موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا

سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا

شاید فکر کنید که با در دست داشتن یک پاسپورت معتبر، ویزای صادرشده، پذیرش ورود، آزمون زبان و تمکن مالی، هیچ چیزی مانع ورودتان به کانادا نیست. البته که با داشتن فاکتورهایی که نام بردیم، 99 درصد مسیر ورود به این کشور طی شده است، اما آن یک درصدِ باقی‌مانده از همه مهم‌تر است. پاسخ دادن به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا، همان یک درصدی است که می‌تواند روی 99 درصد موفقیت ورودتان به این کشور تأثیر بگذارد. شناختن آفیسر و پاسخ دادن به سوالاتی که از شما در فرودگاه می‌پرسد، مسئله بودن یا نبودن است!

سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا مربوط به کارهای آژانس خدمات مرزی این کشور یا CBSA (به انگلیسی: The Canada Border Services Agency) است. وظیفه یک افسر CBSA، اول از همه، محافظت از مرزهای کانادا و جلوگیری از افراد و کالاهای خطرناک به این کشور است. اگر یک آفیسر تشخیص دهد که شما صلاحیت ورود به کانادا را ندارید، مطمئن باشید که ورود به این کشور دیگر برایتان مقدور نخواهد بود. آن‌ها این اختیار و قدرت را دارند که حکم دستگیری افراد مشکوک را صادر، او را بازداشت و برای دیپورت از فرودگاه کانادا اقدام کنند. برای درک اهمیت افسران CBSA و شکل سوالات افسر مهاجرت کانادا در فرودگاه با ما در این مقاله همراه شوید.

سوالات افسر اداره مهاجرت کانادا در فرودگاه

آفیسر در فرودگاه کانادا کیست؟

یک آفیسر (Officer) یا مأمور CBSA، صلاحیت اجرای دستورات خاص از جمله جلوگیری از ورود افرادی که به‌عنوان یک تهدید برای کانادا محسوب می‌شوند را دارد. برای مثال، اگر یک آفیسر CBSA دلیلی برای اینکه شخص مهاجر و یا پناهنده یک تهدید برای کشورش محسوب می‌شود، داشته باشد می‌تواند حکم دستگیری او را به‌راحتی صادر کند. از طرفی، اگر متقاضیان در لحظه ورود به کانادا در فرودگاه بتوانند به سوالات آفیسر پاسخ صحیح دهند، بدون دردسر وارد خاک این کشور می‌شوند. افسران خط مقدم CBSA (frontline CBSA officers) از سال 2006 برای استفاده و حمل سلاح گرم به‌عنوان بخشی از وظایف خود، آموزش دیده‌اند.

این نکته مهم را به خاطر بسپارید که حتی اگر شما ویزای توریستی کانادا، تحصیلی، کاری، ویزای پارتنر و یا ازدواج با یک کانادایی و حتی کارت شهروندی کانادا را هم داشته باشید، باز هم باید به سوالات پاسخ دهید. در دست داشتن انواع ویزاها و مجوزهای ورود دلیلی برای پاسخ ندادن به سوالات افسر مهاجرت کانادا نیست.

بدیهی است که امتناع از ورود شما به خاک کانادا فقط در بعضی از موارد خیلی حاد توسط آفیسر انجام می‌شود. اما با این اوصاف، اگر آفیسر بخواهد دست روی شما بگذارد، قدرت مؤاخذه، دیپورت و حتی بازداشت کردن را هم دارد. افسران CBSA، قدرت نهایی را در اختیار دارند و اولین و آخرین خط دفاعی کانادا از طرف دولت محسوب می‌شوند.

نگاهی به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا

طبق اطلاعات سایت Canadapriorityeta، سوالاتی که توسط آفیسر CBSA پرسیده می‌شوند، شامل اطلاعات شخصی و سایر جزئیات هستند. به‌طور کلی، سوالات آفیسر کانادا هم در مرزها و هم در فرودگاه‌های این کشور پرسیده می‌شوند. برای مثال، سوالاتی که در مرز کانادا توسط کیوسک بازرسی (Inspection kiosk) و یا افسران CBSA پرسیده می‎شوند، شامل 2 بخش A و B هستند که عبارت‌اند از:

سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا: بخش A

این بخش شامل یک‌سری سوالات است، مانند:

  • نام و نام خانوادگی (First and last name) شما چیست؟
  • تاریخ تولد (Date of birth) خود را اعلام کنید؟
  • تابعیت (citizenship) چه کشوری را دارید؟
  • آدرسی که با اداره مهاجرت کانادا به اشتراک گذاشته شده است (The address shared) چیست؟
  • از چه طریقی به کانادا مهاجرت کرده‌اید؟ (وسیله ورود (هوایی، ریلی، دریایی و یا از طریق بزرگراه) + شماره خط هوایی/پرواز و یا نام کشتی)
  • هدفتان از سفر به کانادا (دلایل شخصی، تحصیلی و یا کاری) چیست؟

قسمت پایانی بخش A شامل اظهارنامه کالا یا the declaration of goods است که سوالات زیر در آن پرسیده می‌شود:

  • سلاح گرم یا سلاح‌هایی مثل تیغه سوئیچ یا اسپری فلفل را با خود حمل می‌کنید؟
  • گوشت، فرآورده‌های گوشتی، محصولات لبنی، میوه، سبزی، بذر، آجیل، گیاه، حیوانات، محصولات حیوانی، گل، شاخه درخت برای قلمه زدن، خاک، محصولات چوبی، چوب، پرندگان و حشرات را به‌همراه دارید؟
  • ارز و یا ابزارهای پولی به مبلغ 10 هزار دلار و یا بیشتر را همراه دارید؟
  • بررسی اینکه آیا برای بازدید از مزرعه‌ای در کانادا خواهید رفت یا خیر؟ (مربوط به ویزاهای اقامت از طریق کشاورزی با طرح AINP و یا SINP)

سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا: بخش B

این بخش از سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا، مربوط به بازدیدکنندگانی است که باید مدت اقامت خود را بر حسب روز و کمک‌هزینه معافیت از عوارض گمرکی ذکر کنند. 6 سؤال مهمی که آفیسر در فرودگاه در این بخش از شما می‌پرسد شامل موارد زیر است. معقولانه است که علاوه بر ترجمه فارسی، بیشتر با شکل سوالات متداول در فرودگاه به انگلیسی آشنا باشید. طبق اطلاعات سایت Canada.ca، سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا در اولین مصاحبه، پس از خوشامدگویی شامل این موارد هستند:

  • آیا با خانواده سفر می‌کنید؟ (?Are you traveling with your family)
  • آیا در کشور خود به جرم خاصی محکوم شده‌اید؟ (?Have you been convicted of a serious crime in your home country)
  • برای چه مدتی قصد اقامت در کانادا را دارید؟ (?How long do you plan to stay in Canada)
  • چقدر پول به‌همراه خود دارید؟ (?How much money do you have with you)
  • آیا از نظر جسمی و روحی سالم هستید؟ (?Are you healthy)
  • آیا قبلاً وارد خاک کانادا و یا مجبور به ترک آن شده‌اید؟ (?Have you been to Canada before? Were you required to leave)

پس از تجربه مصاحبه سفارت کانادا، پاسخ دادن به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا، تجربه سرنوشت‌ساز و مهمی است. در بعضی از ورودی‌های مرز کانادا یک و یا 2 آفیسر مشغول به انجام وظیفه هستند و باید پاسخگوی آن‌ها باشید.

6 سؤالی که آفیسر در مصاحبه دوم از شما می‌پرسد

در مصاحبه دوم و در مورد کالاهایی که وارد کانادا خواهید کرد، باید کارت اظهارنامه یا Declaration card خود به آفیسر نشان دهید. در این مرحله ممکن است که توسط آفیسر برای انجام مراحل گمرکی به بخشی دیگر هدایت شوید. شما باید لیست کالاهایی که با خود آورده‌اید و لیست کالاهایی که بعداً می‌رسند را تحویل آفیسر دهید. آفیسر CBSA، هر دو لیست را در حضور شما بررسی می‌کند و ممکن است در مورد آن‌ها چند سؤال مهم بپرسید.

طبق اطلاعات سایت Canada.ca، برای پاسخ به این بخش از سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا باید آماده باشید:

  • چه چیزی با خود به کانادا می‌آورید؟ (What are you bringing with you to Canada?)
  • آیا حیوان یا گیاه زنده‌ای با خود دارید؟ (Do you have any live animals or plants with you?)
  • آیا سلاح گرم، مهمات و یا ابزار آتش‌بازی با خود دارید؟ (Do you have any firearms, ammunition or fireworks with you?)
  • آیا گوشت یا لبنیات همراهتان دارید؟ (Do you have any meat or dairy products with you?)
  • آیا میوه و یا سبزی تازه به‌همراه دارید؟ (Do you have any fresh fruits or vegetables with you?)
  • آیا اقلامی از گونه‌های در حال انقراض همراهتان است؟ (Do you have any items from endangered species?)

تصویر چک کردن چمدان مسافر در فرودگاه کانادا

9 سوال آفیسر در فرودگاه کانادا از دانشجوهای خارجی

متاسفانه، بعضی از دانشجویان بین‌المللی به‌دلیل اینکه نمی‌دانستند، چگونه باید به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا پاسخ درست دهند و آمادگی لازم نداشتند، به خانه‌هایشان برگشته‌اند. طبق اطلاعات سایت ingwe، نُه تا از سوالات آفیسر در مصاحبه برای دارندگان ویزای تحصیلی کانادا وجود دارند که همه متقاضیان باید آن‌ها را بدانند، عبارت‌اند از:

  • در کدام مدرسه/دانشگاه کانادا تحصیل خواهید کرد؟ (?Which school/University will you be studying in Canada)
  • در کدام برنامه این مدرسه/دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اید؟ (?Which program are you enrolled in at this school/University)
  • اگر برنامه تحصیلی‌تان، یک برنامه 2 ساله است، برای پرداخت هزینه سال دوم خود چه کاری خواهید کرد؟ (
    ?If it’s a 2-year program, what are you going to do to pay for your second year)
  • مدت‌زمان برنامه تحصیلی شما در کانادا چقدر است؟ (?What is the duration of your program in Canada)
  • کجا اقامت می‌کنید؟ (?Where are you staying)
  • چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌های تحصیلی شماست؟ (?Who will be paying for your expenses here)
  • بعد از اتمام برنامه تحصیلی، قرار است چه کار کنید؟ (?What are you going to do after you finish the program)
  • چرا کانادا را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید؟ (?Why did you choose Canada to study)
  • اگر دانشجویی هستید که در دهه سوم یا چهارم زندگی‌تان زندگی می‌کنید، ممکن است از شما بپرسند که در کشورتان چه می‌کنید (مثلاً چه حرفه‌ای دارید) و آیا مرخصی گرفته‌اید؟ آیا پس از تحصیل، برای ادامه کار پیش کارفرما بر می‌گردید؟ (?what you do in your home country i.e., your profession, did you take time off? Are you returning to your employer after your studies)

فراموش نکنید که در حین پاسخ به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا، مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی شما بدون اینکه خودتان متوجه شوید، با دقت بررسی می‌شوند. اگر به هر دلیلی نتوانید در جریان سوالاتی که در فرودگاه می‌پرسند به‌درستی انگلیسی یا فرانسوی حرف بزنید، یک نگرانی در ذهن آفیسر ایجاد می‌کنید. در ادامه این مسئله، تعداد سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا بیشتر می‌شوند و احتمال اینکه از ورودتان به کانادا امتناع شود، وجود خواهد داشت.


نکته دیگر در مورد سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا این است که اگر آیلتس (IELTS) یا تافل (TOEFL) و یا TEF/TCF با نمره مثلاً 5 یا 6 داشته باشید و نتوانید به‌درستی حرف بزنید، باز هم دچار مشکل می‌شوید. چرا که آفیسر در این شرایط ممکن است شک کند، نمره مدرک زبانتان جعلی است و یا شخصی دیگر به‌جای شما آزمون داده است.

4 نکته برای اینکه چگونه با افسر مهاجرت کانادا در فرودگاه صحبت کنیم

پاسخ دادن به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا، به‌قدری حساس و مهم است که باید نکاتی را هم برای خوب ظاهر شدن در نظر بگیرید. در ادامه با توجه به اطلاعات سایت immigroup، به 4 نکته طلایی در این مورد اشاره می‌کنیم:

  • بیش از حد معمول لبخند نزنید
  • دوستانه رفتار نکنید. از آنجایی که کلاهبرداران و مجرمان همیشه سعی می‌کنند با رفتار دوستانه، اعتماد شخص مقابل را به‌دست بیاورند، این رفتار در نظر آفیسر CBSA خوب به‌نظر نمی‌رسد. چنین رفتارهایی در بهترین حالت، دور زدن آفیسر و در بدترین حالت باعث افزایش سوءظن آفیسر نسبت به شما می‌شود
  • کوتاه پاسخ دهید. در صورت امکان و با توجه به سؤال، از بله و خیر برای پاسخ استفاده کنید. همچنین، در صورت لزوم و درخواست آفیسر، توضیح کاملی در مورد پرسش ارائه دهید
  • شوخی را کنار بگذارید. افسران CBSA، شوخی را به‌عنوان رفتاری برای پنهان کردن رفتارهای مجرمانه در نظر می‌گیرند

چک اطلاعات پاسپورت متقاضی توسط افسر مهاجرتی در فرودگاه کانادا

7 نکته طلایی از پارسی کانادا درمورد ظاهر شما در فرودگاه

خب، بهتر است که نسبت به سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا و وظایفی که دارند، گارد نگیرید. به یاد داشته باشید که دولت کانادا آن‌قدر به فکر شهروندانش است که برای محافظت از آن‌ها دست به چنین اقداماتی زده است. حالا شما برای اینکه بتوانید بدون درد سر به سوالات افسر مهاجرت کانادا در فرودگاه پاسخ دهید، چند نکته را یاد بگیرید.

در ادامه 7 نکته طلایی را آماده کرده‌ایم که عبارت‌اند از:

  • اتو کشیده و تمیز به‌نظر برسید. لباس‌هایی را بپوشید که ظاهر خوبی دارند و البته پوشیدنشان به شما احساس راحتی می‌دهد
  • عینک آفتابی و کلاه را کنار بگذارید
  • در خوش‌پوشی، زیاده‌روی نکنید و خیلی عجیب‌وغریب به‌نظر نرسید
  • از لباس‌هایی که پیام خاصی روی آن‌ها درج شده است، پرهیز کنید. برای مثال، تیشرت که روی آن I Love Canada نوشته شده است، کمکی به ورودتان به خاک کانادا نمی‌کند
  • با دمپایی و شلوارک با رنگ روشن در مصاحبه حاضر نشوید

سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا که آینده شما را رقم می‌زنند

آشنایی با سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا و کسب آمادگی برای پاسخ صحیح به آن‌ها در ورود به خاک این کشور بسیار مهم است. این سوالات معمولاً شامل پرسش‌های عمومی در مورد دلیل سفر یا مهاجرت به کانادا، برنامه‌ریزی برای بازگشت به وطن، قصد تحصیل در کدام دانشگاه کانادا و از این قبیل هستند. همچنین، اگر چیزی همراه خودتان داشته باشید (اعم از گیاه، خوراکی و موجودات زنده) باید به بخشی دیگر از سوالات هم پاسخ دهید. در این مقاله از پارسی کانادا به بخش عمده‌ای از این پرسش‌ها هم به انگلیسی و هم فارسی اشاره کردیم.

اگر هنوز هم در مورد سوالات افسر مهاجرت در کانادا می‌خواهید بیشتر بدانید، لازم است که با همکاران ما در مجموعه پارسی کانادا تماس بگیرید. مجموعه ما به‌صورت تخصصی در زمینه مهاجرت مخصوصاً مهاجرت به کشور کانادا فعالیت می‌کند. استرس نداشته باشید و نگران سوالات آفیسر در فرودگاه کانادا نباشید، چرا که ما می‌توانیم سطح آمادگی شما را تا حد امکان افزایش دهیم.

سوالات متداول

دارندگان همه ویزاهای کانادایی باید در بدو ورود به فرودگاه کانادا به سوالات افسر مهاجرتی پاسخ دهند.

بله، به‌محض اینکه افیسر تشخیص دهد شما صلاحیت ورود به کانادا را ندارید، می‌تواند دیپورتتان کند.

این سوالات معمولاً شامل دلیل سفر به کانادا، بررسی شخص مسئول پرداخت هزینه‌های متقاضی، محل اقامت، عنوان دانشگاه و غیره هستند.

خیر، اگر آفیسر در حین مصاحبه تشخیص دهد که نمی‌توانید به‌خوبی انگلیسی و یا فرانسوی حرف بزنید، ممکن است دچار مشکل شوید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال