موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کشور قبرس برای زندگی

کشور قبرس برای زندگی

کشور قبرس با آن هوای مدیترانه‌ای دلچسبش، ذهن خیلی از افرادی را که فکر مهاجرت به سرشان زده به خودش مشغول کرده است. از طرف دیگر، دسته‌ای از افراد هم عقیده دارند کشور قبرس برای زندگی چندان هم چنگی به دل نمی‌زند.

تنها راه بررسی و قضاوت صحت و سقم این تصورات ضد و نقیض، این است که تا جای ممکن اطلاعات خود را در زمینه مهاجرت به این کشور جزیره‌ای بالا ببریم. این مقاله همان جایی است که می‌توانید روی آن حساب کنید.

کشور قبرس برای زندگی

در این مطلب قرار است شرایط زندگی در قبرس، هزینه ها، مزایا و معایب و بهترین شهرهای این کشور برای زندگی را بررسی می‌کنیم.

 

درباره قبرس

قبرس یا همان جمهوری قبرس، کشوری است جزیره‌ای که در قسمت شرقی دریای مدیترانه قرار دارد. سومین جزیره بزرگ مدیترانه که دارای وسعت 9252 کیلومتر مربعی است.

درست است از لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه آسیایی قرار دارد ولی جزو کشورهای اتحادیه‌ی اروپا و همچنین جزء اتحادیه کشورهای همسود به حساب می‌آید.

دلیل آن به جنبه‌های سیاسی‌ای که حول این کشور در جریان بوده‌اند برمی‌گردد.

جمعیت این کشور 1.1 میلیون نفر است که 57 درصد از آنها تبار یونانی دارند و 43 درصد از آنها ترک‌تباراند. از لحاظ دین هم قبرسی‌ها به دو دسته بزرگ مسلمان و مسیحی تقسیم می‌شوند.


پایتخت کشور قبرس، نیکوزیا است که غیر ساحلی است و درست در وسط جزیره قرار گرفته. این شهر بعد از جنگی که بین ترک‌ها و یونانی‌های قبرسی رخ داد، به دو قسمت نیکوزیای شمالی و جنوبی تقسیم شد.

 

دین یونانی‌های این جزیره مسیحیت ارتودکس و دین ترک‌زبان‌های این کشور اسلام است. زبان رسمی کشور قبرس هم ترکی است و هم انگلیسی.

شاید چند زبان و دین جداگانه در یک کشوری به کوچکی قبرس برایتان عجیب باشد. اما وقتی بدانید این کشور از طرف شمال با ترکیه و از طرف غرب با یونان همسایه است، این مسئله چندان هم عجیب به نظر نمی‌آید.

در اصل جمعیت ساکن در قبرس، تلفیقی از مردم یونان، ترکیه، ارمنستان، مارونی‌ها و کاتولیک‌های رم هستند.

جمعیت این کشور 1.1 میلیون نفر است که 57 درصد از آن‌ها تبار یونانی دارند و 43 درصد از آن‌ها ترک‌تباراند.

از لحاظ دین هم قبرسی‌ها به دو دسته بزرگ مسلمان و مسیحی تقسیم می‌شوند. دین یونانی‌های این جزیره مسیحیت ارتودکس و دین ترک‌زبان‌های این کشور اسلام است.

زبان رسمی کشور قبرس هم ترکی است و هم انگلیسی. شاید چند زبان و دین جداگانه در یک کشوری به کوچکی قبرس برایتان عجیب باشد.

اما وقتی بدانید این کشور از طرف شمال با ترکیه و از طرف غرب با یونان همسایه است، این مسئله چندان هم عجیب به نظر نمی‌آید.

در اصل جمعیت ساکن در قبرس، تلفیقی از مردم یونان، ترکیه، ارمنستان، مارونی‌ها و کاتولیک‌های رم هستند.

ارتباط خوب فرهنگی این کشور با اقوام و کشورهای همسایه در کنار موقعیت استراتژی و عالی آن باعث شده تا این کشور از لحاظ دیپلماتیک بسیار برای خاورمیانه مهم باشد.

خیابان لدرا در این شهر، به عنوان یک شاهراه بزرگ خرید و فروش، نیکوزیای شمالی را به نیکوزیای جنوبی پیوند می‌زند.

جنگ قبرس

جنگ قبرس

اگر بخواهیم درباره جنگ قبرس بگوییم، باید عنوان کنیم که قبرس، از همان ابتدا به خاطر موقعیت جغرافیایی و منابعی که در اختیار داشت، بسیار مورد توجه کشورهای مختلف قرار می‌گرفت.

ایرانی‌ها، رومی‌ها، یونانی‌ها، عثمانی‌ها و در آخر انگلیسی‌ها اقوامی بودند که در طی تاریخ هر کدام برای مدتی این جزیره را تحت تصرف خود داشتند.

تا جنگ جهانی دوم، این جزیره تحت تصرف انگلیس بود ولی بعد از آن بخاطر مشکلات اقتصادی انگلیس و دلایلی که به میزان نفوذ انگلیس در بین سایر کشورهای جهان ربط داشت، از تصرف انگلیس درآمد.

بعد از آن مسائل مربوط به این جزیره، طبق توافقی که بین رهبران ترکیه، انگلیس، یونان و دو بخش قبرس صورت گرفت، به صورت مشارکتی بین یونانی‌های قبرسی و ترک‌های قبرسی به نسبت 7 به 3 سه تقسیم شد.

اما این پایان ماجرا نبود. خیلی زود حدود 3 سال بعد از این توافق، یعنی در سال 1963 اختلافاتی در این رهبری مشارکت‌آمیز به‌وجود آمد که 11 سال ادامه پیدا کرد.

در این سال‌ها یونان تلاش می‌کرد قبرس را به خاک خود ضمیمه کند و ترک‌ها را نادیده بگیرد؛ در صورتی که قبرس از لحاظ فاصله به ترکیه نزدیک‌تر بود تا یونان و همین مسئله باعث شد تا ترک‌های قبرسی از ترکیه کمک بطلبند.

ترکیه هم طی یک اقدام ضربتی برای تصرف قبرس در سال 1974 به این جزیره هجوم آورد. البته که یونانی‌ها هم دست روی دست نگذاشتند. درگیری بزرگی رخ داد که با یک آتش بس ماندگار در سال 1983 به پایان رسید.

 

تقسیم شدن کشور قبرس به دو نیمه

انتهای جنگ مذکور این شد که امروزه، 38 درصد از خاک قبرس تحت نظر ترکیه کنترل می‌شود. به این قسمت قبرس شمالی می‌گویند که مردم آن عمدتا به زبان ترکی صحبت می‌کنند و مسلمان هستند.

62 درصد جنوبی جزیره هم تحت نظر یونان اداره می‌شود که به نام‌های قبرس اروپایی، جمهوری قبرس و قبرس جنوبی خوانده می‌شود. مردم این قسمت، فرهنگی اروپایی دارند، به زبان یونانی صبحت می‌کنند و مسیحی هستند.

بعد از این تقسیم بندی منطقه‌ای، یک پاکسازی قومیتی جانانه رخ داد. قبرسی‌های یونانی از شمال قبرس به سمت جنوب مهاجرت کردند.

قبرسی‌های ترک‌تبار نیز خانه و زندگی خود را در جنوب قبرس رها کردند و به شمال قبرس رفتند. همچنین بخشی از مردم ترکیه که به 120 هزار تن می‌رسیدند، از ترکیه به شمال قبرس کوچ کردند.


جمهوری قبرس شمالی را تا کنون کشوری به جز ترکیه به رسمیت نشناخته است و در دید جامعه‌ی جهانی این کشور بخشی اشغالی از جمهوری قبرس به حساب می‌آید.

 

واحد پول قبرس

با توجه به شرایط قبرس و اینکه این جزیره تحت سلطه‌ی دو کشور مختلف است واحد پول هم متفاوت است. واحد پول قبرس شمالی لیر ترکیه است.

البته دلار و یورو و پوند هم به عنوان یک ارز رایج و قابل استفاده در نظر گرفته می‌شوند که دلیل آن، ورود مداوم توریست‌ها به این کشور است.

شما می‌توانید برای خرید از سوپرمارکت با خودتان دلار و یورو به همراه داشته باشید و با پرداخت آنها خرید کنید؛ البته هنگام خرید از خرده‌فروشی‌ها پرداخت لیر صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

پوند معمولا هنگام خرید و فروش خودرو مورد استفاده قرار میگیرد و یورو هنگام خرید و فروش خانه. صرافی‌های بسیاری وجود دارند که به راحتی کار تبدیل ارز را در این کشور برای شما انجام خواهند داد.

کشور قبرس جنوبی اما در رابطه با واحد پول یک سیستم یک پارچه انتخاب کرده است. تمامی مبادلات و خرید و فروش‌ها چه در سطح کوچک و چه در سطح بزرگ با استفاده از یورو انجام می‌پذیرد. یورو تنها ارز رایج در این کشور محسوب می‌شود.

زندگی در ترکیه یا قبرس؟

زندگی در ترکیه یا قبرس

معمولا در مقایسه کشور قبرس و کشور ترکیه برای زندگی، مدنظر افراد کشور قبرس شمالی است.

چرا که شرایط مهاجرت به قبرس جنوبی که عضوی از کشورهای اتحادیه اروپا است تا حد زیادی با کشورهای قبرس شمالی و ترکیه متمایز است.

زندگی در ترکیه بهتر است یا قبرس شمالی؟ بگذارید یک مقایسه کلی و همه جانبه داشته باشیم و شرایط زندگی را در این دو کشور مقایسه کنیم.

 

مقایسه ترکیه و قبرس از لحاظ شرایط زندگی

اگر شما فردی باشید که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارید و به زبان ترکی استامبولی نه، احتمالا در کشور ترکیه در رابطه با برقراری ارتباط با دیگران به مشکل برخواهید خورد.

این در صورتی است که به دلیل تحت استعمار بودن کشور قبرس توسط بریتانیا تا سال 1960 میلادی، انگلیسی زبانی مرسوم در این کشور محسوب می‌شود.

در نتیجه زبان انگلیسی هم در بین یونانی‌تبارهای قبرسی و هم در بین ترک‌تبارها زبانی شناخته شده است.

افرادی که به انگلیسی مسلط‌اند با مردم قبرس نسبت به مردم ترکیه بهتر می‌توانند ارتباط برقرار کند که این یکی از مزایای ارجحیت کشور قبرس برای زندگی نسبت به ترکیه به حساب می‌آید.

در رابطه دو سبک زندگی با شرایط مشابه که یکی در آنکارا پایتخت ترکیه و یکی در نیکوزیای قبرس شکل گرفته‌ باشد، هزینه زندگی در ترکیه بسیار پایین‌تر از قبرس است.

اگر هزینه ماهیانه فردی با درآمد ماهیانه 1353 یورو در ترکیه 1280تا باشد، فردی در همان سمت شغلی و همان سبک زندگی در قبرس دارای درآمد 2160 یورویی و هزینه‌ی 3000 یورویی است.

از این مقایسه نتیجه می‌گیریم که ترکیه از لحاظ اقتصادی برای زندگی گزینه مناسب‌تری است.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی کشور ما ایران با ترکیه هم‌مرز است و به راحتی می‌توان علاوه بر رفت و آمد هوایی از طریق زمینی هم می‌توان عبور و مرور کرد.

کشور قبرس اما کشوری جزیره‌ای است و برای رفت و آمد باید یا از طریق دریایی، زمینی و یا از طریق هوایی اقدام نمود. در سایر زمینه‌ها این دو کشور حدودا شرایطی مشابه با یکدیگر دارند و تفاوت قابل توجهی بین آنها مشاهده نمی‌شود.

درخواست مشاوره

پارسی کانادا تنها قادر به پیگیری درخواست ایرانیان بوده و با توجه به قوانین، امکان پیگیری درخواست ملیت‌های دیگر ممکن نیست.

 

مهاجرت به قبرس

با توجه به اینکه آب و هوایی مدیترانه‌ای دارد، رشد اقتصادی در آن به شدت بالا است و دانشگاه‌های آن از لحاظ رتبه‌های جهانی در سطح خوبی قرار دارند، مهاجرت به قبرس مورد توجه بسیاری از افراد است.

شرایط زندگی و مهاجرت به قبرس شمالی با شرایط زندگی و مهاجرت به قبرس جنوبی با یکدیگر متفاوت است.

اینکه کدام قسمت کشور قبرس برای زندگی شما مناسب‌تر است، کاملا بستگی به هدف شما از مهاجرت دارد.

قبرس جنوبی جزو کشورهای اتحادیه‌های اروپا است اما کشور قبرس شمالی تنها توسط ترکیه است که به رسمیت شناخته شده.

مسلما مهاجرت به کشور قبرس جنوبی علاوه بر اینکه تجربه‌ی زندگی در کشوری پیشرفته‌تر با اقتصاد قدرتمندتر را فراهم می‌کند، راه شما را برای زندگی در سایر کشورهای اروپایی راحت‌تر خواهد کرد.

راهیابی به کشور قبرس شمالی برای ما ایرانی‌ها هموارتر است. اولاً اینکه سطح درآمدی و هزینه‌ای زندگی در این کشور بیشتر به ایران نزدیک است.

دوماً قبرس شمالی شرایط مناسبی برای تحصیل دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های کشور خود که سطح علمی بالایی هم دارند فراهم کرده. الزامی نبودن ویزا برای دانشجوهای ایرانی در کنار بورسیه کردن آنها.

 

تحصیل در قبرس

با توجه به اینکه هزینه زندگی در کشور قبرس شمالی به هزینه‌های زندگی در ایران نزدیک است و دانشگاه‌های این کشور شرایط مناسبی برای ورود داشنجوهای ایرانی فراهم کرده‌اند، خیلی از افراد اقدام به مهاجرت تحصیلی به این کشور می‌کنند.

فقط موضوع هزینه‌ها نیست که ایرانی‌ها را به سمت قبرس می‌کشاند. امکانات آموزشی بالا، کیفیت تحصیل خوب، دانشگاه‌های معتبر و امکان اخذ بورسیه تحصیلی از دیگر مزایای تحصیل در قبرس است.

اساتید رده بالایی در این دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند و مدرک دانشگاه‌های قبرس مورد تایید جامعه عملی آمریکا و اروپا است.

اطلاعات کامل درباره تحصیل در قبرس را در این مطلب مطالعه کنید:

تحصیل در قبرس

 

 

کار در قبرس شمالی

شرایط کار در قبرس شمالی خوب است یا نه؟ در یک نگاه کلی به این سوال می‌توان پاسخ مثبت داد.

در نگاهی جزئی‌تر باید به این مسئله توجه کرد که منظور شما از کار، چه کاری است؟

در این کشور جزیره‌ای به خاطر بالا بودن هزینه‌های مربوط به انرژی واحدهای تولیدی و کارخانجات کمی وجود دارد و مشاغل مربوط به این واحدها به ندرت نیاز می‌شوند.

بیشتر به عنوان کشوری توریستی و دانشگاهی شناخته می‌شود و  به همین دلیل مشاغلی که در رابطه با خدمات‌رسانی به توریست‌ها و دانشجویان هستند بیشتر مورد نیاز خواهد بود.

علاوه بر این به واسطه بندر لیماسول که از معروف‌ترین‌های بنادر دنیاست، بیشتر شرکت‌های مشهور و معتبر در این کشور دفتر کاری دارند که خب همین مسئله موجب ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری شده است.

مهندسان برق، مهندسان فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور و همچین فارق‌التحصیلان رشته امور مالی به راحتی می‌توانند در این کشور کار پیدا کنند.

پیدا کردن کار در قبرس شمالی

پیدا کردن کار در قبرس شمالی هم چندان سخت نیست. شما می‌توانید کار مورد نظر خود را از طریق آگهی‌های منتشر شده در سایت‌های کاریابی یا روزنامه‌های محلی پیدا کنید.

همچنین مردم قبرس رفتاری دوستانه و صمیمی با مهاجرین دارند و به راحتی با آنها ارتباط برقرار می‌کنند و اگر شما بتوانید دوستان و آشنایانی در این کشور پیدا کنید، مسندهای شغلی زیادی هم رو به رویتان ظاهر خواهند شد.

دانشجویان در این کشور اجازه کار تمام وقت را ندارند و تنها تا حدی می‌توانند در مسندهای شغلی پاره وقت حضور پیدا کنند که خللی در درس آنها به وجود نیاید.

دانشجویانی که در این کشور تحصیل می‌کنند می‌توانند تا 6 ماه الی یک سال پس از پایان تحصیل کاری مناسب بیابند و ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهند.

در غیر اینصورت باید از قبرس خارج شوند یا به روش‎های دیگری ویزای قبرس را تهیه کنند.

کسانی که خارج از قبرس هستند و می‌خواهند از طریق ویزای کار وارد این کشور شوند، باید برای آنها توسط یک کارفرما مجوز کارمندی تهیه شود که پیدا کردن این کارفرما زمانی که آشنایی در قبرس نداشته باشید چندان آسان نیست.

 

شرایط زندگی در قبرس

مردم قبرس مردمی اجتماعی، گرم و صمیمی‌اند. همچنین احترام خوبی برای ایرانی‌ها قائل‌اند که باعث شده زندگی ایرانی‌ها در این کشور با رضایتی قابل قبول همراه باشد.

زندگی مردم قبرس جنوبی از مردم قبرس شمالی از سطح کیفی بالاتری برخوردار است. پیشرفته‌تر است و اگر بتوانید در این کشور اقامت بگیرید زندگی در محیطی اروپایی را تجربه خواهید کرد.

در کشور قبرس شمالی تجربه‌ای که از زندگی خواهید داشت، بیشتر تجربه‌ای شبیه به زندگی در ترکیه است.

هزینه‌های پایین زندگی، سطح بالای علمی دانشگاه‌ها و مدارس، فرهنگ غنی، آب و هوای خوب دست به دست هم داده‌اند تا شرایط زندگی در قبرس شمالی برای خیلی از افراد مناسب باشد.

درخواست مشاوره

پارسی کانادا تنها قادر به پیگیری درخواست ایرانیان بوده و با توجه به قوانین، امکان پیگیری درخواست ملیت‌های دیگر ممکن نیست.

 

شرایط زندگی در قبرس شمالی

شهرهای این کشور معمولا کم‌جمعیت‌اند. همانطور که گفته شد، پرجمعیت‌ترین شهر قبرس نیکوزیا است با 208 هزار نفر جمعیت.

همین کم جمعیت بودن باعث شده تا اکثر افرادی که در یک شهر زندگی می‌کنند با یکدیگر به نوعی آشنایی داشته باشند. در هر شهری از قبرس که زندگی کنید، به سرعت دوستان و آشنایان زیادی پیدا خواهید کرد.

کمتر پیش می‌آید که مهاجری در قبرس احساس غریبی کند و از این نظر به مشکل بر بخورد.

از لحاظ فرهنگی، فرهنگ کشور قبرس برای ما ایرانی‌ها بسیار آشناست. جایگاه خانواده و ارزش و احترام قائل شدن برای بزرگترها، روند ازدواج و مراسمات مربوط به عروسی و خیلی مسائل فرهنگی دیگر در قبرس هیچ‌کدام برای ما ایرانی‌ها بیگانه نیستند.

تفاوت‌های قابل فهم و درکی در این زمینه وجود دارد که به سرعت می‌توان خود را با آنها وفق داد.

شرایط زندگی در قبرس شمالی با توجه به مسائل ذکر شده بسیار مناسب است. تنها مسئله کوچک بودن آن است که شاید مطابق سلیقه‌ی خیلی از افراد نباشد.

با این وجود افرادی که به شهرهای شلوغ را برای زندگی ترجیح می‌دهند به این خاطر به قبرس مهاجرت می‌کنند که راهیابی به کشورهای اروپایی برایشان راحت‌تر شود.

در نتیجه به قبرس را کشوری موقت در نظر می‌گیرند و کوچک بودن آن خیلی به چشمشان نمی‌آید.

هزینه زندگی در قبرس

 

هزینه زندگی در قبرس

هزینه زندگی در قبرس نسبت به ایران و ترکیه بالاتر است و نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر. از طرفی نرخ تورم پایینی دارد که این خود نکته اقتصادی بسیار مثبتی است.

در سال ۲۰۲۰ نرخ تورم در قبرس 0.5 بود که در مقابل ترکیه با نرخ تورم  ۱۳.۱ درصد و ایران با نرخ تورم  ۳۴.۲ درصد عالی است.

در نتیجه مردم زیاد با افزایش بی‌رویه قیمت اقلام مصرفی خود مواجه نیستند و قدرت خریدشان کم نمی‌شود.

برای اینکه دید بازتری نسبت به هزینه‌های زندگی در قبرس داشته باشیم، خوب است نگاهی به برخی هزینه‌های معمول در این کشور بیاندازیم:

 

هزینه اجاره و خرید مسکن در قبرس

بسته به اینکه می‌خواهید خانه بخرید یا اجاره کنید، هزینه مربوط به مسکن متفاوت است. همچنین این هزینه به منطقه‌ای که می‌خواهید در آن ساکن شوید هم ربط دارد.

در مرحله‌ی دوم، متراژ خانه و چند خوابه بودن آن است که روی هزینه مسکن تاثیر می‌گذارد. هزینه اجاره مسکن در قبرس به‌طور تقریبی از این قرار است:

هزینه مسکن در قبرس
اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر۱۱۱۹.۸ لیر
اجاره آپارتمان 1 خوابه در حومه شهر۹۶۷.۳۱ لیر
اجاره آپارتمان 3 خوابه در مرکز شهر۱۸۸۹.۲۹ لیر
اجاره آپارتمان 3 خوابه در حومه شهر۱۴۷۳.۱۷ لیر

بعضی از افراد قصد دارند به واسطه سرمایه‌گذاری در کشور قبرس برای زندگی دائم در این کشور اقدام کنند.

برای دریافت اقامت این کشور از این طریق باید حداقل ۳۰۰۰ یورو ملک خریداری کنید. می‌توانید این هزینه را برای خرید ۲ ملک بپردازید.

 

‌هزینه تحصیل در قبرس

اگر مهاجرت شما از نوع تحصیلی باشد، می‌توانید به جای اجاره یا خرید مسکن، از خوابگاه استفاده کنید. همچنین امکاناتی برای دانشجوها فراهم شده است که تا حدی به هزینه‌های شما در زندگی کمک خواهد کرد.

هزینه تحصیل در قبرس، با توجه اینکه شما قرار است در چه مقطع تحصیلی‌ای و در چه رشته‌ای تحصیل کنید متفاوت است. هزینه‌های تحصیل در این کشور را می‌توانید در مطلب تحصیل در قبرس مطالعه کنید.

 

هزینه خورد و خوراک در کشور قبرس برای زندگی

این که هزینه خورد و خوراک شما در قبرس شمالی به چه حدی باشد، مثل هر جای دیگری بستگی به این دارد که شما چه سلیقه‌ی غذایی‌ای دارید.

به طور متوسط هزینه‌های خورد و خوراک در این کشور چیزی حدود ۷۰۰ لیر است.

از آنجایی که این کشور مکانی توریستی است، رستوران‌های زیادی دارد که غذاهای متنوع و کیفیت بالایی ارائه می‌دهند.

از جمله هزینه‌ی غذایهای مورد پسند ایرانی‌ها می‌توان به کباب آدانا با قیما ۱۷ الی ۲۰ لیر، کباب ترک با قیمت ۱۵ الی ۲۰ لیر، کوفته اکمک ۱۲ الی ۱۸ لیر و سوپ یا چوربا با قیمت ۶ الی ۱۲ لیر اشاره کرد.

به طور کل هزینه خورد خوراک کشور قبرس برای زندگی تفاوت فاحشی با هزینه‌های خورد و خوراک در کشور ما ندارند.

 

بهترین شهر قبرس برای زندگی

مثل هر کشور دیگری که بهترین و پیشرفته‌ترین شهرش پایتخت آن است، نیکوزیا هم بهترین شهر قبرس به شمار می‌آید.

این شهر حتی به عنوان یکی از ۲۰ شهر برتر اروپا برای زندگی نیز شناخته شده است. نسبت به سایر شهرهای قبرس نرخ مالیات کمتری برای مهاجرین دارد که از جمله نکات مثبت این شهر برای زندگی مهاجرها است.

حمل و نقل در این شهر رونق بهتری نسبت به سایر شهرها دارد و دسترسی به فرودگاه نیز آسان‌کر است.

با این حال نمی‌شود یک نسخه‌ی ثابت برای همه چید. سلیقه افراد با هم فرق می‌کند. نیکوزیا بسیار عالی است؛ اگر شما قصد خرید ملک به عنوان سرمایه‌گذاری، تحصیل و یا کار را داشته باشید.

در صورتی که قبرس را به عنوان مکانی برای پشت سر گذاشتن تعطیلات بازنشستگی خود در نظر گرفته‌اید ممکن است شهرهای خلوت ساحلی و سرشار از آرامش قبرس بیشتر به دلتان بچسبد تا نیکوزیای پر از جنب و جوش و تکاپو.

در نتیجه این که بهترین جای کشور قبرس برای زندگی شما کدام شهر است، کاملا به هدف شما از مهارجرتتان دارد.

 

معایب زندگی در قبرس

قبرس را اکثرا به این خاطر به عنوان مقصد مهاجرت انتخاب می‌کنند که پردرآمد است و شاخص توسعه‌ی انسانی بالایی دارد.

به این نکته باید توجه کرد که اقتصاد این کشور به سه بخش گردشگری، کشتیرانی و سرویس‌های مالی وابسته است و این مسئله تا قبل از سال ۲۰۲۰ یک پوئن مثبت به حساب می‌آمد!

البته بعد از شیوع کرونا این دیگر نکته‌ی مثبتی برای قبرس محسوب نمی‌شود‌. جذب گردشگر عملا متوقف شده است. نه تنها دولت قبرس بلکه بسیاری از مردمی که مشاغل مربوط به حیطه‌ی گردشگری داشتند دچار ضررهای هنگفتی شدند.

همه چیز به ضرر ختم نمیشود. بسیاری از مشاغل از بین رفتند و نرخ بیکاری در این کشور در طی این یکسال و نیمی که از شیوع کرونا گذشته است به شدت افزایش یافته.

البته، همانطور که اتفاقات مذکور با شروع ویروس کرونا ایجاد شدند، با از بین رفتن این ویروس هم به حالت اول باز خواهند گشت.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها