موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز درباره بیمه و خدمات درمانی در آلمان 

بیمه و خدمات درمانی در آلمان 

بیمه درمانی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هنگام سفر یا مهاجرت به کشورهای خارجی باید به آن توجه کنید. داشتن بیمه درمانی در آلمان برای همه شهروندان، گردشگران و همچنین مهاجران الزامی است. هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی و مراقبت‌های پزشکی در آلمان بالا است. استفاده از بیمه باعث می‌شود که خیال شما از بابت پرداخت هزینه‌های درمان در زمان بیماری راحت باشد. طبق قوانین آلمان، همه ساکنان این کشور باید برای درمان‌های بیمارستانی و سرپایی بیمه شوند و ارائه مدرک آن هنگام درخواست ویزا الزامی است.

وقتی صحبت از بیمه درمانی برای گردشگران و مهاجران در آلمان می‌شود، بسته به هدف فرد از ورود به آلمان، مدت اقامت و یا کشور مبداء، الزامات و معیارهای متفاوتی برای آن‌ها اعمال می‌شود. در این مطلب قصد داریم درباره خدمات درمانی در آلمان و آنچه که باید درباره بیمه در این کشور بدانید صحبت کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع بیمه درمانی در کشور آلمان کدامند؟

انواع بیمه درمانی در کشور آلمان

برای دریافت خدمات درمانی در آلمان می‌توانید بنا به شرایط خود، از انواع مختلف بیمه درمانی استفاده کنید. این بیمه‌ها عبارت‌اند از:

  • بیمه دولتی (statutory health insurance یا GKV):

بیمه سلامت عمومی آلمان که به‌عنوان بیمه دولتی نیز شناخته می‌شود، حدود 90 درصد از مردم این کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد. این نوع از بیمه معمولا به‌عنوان رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین بیمه در آلمان شناخته می‌شود. هزینه بیمه دولتی معمولا بر اساس درآمد ناخالص اشخاص محاسبه می‌شود و  به‌طور معمول بین کارفرما و کارمند در ماه تقسیم می‌شود. اگر می‌خواهید هزینه زندگی در آلمان را کاهش دهید، انتخاب این بیمه راهکار خوبی است.

  • بیمه خصوصی (private health insurance یا PKV):

افرادی که واجد شرایط دریافت بیمه دولتی در آلمان نباشند، می‌توانند از بیمه درمانی خصوصی استفاده کنند. قیمت این بیمه از بیمه دولتی بیشتر بوده و برای افرادی است که درآمد ناخالص آن‌ها بیشتر از 62550 یورو در سال و یا 5213 یورو در ماه است و تنها شخص متقاضی را تحت پوشش قرار می‌دهد. با این حال، بیمه درمانی خصوصی برای بیماران، سطح بالاتری از خدمات بهداشت و درمان را ارائه خواهد داد که می‌تواند برای برخی از افراد گزینه مطلوبی باشد.

  • بیمه تکمیلی (Supplementary private insurance):

گزینه ایده‌آل برای مهاجران، ترکیبی از هر دو نوع بیمه دولتی و خصوصی است. در واقع آن‌ها می‌توانند خدمات جامع طرح بیمه عمومی را به‌همراه یک طرح خصوصی تکمیلی که قادر است خدمات سرپایی مانند ویزیت دندانپزشکی و فیزیوتراپی، اتاق خصوصی در بیمارستان و غیره را پوشش دهد، دریافت کنند.

بیمه درمانی برای مهاجران به آلمان

مهاجران در آلمان می‌توانند از انواع بیمه‌های دولتی، خصوصی و خصوصی بین‌المللی استفاده کنند. هر یک از این بیمه‌ها مزایا و خدماتی را به آن‌ها ارائه خواهد داد که در جدول زیر آورده شده است:

نوع بیمهخدمات
بیمه دولتیهزینه این بیمه مقرون‌به‌‌صرفه بوده و بر اساس میزان درآمد ماهیانه افراد محاسبه می‌شود (معمولا بین 14.6 تا 15.6 درصد از حقوق ماهانه)
افراد شاغل تنها نیمی از حق بیمه را پرداخت کرده و مابقی آن توسط کارفرما پرداخت می‌شود.
در این نوع بیمه همه افراد صرف نظر از درآمد، سن و وضعیت سلامتی، پوشش یکسانی را دریافت می‌کنند.
برخلاف بیمه خصوصی با افزایش سن و بازنشستگی هزینه بیشتری پرداخت نخواهید کرد.
همسر و فرزندان تحت تکفل متقاضی نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.
افراد در صورتی که از قبل بیماری‌ای داشته باشند هم تحت پوشش قرار گرفته و نیاز به پرداخت هزینه اضافی نخواهند داشت.
امکان استفاده از تمام بیمارستان‌های دولتی و اکثر بیمارستان‌های خصوصی آلمان
پرداخت کامل هزینه داروها
بیمه خصوصیحق بیمه بر اساس سن و وضعیت سلامتی افراد محاسبه می‌شود.
با افزایش سن و بازنشستگی هزینه حق بیمه افزایش پیدا می‌کند.
بیمه خصوصی گزینه بهتری برای افراد خود اشتغال است زیرا آن‌ها باید تمام حق بیمه خود را بپردازند.
بیمه خصوصی موارد بیشتری را نسبت به بیمه دولتی پوشش می‌دهند.
با پرداخت هزینه بیشتر در طرح‌های بیمه مختلف، پوشش درمانی بیشتری را دریافت خواهید کرد.
مدت‌زمان انتظار برای ملاقات با پزشکان نسبت به بیمه دولتی کوتاه‌تر است.
امکان استفاده از خدمات همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی آلمان و همچنین استفاده از اتاق بستری شخصی در بیمارستان
پرداخت کامل هزینه داروها
بیمه خصوصی بین‌المللیدر تمام نقاط جهان اعتبار داشته و افراد را تحت پوشش قرار می‌دهد.
پوشش جامع‌تری را نسبت به بیمه خصوصی معمولی ارائه می‌دهد.

اگر کشور آلمان را به‌عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده‌اید، مطالعه مطلب مهاجرت به آلمان برای شما مفید خواهند بود.

بیمه درمانی برای گردشگران و مسافران

در آلمان داشتن بیمه مسافرتی (Travel Insurance) برای گردشگران ضروری است. به‌طور کلی اگر برای دریافت ویزای شینگن آلمان اقدام می‌کنید، باید مدرکی مبنی بر داشتن بیمه مسافرتی را همراه با درخواست اقامت دائم آلمان ارائه دهید. بیمه درمانی برای گردشگران و مسافران در آلمان باید شرایط زیر را داشته باشد:

  1. حداقل پوشش بیمه برای هر فرد 30 هزار یورو باشد.
  2. علاوه بر آلمان همه کشورهای عضو شینگن را پوشش دهد.
  3. در کل مدت اقامت فرد و همچنین زمان رفت‌وبرگشت معتبر باشد.
  4. هرگونه هزینه‌های پزشکی غیرمنتظره مانند مراقبت‌های پزشکی فوری و یا درمان اورژانسی بیمارستان و همچنین بازگشت به کشور را پوشش دهد.
  5. حوادث و بیماری‌های ناگهانی افراد را در کل مدت اقامتشان در آلمان پوشش می‌دهد.

برای دریافت بیمه درمانی مخصوص گردشگران در آلمان، لازم است بیمه مسافرتی ویزای شینگن را از یک شرکت بیمه خصوصی خریداری کنید. خرید و دریافت این بیمه به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

مهاجران چگونه برای بیمه سلامت ثبت‌نام کنند

برای برخورداری از بیمه سلامت، باید قبل از ورود به آلمان و به‌صورت آنلاین در یک شرکت بیمه دولتی یا خصوصی ثبت‌نام کرده و گواهی برخورداری از بیمه سلامت را در هنگام درخواست ویزا ارائه دهید. نحوه ثبت‌نام بیمه برای افراد مختلف به‌صورت زیر است:

بیمه سلامت برای دانشجویان و افرادی که قصد مهاجرت به آلمان را دارند الزامی است

  • بیمه سلامت دانشجویان

افرادی که به قصد تحصیل در آلمان وارد این کشور می‌شوند باید پیش از درخواست ویزای تحصیلی به‌صورت آنلاین در یکی از شرکت‌های بیمه دولتی یا خصوصی ثبت‌نام کرده باشند و گواهی بیمه سلامت را هنگام درخواست ویزای خود ارائه کنند. به‌طور کلی دانشجویان زیر 30 سال که در یک دوره تحصیلی ثبت‌نام کرده باشند، می‌توانند از خدمات بیمه دولتی استفاده کنند و دانشجویان بالای 30 سال باید در شرکت‌های بیمه خصوصی ثبت‌نام کنند.

  • بیمه سلامت افراد دارای ویزای کار

اگر در آلمان مشغول به کار هستید و از طریق دریافت ویزای کار آلمان به این کشور مهاجرت کرده‌اید، کارفرمای شما ممکن است شما را ثبت‌نام کند و یا به شما فرصت دهد که شرکت بیمه را خودتان انتخاب کنید. پس از امضای قرارداد با شرکت بیمه، کارت بیمه سلامت (Krankenversichertenkarte) را دریافت خواهید کرد. در هر مراجعه به پزشک یا بیمارستان باید این کارت را ارائه دهید. همچنین شاغلانی که بیش از 62550 یورو در سال درآمد دارند می‌توانند از طرح‌های بیمه خصوصی هم استفاده کنند.

  • بیمه سلامت فریلنسرها و افراد دارای مشاغل آزاد

این دسته از افراد می‌توانند در سیستم بیمه دولتی آلمان ثبت‌نام کنند. هزینه بیمه درمانی هر ماه بر اساس درصدی از درآمد ماهانه آن‌ها محاسبه می‌شود.

  • بیمه سلامت افراد متقاضی آوسبیلدونگ

این افراد باید پیش از درخواست ویزا برای بیمه سلامت ثبت‌نام کنند و گواهی بیمه سلامت خود را در هنگام درخواست ویزا ارائه دهند.

  • بیمه سلامت گردشگران

گردشگران در آلمان برای دریافت خدمات درمانی، باید پیش از ورود به این کشور و به‌صورت آنلاین، بیمه مسافرتی ویزای شینگن را از یک شرکت بیمه خصوصی خریداری کنند.

  • بیمه سلامت سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران نیز لازم است پیش از ورود به کشور آلمان برای دریافت بیمه سلامتی اقدام کنند. هزینه بیمه درمانی آن‌های نیز براساس مقدار درآمد ماهانه محاسبه خواهد شد.

  • بیمه سلامت بازنشستگان

بازنشستگان در آلمان می‌توانند در شرکت‌های بیمه دولتی یا خصوصی ثبت‌نام کنند. حق بیمه دولتی در آلمان با افزایش سن و بازنشستگی تغییری نخواهد کرد، اما در شرکت‌های خصوصی بازنشستگان حق بیمه بیشتری را پرداخت خواهند کرد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

بیمه درمانی در آلمان چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

بیمه‌های مختلف در آلمان موارد متفاوتی را پوشش می‌دهند.

پوشش بیمه درمانی بیمه دولتی آلمان

به‌طور کلی مواردی که بیمه دولتی آلمان پوشش می‌دهد عبارت‌اند از:

  • مراقبت‌های بیمارستانی در هنگام بستری شدن
  • مراقبت سرپایی از طریق یک پزشک عمومی یا متخصص (مانند متخصص قلب)
  • هزینه خرید داروهای تجویز شده
  • مراقبت‌های اولیه دوران بارداری
  • مراقبت‌های اولیه دهان و دندان
  • ارائه برگه مرخصی استعلاجی به کارمندان
  • پرداخت حقوق به افراد (تا 90 درصد مقدار حقوق خالص)

بیمه درمانی غصوصی یا بیمه درمانی عمومی

پوشش بیمه درمانی بیمه خصوصی آلمان

پوشش شرکت‌های بیمه خصوصی نیز علاوه‌بر موارد اولیه‌ای که بیمه‌ عمومی پوشش می‌دهد، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • استفاده از امکانات و خدمات بیمارستان‌های خصوصی و دسترسی سریع‌تر به پزشکان متخصص
  • دریافت خدمات تخصصی روانشناسی
  • مراقبت‌های تخصصی دوران بارداری و درمان‌های باروری
  • مراقبت‌های تخصصی دهان و دندان مانند ایمپلنت و کشیدن دندان

آیا می‌توان افراد خانواده را هم بیمه کرد؟

بیمه دولتی آلمان اعضای خانواده را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. بنابراین افراد تحت تکفل ساکن آلمان، شامل همسر و فرزندان وابسته (تا 23 سال) بدون پرداخت هزینه تحت پوشش بیمه دولتی قرار می‌گیرند. اما شرکت‌های خصوصی اعضای خانواده را تحت پوشش رایگان قرار نمی‌دهند و برای استفاده آن‌ها از خدمات درمانی در زمان زندگی در آلمان، باید هزینه اضافی پرداخت شود.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره بیمه درمانی در آلمان صحبت کردیم. همه افرادی که وارد این کشور می‌شوند صرف نظر از علت ورود و مدت‌زمان اقامت باید تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند. می‌توانید از دو نوع بیمه دولتی و خصوصی در آلمان استفاده کنید که هر کدام از آن‌ها مزایا و امکانات خاص خود را ارائه می‌دهند. اگر قصد سفر گردشگری و یا مهاجرت به کشور آلمان را دارید، مطالعه این مطلب کمک می‌کند تا اطلاعات خوبی درباره خدمات درمانی در آلمان به دست آورید.

سوالات متداول

ساکنین آلمان می‌توانند از بیمه دولتی، خصوصی و یا بیمه دولتی همراه با یک طرح تکمیلی خصوصی استفاده کنند.

بله، اگر از بیمه دولتی استفاده کنید، خانواده به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. همچنین اگر تحت پوشش بیمه خصوصی باشید باید برای بیمه خانواده هزینه اضافی پرداخت کنید.

بله، برای دریافت بیمه درمانی مخصوص گردشگران در آلمان، لازم است بیمه مسافرتی ویزای شینگن را از یک شرکت بیمه خصوصی خریداری کنید. خرید و دریافت این بیمه به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر است.

بستری شدن در بیمارستان، خرید دارو، مراقبت دهان و دندان، مراقبت از زنان باردار و غیره.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها