موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مروری بر درآمد مهندس IT در کانادا

مروری بر درآمد مهندس IT در کانادا

کشور کانادا یکی از مقاصد قابل توجه برای مهاجرت متخصصان، کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان حوزه فناوری اطلاعات است. تنوع و رونق بازار کار رشته آی تی و البته درآمد مهندس IT در کانادا، باعث شده تا افراد بیشتری برای مهاجرت به این کشور تمایل داشته باشند. علاوه بر این، مسیرهای مهاجرت مختلفی مانند اکسپرس اینتری، استارتاپ، برنامه‌های نامزدی استانی و استعدادهای جهانی نیز روند مهاجرت را برای این افراد ساده‌تر می‌کند.

از مزایای اشتغال در حوزه آی تی، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کسب‌و‌کارها و کارفرمایان مختلفی همواره به خدمات ارائه شده توسط مهندسان این رشته نیاز داشته و همواره یک موقعیت شغلی برای آنان وجود خواهد داشت. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم تا با بررسی دقیق‌تر درآمد و بازار کار رشته IT در کانادا شرایط مهاجرت به این کشور را توضیح داده و ببینیم متخصصان این حوزه در کدام مشاغل یا شهرهای کانادا موفق‌تر هستند.

شغل آی تی در کانادا

حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی از مشاغل در حال رشدی است که کانادا همواره به نیروهای متخصص در آن نیاز دارد

مروری بر بازار کار رشته IT در کانادا

حوزه فناوری اطلاعات و تکنولوژی یکی از مشاغل قوی و در حال رشدی است که همواره به نیروی متخصص و ماهر نیاز دارد. یکی از نکات قابل‌توجه و ضروری برای کار در این زمینه، فراهم کردن محیطی آرام و امنیت شغلی است که نه تنها برای کارمندان، بلکه برای کارفرمایان نیز ضرورت دارد.

کشور کانادا با آگاهی از این مسئله و با توجه به نیازی که به متخصصان در این زمینه دارد، شرایط را به بهترین شکل برای متخصصان و فارغ التحصیلان IT فراهم کرده است. به همین دلیل بازار کار رشته آی تی در کانادا به‌خصوص در مشاغلی مانند مهندسی نرم‌افزار، برنامه‌نویس، تحلیلگران داده و … از رونق خوبی برخوردار است. سایر مشاغل پرتقاضای رشته آی تی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

درآمد مهندس IT در کانادا، بالا و چشم‌گیر است!

درآمد مهندس IT در کانادا

یک متخصص آی تی با داشت مهارت‌هایی که دارد می‌تواند موقعیت‌های شغلی بهتری را داشته باشد. یعنی شما با مهارت و سابقه بیشتر می توانید درآمدتان را هم افزایش دهید. متوسط حقوق یک مهندس IT در سال 2023 در کانادا 90857 دلار در سال یا 46.59 دلار در ساعت است. موقعیت های سطح ورودی یا تازه کار از 73549 دلار در سال شروع می شود، در حالی که اکثر افراد با تجربه بالاتر تا 138893 دلار در سال درآمد دارند. در جدول زیر می‌توانید شغل‌های پردرآمد در کانادا در حوزه IT و میزان درآمد هر یک را بررسی کنید.

کد ناک برنامه نویسی در کانادا2174
عنوان شغلیمیزان درآمد سالیانه (دلار کانادا)
معمار ابر256,500
مدیر پایگاه داده230,000
دانشمند داده223,500
توسعه دهنده Full-Stack200,000
متخصص پشتیبانی فنی192,636
طراحی تجربه کاربری (UX)180,000
مهندس دواپس (DevOps)150,000
مدیر پروژه آی تی150,000
تحلیلگر کیفیت130,000
مدیران شبکه130,000

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق رشته آی تی

اگر قصد مهاجرت به کانادا با مهارت‌هایتان در زمینه آی‌تی دارید باید مراحلی که در این مسیر است را به درستی طی کنید. این مراحل کاملا به مسیر شغلی شما بستگی دارد. تحقیق در مورد الزامات خاص شغلی که می خواهید بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر می خواهید به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار کار کنید، در مورد نیازهای شغلی این توسعه دهندگان در کانادا تحقیق کنید.

برای افزایش شانس خود برای یافتن شغل فناوری اطلاعات در کانادا، مراحل کلی وجود دارد که می‌توانید حتی قبل از ورود انجام دهید:

  • برای ارزیابی مهارت‌های زبانی خود، در وب سایت Canadian Language Benchmarks، خودتان را به صورت آنلاین ارزیابی کنید.
  • مهارت‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی خود را (بسته به استان مقصد خود) بهبود بخشید.
  • زمانی که در کشور خود هستید در کلاس‌های زبان شرکت کنید و زمانی که به کانادا رسیدید همچنان ادامه دهید.
  • در مورد شغل IT در کانادا تحقیق کنید و با قوانین حاکم بر استانی که قصد استقرار دارید آشنا شوید.
  • نام شغل خود را در کانادا بدانید و در مورد شرایط شغلی خاص خود در کانادا اطلاع کسب کنید.
  • در صورت نیاز به ارتقاء، گواهینامه و مواردی که برای توسعه مهارت نیاز دارید را بررسی کنید.
  • درباره شرکت‌های کانادایی تحقیق کنید و به گروه‌های فناوری اطلاعات در لینکدین بپیوندید تا در مورد این صنعت در کانادا بیاموزید.

حال که با دانستن این نکات بیایید نگاهی به مسیرهایی اصلی مهاجرت با تخصص IT آشنا شوید:

اخذ مجوز کار کانادا

دریافت مجوز کار به افراد متخصص خارجی و نیروی کار جوان و ماهر اجازه می‌دهد تا در یکی از ایالت‌های کانادا و برای یک کارفرمای خاص در مدت تعیین شده، کار کنند. افرادی که تمایل دارند در رشته آی تی در کانادا فعالیت داشته باشند، باید نسبت به اخذ مجوز کار اقدام کنند.


دریافت مجوز کار در کانادا، مستلزم اخذ جاب آفر این کشور از یک کارفرمای معتبر است. جزیئات بیشتر در صفحه جاب آفر کانادا

شغلی که توسط کارفرمای کانادایی تعیین شده و توسط افراد خارجی پذیرفته می‌شود، باید در سیستم طبقه‌بندی مشاغل ملی (NOC) ذکر شده باشد. این مجوز معمولاً دو ساله است اما در صورت رعایت شرایط و ضوابط توسط کارفرما و فرد استخدام شده، می‌تواند برای مدت بیشتری تمدید شود. معمولاً مجوز کار در کانادا به دو نوع مجوز ویژه کارفرما و مجوز کار آزاد دسته‌بندی می‌شود.

جاب آفر IT کانادا

دریافت جاب آفر کانادا برای متخصص آی تی

معیارهای واجد شرایط بودن جهت اخذ مجوز کار برای مشاغل حوزه آی تی در کانادا عبارت است از:

  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزا
  • ارائه پاسپورت معتبر
  • اخذ جاب آفر از طرف کارفرمای معتبر کانادایی یا دعوتنامه شغلی (Arranged Employment Offer = AEO)
  • دعوت‌نامه
  • کپی LMIA مثبت به نام متقاضی
  • ارائه گواهی مبتنی تجربه کاری مرتبط
  • ارائه فیش حقوق مربوط به شش ماه گذشته
  • کسب نمره IELTS زبان انگلیسی
  • گواهی وضعیت پزشکی (سلامتی)
  • برآورده کردن شرایط سنی توسط متقاضی
  • ارائه مدارک تحصیلی (حداقل مدرک اتمام کلاس 12)
  • داشتن سرمایه کافی

برنامه‌های نامزدی استانی (PNP)

برنامه‌های نامزدی استانی برای جذب نیروی کار ماهر در مشاغل که با کمبود متخصص مواجه هستند، طراحی شده است. مقامات استانی در هر یک از ایالت‌های کانادا، از طریق این برنامه می‌توانند نیروی کار مناسب و ایده‌آل خود را در حوزه مشاغل IT در کانادا انتخاب کنند.

متقاضیان واجد شرایط دارای جاب آفر و حمایت مثبت LMIA می‌توانند از طریق مقامات استانی به بازار کار رشته IT در کانادا معرفی شده و اجازه کار و اقامت در این کشور را دریافت کنند. پذیرش در این برنامه می‌تواند 600 امتیاز اضافی برای درخواست اکسپرس اینتری به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید:
LMIA کانادا چیست؟

سیستم اکسپرس اینتری

سیستم اکسپرس اینتری کانادا برای مدیریت درخواست‌ها یا نمایه‌های آنلاین جهت بررسی وضعیت اقامت دائم طراحی شده است. اکسپرس اینتری یکی از محبوب‌ترین مسیرهای مهاجرت کاری به کانادا است. متقاضیان ورود به بازار کار رشته آی تی در کانادا باید تحت سیستم امتیازدهی جامعی (CRS) ارزیابی شده و حداقل امتیاز تعیین شده را اخذ کنند.

این امتیازات بر اساس مشخصات داوطلب مانند سن، تحصیلات، مهارت زبان انگلیسی، آموزش مهارت تخصصی، تجربه کاری و آموزشی مرتبط و … تعیین می‌شود. متخصصان حوزه IT که تجربه کاری بالایی دارند، باید این مسیر را برای مهاجرت انتخاب کنند.

مهاجرت متخصصین IT به کانادا

اکسپرس انتری، راهی رایج برای مهاجرت متخصصین IT به کانادا

برای مهاجرت به کانادا از طریق حرفه IT از کجا شروع کنید؟

زمانی که به‌عنوان یک متخصص در حوزه IT می‌خواهید به کانادا مهاجرت کنید، باید بتوانید بهترین مسیر ممکن را انتخاب کنید. برای شروع، باید معیارهای زیر را در نظر بگیرید:

انتخاب رایج‌ترین مسیر مهاجرت

روش اکسپرس اینتری، یکی از رایج‌ترین روش های ورود به بازار کار رشته آی تی در کانادا برای مهاجران است که از طریق آن می‌توانند اقامت این کشور را دریافت کنند. بسته به امتیازی که در معیارهای تعیین شده برای اکسپرس اینتری دریافت می‌کنید، ممکن است تنها ظرف 6 ماه بتوانید به کانادا مهاجرت کنید.

تعیین ایالت مقصد

چنانچه قصد دارید برای کار در یک ایالت مشخص اقدام کنید، می‌توانید برنامه‌های استانی کانادا یا PNP را بررسی کنید. تورنتو، مونترال، کلگری، بریتیش کلمبیا و انتاریو از مراکز اصلی فناوری اطلاعات در کانادا هستند که سالانه مهاجران زیادی را می‌پذیرند.

داشتن سابقه کار قبل از مهاجرت

چنانچه قبل از اقدام برای مهاجرت بتوانید برای مدتی در شغل موردنظر خود کار کنید، می‌توانید در برنامه ” Canadian Experience Class Program” شرکت کنید. این برنامه همچنین یک گزینه عالی برای جوانان خارجی است که قصد دارند در برنامه “IEC” شرکت کنند.

بررسی سایر برنامه‌های موجود

برنامه «استعدادهای جهانی» از سال 2017 با قدرت در کشور کانادا اجرا شده و متخصصان ماهری که متقاضی کار در کانادا به‌خصوص در رشته فناوری اطلاعات هستند، می‌توانند از آن استفاده کنند. پردازش درخواست متقاضیان مشاغل IT در کانادا که در این برنامه شرکت می‌کنند، کمتر از دو هفته طول می‌کشد.

پرتقاضاترین مشاغل حوزه مهندسی آی تی در کانادا

مشاغل حوزه فناوری اطلاعات بسیار گسترده بوده و طیف متنوعی از عنوان‌های شغلی را شامل می‌شود. این مشاغل همواره مورد تقاضای صنایع و کسب‌و‌کارهای دیگر هستند و از این رو اغلب آن‌ها نرخ تقاضای بالایی دارند. برخی از مشاغل مورد نیاز کانادا در حوزه مهندسی آی تی عبارت است از:

  • توسعه‌دهندگان نرم‌افزار (Software Developer)
  • توسعه‌دهندگان وب (Web Developer)
  • مدیر سیستم (System Administrator)
  • برنامه‌نویس (Programmer)
  • مدیر پروژه آی‌تی (IT Project Manager)
  • مدیر فناوری اطلاعات (IT Manager)
  • تحلیلگر تجارت آی تی (IT Business Analyst)
  • تحلیلگر داده (Data Analyst)
  • تحلیلگر تضمین کیفیت (Quality Assurance Analyst)
  • تحلیلگر هلپ دسک (Helpdesk Analyst)
  • مشاغل حوزه بازی‌های ویدئویی (شامل طراح بازی، برنامه‌نویس، مهندس صدا، انیماتور، هنرمند، تستر بازی و …)
بهترین شهرهای کانادا برای متخصصین آی تی

شهرهای تورنتو، ونکوور و اتاوا سه شهر برتر برای متخصصین آی تی است

بهترین شهر کانادا برای متخصصین آی تی

اگرچه بازار کار رشته آی تی در کانادا در سراسر کشور از رونق خوبی برخوردار است، اما برخی از شهرها از نظر ایمنی، راحتی و پیشرفت کاری، نسبت به سایر شهرها برای مهاجران ار موقعیتی بهتری بهره می‌برند. این شهرها عبارت است از:

شهر تورنتو

تورنتو به‌عنوان مرکز تجارت و فناوری اطلاعات در کانادا شناخته می‌شود. اغلب مشاغل حوزه آی تی در کانادا، در شهر تورنتو و انتاریو مستقر هستند. سرمایه مالی کانادا سالانه تعداد زیادی موقعیت شغلی در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند.

شهر اتاوا

حدود 10 درصد از نیروی کار فعال در شهر اتاوا، در بخش فناوری اطلاعات مشغول به کار هستند که به‌عنوان یکی از بالاترین نرخ‌های شغلی در آمریکای شمالی محسوب می‌شود.

شهر کلگری

حضور بیش از 40000 کارمند فعال در حوزه آی تی که از امتیاز بالای کیفیت کار برخوردار هستند، به‌خوبی نشان می‌دهد که شهر نفت‌خیر کلگری یکی از بهترین مقاصد مهاجرت کاری برای متخصصان خارجی فناوری اطلاعات است.

شهر ونکوور

شهر ونکوور یکی از مقاصد کاری عالی برای متخصصان آی تی است. بیش از 75000 نیروی کار در حوزه فناوری اطلاعات در دفاتر شرکت‌های شناخته شده‌ای مانند مایکروسافت، فیس بوک و آمازون مشغول به کار هستند.

شهر مونترال

مونترال یکی از مراکز فرهنگی در کانادا با سنت‌های فرانسوی است که موقعیت‌های شغلی متنوعی در حوزه فناوری اطلاعات را فراهم می‌کند. یکی از جذابیت‌های کار در این شهر، دو زبانه بودن محیط‌های کاری است.

شهر کبک

کبک نه تنها از اقتصاد قوی و تنوع فرصت‌های شغلی در رشته IT در کانادا برخوردار است، بلکه به‌دلیل جذابیت و تمایز مناظر طبیعی نیز برای مهاجران بسیار محبوب است.

مهاجرت به کانادا ویژه متخصصین آی تی

شناخت بازار کار IT در کانادا، برای تجربه مهاجرت کاری موفق، ضروری است

سخن پایانی

کشور کانادا همواره به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در دنیا شناخته می‌شود. این کشور همچنین برای مشاغل حوزه فناوری اطلاعات نیز بسیار مورد توجه بوده و متخصصان زیادی را در این رشته پذیرفته است. اما برای کسانی که قصد دارند به بازار کار رشته آی تی در کانادا وارد شوند، بسیار مهم است که علاوه بر شناخت بازار کار، شرایط مهاجرت در این حوزه را بررسی کرده و بدانند که کدام مشاغل بیشترین درآمد را برای آنان دارد. از این رو در این مطلب سعی کردیم تا با بررسی شرایط مهاجرت و درآمد مهندس IT در کانادا برای متخصصان این حوزه، یک نمای کلی از بازار کار رشته IT در کانادا را برای شما ترسیم کنیم.

سوالات متداول

متخصصان این حوزه به‌راحتی می‌توانند در سراسر کانادا یک موقعیت شغلی عالی به دست آورند؛ اما بازار کار در شهرهای تورنتو، اتاوا، کلگری، ونکوور، مونترال و کبک مطلوب‌تر است.

مشاغل حوزه فناوری اطلاعات معمولاً از درآمد بالایی در کانادا برخوردار هستند اما بیشترین درآمد مربوط به معماران ابر، مدیریت پایگاه داده، دانشمندان داده و توسعه دهندگان Full-Stack است.

متخصصان این حوزه برای مهاجرت می‌توانند نسبت به اخذ مجوز کار، شرکت در برنامه اکسپرس انتری و یا برنامه‌های نامزدی استانی اقدام کنند.

مشاغل زیادی در این حوزه مورد تقاضا هستند اما توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسعه‌دهندگان وب، مدیر سیستم، برنامه‌نویس و … از بیشترین تقاضا برخوردار هستند.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها