موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

زندگی در اسپانیا

زندگی در اسپانیا

زندگی در اسپانیا (spain) به معنی دسترسی به یک جامعه مهاجرپذیر بزرگ، هزینه زندگی پایین، طبیعت و غذاهای باورنکردنی است. علاوه بر این، کشور اسپانیا برای زندگی مزایای فراوان دیگری وجود دارد که مهاجرت به اسپانیا را فوق‌العاده ارزشمند می‌کند. این کشور با بیش از 350 روز آفتاب در سال، یکی از آفتابی‌ترین مکان‌های اروپا است.

اسپانیا در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین مقاصد جهان برای مهاجرت و چهارمین کشور محبوب اروپا از نظر تعداد مهاجر است. مهاجران از ملیت‌های مختلف 12.8 درصد از کل جمعیت اسپانیا را تشکیل می‌دهند. در این مقاله همراه ما باشید تا شرایط زندگی در اسپانیا را با هم بررسی کنیم.

راهنمای جامع زندگی در اسپانیا

درباره اسپانیا بیشتر بدانید

اسپانیا با توجه به موقعیت جغرافیایی خود تاریخ غنی و متنوعی را تجربه کرده است. موقعیت اسپانیا در تقاطع اقیانوس اطلس و مدیترانه، اروپا (Europe) و آفریقا (africa)، آن را به یک پل کلیدی سیاسی و فرهنگی در پنج قاره تبدیل کرده است. پرتغال (portugal) و اسپانیا با هم شبه جزیره‌ای را به نام ایبریا (Iberian Peninsula) تشکیل داده‌اند.

مادرید (Madrid) پایتخت، بزرگترین شهر اسپانیا و همچنین مرکز مالی و فرهنگی آن است که طی صدها سال به خیابان‌های پر پیچ وخم، موزه‌ها، کتاب فروشی‌ها و سبک زندگی شبانه‌روزی‌اش شهرت دارد. اسپانیا معمولا تابستان‌ها و زمستان‌های خشک با دمای متعادل دارد.

بر اساس اطلاعات سایت Statista در سال 2022، کل جمعیت اسپانیا حدود 47.6 میلیون نفر بود و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2027 جمعیت آن به 48.47 میلیون نفر برسد.

شرایط زندگی در اسپانیا

از نظر هزینه زندگی، اسپانیا یکی از معقول‌ترین مکان‌ها برای مهاجرت در اروپا است. درآمد و قیمت مسکن ثابت است، به این معنی که هزینه‌های زندگی در مقایسه با میانگین درآمد، بالا نیست. در حالی که هزینه پایین زندگی در اسپانیا، طبیعت و آب‌وهوای آن نکات مثبت و قابل‌توجهی هستند، مهاجران باید از نرخ بالای بیکاری در این کشور آگاه باشند.

سیستم حمل‌ونقل عمومی اسپانیا در سراسر کشور توسعه یافته است و تمام شهرهای بزرگ را به هم متصل می‌کند. مهاجران باید بدانند که بسیاری از اسپانیایی‌ها زیاد انگلیسی صحبت نمی‌کنند و برای مهاجرت به اسپانیا تسلط به زبان اسپانیایی الزامی است. البته در برخی از مناطق زبان‌های مختلفی مانند کاتالان (Catalans)، باسک (Basque) و گالیسی (Galician) نیز صحبت می‌کنند.

از آنجایی که نرخ بیکاری در کشور اسپانیا بالاست، از این رو احتمال اینکه فرد بین‌المللی موفق به پیدا کردن کار و دریافت ویزای کاری شود بسیار سخت است. بهتر است قبل از ورود به این کشور برای دریافت پیشنهاد کاری اقدام کرده و با داشتن جاب آفر وارد این کشور شوید. برای کارکردن در این کشور به ویزای کار و اقامت نیاز دارید. شرایط لازم برای این امر شامل قرارداد کاری با یک کارفرمای اسپانیایی و همچنین سایر مدارک لازم است.

قابل ذکر است متوسط حقوق سالانه در کشور اسپانیا زیاد نیست و طبق آمار سایت internations نیروهای کار به‌طورمتوسط 23000 یورو (25300 دلار آمریکا) درآمد دارند. همچنین حداقل دستمزد حدود 1000 یورو (1100 دلار) در ماه است. 

هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه تخمینی یک خانواده چهارنفره ماهانه 2472 دلار (2321.9 یورو) بدون اجاره و همین هزینه‌ برای یک نفر 706.9 دلار (664 یورو) تخمین زده می‌شود. در ادامه هزینه‌های مختلف زندگی در اسپانیا را مشاهده می‌کنید.

درجدول زیر هزینه‌های معمول حمل و نقل را مشاهده می‌کنید:

هزینه حمل‌ونقل
بلیط یک‌طرفه (حمل‌ونقل محلی)1.48 یورو
هزینه رفت‌وآمد ۱ کیلومتر با تاکسی (تعرفه معمولی)1.14 یورو
بنزین (۱ لیتر)1.66 یورو

جدول زیر بیان‌گر هزینه‌های برخی از اقلام سوپرمارکتی است:

هزینه خرید مواد غذایی در اسپانیا
شیر(یک لیتر)0.87 یورو
نان تازه (500 گرم)1.08 یورو
برنج سفید (یک کیلوگرم)1.23 یورو
تخم مرغ (12عدد)2.22 یورو
پنیر محلی (یک کیلوگرم)10.54 یورو
فیله مرغ (یک کیلوگرم)6.60 یورو
گوشت گاو(یک کیلوگرم)11.11 یورو
سیب (یک کیلوگرم)1.85 یورو
موز(یک کیلوگرم)1.85 یورو
پرتقال (یک کیلوگرم)1.56 یورو
گوجه فرنگی (یک کیلوگرم)1.85 یورو
سیب زمینی (یک کیلوگرم)1.25 یورو
پیاز (یک کیلوگرم)1.35 یورو

درجدول زیر هزینه‌های میانگین قیمت‌های اجاره‌ خانه آورده شده است:

قیمت اجاره‌ خانه در اسپانیا
آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر732.61 یورو ماهیانه
آپارتمان یک‌خوابه در حومه شهر600.54 یورو ماهیانه
آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر1,239.52 یورو ماهیانه
آپارتمان سه‌خوابه در حومه شهر922.91 یورو ماهیانه

در این جدول با توجه به میانگین قیمت‌ها، نرخ خرید ملک در اسپانیا بیان شده است:

قیمت خرید ملک در اسپانیا
هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر 3,184.04 یورو
هر متر مربع آپارتمان در حومه شهر1,964.36 یورو

فرهنگ مردم کشور اسپانیا

اسپانیایی‌ها مردمان گرم، پرشور و دوست‌داشتنی هستند. مردم این سرزمین خانواده را در اولویت قرار می‌دهند و زمانی را برای لذت بردن از معاشرت با عزیزانشان به‌خصوص هنگام غذا خوردن اختصاص می‌دهند. آنها زندگی می‌کنند تا از زندگی لذت ببرند، به همین دلیل است که همه چیز را آهسته پیش می‌برند. هنگام برگزاری جشن‌های سنتی کوتاه نمی‌آیند و به میراث هنری، تاریخی و فرهنگی خود افتخار می‌کنند.

جالب است بدانید زندگی در اسپانیا برای افرادی که تا دیروقت بیدار می‌مانند جذاب خواهد بود چرا که در این کشور مردم خیلی علاقه‌ای به سحر خیزی ندارند و اکثرا تا دیر وقت هم بیدار هستند. به طوری که اگر 8 صبح برای پیاده‌روی و یا دوچرخه سواری به خیابان بروید، گویی تمام شهر دست شماست و بیشتر خیابان‌ها خلوت است. همچنین زمان‌های سرو صبحانه، ناهار و شام اکثرا در ساعاتی دیرتر از حد معمول است.

شرایط اقتصادی اسپانیا

اسپانیا پنجمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. این کشور دارای رتبه 28 در تولید ناخالص داخلی سرانه در فهرست بانک جهانی قرار دارد، بنابراین به‌عنوان یک اقتصاد با درآمد بالا طبقه‌بندی شده است. طبق گزارش اکونومیست اسپانیا دهمین رتبه کیفیت بالای زندگی در جهان را دارد. به همین دلیل می‌توان آن را بهترین کشور اروپایی برای زندگی هم در نظر گرفت.

انتظار می‌رود فعالیت‌های اقتصادی در نیمه اول سال 2023 به تدریج افزایش یابد و در نیمه دوم سال شتاب بیشتری به دست آورد. به‌طور کلی، رشد تولید ناخالص داخلی قرار است تا آخر سال 2023 به 1.4 درصد برسد.

مزایا و معایب زندگی در اسپانیا

زندگی در اسپانیا برای ایرانیان نیز می‌تواند یک تجربه جالب و هیچان‌انگیز باشد. چرا که اسپانیا ترکیبی بی نظیر از تاریخ غنی، فرهنگ متنوع و استاندارد بالای زندگی است. در ادامه به مزایا و معایب زندگی در اسپانیا اشاره می‌کنیم:

مزایای زندگی در اسپانیا

قطعا زندگی در اسپانیا مزایایی دارد که دانستن آن‌ها به شما برای تصمیم گیری در مهاجرت کمک می‌کند.

  • هزینه کم زندگی

حتی کلان شهرهایی مانند مادرید و بارسلونا (Barselona) در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ اروپایی مانند لندن (Londan) و پاریس (Paris)، کیفیت زندگی بالایی را با هزینه کمتری را ارائه می‌دهند. گفتنی است بر اساس گزارش سایت Internations، یک زندگی خوب در اسپانیا به متوسط حقوق سالانه 23000 یورو (25000 دلار آمریکا) نیاز دارد.

  • آب‌وهوای شگفت‌انگیز در تمام سال

اگرچه زمستان‌ها ممکن است سرد و بارانی باشد، اما اسپانیا به‌طور کلی آب‌وهوای معتدلی دارد. در برخی مناطق کشور تقریباً در تمام سال آفتابی است.

  • طبیعت و مناظر شگفت‌انگیز

اسپانیایی‌ها مرتباً به سواحل شنی می‌روند تا زیر آفتاب دراز بکشند، شنا کنند یا در ورزش‌های آبی شرکت کنند.

  • خرید آسان ملک

اگر تصمیم به خرید ملک در اسپانیا داشته باشید، با استقبال دولت این کشور روبه‌رو می‌شوید، حتی ویزای طلایی نیز به شما تعلق می‌گیرد.

  • سیستم بهداشت و درمان درجه یک

سیستم مراقبت‌های بهداشتی همگانی این کشور یکی از بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شود.

معایب زندگی در اسپانیا

در کنار مزایای زندگی در اسپانیا، دانستن معایب آن نیز خالی از لطف نیست.

  • نرخ بالای بیکاری

رکود اقتصادی سال 2008 به‌شدت اسپانیا را تحت تأثیر قرار داد. بسیاری از جوانان شغل خود را از دست دادند و فارغ‌التحصیلان اخیر برای مدت طولانی نتوانستند شغلی پیدا کنند.

  • سرعت آهسته زندگی

یکی از جذابیت‌های کشور اسپانیا برای زندگی، آرامشی است که بین مردم رواج دارد. البته اگر فردی عجول باشید و یا زمانی کار مهمی داشته باشید ممکن است آزاردهنده باشد. به‌طور مثال رستوران‌ها در ساعاتی از شب برای سرو شام آماده می‌شوند که بسیاری از مهاجران به فکر خوابیدن هستند.

مزایا و معایب زندگی در کشور اسپانیا

بهترین شهرهای اسپانیا برای زندگی

اسپانیای زیبا به‌طور فزاینده‌ای برای جستجوگران نور خورشید و سبک زندگی جدید که به‌دنبال نقل مکان دائمی هستند، جذاب است. تعدادی از بهترین شهرهای این کشور زیبا را به شما معرفی می‌کنیم.

  • مادرید (Madrid)

مادرید رسماً سومین پایتخت آفتابی اروپا و بزرگترین قطب اقتصادی اسپانیا است. از آنجایی که مادرید میزبان 40 درصد از تجارت‌های بین‌المللی این کشوراست و یکی از بهترین شهرها برای یافتن شغل محسوب می‌شود. گفتنی است به‌خاطر موقعیت مکانی آن یکی از مقاصد اصلی سفر در اروپا به شمار می‌آید.

  • بارسلونا (Barcelona)

بارسلونا رقیب همیشگی مادرید است. جذابیت اصلی بارسلون برای گردشگران معماری بی‌نظیر است. بیشتر ساختمان‌های مدرن آنتونی گائودی (Antoni Gaudí ) در بارسلونا هستند و معماری باورنکردنی آن مانند یک آهنربا گردشگران را جذب می‌کند.

  • والنسیا (Valencia)

این شهر بزرگ و پر جنب‌وجوش از همه چیزهایی که یک شهر می‌تواند به ساکنانش ارائه کند؛ از جمله زیرساخت‌ها، امکانات، رویدادهای فرهنگی و سرگرمی‌ها برخوردار است. هزینه زندگی در والنسیا نسبت به مادرید و بارسلونا کمتر است. همچنین به‌دلیل جمعیت کم و جو آرام، آن شهر از ترافیک کمی برخوردار است.

  • سویل (Seville)

سویل یکی از بهترین شهرها برای زندگی برای یک مهاجر است، خواه برای تحصیل، کار یا یادگیری. اگرچه ساکنان بین‌المللی آن کمتر از بارسلونا یا مادرید است، اما به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و سبک زندگی آرام، همچنان یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها است.

  • بیلبائو (Bilbao)

بیلبائو شهری پرجنب‌وجوش در کنار رودخانه با گذشته صنعتی برجسته و امروزی مدرن از لحاظ معماری است. این شهر دارای نرخ بیکاری پایین است و فرصت‌های شغلی خوبی را رائه می‌دهد. در عین حال که شهر بزرگی است، اما شلوغی آزاردهنده‌ای ندارد و یک گزینه عالی برای زندگی شهری است.

سخن نهایی

تنوع فرهنگی و جغرافیایی اسپانیا چیزی است که آن را به مکانی جذاب برای مردم از سراسر جهان تبدیل می کند. زندگی در اسپانیا با داشتن مزایا و همچنین معایب موردپسند بسیاری از مهاجران در سراسر دنیا بوده است. به‌طوری که این کشور چهارمین کشور محبوب اروپا از نظر مهاجرت است.

همانطور که در متن مقاله گفته شد کشور اسپانیا برای زندگی، موقعیتی دارد که با توجه به شرایط شما می‌تواند یک گزینه عالی برای مهاجرت باشد. همچنین با بررسی و اتکا به هزینه‌های ذکر شده در متن راحت‌تر می‌توانید درباره زندگی در این کشور زیبا تصمیم بگیرید.

اگرچه تمامی مطالب این مقاله با دقت جمع‌آوری شده است ممکن است در طول زمان تغییرات جزئی داشته باشد. توصیه می‌شود چنانچه برای انجام امور مهاجرت به اسپانیا نیاز به راهنمایی دارید با موسسه پارسی کانادا در تماس باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول

 اسپانیا به‌طور کلی آب‌وهوای معتدلی دارد.

اسپانیایی‌ها زیاد انگلیسی صحبت نمی‌کنند، برای مهاجرت به اسپانیا تسلط به زبان اسپانیایی الزامی است.

حداقل دستمزد حدود 1000 یورو (1100 دلار) در ماه است.

هزینه تخمینی یک خانواده چهارنفره ماهانه 2472 دلار (2321.9 یورو) بدون اجاره و همین هزینه‌ برای یک نفر 706.9 دلار (664 یورو) تخمین زده می‌شود.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها