موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

تفاوت جاب سیکر و جاب آفر ؛ کدام یک مناسب‌تر است؟

تفاوت جاب سیکر و جاب آفر

جاب سیکر (Job Seeker) و جاب آفر (Job offer) که هر دو از مهم‌ترین روش‌های مهاجرت کاری هستند، مسیر و ماهیت کاملاً متفاوتی دارند:

در جاب آفر، افراد بر اساس پیشنهاد کار که قبلاً از یک کارفرمای خارجی دریافت کرده‌اند، ویزا می‌گیرند. ولی در جاب سیکر، به شما ویزا می‌دهند تا بتوانید در مدت زمانی مشخص و محدود، در کشور موردنظرتان به‌دنبال شغل بگردید.

هم‌زمان با در نظر گرفتن تفاوت جاب آفر و جاب سیکر، باید بدانید هر کدام این روش‌ها شرایط، الزامات، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. پس اگر می‌خواهید همه نکات را درباره فرق جاب آفر و جاب سیکر بدانید، حتماً تا انتهای این مطلب با پارسی کانادا همراه باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

تفاوت جاب آفر و جاب سیکر چیست؟

گفتیم که مهم‌ترین تفاوت جاب آفر و جاب سیکر در این است که در مهاجرت با جاب آفر، با داشتن پیشنهاد و دعوت‌نامه کاری از یک کارفرمای خارجی مهاجرت می‌کنید؛ اما در روش مهاجرت با جاب سیکر، ابتدا یک ویزای موقت می‌گیرید و چند ماه فرصت دارید در کشور موردنظرتان دنبال کار بگردید.

در ادامه هر کدام از این دو مسیر برای مهاجرت را جداگانه بررسی می‌کنیم تا بهتر به تفاوت این دو موضوع پی ببرید:

1- معرفی روش جاب آفر (Job Offer)

بحث جاب آفر یا پیشنهاد شغلی، زمانی مطرح می‌شود که شما از یک کارفرمای خارجی، پیشنهاد کار داشته باشید. در این روش، کارفرما پس از تأیید شرایط و صلاحیت‌های حرفه‌ای شما، برایتان دعوت‌نامه کاری ارسال می‌کند. با داشتن دعوت‌نامه می‌توانید با دریافت ویزای مناسب به کشور موردنظرتان مهاجرت کنید. مهم‌ترین ویژگی این روش آن است که قبل از دریافت ویزا، تکلیف شغلتان را روشن کرده‌اید.

به‌طور کلی برای دریافت جاب آفر، باید رزومه و سابقه شغلی حرفه‌ای و قوی داشته باشید. همچنین در بسیاری از موارد، کارفرما باید ثابت کند که نتوانسته است داخل کشور خودش، هیچ نیروی کار مناسبی برای موقعیت شغلی موردنظر پبدا کند.

مزایای مهاجرت با جاب آفر چیست؟

✔ جاب آفر، یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های مهاجرت کاری است. چون بر عکس جاب سیکر، دیگر لازم نیست برای پیدا کردن شغل، پول و زمان زیادی هزینه کنید.

✔ چون وضعیت شغلتان در کشور مقصد از قبل روشن شده، فوراً بعد از مهاجرت به آن کشور، کارتان را شروع می‌کنید. این یعنی تضمین درآمد شما از همان ابتدا!

✔ بعد از مدتی کار کردن، می‌توانید برای دریافت اقامت دائم و در مرحله بعد تابعیت کشور موردنظر درخواست دهید.

معایب مهاجرت با جاب آفر چیست؟

✔ رقابت شغلی بالا

✔ کارفرما باید ثابت کنند که نمی‌تواند نیروی کار ماهری در کشور خود بیابد.

✔ وجود جاب‌ آفرهای تقلبی

دریافت جاب آفر از کشورهای مختلف

برای مهاجرت از طریق جاب آفر، ابتدا باید مهارت‌های خود را شناسایی و بررسی کنید که آیا برای مهارت شما امکان دریافت جاب آفر وجود دارد یا خیر؟ مثلا شغل مورد نظر خود را در سایت‌های کاریابی مانند LinkedIn، Indeed و … جستجو کنید تا ببینید کدام کشورها و شرکت‌های خارجی متقاضی مهارت شما هستند

برای اطلاعات بیشتر از شرایط اخذ اقامت از طریق جاب آفر در کشورهای مختلف پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را مطالعه کنید.

دعوت از فرد متخصص برای موقعیت شغلی موردنظر از طریق ارسال جاب آفر

2- معرفی روش جاب سیکر (Job Seeker)

ویزای جاب سیکر یا ویزای جستجوی کار، یک مجوز اقامت موقت است که اجازه می‌دهد مدتی در کشور موردنظر بمانید و دنبال فرصت‌های شغلی بگردید؛ اما نه هر شغلی.

ترتیبِ دریافت ویزا و پیدا کردن شغل در این روش، کاملاً برعکس روش جاب آفر است. در جاب آفر ابتدا شغلتان را پیدا می‌کنید و بعد ویزا می‌گیرید. ولی در جاب سیکر اول باید ویزا بگیرید تا بلکه بتوانید در کشور موردنظر، شغلی برای خودتان پیدا کنید. اگر در مدت‌زمان مشخص‌شده نتوانید این کار را انجام دهید، باید به ایران برگردید.

پس از یافتن شغل مناسب و واجد شرایط، باید مجوز کار دریافت کنید تا بتوانید در کشور موردنظر بمانید.

مزایای مهاجرت با ویزای جاب سیکر چیست؟

✔ وقتی بتوانید فرصت‌های کاری را از نزدیک بررسی کنید، شانس بیشتری برای یافتن شغل دلخواه دارید. در این حالت علاوه بر بررسی محیط کار می‌توانید با کارفرمایان گفتگوی رو در رو داشته باشید و از طریق تعامل مثبت، آنها را برای استخدامتان متقاعد کنید.

✔ پیدا کردن شغل از روش جاب سیکر، مقدمه‌ای برای اقامت دائم شما و به دنبال آن دریافت تابعیت کشور موردنظر است.

معایب مهاجرت با ویزای جاب سیکر چیست؟

✔ هیچ تضمینی برای یافتن شغل در دوره مشخص شده وجود ندارد. این مسئله می‌تواند منجر به بازگشت فرد به کشور خود بدون دستیابی به شغل و هدر رفت زمان و بودجه شود.

✔ نیاز به داشتن تمکن مالی بالا در طول اقامت

پیدا کردن شغل در بازه زمانی معین با ویزای جاب سیکر

کدام کشورها ویزای جاب سیکر دارند؟

5 کشور زیر ویزای جاب سیکر صادر می‌کنند:

  • آلمان (Germany)
  • اتریش (Austria)
  • سوئد (Sweden)
  • امارات متحده عربی (United Arab Emirates)
  • پرتغال (Portugal)

در ادامه شرایط دریافت ویزای جاب سیکر در هر کدام از این 5 کشور را بررسی می‌کنیم.

شرایط ویزای جاب سیکر آلمان

برای دریافت جاب سیکر یا ویزای جستجوی کار آلمان که یک ویزای شش ماهه است، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • داشتن مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس از یک دانشگاه آلمانی یا مدرک تحصیلی خارجی معادل با آن
  • حداقل 5 سال سابقه در زمینه کاری مرتبط
  • داشتن تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی در مدت اقامت
  • داشتن بیمه مسافرتی یا پزشکی
  • داشتن پاسپورت معتبر

برای اطلاعات بیشتر مطلب جاب سیکر آلمان را مطالعه کنید.

شرایط ویزای جاب سیکر اتریش

شرایط ویزای جاب سیکر اتریش بر اساس یک سیستم امتیازی است که فرد برای دریافت ویزا باید حداقل 70 امتیاز کسب کند. در این سیستم شرایط متقاضی در پنج بخش زیر ارزیابی می‌شود:

1- صلاحیت‌ها/ مهارت‌های ویژه با حداکثر 40 امتیاز شامل:

  • تحصیلات دانشگاهی حداقل لیسانس (20 امتیاز)
  • تحصیل در رشته‌های ریاضی، علوم طبیعی، انفورماتیک و فناوری (30 امتیاز)
  • پژوهش‌ و فعالیت‌های نوآورانه (20 امتیاز)
  • تحصیلاتِ پُست دکترا (40 امتیاز)
  • جوایز رسمی (20 امتیاز)

2- سابقه کاری ( به ازای هر سال 2 امتیاز و حداکثر 40 امتیاز). اگر حداقل 6 ماه سابقه کار در اتریش را داشته باشید، 10 امتیاز دریافت می‌کنید

3- مهارت زبان انگلیسی یا آلمانی در سطح A1 یا A2 (حداکثر 10 امتیاز)؛ 5 امتیاز برای A1 و 10 امتیاز برای A2

4- سن متقاضی (حداکثر 20 امتیاز)؛ تا 35 سال 20 امتیاز، تا 40 سال 15 امتیاز و تا 45 سال 10 امتیاز

5- سابقه تحصیل در اتریش (حداکثر 10 امتیاز)

شرایط ویزای جاب سیکر سوئد

  • داشتن مدرک دانشگاهی حداقل لیسانس
  • اثبات تمکن مالی
  • تمایل به راه‌اندازی یک کسب‌وکار با ارائه بیزینس پلن قوی
  • داشتن بیمه درمانی جامع
  • سکونت در خارج از سوئد
  • داشتن پاسپورت معتبر

شرایط ویزای جاب سیکر امارات متحده عربی

  • داشتن مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر
  • اثبات تمکن مالی
  • فارغ‌التحصیلی از یک دانشگاه با رتبه جهانی زیر 500
  • قرار گرفتن در یکی از سطوح اول، دوم یا سوم طبقه‌بندی‌شده توسط وزارت منابع انسانی و بومی سازی اماراتی (Ministry of Human Resources and Emiratisation)
  • داشتن پاسپورت معتبر

شرایط ویزای جاب سیکر پرتغال

ازآنجایی‌که طرح جاب سیکر پرتغال به‌تازگی اجرا شده است، هنوز اطلاعات دقیقی درباره مدرک تحصیلی لازم برای دریافت این ویزا وجود ندارد. سایر شرایط عبارت‌اند از:

  •  داشتن پاسپورت معتبر
  • داشتن بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی
  • بلیت سفر به پرتغال که تاریخ رفت‌وبرگشت را نشان دهد

مهاجرت با جاب آفر بهتر است یا جاب سیکر؟

امتیاز بزرگ جاب آفر نسبت به جاب سیکر این است که تکلیف همه مسائل مهم قبل از سفرتان روشن شده است. شغل و منبع درآمد مشخصی دارید و به پشتوانه‌ی آن می‌توانید برنامه‌ریزی بهتری برای روزهای آینده داشته باشید. اینکه به‌محض ورود به کشور خارجی موردنظر، بدون سرگردانی کارتان را شروع کنید، واقعاً مهم و ارزشمند است.

ولی در روش جاب سیکر، عدم اطمینان یک واقعیت است. باید قبول کنید هیچ تضمینی نیست که تلاش‌هایتان به ثمر بنشیند و شغل دلخواهتان را پیدا کنید. اگر این اتفاق نیفتد باید دست خالی به ایران برگردید و علیرغم صرف زمان و هزینه‌ی قابل‌توجه، سفرتان جز یک تجربه ارزشمند، نتیجه دیگری برایتان ندارد.

از طرف دیگر، با اینکه مهاجرت با روش جاب سیکر دارای ریسک بالاتری است اما جذابیت‌هایی هم دارد. در روش جاب آفر فقط و فقط یک انتخاب شغلی دارید و این همان پیشنهادی است که از کارفرمای خارجی دریافت کرده‌اید. ولی در جاب سیکر، بازار کار را از نزدیک رصد می‌کنید و فرصت زیادی برای سرک کشیدن به گوشه و کنار آن دارید. به این ترتیب فرصت‌های بیشتری در دسترس است و ممکن است شغلی با شرایط و حقوق به‌مراتب بهتر از روش جاب آفر پیدا کنید.

سخن پایانی

با توجه به آنچه خواندید، حالا قطعاً فرق جاب آفر و جاب سیکر را می‌دانید. به‌طور خلاصه در جاب آفر، مرحله اول پیدا کردن کار و مرحله دوم سفر کردن است؛ ولی در جاب سیکر، اول سفر است و بعد کار.

جذاب‌ترین ویژگی مهاجرت جاب آفر، اطمینان از تضمین شغل و درآمد است. در مقابل، جاب سیکر فرصت‌های بالقوه‌ی بیشتری را در معرض انتخابتان قرار می‌دهد.

در کنار توجه به تفاوت جاب سیکر و جاب آفر، انتخاب از بین این دو روش ممکن است به روحیات شما هم بستگی داشته باشد. اگر اهل ریسک و علاقه‌مند به چالش هستید و از نظر مالی هم مشکلی ندارید، شاید جاب سیکر گزینه هیجان‌انگیزتری به نظر برسد. برعکس، اگر شخصیتی محافظه‌کار دارید و از ابهام و عدم اطمینان خوشتان نمی‌آید، جاب آفر گزینه‌ای بهتر است.

البته در نهایت همه چیز به شرایط وابسته است؛ ممکن است پیشنهاد کاری شما در جاب آفر آن‌قدر عالی باشد که لازم باشد قید هیجان و ریسک‌پذیری را بزنید و چشم‌بسته آن را قبول کنید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

سوالات متداول

جاب سیکر یک ویزای موقت برای جستجوی شغل در یک کشور خارجی است. بررسی بازار کار و فرصت‌های شغلی مناسب از نزدیک و دریافت اقامت دائم مهم‌ترین مزایای مهاجرت از طریق ویزای جاب سیکر هستند.

جاب آفر یک پیشنهاد شغلی از کارفرمای خارجی است که با داشتن آن می‌توانید ویزا بگیرید. از مزایای مهاجرت با جاب آفر می‌توان به اقتصادی بودن و دریافت اقامت دائم کشور مقصد اشاره کرد.

اولین مهم‌ترین اقدام برای افزایش شانس دریافت جاب‌ آفر، داشتن یک رزومه قوی و حرفه‌ای است. رزومه باید به زبان انگلیسی کاملاً رسمی و حرفه‌ای باشد. تمامی اطلاعات تماس، اطلاعات تحصیلی، سوابق کاری حرفه‌ای، نمونه‌کار و.. به درستی درج شود.

همچنین در شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین یک پروفایل حرفه‌ای بسازید. تخصص‌، مهارت‌ها، عنوان شغلی فعلی و خلاصه‌ای کوتاه از دستاوردهای شغلی خود را در آن درج کنید. به صورت مداوم در زمینه شغلی‌تان به زبان انگلیسی تولید محتوا کنید و با سایر افراد در حوزه و تخصص خود تعامل داشته باشید.

رزومه خود را برای شرکت‌های موردنظر که از طریق سایت‌های کاریابی پیدا کرده‌اید، ارسال کنید و یا با شرکت‌ها و کارفرمایانی که می‌توانند به شما در یافتن فرصت‌های شغلی کمک کنند، تعامل داشته باشید.

اگر به مصاحبه دعوت شدید باید بتوانید توانایی‌ها و مهارت‌هایی که دارید را نشان دهید. بهتر است روی نشان دادن توانایی‌ در شناسایی و حل مشکلات در موقعیت‌های شغلی که داشتید تمرکز کنید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال