موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

معرفی فرماندار استان نوا اسکوشیا؛ آرتور لبلانک (Arthur J. LeBlanc)

معرفی فرماندار استان نوا اسکوشیا؛ آرتور لبلانک (Arthur J. LeBlanc)

سی و سومین فرماندار نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، چهره‌ای حقوقی با پیشینه‌ای درخشان در حوزه وکالت است. آرتور جوزف لبلانک (Arthur J. LeBlanc) در 28 ژوئن سال 2017، به‌عنوان فرماندار این استان سوگند یاد کرد و جانشین جان جیمز گرانت (John James Grant) شد. در ادامه با او، سوابق و افتخاراتش بیشتر آشنا می‌شویم.

معرفی فرماندار نوا اسکوشیا

آرتور جوزف لبلانک، سی و سومین فرماندار نوا اسکوشیا کانادا است که در 28 ژوئن سال 2017 به این مقام منصوب شد. او در سال 1943 در منطقه وست آریچات (West Arichat) به دنیا آمد. وست آریچات، یک شهر کوچک در استان نوا اسکوشیا کانادا است که در ساحل غربی جزیره کیپ برتون قرار دارد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس همین منطقه گذراند و در سال 1964 با مدرک لیسانس بازرگانی از دانشگاه سنت فرانسیس خاویر (St. Francis Xavier University) فارغ‌التحصیل شد. سپس در سال 1968 مدرک لیسانس حقوق خود را از دانشگاه دالهاوزی (Dalhousie University) دریافت کرد.

سوابق و فعالیت‌های حرفه‌ای آرتور جوزف لبلانک

آرتور لبلانک (Arthur J. LeBlanc)، بیشتر از 30 سال را در حرفه وکالت گذرانده است. او در ابتدا به‌عنوان یکی از همکاران وینسنت دپ بورک (Vincent dep Burke)، وکیل معروف کانادایی شروع به کار کرد و بعدها به‌عنوان شریک ارشد شرکت حقوقی LeBlanc MacDonald and Pickup فعالیت کرد. در تمام این سال‌ها، او به حرفه وکالت ادامه داد و فعالیت خود را عمدتاً بر دعاوی مدنی متمرکز کرد. در سال 1983 و به پاس قدردانی از نقش حقوقی برجسته‌اش، موفق به کسب عنوان King’s Counsel شد. عنوانی افتخاری و درعین‌حال قابل‌توجه که تنها به وکلای بزرگ و مجرب اهدا می‌شود.

آرتور لبلانک هم‌زمان با وکالت، مدیر چند شرکت بود و در پروژه‌های متعدد برنامه‌ریزی و توسعه به‌عنوان کارشناس و صاحب‌نظر، نقش فعالی ایفا می‌کرد. علاوه‌بر این، او با انجمن وکلای دادگستری نوا اسکوشیا و همین‌طور انجمن حقوقی Strait of Canso همکاری داشت.

سال 1998 یکی از نقاط عطف در زندگی حرفه‌ای آقای لبلانک است. او در این سال به‌عنوان قاضی دادگاه عالی نوا اسکوشیا (بخش عمومی) منصوب شد و تا زمان انتصاب به پست فرمانداری در این سمَت باقی ماند. او در سال 2017 جایگزین جان جیمز گرانت، فرماندار سابق نوا اسکوشیا شد.

تصویر فرماندار نوا اسکوشیا به همراه همسرش

تصویر فرماندار نوا اسکوشیا، آرتور جوزف لبلانک (Arthur J. LeBlanc) به همراه همسرش

آقای لبلانک، با خانم رزماری پاتریشیا (Rosemarie Patricia) که یک فعال و داوطلب سرشناس در حوزه خدمات اجتماعی محسوب می‌شود، ازدواج کرده است. آن‌ها دارای 3 فرزند پسر و 6 نوه هستند.

افتخارات آرتور لبلانک

فرماندار فعلی نوا اسکوشیا، آقای آرتور لبلانک، طی دوران حرفه‌ای و مشخصاً دوران فرمانداری، به کسب افتخارات و نشان‌های متعددی نائل آمده است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نشان Chancellor of the Order of Nova Scotia
  • مدال شوالیه‌ی عدالت Order of St. John
  • مدال پلاتینیوم جوبیلی ملکه الیزابت دوم
  • مدال طلایی جوبیلی ملکه الیزابت دوم
  • مدرک دکترای افتخاری ادبیات از دانشگاه کیپ برتون

مسئولیت‌ها و وظایف فرماندار نوا اسکوشیا

مسئولیت اصلی فرماندار نوا اسکوشیا این است که به‌عنوان نماینده سلطنتی و مدیر اجرایی استان فعالیت کند. درنتیجه، فرمانداری نوا اسکوشیا، یک پست غیرسیاسی به حساب می‌آید.

فرماندار، درواقع بازوی اِعمال قدرت دولت مرکزی در استان است. هر لایحه و مصوبه‌ای که در مجلس قانون‌گذاری نوا اسکوشیا تصویب می‌شود، قبل از تبدیل شدن به قانون باید موافقت یا اصطلاحاً توشیح سلطنتی را بگیرد. بااین‌حال، فرماندار استان در مواقعی که به نظر برسد یک لایحه یا مصوبه به نفع عموم مردم نیست، این حق و اجازه را دارد که با استفاده از قدرت سلطنتی خود در مقابل آن بایستد.

فرماندار نوا اسکوشیا در رویداد مهمِ موسوم به Throne Speech که هم‌زمان با افتتاح پارلمان توسط فرماندار کل کانادا برگزار می‌شود، سخنرانی می‌کند.

 آرتور لبلانک (Arthur J. LeBlanc) در حال سخنرانی به عنوان فرماندار نوا اسکوشیا

آرتور لبلانک (Arthur J. LeBlanc) در حال سخنرانی

از نظر قانون‌گذاری، فرماندار نوا اسکوشیا بر اساس توصیه مقامات منتخب عمل می‌کند؛ هرچند در اخذ تصمیمات، حق استفاده از مشورت را دارد و در مواقع ضروری می‌تواند به دولت اجرایی در خصوص عدم رعایت منافع عمومی هشدار دهد.

یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های آرتور لبلانک به‌عنوان فرماندار نوا اسکوشیا، حصول اطمینان از این امر است که استان، همواره دارای استاندار یا همان نخست‌وزیر استانی باشد. درصورتی‌که این پست به هر دلیلی خالی شود، فرماندار باید فرد جدیدی را جانشین استاندار قبلی کند.

انتصاب افراد به پست‌هایی مثل معاونین وزیر، قضات، اعضای هیئت‌ها، ادارات دولتی، کمیسیون‌ها و همینطور وکلای سلطنتی در سطح ایالت ازجمله اختیارات فرماندار ایالت نوا اسکوشیا است.

سخن آخر

آنچه خواندید بیوگرافی مختصر و مفیدی از سی و سومین فرماندار نوا اسکوشیا آقای آرتور لبلانک بود. تردیدی نیست پیشینه‌ی حقوقی آقای لبلانک و مخصوصاً سابقه قابل توجهش در مقام قاضی دادگاه عالی کاناداً ، نقش انکارناپذیری در میزان شهرت و مقبولیت او نزد افکار عمومی داشته است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال