موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در فرانسه

زندگی در فرانسه

فرانسه، یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان است که در شمال غربی اروپا قرار دارد. زندگی در فرانسه تاریخ غنی و جذابی دارد و همواره در صدر فهرست پربازدیدترین مقصدهای جهان دیده می‌شود.

جزئیات کامل درباره زندگی در فرانسه را در ادامه مطلب بخوانید، از شرایط خرید و اجاره خانه تا بایدها و نبایدهایی که ایرانی‌ها باید در فرانسه مراقب آن باشند.

درباره زندگی در فرانسه

شرایط زندگی در فرانسه برای مهاجرین

فرانسه کشوری با مزایای فراوان برای مهاجران ایرانی است؛ مخصوصاً اگر به دنبال کیفیت بالای زندگی هستید. برای درک بهتر این موضوع، به 5 عامل مهم اشاره می کنیم که چرا زندگی در فرانسه می‌تواند تجربه ای دلنشین برای شما باشد:

۱. خدمات بهداشتی

دولت فرانسه با همکاری بخش دولتی و خصوصی، پوشش درمانی همگانی را برای شهروندان خود فراهم کرده است. بخش اعظم هزینه‌های درمانی توسط دولت پوشش داده می‌شود و بیماران تنها بخش کمی از آن را به صورت شخصی پرداخت می‌کنند.

تأمین مالی این سیستم از طریق مالیات بر حقوق و درآمد ملی صورت می‌گیرد.

۲. نظام آموزشی قوی

تحصیل در فرانسه از سن ۳ تا ۱۶ سالگی رایگان انجام می‌شود و از اعتبار بالایی برخوردار است. سیستم آموزشی این کشور به مقاطع ابتدایی، متوسطه و عالی تقسیم می‌شود.

مدارس دولتی از برنامه درسی ملی پیروی می‌کنند و مؤسسات آموزش عالی، از جمله دانشگاه‌ها و مدارس عالی تخصصی (grandes écoles) طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی را ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، فرانسه برای حمایت از دانشجویان، کمک‌های مالی و بورسیه‌های تحصیلی هم در نظر گرفته است. سیستم آموزشی قوی فرانسه می‌تواند آینده تحصیلی درخشانی را برای فرزندان شما رقم بزند.

۳. امنیت بالا

به طور کلی، فرانسه کشوری امن با میزان پایین جرائم خشونت‌آمیز است. با این حال، مثل هر کشور دیگری، مناطقی وجود دارد که ممکن است جرائم خُرد مثل جیب‌بری، به‌خصوص در مکان‌های توریستی، اتفاق بیفتد.

شهرهای بزرگ مثل پاریس، لیون و بوردو دارای نیروهای پلیس قوی و تدابیر امنیتی مستحکمی برای تأمین امنیت عمومی هستند.

۴. تعادل بین کار و زندگی

فرانسه به‌خاطر تعادل عالی بین کار و زندگی شهرت دارد. ساعت کاری استاندارد در این کشور ۳۵ ساعت در هفته است و کارمندان حق دارند سالانه حداقل از 5 هفته مرخصی با حقوق بهره مند شوند.

علاوه بر این، قانون فرانسه از حق کارمندان برای قطع ارتباط با امور کاری خارج از ساعات کاری حمایت می‌کند. پس می توانید مطمئن باشید که در فرانسه فرصت کافی برای گذراندن وقت با خانواده، دنبال کردن علایق شخصی و لذت بردن از اوقات فراغت خود خواهید داشت.

۵. تفریحات متنوع

تفریحات متنوعی در کشور فرانسه وجود دارند. از جمله کاوش در مکان‌های تاریخی مثل مونت سن میشل (Mont Saint-Michel) و کاخ ورسای (the Château of Versailles) تا لذت بردن از فعالیت‌هایی مثل کوهنوردی و دوچرخه‌سواری در امتداد رودخانه لوآر (the Loire River).

همچنین، فرانسه صحنه فرهنگی مترقی همراه با جشنواره‌ها، موزه‌ها و تئاترهای متعدد دارد و برای مهاجران علاقه‌مندان به هنر مدرن، واقعاً ایده‌آل است.

شرایط خرید و اجاره خانه و مسکن در فرانسه

اجاره خانه در فرانسه برای مهاجران مخصوصاً افراد تازه‌وارد، کمی سخت‌تر از سایر کشورهای اروپایی از جمله کشورهای انگلیسی‌زبان است. برای اجاره یا خرید خانه به‌عنوان یک خارجی در فرانسه باید مدارک زیادی ارائه دهید.

صاحبخانه‌های فرانسوی هم اغلب برای اجاره به شما ضمانت هم درخواست می‌کنند. اگر در فرانسه کار می‌کنید، کارفرمای شما می‌تواند در اجاره خانه به شما کمک کند. با این حال، بهتر است با جزئیات بیشتری در مورد خرید یا اجاره مسکن در فرانسه آشنا شوید.

تصویری از خانه های فرانسه

انواع خانه برای سکونت در فرانسه

در کشور فرانسه، گزینه‌های مختلف اجاره و خرید خانه برای سکونت وجود دارند که بعضی از آن‌ها برای مهاجران مناسب‌تر از بقیه‌اند. از جمله این گزینه‌ها عبارت‌اند از:

آپارتمان (Appartements): این نوع مسکن در مناطق شهری مثل پاریس، لیون و مارسی رایج است. آپارتمان‌ها از استودیوهای کوچک تا واحدهای بزرگ چند خوابه متغیر هستند. به دلیل قیمت مناسب‌تر، آپارتمان‌ها اغلب برای مهاجران، به‌خصوص در شهرها، گزینهٔ ایده‌آل و کاربردی‌تری هستند.

واحدهای مشترک (Copropriétés): واحدهای مشترک شبیه به آپارتمان اما با مالکیت مشترک بر فضاهای عمومی هستند. این گزینه برای کسانی که به دنبال حس زندگی اجتماعی هستند، مناسب است.

خانه (Maisons): این نوع خانه‌های معمولی در مناطق حومه شهری و روستایی رایج‌ترند. خانه‌ها فضای بیشتر و حریم خصوصی بیشتری را ارائه می‌دهند، اما گران‌تر هستند و بدون داشتن ماشین دسترسی به آن‌ها دشوارتر است.

خوابگاه‌های دانشجویی (Résidences Étudiantes): این خوابگاه‌ها که معمولاً نزدیک دانشگاه‌ها قرار دارند، با امکانات اولیه و با هزینه کمتر، برای دانشجویان ایده‌آل هستند.

اجاره کوتاه‌مدت: برای اقامت موقت، پلتفرم‌هایی مثل Airbnb آپارتمان‌ها، کاندوها و خانه‌های مبله را برای اجاره موقت ارائه می‌دهند.

برای مهاجران ایرانی، به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و نزدیکی به امکانات رفاهی، آپارتمان‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی اغلب گزینه‌های به‌صرفه‌تر و راحت‌تری هستند.

اجاره و خرید خانه

اجاره مسکن در فرانسه در بین مهاجران و خارجی‌ها رایج‌تر از خرید خانه است. اجاره مسکن، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و از نظر مالی در ابتدای کار فشار کمتری به مهاجران وارد می‌کند.

برای اجاره خانه در فرانسه به ارائه مدارک مالی و هویتی و گاهی اوقات ضامن نیاز خواهید داشت.

از طرفی، خرید ملک در فرانسه هم می‌تواند یک سرمایه‌گذاری بلندمدت خوب باشد، اما نیازمند تمکن مالی قابل توجهی است. به طور کلی، اجاره مسکن در ابتدای ورود به فرانسه، انتخاب معقولانه‌تری است و خرید خانه را می‌توان بعد از مستقر شدن (اصطلاحاً settled شدن) در نظر گرفت.

مشاوران املاک در فرانسه

مشاوران املاک در فرانسه با مشاوران املاک در ایران تفاوت دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها این است که املاکی‌های فرانسه برای فروشنده کار می‌کنند، نه خریدار. کار اصلی املاکی‌های فرانسوی، لیست کردن و فروش املاک است، اما می‌توانند به خریداران در پیدا کردن خانه مناسب هم کمک کنند.

ضمناً مشاوران املاک در فرانسه بابت هر کدام از فعالیتشان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند که معمولاً توسط فروشنده یا صاحب‌خانه پرداخت می‌شود. با این حال، خریداران یا مستأجران هم ممکن است بابت خدمات اضافی مثل پیدا کردن خانه مناسب، هزینه‌هایی را بپردازند.

تصویری از کلاس درسی در فرانسه

تحصیل و آموزش فرزندان در فرانسه

تحصیل و آموزش فرزندان یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌های مهاجر است. البته اصلاً جای نگرانی وجود ندارد، چونکه سیستم آموزشی فرانسه برای تمام کودکان، صرف‌نظر از ملیت یا وضعیت مهاجرت آن‌ها ارائه می‌شود.

به‌طور کلی، تحصیل برای همه کودکان ۳ تا ۱۶ ساله در فرانسه اجباری است. این دوره‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

پیش‌دبستانی (école maternelle): ۳ تا ۵ سالگی

دبستان (école élémentaire): ۶ تا ۱۰ سالگی

راهنمایی (collège): ۱۱ تا ۱۴ سالگی

دبیرستان (lycée): ۱۵ تا ۱۶ سالگی (و برای کسانی که ادامه تحصیل می‌دهند، بالاتر از ۱۶ سال)

برای ثبت نام فرزندتان در پیش‌دبستانی یا دبستان، با شهرداری (mairie) محل سکونت خود تماس بگیرید. ثبت نام فرزندان در مدارس راهنمایی و دبیرستان، معمولاً ثبت نام به طور مستقیم با مدرسه در منطقه شما انجام می‌شود.

اگر فرزند شما به زبان فرانسه مسلط نباشد، توسط مرکز آموزشی کودکان مهاجر و مسافر (CASNAV) ارزیابی خواهد شد. بر اساس این ارزیابی، ممکن است فرزند شما در کلاس‌های تخصصی زبان فرانسه (FLE) قرار گیرد تا قادر به ادامه تحصیل در فرانسه باشد.

ثبت نام برای کودکان ۱۶ تا ۱۸ ساله ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد، چونکه مدارس ملزم به پذیرش آن‌ها نیستند. با این حال، گزینه‌هایی مثل آموزش فنی‌وحرفه‌ای یا دوره‌های زبان در دسترس هستند.

آب و هوای فرانسه

آب و هوای فرانسه

آب و هوای شهرهای کشور فرانسه اصلاً قابل پیشبینی نیستند. به‌عنوان مثال پاریس از آب و هوای معتدل اقیانوسی با زمستان‌های ملایم و بارش‌های متوسط برخوردار شده است.

در بهار و تابستان، اهالی پاریس می‌توانند از پیاده‌روی، پیک‌نیک، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و تماشای جاذبه‌های توریستی در فضای باز لذت ببرند.

در زمستان، هم اسکی روی یخ در محیط باز، بازدید از موزه‌ها و گالری‌های هنری رایج‌اند.

آب‌وهوای پاریس تقریباً شبیه به آب‌وهوای تبریز است؛ البته با این تفاوت که دمای هوای تبریز در زمستان سردتر خواهد بود.

از طرفی، شهر نیس، آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل دارد و تا حدودی شبیه آب و هوای نیمه‌خشک شیراز است.

البته، برخلاف شیراز، شنا در دریا و آب‌تنی در شهر نیس، از جمله فعالیت‌های محبوب بین فرانسوی‌ها محسوب می‌شود.

در مثالی دیگر، می‌توانیم شهر مارسی با آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل با آب و هوای تهران مقایسه کرد.

وقت‌گذرانی در ساحل در مارسی در تابستان محبوبیت دارد و زمستان‌های آن نسبت به تهران، به‌مراتب گرم‌تر است.

خدمات درمانی و راهنمای استفاده

پس از ورود به فرانسه، برای دریافت کارت سلامت و برخورداری از خدمات درمانی، مدارک لازم برای ثبت‌نام را ارائه دهید. مدارکی که نیاز دارید شامل پاسپورت، ویزا، مدرک اقامت، قرارداد کاری (در صورت اشتغال) و گواهی‌های تحصیلی (برای دانشجویان) هستند.

پس از گردآوری مدارک، مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

✓ دانشجویان از طریق سایت student-foreigner.ameli.fr و نیروی کار و سایر مهاجران از طریق سایت ameli.fr باید برای دریافت بیمه سلامت فرانسه ثبت نام کنند.

✓ پس از ثبت‌نام، متقاضی یک شماره امنیت اجتماعی موقت دریافت خواهد کرد که به او اجازه می‌دهد تا زمان صدور کارت بیمه سلامت (Carte Vitale) از خدمات درمانی فرانسه استفاده کند.

خدمات درمانی قابل پوشش در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فرانسه با بیمه سلامت عبارت‌اند از:

  • مشاوره پزشکی (پزشکان عمومی و متخصص)
  • بستری شدن در بیمارستان
  • جراحی
  • آزمایش‌های پزشکی (مثل آزمایش خون)
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • مراقبت‌های دندان‌پزشکی
  • مراقبت‌های مربوط به بارداری و زایمان
  • خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی

قوانین کشور فرانسه

مردم فرانسه، غرور و تعصب خاصی نسبت به کشور خود دارند و تحت هیچ شرایطی به فردی اجازه نمی‌دهند به کشورشان توهین کند. در ادامه تعدادی از قوانین عجیب و جالب کشور فرانسه آمده است.

  •  از رادیوهای فرانسه تنها باید موسیقی فرانسوی پخش شود.
  • در فرانسه والدین حق دارند مانع ازدواج فرزندان خود شوند.
  • در متروهای فرانسه برای حیوانات خانگی خود باید بلیط بخرید.

تصویری از مردم فرانسه

فرهنگ مردم کشور فرانسه

برای مهاجرانی که فرانسه را خانه جدید خود می‌کنند، درک ظرافت‌های فرهنگ فرانسه باعث گرم گرفتن با جامعه این کشور می‌شود. به‌عنوان مثال، در فرانسه معمولاً بعد از سلام کردن و دست دادن، از روبوسی یا اصطلاحاً “La bise” هم استفاده می‌شود.

جزئیات روبوسی در برخوردهای روزانه، در مناطق مختلف فرانسه متفاوت است. برای مثال، در پاریس، 2 بوسه به هوا و یک بوسه روی گونه رایج است.

وقت‌شناسی در فرهنگ فرانسه، نشانه احترام است. چه در یک مهمانی شبانه (soirée) و چه در یک جلسه کاری، چند دقیقه زود رسیدن همیشه مؤدبانه تلقی می‌شود.

ضمناً، سلام گفتن در فرانسه (bonjour) فقط یک سلام ساده نیست، بلکه تأیید حضور شخص دیگری هم است. به همین ترتیب، گفتن خداحافظ (au revoir) در هنگام خروج از جایی، مؤدب بودن شخص را نشان می‌دهد.

در حوزه فرهنگ محیط کار فرانسه، هنر زندگی کردن (savoir-vivre) به معنای ایجاد تعادل بین کار و زندگی است. مثلاً، اگر ناهار خوردن همکارتان در فرانسه بیش از یک ساعت طول می‌کشد، تعجب نکنید.

این ظرافت فرهنگی نشان‌دهنده تعهد فرانسویان به لذت بردن از زندگی فراتر از محدوده‌های کاری است. همچنین، خطاب قرار دادن همکاران با عناوین رسمی مثل “Monsieur” یا “Madame” رایج است.

در محیط‌های غیررسمی‌تر، ممکن است از شما بخواهند آن‌ها را با نام کوچک صدا بزنید. تا زمانی که چنین اجازه‌ای به شما نداده‌اند، بهتر است رفتارهایتان را همچنان رسمی نگه دارید.

فرانسوی‌ها نسب به مهاجرانی که زبان فرانسوی را آموزش ندیدند، احساس خوبی ندارند. پس اگر قصد مهاجرت به فرانسه را دارید قبل از هر کاری زبان فرانسوی را آموزش ببینید.

کارهایی که ایرانی‌ها نباید در فرانسه انجام دهند!

برای داشتن اقامتی خوشایند و همراه با احترام در فرانسه، به هنجارهای فرهنگی و اجتماعی این کشور توجه داشته باشید تا از سوءتفاهم جلوگیری شود. موارد زیر، از جمله مهم‌ترین بایدها و نبایدهای زندگی در فرانسه‌اند:

✓ به دلیل قوانین سخت‌گیرانه سکولاریسم در فرانسه نباید از روسری در مدارس دولتی و ساختمان‌های دولتی استفاده کنید.

✓ در مناطق مسکونی، وسایل حمل و نقل عمومی و رستوران‌ها، سطح صدا یا موزیک گوش دادن را باید پایین نگه دارید تا مزاحمتی برای دیگران ایجاد نشود.

✓ هنگام خطاب قرار دادن افرادی که به‌خوبی نمی‌شناسید، باید از عناوین رسمی استفاده کنید.

✓ در حین خوردن وعده‌های غذایی دستانتان را روی میز نگه دارید، آرنج‌ها را به سطح میز نچسبانید و با دهان پُر، صحبت نکنید.

✓ هنگام غذا خوردن با دوستان، رسم است که صورت‌حساب را تقسیم کنید و سهم یا دُنگ‌تان را بپردازید؛ مگر اینکه کسی شما را مهمان کند.

✓ نباید با لباس‌های غیر معمولی مثل لباس ساحلی در مراکز شهر و اماکن عمومی تردد کنید.

✓ هنگام بازدید از مکان‌هایی مثل کلیساها، رستوران های مجلل و تئاترها، باید پوشش مناسب داشته باشید.

✓ از پرسیدن سؤالات شخصی در مورد درآمد، مذهب یا دیدگاه‌های سیاسی، به‌ویژه با افرادی که به‌خوبی نمی‌شناسید، خودداری کنید.

✓ قبل از عکاسی از افراد یا اموال خصوصی، اجازه بگیرید.

✓ برای رعایت احترام دیگران، بد نیست صندلی خود را به سالمندان، زنان باردار و افراد دارای معلولیت واگذار کنید.

شرایط اقتصادی فرانسه

فرانسه به‌عنوان یکی از قطب‌های بزرگ اقتصادی جهان شناخته می‌شود. رشد اقتصادی فرانسه بعد از دوران جنگ تا اواسط دهه 1970 ایجاد شد. این رشد باعث افزایش کیفیت زندگی در این کشور شده است، به‌طوری که تعداد خانواده‌هایی که صاحب خانه‌ شده‌اند افزایش یافته، ساعت کاری در هفته کاهش یافته و با افزایش روزهای تعطیل زمان بیشتری برای استراحت دارند.

با افزایش درآمد زندگی در فرانسه، هزینه برای غذا و پوشاک کمتر شده است و مردم برای خرید منزل مسکونی یا وسایل حمل‌ونقل و اوقات فراغت‌شان هزینه می‌کنند.

مالیات در فرانسه

فرانسه، سیستم مالیاتی جامعی دارد که انواع مختلفی از مالیات را شامل می‌شود و بر درآمد، کالاها و خدمات و املاک وضع می‌شود. این مالیات‌ها طیف وسیعی از خدمات عمومی از جمله بهداشت، آموزش، زیرساخت و تأمین اجتماعی را تأمین می‌کند.

درک انواع مختلف مالیات و پیامدهای آنها برای ساکنان و سرمایه‌گذاران در فرانسه ضروری است.

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد (Income Tax) در فرانسه تصاعدی است؛ به این معنی که هر چه سطح درآمد بالاتر باشد، مالیات بیشتری پرداخت می‌شود. نرخ‌های مالیات بر درآمد برای سال ۲۰۲۴ به شرح زیر است:

✓ تا ۱۱.۲۹۴ یورو: ۰ درصد

✓ بین ۱۱.۲۹۵ تا ۲۸.۷۹۷ یورو: ۱۱ درصد

✓ بین ۲۸.۷۹۸ تا ۷۸.۵۷۰ یورو: ۳۰ درصد

✓ بین ۷۸.۵۷۱ تا ۱۷۷.۱۰۶ یورو: ۴۱ درصد

✓ بیش از ۱۷۷.۱۰۶ یورو: ۴۵ درصد

مالیات بر درآمد بر روی انواع مختلفی از درآمدها از جمله حقوق، درآمد اجاره، سود کسب‌وکار و سود سرمایه اعمال می‌شود. شهروندان و دارندگان تابعیت فرانسه بابت کل درآمد بین‌المللی خود مالیات می‌دهند.

این در حالی است که گردشگران و افرادی که شهروند فرانسه نیستند، تنها از درآمدی که منبع آن در کشور فرانسه است مالیات پرداخت می‌کنند.

مالیات بر خدمات و کالاها

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) که در فرانسه با نام “Taxe sur la Valeur Ajoutée “ یا TVA شناخته می‌شود، نوعی مالیات غیرمستقیم است که بر اکثر کالاها و خدمات مصرفی در فرانسه اعمال می‌شود.

نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده ۲۰ درصد است، اما برای دسته‌بندی‌های خاص زیر، نرخ‌های کاهشی وجود دارد:

✓ نرخ استاندارد (Standard rate): ۲۰ درصد

✓ نرخ متوسط (Intermediate rate): ۱۰ درصد (به‌عنوان مثال، رستوران‌ها، حمل و نقل)

✓ نرخ کاهش‌یافته (Reduced rate): ۵.۵ درصد (به‌عنوان مثال، مواد غذایی، کتاب)

✓ نرخ فوق‌العاده کاهش‌یافته (Super-reduced rate): ۲.۱ درصد (به‌عنوان مثال، بعضی داروها)

مالیات بر ارزش افزوده توسط مشاغل به نیابت از دولت جمع‌آوری می‌شود و در قیمت کالاها و خدمات لحاظ می‌شود.

مالیات بر دارایی‌ها و املاک

مالیات بر املاک و دارایی‌ها در فرانسه شامل 2 نوع اصلی است: مالیات بر مستغلات (Taxe Foncière) و مالیات سکونت (Taxe d’Habitation):

مالیات بر مستغلات: این مالیات توسط مالکان پرداخت می‌شود و بر اساس ارزش اجاره‌ای ملک است و بسته به موقعیت ملک متغیر است. این مالیات برای تأمین بودجه خدمات محلی مثل مدارس، نگهداری جاده‌ها و امکانات عمومی استفاده می‌شود.

مالیات سکونت: این مالیات به طور سنتی توسط ساکنان پرداخت می‌شود، اما در حال حاضر برای خانه‌های اولیه در حال حذف است و همچنان برای خانه‌های دوم اعمال می‌شود. این مالیات هم بسته به موقعیت ملک متغیر است و برای حمایت از خدمات دولت محلی استفاده خواهد شد.

علاوه بر این، مالیاتی بر ثروت املاک و مستغلات (IFI) وجود دارد که با عنوان رسمی مالیات بر ثروت املاک و مستغلات (Impôt sur la Fortune Immobilière) شناخته می‌شود. این مالیات، از خانوارهایی که دارایی املاک آنها از ۱.۳ میلیون یورو بیشتر باشد، اخذ خواهد شد.

بازار کار در صنایع مختلف

چه برای کار، تحصیل یا سرمایه‌گذاری به فرانسه مهاجرت کرده‌اید و چه در حال مهاجرت کردن به این کشور هستید، درک بازار کار آن برای داشتن زندگی مرفه‌تر ضروری است.

تسلط به زبان فرانسوی برای پیدا کردن یک فرصت شغلی مناسب، معمولاً تأثیر خیلی زیادی دارد. با این حال، مشاغل نیازمند به افراد مسلط بر زبان انگلیسی هم در این کشور وجود دارند.

سطح درآمد در فرانسه سال 2024

متوسط حقوق و دستمزد در کشور فرانسه و در سال ۲۰۲۴ تقریباً ۴۹.۷۰۰ یورو در سال است. همچنین، میانگین کمترین مقدار دستمزد در فرانسه از ۱۲.۵۰۰ یورو شروع می‌شود و بالاترین مقدار آن تا ۲۲۱.۰۰۰ یورو در سال هم می‌رسد.

حقوق و درآمد در فرانسه بسته به صنعت، موقعیت مکانی و سطح تجربه به طور قابل توجهی متفاوت است. برای مثال، متخصصان مشاغل پرطرفدار مثل فناوری اطلاعات، مراقبت‌های بهداشتی و مهندسی معمولاً درآمد بالاتری دارند.

جستجوی کار در فرانسه

برای پیدا کردن شغل مناسب در فرانسه باید همزمان از استراتژی‌های آنلاین و آفلاین (حضوری) استفاده منید. به‌عنوان مثال، پورتال‌های آنلاین کاریابی در بازار کار فرانسه عبارت‌اند از:

  • اَپِک (APEC)
  • لینکدین (LinkedIn)
  • ایندید (Indeed) و مانستر (Monster)

برای جست‌وجوی موقعیت‌های شغلی حضوری می‌توانید در رویدادهای خاص صنعت و نمایشگاه‌های کاری فرانسه هم شرکت کنید.

ضمناً ثبت‌نام در آژانس‌های کاریابی فرانسوی مثل آژانس دولتی “Pôle Emploi” (بزرگ‌ترین مؤسسه کاریابی در فرانسه) را فراموش نکنید.

این آژانس‌های کاریابی دولتی می‌توانند در جستجوی شغل و دسترسی به لیست مشاغل انحصاری در فرانسه به شما کمک کنند.

هزینه زندگی در فرانسه

هزینه زندگی در کشور فرانسه بسته به تعداد افراد متغیر است و به‌عنوان مثال، متوسط هزینه‌های زندگی ماهانه یک نفر بدون اجاره خانه برابر با 1,034.4 دلار (953.6 یورو) برآورد می‌شود.

همچنین، متوسط هزینه‌های زندگی یک خانواده معمولی 4 نفره بدون پرداخت اجاره خانه برابر با 3,683.2 دلار (3,395.5 یورو) است. جدول زیر، بخشی از جزئیات مربوط به خرج‌ومخارج زندگی روزانه در فرانسه است:

جزئیات بیشتر را در صفحه  هزینه زندگی در فرانسه بخوانید.

نوع هزینه‌هامتوسط قیمت در سال 2024
غذای یک نفر در رستوران ارزان۱۵ یورو
مک‌دونالد (غذای مشابه)۱۰ یورو
آبجو (لیوان ۰.۵ لیتری)۶ یورو
کاپوچینو (معمولی)۳ یورو
کوکاکولا/پپسی (بطری ۰.۳۳ لیتری)۲.۸ یورو
آب معدنی (بطری ۰.۳۳ لیتری)۱.۹ یورو
شیر (۱ لیتر)۱.15 یورو
نان سفید (۵۰۰ گرم)1.79 یورو
برنج سفید (۱ کیلوگرم)۲.20 یورو
تخم مرغ (۱۲ عدد)3.81 یورو
پنیر محلی (۱ کیلوگرم)۱۷.30 یورو
فیله مرغ (۱ کیلوگرم)۱۲.80 یورو
گوشت گاو (۱ کیلوگرم)۱۸.99 یورو
سیب‌زمینی (۱ کیلوگرم)۲.04 یورو
پیاز (۱ کیلوگرم)2.07 یورو
سیگار مارلبرو (پاکت ۲۰ نخ)۱۱ یورو
بلیت یک‌طرفه اتوبوس(حمل و نقل شهری)۱.۸ یورو
هزینه اولیه تاکسی (تعرفه عادی)۳ یورو
بنزین (۱ لیتر)۱.۸ یورو
قیمت ماشین فولکس‌واگن گلف (مشابه)۳۲,395 یورو
قیمت ماشین تویوتا کورولا (مشابه)۲۷,265 یورو
هزینه‌های اولیه (برق، گرما، آب، زباله) برای آپارتمان ۸۵ متری۱۸۲.51 یورو
اینترنت نامحدود با سرعت ۶۰ مگابیت بر ثانیه یا بیشتر۲۹.38 یورو
باشگاه ورزشی، حق عضویت ماهانه یک‌نفره۳۳.82 یورو
یک جفت کفش رانینگ برند نایک90.83 یورو

مقایسه قیمت‌ها در شهرهای مهم فرانسه

جدول هزینه زندگی در شهرهای بزرگ فرانسه (یورو) از ارزان‌ترین به گران‌ترین:

اسامی شهرهامتوسط هزینه ماهانه زندگی (بدون اجاره)متوسط هزینه اجاره خانه (آپارتمان ۱ خوابه)
استراسبورگ
(Strasbourg)
۷۹۲ یورو (869 دلار)۶۰۰ یورو (660 دلار)
مارسی
(Marseille)
۸۸۰ یورو (966 دلار)۶۵۰ یورو (715 دلار)
بوردو
(Bordeaux)
۸۸۰ یورو (966 دلار)۷۰۰ یورو (770 دلار)
لیون
(Lyon)
۹۰۰ یورو (987 دلار)۱.۰۰۰ یورو (1.097 دلار)
پاریس
(Paris)
۹۵۰ یورو (1.042 دلار)۱.۳۲۶ یورو (1.455 دلار)

مقایسه قیمت مسکن در فرانسه با ایران

شهرکشورمتوسط قیمت خرید مسکن (به‌ازای هر متر مربع)اجاره ماهانه متوسط
پاریس
(Paris)
فرانسه10,500 یورو2,500 یورو
لیون
(Lyon)
فرانسه5,000 یورو1,200 یورو
مارسی
(Marseille)
فرانسه3,500 یورو900 یورو
تهرانایران1,200 یورو400 یورو
مشهدایران800 یورو300 یورو
اصفهانایران1,000 یورو350 یورو

پوشش در فرانسه

فرانسه کشوری سکولار است و این اصل در قوانین پوشش و لباس جامعه آن هم منعکس شده است. پوشیدن نمادهای مذهبی برجسته، از جمله روسری اسلامی، در مدارس دولتی و ساختمان‌های دولتی ممنوع است.

همچنین، در سال ۲۰۱۰، فرانسه قانونی را تصویب کرد که پوشیدن روبنده کامل (نقاب و برقعه) را در اماکن عمومی، وسایل نقلیه و خیابان ممنوع می‌کند.

به‌طور کلی، در فرانسه قوانین خاصی برای تعیین یک پوشش الزامی در همه‌جا وجود ندارد. با این حال، پوشیدن لباس‌هایی که ناشایست یا تحریک‌آمیز تلقی شوند، جریمه یا عواقب قانونی دارد.

با توجه به سرمای هوا در زمستان در مناطق شمال و شرقی فرانسه از دسامبر تا فوریه، لباس‌های گرم از جمله پالتو، شال‌گردن، دستکش و چکمه توصیه می‌شوند.

همچنین، لباس‌های سبک و چندلایه در بهار (مارس تا می) و لباس‌های نخی سبک در تابستان (ژوئن تا آگوست) رایج‌اند.

لباس‌های چندلایه و ضد آب برای پاییز خنک و بارانی فرانسه (سپتامبر تا نوامبر) توصیه شده‌اند. برای تهیه لباس‌های مناسب هر فصل در فرانسه، به فروشگاه‌های زیر مراجعه کنید:

✓ فروشگاه Le BHV/Marais در پاریس

✓ فروشگاه لباس‌های دست‌دوم و وینتیج Chinemachine در پارس

✓ فروشگاه زنجیره‌ای Cache Cache در سرتاسر فرانسه

تصویری از سرویس حمل و نقل عمومی فرانسه

راهنمای استفاده از حمل و نقل عمومی فرانسه

اتوبوس، رایج‌ترین سیستم حمل‌ونقل فرانسه است و بلیت آن در ایستگاه‌های اتوبوس، دکه‌های دخانیات‌فروشی (tabac) یا از طریق راننده در اتوبوس ارائه می‎‌شود.

برای اطلاع از هزینه دقیق بلیت اتوبوس، باید سایت اپراتور محلی خود (مثل اپراتور RAPT در پاریس یا اپراتور Ligne D’Azur در نیس) را بررسی کنید.

اتوبوس‌ها در سرتاسر فرانسه معمولاً صبح زود شروع به کار می‌کنند و اوایل غروب به فعالیت خود پایان می‌دهند؛ به‌خصوص در مناطق روستایی. البته، شهرهای بزرگ‌تر مثل پاریس و لیون خدمات اتوبوس شبانه هم دارند.

شهرهای بزرگ فرانسه مثل لیل، لیون، مارسی، پاریس، رن و تولوز دارای سیستم مترو هستند و بلیط‌های مترو، برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم اعتبار دارند. اگر وسیله حمل و نقل عمومی را از دست داده‌اید یا چمدان زیادی به‌همراه دارید، تاکسی گزینه مناسب‌تری است.

تاکسی‌ها را می‌توانید در خیابان‌های شهر صدا بزنید یا آنها را در ایستگاه‌های تعیین‌شده در نزدیکی ایستگاه‌های قطار و مناطق شلوغ پیدا کنید. برنامه‌های تاکسی اینترنتی مثل Uber، Bolt و G7 هم در بسیاری از شهرهای فرانسه در دسترس هستند.

فراموش نکنید که همه تاکسی‌ها در فرانسه کارت اعتباری قبول نمی‌کنند؛ بنابراین همیشه کمی پول نقد به همراه داشته باشید.

وضعیت امنیت در فرانسه

فرانسه یکی از کشورهای امن اروپایی تلقی می‌شود، اما میزان جرم و جنایت در شهرهای بزرگ آن مثل پاریس، مارسی و لیون نسبت به شهرهای کوچک‌تر بیشتر است.

طبق آمار حدود ۳۸۴.۱۰۰ مورد جرم از نوع خشن در سال ۲۰۲۳ برای کشور فرانسه ثبت شد که تعداد آن نسبت به سال قبل افزایش یافته بود. با این حال، جرایم خشونت‌آمیز مثل قتل همچنان نسبتاً در فرانسه کم است.

به‌طوری که در سال ۲۰۲۲ فقط ۹۴۸ مورد قتل در سرتاسر فرانسه گزارش شد.

میزان جرم و جنایت در فرانسه

بر اساس شاخص جرم (Crime rate) که انواع جرایم از جمله سرقت‌های کوچک، سرقت با شکستن و جرایم خشونت‌آمیز را در نظر می‌گیرد، نرخ جرم و جنایت در فرانسه در سال ۲۰۲۴ برابر با 55.3 است. این رقم نشان دهنده سطح متوسط جرم و جنایت در فرانسه است و جامعه امن این کشور را نشان می‌دهد.

نکات ایمنی برای سفر به فرانسه

برای داشتن مسافرت یا مهاجرت مطمئن در خاک کشور فرانسه، لازم است که همه نکات ایمنی مهم از جمله موارد زیر را رعایت کنید:

در مکان‌های شلوغ مراقب باشید: مکان‌های توریستی مثل برج ایفل، موزه لوور و مراکز حمل و نقل عمومی مکان‌های رایج برای جیب‌بری هستند. وسایل خود را در جای امن نگه دارید و نسبت به اطراف خود آگاه باشید.

از غریبه‌هایی که بیش از حد صمیمی می‌شوند، دوری کنید: نسبت به افرادی که با پیشنهادهای ناخواسته یا رفتار بیش از حد دوستانه به شما نزدیک می‌شوند، محتاط باشید؛ چونکه ممکن است قصد کلاهبرداری داشته باشند.

از سیستم حمل و نقل مطمئن استفاده کنید: به‌جای سوار شدن در تاکسی‌های متفرقه، از تاکسی‌های رسمی یا سیستم تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید. مطمئن شوید اقامتگاه شما در محله امنی قرار دارد و از صندوق امانات هتل برای نگهداری اشیای قیمتی استفاده کنید.

تماس‌های اضطراری: همیشه لیستی از مخاطبین اضطراری، از جمله سفارتخانه یا کنسولگری ایران در فرانسه داشته باشید. شماره 18 برای دسترسی به آتشنشانی و شماره 15 برای تماس با فوریت‌های پزشکی همیشه پاسخگوی شما در فرانسه هستند.

تصویر پلیس فرانسه

پلیس در فرانسه

برای دسترسی به پلیس فرانسه و گزارش هر گونه فوریت‌های مرتبط با جرم مثل سرقت یا حمله می‌توانید با شماره ۱۷ تماس بگیرید. با شماره‌گیری عدد 17 می‌توانید مستقیماً به پلیس ملی فرانسه (Police Nationale) یا ژاندارمری ملی (Genarmerie Nationale) دسترسی داشته باشید.

همچنین، اگر به فرانسه مهاجرت کرده‌اید و به یکی از کشورهای اروپایی سفر کرده‌اید، برای دسترسی به پلیس و فوریت‌های اجتماعی با شماره ۱۱۲ تماس بگیرید.

این شماره در سراسر اتحادیه اروپا کار می‌کند و اپراتورها به زبان های مختلف کمک رسانی می‌کنند.

بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی

بهترین شهرهای فرانسه برای زندگی

هر شهر فرانسه با تاریخ و فرهنگی متمایز برای بازدید و زندگی پر از هیجان است. در ادامه تعدادی از آن‌ها را به‌اختصار معرفی می‌کنیم.

پاریس (Paris)

موزه لوور (Louvre Museum) در پاریس با مجموعه شگفت‌انگیز شاهکارهایش بازدیدکنندگان را خیره می‌کند و برج ایفل (eiffel tower) مناظری واقعاً نفس‌گیر را به نمایش می‌گذارد.

نیس (Nice)

نیس، یک شهر تفریحی ساحلی شیک، از دهه 1820 گردشگران زیادی را جذب خود کرده است. این شهر زیبا در دامنه کوه‌های آلپ در Baie des Anges، خلیجی وسیع با آب‌های نیلگون آرام واقع شده است.

لیون (Lyon)

لیون که در امتداد سواحل دو رودخانه واقع شده است، جاذبه‌های فراوانی دارد، اما بیشتر به خاطر غذاهایش معروف است. این شهر به‌عنوان پایتخت غذا شناسی فرانسه در نظر گرفته می‌شود. علاقه‌مندان به آشپزی برای چشیدن طعم غذاهای اصیل فرانسوی به این شهر تاریخی می‌آیند.

بوردو (Bordeaux)

یونسکو کل مرکز تاریخی بوردو را به‌دلیل میراث فرهنگی غنی و گنجینه‌های معماری فراوان، به‌عنوان میراث جهانی ثبت کرده است. این شهر زیبا بیش از 300 بنای تاریخی طبقه‌بندی شده را شامل می‌شود که یک کلیسای جامع با برج‌های دوقلو در قلب آن قرار دارد.

مارسی (Marseille)

مارسی قدیمی‌ترین شهر در فرانسه است، با میراثی که قدمت آن به 2600 سال می‌رسد. از نظر جمعیت، مارسی دومین کلان شهر بزرگ فرانسه است. این شهر به لطف بندر وسیع و موقعیت برترش در دریای مدیترانه، بندر مهمی برای سفرهای دریایی است.

مزایا و معایب زندگی در فرانسه

مزایامعایب
سیستم مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا و تحت پوشش همگانینرخ مالیات بالاتر از متوسط نرخ مالیات در جهان
شبکه حمل و نقل عمومی کارآمد و گسترده شامل قطار، اتوبوس و متروسیستم سرسام‌آور بوروکراسی و کاغذبازی‌های اداری زیاد
برخورداری از انواع مختلف غذاهای خوشمزه و محلیهزینه بالای زندگی در شهرهای بزرگ مثل پاریس
دارای میراث فرهنگی غنی با موزه‌های متعدد، مکان‌های تاریخی و جشنواره‌هاضرورت تسلط به زبان فرانسه اغلب برای تعاملات روزانه و فرصت‌های شغلی
فرهنگ کاری مبتنی بر تعادل سالم کار و زندگی با تعطیلات زیاد و هفته‌های کاری کوتاه‌ترآب و هوای غیرقابل‌پیش‌بینی همراه با بارندگی زیادی و در بعضی مناطق

تجربه‌های واقعی از زندگی در فرانسه

فرانسه کشوری با ارزش‌های آزادی، برابری و برادری شناخته می‌شود که بسیاری از مهاجران ایرانی از آن قدردانی می‌کنند. ایرانی‌ها اغلب مردم فرانسه را افرادی مؤدب، بافرهنگ و علاقه‌مند به هنر و گفتگوهای فکری معرفی می‌کنند.

با این حال، چالش‌هایی هم وجود دارد. بعضی از مهاجران ایرانی به دلیل تفاوت‌های فرهنگی و مذهبی احساس طرد شدن می‌کنند. همچنین مواردی از تبعیض و پیش‌داوری در مورد مهاجران ایرانی مخصوصاً ایرانی‌های مسلمان و محجبه وجود دارد.

یکی از کاربران ایرانی در سایت Quora نوشته است که «فرانسه کشوری با فرصت‌های زیادی است، اما گاهی اوقات احساس می‌کنم که مردم به‌خاطر روسری داشتن قضاوتم می‌کنند. من به هر دو فرهنگ ایرانی و فرانسوی خودم افتخار می‌کنم».

همچنین، فرانسوی‌ها هم نگاه خوبی به مهاجران ایرانی دارند و یکی از فرانسوی‌ها گفته است که «همکار ایرانی من همیشه با انرژی مثبت و سرحال است. او مرا با غذاهای خوشمزه ایرانی آشنا کرد و من هم او را به پیک‌نیک‌های تابستانی در کنار رودخانه دعوت کردم».

سوالات متداول

فرانسه در نیم‌کره شمالی واقع شده است چرخه‌ای شامل چهار فصل متفاوت را پشت سر می‌گذارد.

مردم فرانسه برای برقراری ارتباط با مهاجران معتقدند حتما باید به زبان آن‌ها مسلط باشید.

پاریس، نیس، لیون، بوردو و مارسی از بهترین شهرهای فرانسه هستند.

متز، ورسای و مونپلیه ارزان‌ترین شهرهای فرانسه هستند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال