موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آشنایی با 6 تا از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا

آشنایی با 6 تا از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا

آشنایی با مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا، برای تمامی علاقه‌مندان به مهاجرت، مخصوصاً دانشجویانی که بورسیه می‌گیرند، بسیار اهمیت دارد. این آشنایی از آن جهت مهم است که آن‌ها می‌توانند با کشورهایی که فضای اجتماعی آن‌ها صمیمی و انسان‌دوستانه است، ارتباط بگیرند و بهترینشان را انتخاب کنند.

عوامل مختلفی از جمله اقتصاد قوی، مجوزهای کار در حین تحصیل، سیستم آموزشی باکیفیت، فرصت‌های شغلی خوب و سیستم بهداشتی مطلوب باعث می‌شوند که مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا در لیست 6 تایی ما قرار بگیرند.

طبق نظرسنجی گالوپ (Gallup) در ژانویه 2023، تمایل مردم دنیا برای مهاجرت، به بیشترین میزان خود در یک دهه اخیر رسیده است. حالا که همه‌گیری ویروس کووید-19 به پایان رسیده و همه مردم دنیا دوست دارند مهاجرت کنند، بهتر است که نگاهی به مهاجرپذیرترین کشور دنیا هم داشته باشیم.

به نظر شما کدام‌ یک از کشورهای پیشرفته دنیا به‌عنوان مهاجرپذیرترین محسوب می‌شوند؟ هیچ ایده‌ای برای پاسخ به این سوال ندارید؟ پس با ما تا انتهای این مقاله از پارسی کانادا همراه شوید!

مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا

معرفی مهاجرپذیرترین کشورهای جهان

کشورهایی که بهترین مقصد برای مهاجرت معرفی شده‌اند، معمولاً با عنوان کشورهای دوست‌دار مهاجر یا Immigration-friendly Countries شناخته می‌شوند. این اصطلاح می‌تواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد و ممکن است در طول زمان متفاوت باشد.

برخی از کشورها، اغلب سیاست‌ها و برنامه‌هایی دارند که از مهاجران حمایت می‌کند، به فرهنگ، مذهب و پیشینه‌های مختلف احترام می‌گذارد و آن‌ها را می‌پذیرد. از این رو در این لیست قرار می‌گیرند. به‌طوری که کشورهایی که دوستدار مهاجرت هستند، معمولا فرایندهای ساده‌ای برای درخواست ویزا و وضعیت اقامت مهاجران دارد. برنامه‌های مهاجرتی مختلفی ارائه می‌دهد که هدف از این برنامه‌ها جذب افراد متخصص، استعدادهای خاص و بهره‌مندی از نیروی کار ماهر، غنی سازی فرهنگی و رشد اقتصادی و اجتماعی است.

شایان ذکر است که رویکرد هر کشور به مهاجرت، ممکن است متفاوت باشد و سیاست‌ها و الزامات متفاوتی داشته باشد. ازاین‌رو، این لیست کشورها می‌تواند تحت تاثیر عواملی مانند روند رشد جمعیت و نیازهای بازار کار و اقتصاد در زمان‌های مختلف، متفاوت باشد.

در اینجا به 6 کشور از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا درحال‌حاضر طبق لیستی که توسط سایت leverageedu آماده شده است، اشاره می‌کنیم:

  • کانادا (Canada)
  • استرالیا (Australia)
  • آلمان (Germany)
  • ایالات متحده (the United States)
  • انگلستان (United Kingdom)
  • نروژ (Norway)

در ادامه به بررسی این کشورها و دلایل مهاجرپذیر بودنشان می‌پردازیم. همچنین در مطلب بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان می‌توانید در مورد بهترین کشورها برای ایرانیان بر اساس اهداف مهاجرت از جمله اهداف کاری، سرمایه‌گذاری و تحصیلی بخوانید.

1. کانادا

کانادا به‌دلیل اقتصاد قوی، سیستم آموزشی عالی، قوانین مهاجرتی منعطف، برنامه‌های مهاجرتی متعدد و فرصت‌های شغلی، استانداردهای بالای زندگی محبوب شده است.

برای درک چرایی مهاجرپذیر بودن این کشور، دو عامل مهم یعنی پیر شدن جمعیت طبیعی کانادا و نرخ پایین باروری این کشور را باید درک کرد. این کاهش روند جمعیتی باعث کوچک شدن بازارهای کار کانادا شده و از بسیاری جهات بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی می‌گذارد. خوشبختانه افزایش مهاجرت می تواند به کانادا کمک کند تا از بروز چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری کند.

با توجه به این موارد، کانادا برای رشد جمعیت به شدت به مهاجرت وابسته است و در سال‌های اخیر، پذیرش مهاجران را افزایش داده است. از این رو هر ساله روش‌های مهاجرتی متنوعی را برای متقاضیان با هدف جذب نیروی کار متخصص، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از سراسر جهان ارائه می‌دهد.

در سال 2022 اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا (IRCC) اعلام کرد که کانادا در سال 2022، از بیش از 437000 مهاجر جدید استقبال کرده است. حتی این رقم خیلی بیشتر از مقداری بوده است که مدنظرشان بوده و یک رکورد برای پذیرش اقامت دائم کانادا در یک سال محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، اقتصاد کانادا همواره در حال پیشرفت است و فرصت‌های شغلی زیادی را برای مهاجران فراهم می‌کند از طرفی کانادا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل است. دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کانادا از استانداردهای بالایی برخوردارند و برنامه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهند. همچنین، فرصت‌های کاری برای فارغ‌التحصیلان نیز وجود دارد.

پس اگر شرایط لازم را داشته باشید، روش‌های کاری و تحصیلی از بهترین روش‌های مهاجرتی برای ایرانیان به این کشور است. برای اطلاع بیشتر از روش‌های مهاجرت به این کشور پیشنهاد می‌کنیم مطلب مهاجرت به کانادا را مطالعه کنید.

از طرفی، دولت کانادا خدمات زیادی را به تازه‌واردان ارائه می‌دهد. از کمک به مهاجران برای بهبود زندگی روزمره گرفته تا کمک برای یافتن مسکن و شغل، بهبود مهارت‌های زبان، کمک به تشکیل پرونده مالیاتی، ثبت‌نام کودکان در مدرسه و بسیاری موارد دیگر که براساس استان و قلمروهای کانادا متفاوت هستند.

کانادا و مهاجرت

کشور کانادا همواره یکی از محبوب‌ترین و مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

2. استرالیا

کشور استرالیا دومین گزینه برای مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و روش‌های متنوعی برای مهاجرت ارائه می‌دهد. این تنوع به افراد امکان می‌دهد که درصورتی‌که در یک روش شانس کمی داشته باشند، روش‌های دیگر را بررسی کنند.

از جمله مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است. موسسات آموزشی و دانشگاه‌های معتبر استرالیا که دوره‌های مختلف تحصیلی را ارائه می‌دهند، سالانه پذیرای هزاران دانشجو از سرتاسر جهان هستند. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل دارید و واجد شرایط هستید می‌توانید به استرالیا مهاجرت کنید.

استرالیا هم مثل کانادا برنامه‌های کاری فوق‌العاده‌ای در نظر گرفته است و همین باعث شده که در لیست مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا برای افرادی که می‌خواهند از طریق کار مهاجرت کنند جا داشته باشد.

در سپتامبر سال 2022، دولت استرالیا اعلام کرده که این کشور با کمبود مهارت و نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین به دلیل کمبود نیروی متخصص برای پر کردن شکاف خود در بازار کار و بهبود اقتصاد این کشور، از مهاجران ماهر استقبال می‌کند و ظرفیت پذیرش خود را از 35000 نفر به 195000 افزایش می‌دهد. بنابراین کافیست برسی کنید که آیا شغل شما در لیست مشاغل موردنیاز این کشور هست یا خیر؟

هر ساله لیست مشاغل موردنیاز این کشور در وب‌سایت اداره مهاجرت استرالیا در سه دسته مشاغل کوتاه‌مدت (STSOL)، مشاغل استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت (MLTSSL) و مشاغل منطقه‌ای (ROL) اعلام می‌شود و به صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شود.

همچنین برای برخی از ویزاهای کاری استرالیا (ویزاهای 188، 189، 491، 190 و 489)، یک سیستم مبتنی بر امتیاز هم طراحی کرده است. برای قبولی در سیستم امتیازبندی استرالیا باید حداق نمره 65 را کسب کنید. این سیستم بر اساس معیارهایی مانند سن متقاضی، تحصیلات، دانش زبان انگلیسی، سابقه کار، داشتن دعوت‌نامه و … به متقاضیان نمره می‌دهد.

با توجه به این سیستم امتیازبندی اگر زیر 45 سال سن داشته باشید، مهارت خوبی داشته باشید و در حد آیلتس 6 یا معادل آن به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید ممکن است واجد شرایط باشید. برای اطلاعات بیشتر مطلب مهاجرت به استرالیا را بخوانید.

استرالیا و مهاجرت

استرالیا برای ایرانیان، راه‌های مهاجرتی مختلفی از جمله کاری، سرمایه‌گذاری، تحصیلی، خانوادگی و غیره ارائه داده است.

3. آلمان

بر اساس آمار جدید دولت آلمان، مهاجران بیش از 18 درصد جمعیت آلمان را در سال 2022 تشکیل می‌دهند. کشور آلمان هم مثل استرالیا و کانادا با کمبود نیروی کار مواجه است و برای تقویت بازار کار و اقتصاد خود، از نیروی متخصص استقبال می‌کند. بنابراین اگر تخصصی دارید این فرصت را از دست ندهید. در بین مشاغل موردنیاز این کشور، مشاغلی مانند مهندسی و پرستاری تقاضای بالایی دارد.

از طرفی آلمان همواره به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب دانشجویان بین‌المللی تلقی می‌شود و جامعه آن اصطلاحاً دوست‌دار مهاجران است. بسیاری از دانشجویان بین‌المللی به‌دلیل اقتصاد پایدار، دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر، زیرساخت‌های بی‌نظیر شهری و مناظر دیدنی آلمان دوست دارند که به این کشور بیایند. بنابراین اگر سن پایینی دارید و به ادامه تحصیل علاقه دارید، ممکن است شرایط مهاجرت به آلمان را داشته باشید.

روش‌های تحصیلی و کاری از ساده‌ترین روش برای کسب اقامت دائم آلمان به‌عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است.

حتما بخوانید:
مهاجرت به آلمان
کشور آلمان و مهاجرت

آلمان جز لیست بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان از جمله مسلمانان است.

4. ایالات متحده آمریکا

سرزمین فرصت‌ها یا the Land of Opportunities، عنوانی است که همیشه برای معرفی ایالات متحده استفاده می‌شود. ایالات متحده، به‌عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا، سرزمینی چند ملیتی و چند فرهنگی است که مسیرهای بسیاری (از جمله طرح لاتاری (Lottery)) را برای علاقه‌مندان مهاجرت به USA ارائه داده است.

فرهنگ عمومی ایالات متحده از مهاجران استقبال می‌کند و با وجود اکثریت دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر و بین‌المللی در ایالات متحده، دانشجویان بسیاری آرزو دارند که در این کشور ادامه تحصیل دهند.

طبق آمار سایت oecdbetterlifeindex، ایالات متحده بیشترین درآمد سرانه خانوار در سال (51147 دلار) را دارد. آمریکا از لحاظ رفاه اجتماعی، فرصت‌های شغلی، پیشرفته بودن و دستمزد بالا به‌عنوان مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

همچنین، اکثر دانشگاه‌های معتبر و بین‌المللی دنیا در این کشور قرار دارند و آمریکا را به یکی از مهم‌ترین مقاصد تحصیلی دانشجویان علاقه‌مند به بورسیه تبدیل می‌کنند. مهاجرت تحصیلی می‌تواند یکی از کم ریسک‌ترین و بهترین راه‌های مهاجرت به این کشور برای ایرانیان باشد.

اقتصاد ایالات متحده بسیار قدرتمند است و ازآنجایی‌که این کشور بهترین سیستم آموزشی و تجاری را دارد، می‌توان برای مهاجرت، روی قابلیت‌های بی‌شمار آن حساب ویژه‌ای باز کرد. با وجود این که ایالات متحده از جمله مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود، دریافت گرین کارت (Green Card) آمریکا کمی پیچیده و سخت است و ممکن است برای مدت‌زمان زیادی طول بکشد.

اگر متقاضی مهاجرت از طریق کار هستید، راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه دو مورد از آن‌ها معرفی شده‌اند:

  • ویزای H-1B: این یک مجوز کار موقت ایالات متحده است که متقاضیان خارجی می‌توانند در “شغل‌های تخصصی” برای کارفرمایان آمریکایی کار کنند.
  • ویزای E-2: اگر می‌خواهید با راه‌اندازی یا سرمایه‌گذاری در یک کسب‌وکار آمریکایی در این کشور کار کنید، ویزای E-2 ممکن است گزینه مناسبی باشد.
مهاجرپذیری کشور آمریکا

ایالات متحده آمریکا، از بهترین مقاصد مهاجرت تحصیلی برای ایرانیان است.

5. انگلستان

یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا که احتمال دارد مقصد شما هم باشد، انگلستان است. دولت بریتانیا همواره در تلاش است که دانشجویان بین‌المللی را در بالاترین سطح آموزشی و کاری قرار دهد. به همین خاطر است که برنامه‌های پس از تحصیل در انگلستان معمولاً تنوع بیشتری نسبت به سایر کشورها دارند و هر سال نسبت به سال قبل، منعطف‌تر و جذاب‌تر می‌شوند.

انگلستان به دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد که تا 2 سال پس از فارغ‌التحصیلی، در بریتانیا کار کنند و سپس اقامت دائمی خود را بگیرند.

در اواخر دهه 90 میلادی و اوایل سال 2000، بریتانیا محبوب‌ترین و مهم‌ترین مقصد دانشجویان بین‌المللی بود. حالا هم با گذشت بیش از 20 سال از آن سال‌ها انگلستان با ارائه دوره‌های تحصیلی محبوب در رشته‌های مدیریت، حسابداری، اقتصاد، علوم انسانی علوم انسانی و علوم اجتماعی در بین دانشجویان شناخته می‌شود. 

از طرفی روش‌های متنوعی برای مهاجرت به انگلیس از جمله مهاجرت کاری، سرمایه‌گذاری، تحصیلی، ازدواج و تولد فرزند وجود دارد که می‌توانید با توجه به شرایط خودتان بهترین روش مهاجرتی را انتخاب کنید. ازآنجایی‌که این کشور با کمبود نیروی کار مواجه است، از نیروی کار متخصص استقبال می‌کند.

کشور انگلیس و مهاجرپذیری

افرادی که می‌خواهند در این کشور کار کنند باید از طریق یک سیستم مبتنی بر امتیاز (PBS) درخواست ویزا دهند.

6. نروژ

نروژ، به‌دلیل داشتن مردم شاد و سطح زندگی بسیار سالم، به‌عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا در لیست ما قرار گرفته است. جدای از طبیعت تکرارنشدنی، جامعه نروژ، نقطه عطف این کشور محسوب می‌شود؛ چرا که دوستانه، مهاجرپذیر و پر از انرژی‌های مثبت است.

آب‌وهوای نروژ همیشه برای دانشجویان بین‌المللی، لذت‌بخش است و آن‌ها می‌توانند در کنار ادامه تحصیل، یک زندگی ایده‌آل هم داشته باشند.

بیایید آمار سازمان OECD را برای کشور نروژ هم بررسی کنیم تا متوجه شوید که چرا این کشور هم جزو مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا است. نروژ به‌عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا، نمره 7.3 رضایت عمومی (0.6 درصد بیشتر از میانگین جهانی) را شهروندانش دریافت کرده است.

درآمد سرانه خانوار نروژی در سال، بیش از 39144 دلار است که به‌مراتب بیشتر از کشورهایی مثل کانادا، انگلیس، آلمان و استرالیا ارزیابی می‌شود.

چندین نوع ویزا برای متقاضیان کار برای در نروژ وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • ویزای Skilled Worker: رایج‌ترین نوع ویزای کار نروژ، ویزای Skilled Worker است که برای شخصی صادر می‌شود که برای از طریق یک کارفرمای نروژی شغل پیدا کرده و دارای مدرک دانشگاهی یا آموزش حرفه‌ای باشد.
  • اجازه اقامت (Residence Permit): اگر می‌خواهید برای کار به نروژ بیایید، به اجازه اقامت نیاز دارید. معمولاً ابتدا باید شغلی پیدا کنید. نوع اجازه اقامتی که باید درخواست دهید بستگی به صلاحیت و نوع کاری دارد که انجام خواهید داد.
  • ویزای کار فصلی (Seasonal Work Visa): اگر برای مدت کوتاهی در شغلی کار می‌کنید که فقط در زمان خاصی از سال قابل انجام است، یا اگر به‌عنوان جایگزین کارمند دائمی کار می‌کنید، می توانید برای ویزای کار فصلی نروژ اقدام کنید.
  • ویزای خوداشتغالی (Self-Employment Visas): ویزای خوداشتغالی نروژ تحت ویزای نیروی کار ماهر است .
کشور نوروژ و مهاجرت

یکی دیگر از جذابیت‌های نروژ به‌عنوان بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان، قوانین مهاجرتی این کشور است که اصلاً سخت‌گیرانه نیستند.

سخن پایانی

با توجه به این‌که اهداف هر شخص برای مهاجرت کردن متفاوت است، مهاجرپذیرترین کشور دنیا را باید با قابلیت‌ها و شرایطی که دارد، پیدا کرد. در این مقاله به سراغ یک لیست 6 تایی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا رفتیم و شرایط عمومی مهاجرت کردن به خاک آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. کانادا، آلمان، ایالات متحده، انگلیس، نروژ و استرالیا از جمله مهاجرپذیرترین‌ها در این مقاله از پارسی کانادا بودند.

راستی نظر شما در مورد لیست مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا چیست؟ آیا به نظر شما کشورهای بهتر و مناسب‌تری هم وجود دارند که ما به آن‌ها اشاره‌ای نکرده‌ایم؟ برایمان در مورد مهاجرپذیرترین کشورهای دنیا از نظر خودتان بنویسید و بگویید که چرا ترجیح می‌دهید به این کشورها مهاجرت کنید.

همچنین مطالب پیشنهادی زیر را از دست ندهید:

مهاجرت به کانادا یا استرالیا
مهاجرت به آلمان یا استرالیا

سوالات متداول

عوامل متعددی باعث می‌شود کشوری مهاجرپذیر در نظر گرفته شود. از سیاست‌های مهاجرتی بگیر تا اقتصاد قوی، فرصت‌های شغلی، کیفیت زندگی و غیره

کانادا اغلب به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر آن، کشورهای استرالیا و آلمان هم از مهاجران استقبال می‌کنند.

به طرق مختلف. از جمله برطرف کردن شکاف‌های بازار کار و تقویت و رشد اقتصاد کشور، جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها