موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در ایتالیا

زندگی در ایتالیا

ایتالیا کشوری است که در جنوب اروپا واقع شده و حدود 60.4 میلیون نفر جمعیت دارد. زبان رسمی ایتالیا، ایتالیایی و پایتخت آن رم است. ایتالیا از لحاظ آب و هوایی معتدل فصلی است و تقریبا اکثر جمعیت آن مسیحیت کاتولیک هستند.

ایتالیا از نظر اقتصادی یک کشور پیشرفته محسوب می شود. اقتصاد ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ در اتحادیه اروپا، و دوازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا با تولید ناخالص داخلی است.

کشور چکمه ای حدود 6 میلیون مهاجر دارد که از این تعداد جمعیت مهاجران ایرانی در ایتالیا نزدیک به 10 هزار نفر است.

زندگی در ایتالیا

مهاجران ساکن ایتالیا کیفیت زندگی بسیار بالایی دارند. زندگی در ایتالیا آرام و لذت بخش است و طبیعت سرزنده مردم ایتالیا در نوع خود مثال زدنی است و به طور کلی شرایط زندگی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی در یک استاندارهای خاصی که در ادامه این مقاله معرفی می کنیم بهتر است.

در کشور ایتالیا بخصوص در شهرهای بزرگی مانند رم و میلان یک جامعه مهاجران بزرگ وجود دارد. همین دلایل باعث شده بهترین کشور اروپایی برای زندگی هم در نظر گرفته شود. در این مقاله قصد داریم شرایط زندگی در ایتالیا، کیفیت زندگی در ایتالیا،هزینه های زندگی در ایتالیا و فواید زندگی در این کشور زیبا را بررسی کنیم.

همه چیز درباره ایتالیا

فرهنگ مردم ایتالیا ارتباط زیادی با خانواده، هنر، موسیقی و غذا دارد. این کشور محل امپراتوری روم و مرکز اصلی رنسانس بود و فرهنگ آن در گذر قرن ها بسیار پربار تر از قبل شده است.

تقریبا 96٪ از جمعیت ایتالیا ایتالیایی هستند، اما گروه های قومی دیگری نیز از جمله عرب های آفریقای شمالی، آلبانیایی ها، اتریشی ها و آلمانی ها در این کشور زندگی می کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

مساحت کشور ایتالیا ۳۰۱٬۳۴۰ کیلومتر مربع است و پرچم ایتالیا به ترتیب به صورت عمودی از سمت چپ به رنگ سبز، سفید و قرمز است.

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید بهتر است از قبل با خصوصیات مردم ایتالیا آشنا شوید. ایتالیایی ها علاقه زیادی به کنترل همه جزئیات دارند. این مردمان به دلیل لباس های زیبایشان، همیشه در بین جوامع دیگر مورد توجه زیادی قرار گرفته اند و سعی می کنند در تعاملات خود آداب و احترام را رعایت کنند.

آنها کوچکترین بی احترامی و تمسخر را تحمل نمی کنند و باید با آنها رفتار مناسبی کرد. ایتالیایی ها به جزئیات اخلاقی بسیار توجه زیادی نشان می دهند.


ایتالیا از نظر شاخص امید به زندگی جزء 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و طبق آخرین آمار منتشر شده 2021 در جایگاه 5 جهانی است.

هزینه زندگی در ایتالیا

ایتالیا یکی از اعضای اتحادیه اروپا است و از یورو به عنوان واحد پول خود استفاده می کند. با این وجود، هزینه زندگی در ایتالیا از بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر است. هزینه های زندگی مهاجران در ایتالیا با توجه به شهرها و مناطقی که در آن زندگی می کنند متفاوت خواهد بود.

هزینه های زندگی در ایتالیا به طور کلی در شمال کشور نسبت به جنوب آن بسیار بالاتر است. براساس برخی از نظرسنجی ها، شهر میلان، گرانترین شهر ایتالیا برای زندگی گزارش شده است. همچنین طبق این نظر سنجی شهر لوکا ارزان ترین شهر ایتالیا برای زندگی به شمار می رود.

هزینه زندگی در ایتالیا در سال 2021 به سبک و نحوه زندگی افراد ارتباط دارد و هر شخص باتوجه به نیازها و الزامات روزانه خود، باید مبلغی را بابت هزینه های خود در نظر بگیرند.

به طور کلی خرید از بازار، اجاره خانه، اشتراک خانگی، حمل و نقل، رستوران، ورزش و تفریح و پوشاک از عمده ترین هزینه های زندگی در ایتالیا  هستند.

طبق آخرین گزارش نامبئو در سال 2021 (نامبئو پایگاه داده داده‌های شهری است که با مشارکت شهروندان تکمیل و به روز می‌شود و شامل هزینه‌های زندگی، شاخص‌های مسکن، بهداشت و درمان، ترافیک، جرایم و آلودگی است)، متوسط هزینه زندگی در ایتالیا که شامل رستوران، ملک و مسکن، پوشاک و اشتراکات منزل در ایتالیا است به شرح جداول زیر است.

لازم به ذکر است این هزینه ها براساس آخرین تغییرات سایت نامبئو ارائه شده است و کاملا تقریبی هستند.

هزینه خورد و خوراک در ایتالیا
اقلام غذاییقیمت به یورو

 یک وعده رستوران برای یک نفر

7 الی 20 یورو

 یک وعده رستوران برای دو نفر

40 الی 80 یورو

 یک لیتر شیر

0.75 الی 1.5 یورو

 یک قرص نان

0.80 الی 1.30 یورو

 1کیلوگرم برنج

1 الی 3 یورو

 1کیلوگرم پنیر

7 الی 23 یورو

 

 تخم مرغ  (12عدد)

1 الی 4 یورو

 

 سیب (1کیلوگرم)

1 الی 2 یورو

 پرتغال ( 1 کیلوگرم)

1 الی 3 یورو

 سیب زمینی

 

0.60 الی 2 یورو

 

 1.5 لیتر آب

 

0.20 الی 1 یورو

 

 پیاز (1 کیلوگرم)

0.89 الی 2.10 یورو

 

 گوجه ( 1کیلوگرم)

 1 کیلوگرم سینه مرغ

0.99 الی 3 یورو

 

4 الی 12 یورو

 یک کیلو گرم گوشت گاو

8 الی 22 یورو

قیمت مسکن در ایتالیا
نوع ملکهزینه اجاره به یورو
آپارتمان 1 خواب در مرکز شهر500 الی  1137 یورو
آپارتمان 1 خواب خارج از مرکز

300 الی 750 یورو

آپارتمان سه خوابه مرکز شهر700 الی 2567 یورو
آپارتمان سه خواب خارج از مرکز500 الی 1547 یورو
نوع ملکهزینه اجاره به یورو

آپارتمان 1 خواب در مرکز شهر

500 الی  1137 یورو

آپارتمان 1 خواب خارج از مرکز

300 الی 750 یورو

 

آپارتمان سه خوابه مرکز شهر

700 الی 2567 یورو

آپارتمان سه خواب خارج از مرکز

500 الی 1547 یورو

قیمت پوشاک در ایتالیا

یک جفت جین مدل Levis

 

30 الی 100 یورو

لباس تابستانه زنانه مارک zara

 

15 الی 50 یورو

 

یک جفت کفش نایک سایز متوسط

50 الی 120 یورو

 

یک جفت کفش چرم مجلسی مردانه

60 الی 180 یورو

 

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بیشتر به هزینه های تحصیل در ایتالیا بستگی دارد. به طور کلی هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ایتالیا تقریبا بین 800 تا 6000 یورو تخمین زده می شود. با این حال اگر بورسیه تحصیلی ایتالیا برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند مورد تایید قرار بگیرد،کل هزینه پرداخت شده آنها در سال دوم تحصیل بازگردانده می شود.

هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

بر این اساس هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا در سال 2021 تقریبا بین 400 تا 1000 یورو برآورد می شود.


طبق قوانین ایتالیا دانشجویان می توانند در هفته حدود 20 ساعت کار کنند و بخشی از این هزینه ها را برای خود تامین نمایند.

هزینه زندگی در میلان ایتالیا

از آنجا که زندگی در هر شهری بیشتر به سبک زندگی افراد بستگی دارد، بنابراین این رویکرد یک معیار تعین کننده برای هزینه های زندگی هر شخصی می تواند باشد.

اگر زندگی و تحصیل در ایتالیا را انتخاب کردید، بهتر است بدانید که زندگی شما در شهرهایی مانند رم و میلان بخاطر پایتخت بودن و داشتن شرایط توریستی و فرهنگی از شهرهای دیگر بالاتر است. هزینه زندگی دانشجویی در این شهرها حدود 8550 تا 1450 یورو در ماه است. اما همانطور که گفتیم این هزینه می تواند با توجه نوع سبک زندگی شما متفاوت باشد.
حتما بخوانید: تحصیل پزشکی در ایتالیا

ارزان ترین شهر ایتالیا برای زندگی

اقتصاد ایتالیا سومین اقتصاد ملی بزرگ در اتحادیه اروپا و سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا با تولید ناخالص داخلی (PPP) است. در حال حاضر افرادی زیادی در دنیا، کشور ایتالیا را برای زندگی انتخاب می کنند. یکی از دلایل این انتخاب کیفیت مطلوب زندگی در این کشور است. در حقیقت، ایتالیا با فضای صمیمی و هزینه های نسبتاً مقرون به صرفه یکی از محبوب ترین مقاصد اروپا برای زندگی است. بیشتر افرادی که زندگی در ایتالیا را انتخاب می کنند به دنبال شهرهای ارزان تری برای زندگی هستند که از کیفیت زندگی مطلوبی نیز برخوردار باشند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

در این قسمت، در مورد ارزانترین شهرهای ایتالیا برای زندگی توضیحاتی ارائه خواهیم داد. طبق نظرسنجی های بین المللی ارزان ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی شامل پادووا، تورین، پالرمو، باری و ورونا هستند که در ادامه این مقاله به بررسی هزینه های تقریبی هرکدام خواهیم پرداخت.

هزینه زندگی در شهر پادووا

پادووا شهری در شمال ایتالیا و یکی از مشهورترین شهرهای این کشور است. مساحت این شهر حدود 92.85 کیلومتر مربع و جمعیت این شهر در حال رشد است. در مقایسه با سال 2019 ، جمعیت این شهر رشد 0.74 درصدی را تجربه کرده و حدود 684 هزار نفر جمعیت دارد. پادووا یکی از ارزان ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی است و دارای مزایای زیادی است که برخی از آنها شامل کیفیت زندگی رضایت بخش و سیستم آموزشی با کیفیت و سرگرمی های مختلف است. در ادامه به اطلاعات بیشتر در مورد این شهر اشاره خواهیم کرد.

براساس نامبئو، متوسط هزینۀ زندگی (صرف‌نظر از اجارۀ ماهانه) در شهر پادووا در سال 2021 حدود744  یورو در ماه برای هر نفر است.

میانگین هزینه های زندگی در شهر پادوا
بلیت تک سفره1.20 الی 2 یورو
یک لیتر بنزین1.25 الی 1.7 یورو
انشعابات (آب، برق، گاز و ..)100 الی 283 یورو
اجاره ‌بهای آپارتمان یک ‌خوابه در مرکز شهر۵۴۶ یورو در ماه
اجاره‌ بهای آپارتمان سه ‌خوابه در مرکز شهر۴۵۶ یورو در ماه
اجاره‌ بهای آپارتمان یک‌ خوابه خارج از مرکزحدود ۱۰۲۲ یورو در ماه
اجاره ‌بهای آپارتمان سه ‌خوابه خارج از مرکز شهر۷۹۴ یورو در ماه

هزینه زندگی در تورین

تورین مرکز استان پیمونت و یکی از ارزان ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی است. این شهر در زمینه فرهنگ و کسب و کار از اهمیت زیادی برخوردار است.

هزینه زندگی در تورین علی رغم داشتن کیفیت زندگی خوب و سیستم آموزشی قوی، مقرون به صرفه است. در ادامه با هزینه های نسبی شهر تورین بیشتر آشنا خواهیم شد.

میانگین هزینه های زندگی در شهر تورین
بلیت تک سفره1.70 الی 2 یورو
یک لیتر بنزین1.53 الی 1.7 یورو
انشعابات (آب، برق، گاز و ..)100 الی 160 یورو
اجاره ‌بهای آپارتمان یک ‌خوابه در مرکز شهر۵60 یورو در ماه
اجاره‌ بهای آپارتمان سه ‌خوابه در مرکز شهر400 یورو در ماه
اجاره‌ بهای آپارتمان یک‌ خوابه خارج از مرکزحدود 1140 یورو در ماه
اجاره ‌بهای آپارتمان سه ‌خوابه خارج از مرکز شهر771 یورو در ماه
اینترنت30 یورو در ماه

هزینه زندگی در پالرمو

پالرمو پایتخت جزیره سیسیل، یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا است. مساحت پالرمو 158.9 کیلومتر مربع است و 851000 نفر جمعیت دارد. کیفیت زندگی در این شهر به گونه ای مطلوب است و شرایط امنیتی و آب و هوایی و خدمات درمانی به ترتیب متوسط و بسیار بالا و متوسط است.

متوسط هزینۀ زندگی (صرف‌نظر از اجارۀ ماهانه) در شهر پالرمو در سال 2021 : حدود ۶۰۰ یورو در ماه برای هر نفر تخمین زده شده است.

میانگین هزینه های زندگی در شهر پالرمو
بلیت تک سفره1.40 یورو
یک لیتر بنزین1.52 یورو
انشعابات (آب، برق، گاز و ..)124 یورو
اجاره ‌بهای آپارتمان یک ‌خوابه در مرکز شهر462.50 یورو
اجاره‌ بهای آپارتمان سه ‌خوابه در مرکز شهر322.5 یورو در ماه
اجاره‌ بهای آپارتمان یک‌ خوابه خارج از مرکزحدود 744.44 یورو در ماه
اجاره ‌بهای آپارتمان سه ‌خوابه خارج از مرکز شهر543 یورو در ماه
اینترنت30 یورو در ماه

هزینه زندگی در شهر ورونا

ورونا شهری در شمال ایتالیا و یکی از محبوب ترین شهرهای این کشور محسوب می شود. مساحت این شهر 206.6 کیلومتر مربع است. در سال 2020 ، جمعیت ورونا 630،000 نفر تخمین زده شد که رشد آن تقریباً 0.64٪ نسبت به سال 2019 است.

کیفیت زندگی در شهر ورونا نیز رضایت بخش است. به گونه ای که شاخص قدرت خرید مردم متوسط و شاخص های خدمات درمانی و امنیت بالا و شاخص آلودگی هوا پایین است.

میانگین هزینه های زندگی در شهر ورونا
بلیت تک سفره1.45 یورو
یک لیتر بنزین1.48 یورو
انشعابات (آب، برق، گاز و ..)161 یورو
اجاره ‌بهای آپارتمان یک ‌خوابه در مرکز شهر700 یورو
اجاره‌ بهای آپارتمان سه ‌خوابه در مرکز شهر500 یورو در ماه
اجاره‌ بهای آپارتمان یک‌ خوابه خارج از مرکزحدود 717.14 یورو در ماه
اجاره ‌بهای آپارتمان سه ‌خوابه خارج از مرکز شهر717.14 یورو در ماه
اینترنت30 یورو در ماه

هزینه زندگی در شهر باری

متوسط هزینۀ زندگی در شهر باری حدود ۶۵۰ یورو در ماه برای هر نفر (صرف نظر از اجاره‌بها) تخمین زده می شود.

میانگین هزینه های زندگی در شهر باری
بلیت تک سفره1یورو
یک لیتر بنزین1.85 یورو
انشعابات (آب، برق، گاز و ..)134 یورو
اجاره ‌بهای آپارتمان یک ‌خوابه در مرکز شهر514 یورو
اجاره‌ بهای آپارتمان سه ‌خوابه در مرکز شهر385 یورو در ماه
اجاره‌ بهای آپارتمان یک‌ خوابه خارج از مرکزحدود 835 یورو در ماه
اجاره ‌بهای آپارتمان سه ‌خوابه خارج از مرکز شهر657 یورو در ماه
اینترنت30 یورو در ماه

بهترین شهر ایتالیا برای زندگی

هر شهر بسته به هدف مهاجرت به ایتالیا می تواند از لحاظ سبک زندگی موقعیت متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، شهر تورین یکی از بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل است، اما از آنجایی که یکی از صنعتی ترین شهرهای ایتالیا است از جنب و جوش کمتری نسبت به سایر شهرهای ایتالیا برخوردار است.


براساس گزارش روزنامه Il Sole 24 Ore شهر میلان در رده بندی بهترین شهرهای زندگی در ایتالیا از لحاظ کیفیت، به عنوان برترین شهر در سال 2020 شناخته شد.

اما شاخص های کیفیت زندگی را می توان از چندین منظر بررسی کرد. به عنوان مثال شهر ژنوا Genoa ایتالیا از نظر شاخص کیفیت زندگی در سایت نامبئو رتبه 139 جهان و رتبه 1 ایتالیا را از آن خود کرده و بعد از آن شهر بولونیا در رده 140 جهان و رتبه دوم ایتالیا قرار دارد.

از نظر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بلونیا در رده 25 جهان و رتبه یکم در ایتالیا قرار دارد. تعریف شاخص های کیفیت زندگی در برخی منابع متفاوت است به عنوان مثال 4 شهر برتر از نظر کیفیت زندگی در ایتالیا طبق سایت Housing anywhere به ترتیب شامل میلان، فلورانس، تورین و روم هستند که می تواند شرایط زندگی در ایتالیا را برای شما متفاوت کند.

معایب و مشکلات زندگی در ایتالیا

زندگی در همه جای دنیا دارای معایب مخصوص به خود است. ایتالیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم گیری نهایی با مشکلات زندگی در ایتالیا آشنا شوید. معایب زندگی در ایتالیا شامل چند مورد است که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

بالا بودن نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در ایتالیا اندکی بیشتر از سایر مناطق اروپا است. طبق آمار رسمی منتشر شده در سایت statistia، احتمالا نرخ بیکاری در این کشور 11.6 درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر برای یافتن شغل به ایتالیا سفر می کنید ، ممکن است بیش از آنچه فکر می کنید این روند طول بکشد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

عدم تسلط ساکنان به زبان انگلیسی

تعداد زیادی از مهاجران انگلیسی زبان در شهرهای بزرگ ایتالیا زندگی می کنند، ولی تعداد بسیار کمی از مردم انگلیسی زبان در روستاهای کوچک و حومه زندگی می کنند.

غرور زیاد ساکنان ایتالیا منطقه بدان معنی است که مردم محلی به ایتالیایی صحبت کردن متعهد هستند و به آن افتخار می کنند. بنابراین همین معضل می تواند دلیلی قابل قبولی برای یادگیری زبان ایتالیایی قبل از مهاجرتتان باشد.

مدت اجاره نامه های بالا

یکی دیگر از معایب زندگی در ایتالیا مدت اجاره نامه های بالا است. اگر قصد اقامت و مهاجرت در ایتالیا را دارید، حتماً مدت اقامت خود را از قبل تعیین کنید. اجاره نامه های عادی در ایتالیا 18 ماه اعتبار دارند.

اما برخی از اجاره نامه ها در شهرهای مختلف این کشور 3 تا 4 سال قابل پذیرش هستند. بنابراین اگر به مدت قرارداد توجه نکنید، ممکن است مجبور باشید حتی بدون اقامت در این کشور 3 سال اجاره پرداخت کنید.

جمع بندی

ایتالیا یکی از بهترین کشورها برای زندگی هست که در سالیان گذشته مقصد تعداد قابل توجهی از مهاجران سرتاسر دنیا و ایرانیان بوده است. تجربه زندگی در ایتالیا طی این سال ها ثابت کرده که این کشور استانداردهای لازم برای دانشجویان، سرمایه گذاران و کسانی که قصد ادامه زندگی را در کشور خارجی را دارند را دارا است.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی در مورد زندگی در ایتالیا، شرایط زندگی در ایتالیا و هزینه زندگی در ایتالیا را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که در مورد زندگی در ایتالیا ابهامات و سوالاتی دارید در قسمت کامنت مطرح کنید.

سوالات متداول

به طور کلی شرایط زندگی در ایتالیا متوسط رو به بالا است. ایتا از لحاظ شاخص امید به زندگی رتبه 5 جهانی را دارد.
طبق نظرسنجی های بین المللی ارزان ترین شهرهای ایتالیا برای زندگی شامل پادووا، تورین، پالرمو، باری و ورونا هستند.
بهترین شهرهای ایتالیا برای زندگی دانشجویی شامل میلان، رم، پیزا، بلونیا،فلورانس، ونیز هستند.
به طور کلی متوسط هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا بین 400 الی 1000 یورو در ماه است.
عدم تسلط برخی از ساکنان به زبان انگلیسی، مدت اجاره نامه های بالا،بالا بودن نرخ بیکاری از اصلی ترین معایب و مشکلات زندگی در ایتالیا هستند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها