا را دارید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا با اصول و شرایط کلی اخذ اقامت کشور کانادا برای یک وکیل آشنا شوید.

سوالات متداول

حقوق متوسط یک وکیل در کشور کانادا 100 هزار دلار در سال است. بازه درآمد سالانه وکلا در کانادا از 78 هزار دلار برای افراد کم تجربه تا 135 هزار دلار برای افراد باتجربه زیاد متعیر است.

برنامه نیروی کار ماهر فدرال، برنامه مهاجرت استانی، برنامه نیروی کار منظم کبک، برنامه مهاجرت آتلانتیک

استان‌های انتاریو (Ontario)، بریتیش کلمبیا (British Columbia) و کبک (Quebec) جذاب‌ترین مناطق از لحاظ میزان تقاضا برای مهاجرت وکلا هستند.

کارمند حقوقی، پشتیبان حقوق، وکیل و مدرس حقوق در دانشگاه.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها