موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک در آلمان 

آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک در آلمان 

تا چه اندازه با رشته مکاترونیک آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که تکنسین مکاترونیک در کشور آلمان به‌طور متوسط درآمد خوبی دارد؟ برای کار در این کشور و رسیدن به این درآمد قابل‌توجه، کافی است در دوره‌های آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) آلمان شرکت کنید.

آلمان در تمام دنیا به‌عنوان کشوری پیشرفته و صنعتی شهرت دارد. رشته‌های مهندسی مانند مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و … در این کشور با تقاضای بالایی مواجه هستند. به همین دلیل است که کار در رشته‌ای مانند مکاترونیک که تمام این تخصص‌ها را دربرمی‌گیرد، می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را برای شما فراهم کند.

دوره‌های کارآموزی آوسبیلدونگ آلمان، رشته تکنسین مکاترونیک را نیز ارائه می‌دهد. شما با شرکت در آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک نه تنها همه آنچه که برای کار لازم دارید را می‌آموزید، بلکه یک تجربه کاری قابل‌توجه نیز به دست می‌آورید. در ادامه این مطلب بیشتر درباره شرایط این دوره‌ها، درآمد حین دوره و پس از ورود به بازار کار، آینده شغلی و … توضیح می‌دهیم.

تقاضا ب رای آوسبیلدونگ مکاترونیک در آلمان

درباره تکنسین آوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان

اصطلاح مکاترونیک در واقع ترکیبی از دو کلمه مکانیک و الکترونیک است که به خوبی ماهیت این رشته را می‌توان از آن برداشت کرد. یک تکنسین مکاترونیک متخصص ساخت قطعات مکانیکی و الکتریکی است که عملکردی هماهنگ داشته و در نهایت یک سیستم پیچیده را می‌سازند.

علاوه بر قطعات یا دستگاه‌های کوچک‌تر، یک تکنسین مکاترونیک می‌تواند خطوط مونتاژ پیشرفته و یا تأسیسات خودکار تولیدی را نیز ساخته و مونتاژ کند. همه دانش لازم برای این کار، در دوره‌های آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) ارائه می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید برخی اطلاعات کلی درباره آوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان را بررسی کنید.

درباره آوسبیلدونگ مکاترونیک در آلمان
نوع آموزشآموزش دوگانه (Dual)
مدت‌زمان آموزش3.5 سال
کمک هزینه آموزشی969 – 1,203 یورو

چرا آوسبیلدونگ مکاترونیک در آلمان

دوره‌های آوسبیلدونگ که توسط کشور آلمان برگزار می‌شوند، فرصت مناسبی هستند تا بدون داشتن هیچ دانش و تجربه قبلی، بتوانید در رشته مورد‌علاقه خود آموزش دیده و کار کنید. رشته‌های متنوعی در این دوره‌های ارائه می‌شوند که همه آن‌ها را می‌توانید در لیست آوسبیلدونگ آلمان بررسی کنید. یکی از این رشته‌ها، آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) است. یکی از دلایلی که نشان می‌دهد چرا آوسبیلدونگ مکاترونیک انتخاب خوبی برای مهاجرت به آلمان است، وجود موقعیت‌های کاری متنوع است.

به‌عنوان کسی که دوره‌های آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک را گذارنده، می‌توانید در هر واحد تولیدی که ماشین‌ها و سیستم‌های مکانیکی ساخته می‌شوند، کار کنید. علاوه بر این، موقعیت‌های شغلی در شرکت‌های ساخت وسایل نقلیه، هواپیما یا فضاپیما نیز در انتظار این متخصصان خواهد بود. تکنسین‌های مکاترونیک همچنین در ساخت ابزارهای اندازه‌گیری یا کنترل الکتریکی، موتورهای الکتریکی و یا دستگاه‌های الکتروپزشکی نیز تخصص دارند.

به‌طور کلی، پاسخ به این سوال که چرا آوسبیلدونگ مکاترونیک پیشنهاد می‌شود، عبارت است از:

  • چشم‌انداز شغلی مناسب به‌دلیل نیاز صنایع و کسب‌وکارها به ماشین‌ها و سیستم‌های ساخت متخصصان مکاترونیک
  • آموزش‌های متعدد مهارت‌های لازم در طول دوره‌ها
  • دستمزد بالا هم در طول دوره و هم پس از ورود به بازار کار
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

شرایط مهاجرت با آوسبیلدونگ مکاترونیک

برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) باید شرایط این دوره‌ها را برآورده کنید. عموماً کارآموزی آوسبیلدونگ شرایط سخت و پیچیده‌ای ندارد و الزامات اصلی آن در رشته‌های مختلف یکسان است. شرایط اولیه آوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان عبارت است از:

  • شرایط سنی؛ متقاضیان باید حداقل 16 سال سن داشته باشند.
  • تمکن مالی موردنیاز؛ برای شرکت در این دوره‌ها باید تمکن مالی لازم برای پرداخت مخارج زندگی خود در طول دوره را داشته باشید.
  • مدرک تحصیلی؛ حداقل مدرک تحصیلی موردنیاز برای آوسبیلدونگ، مدرک اتمام سال دوازدهم یا دیپلم است.
  • طول دوره آوسبیلدونگ؛ دوره آوسبیلدونگ مکاترونیک حدود 3 سال و نیم طول می‌کشد، اما ممکن است به 2 سال و نیم تا 3 سال کاهش پیدا کند.
  • مدرک زبان؛ برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ، باید حداقل مدرک زبان آلمانی سطح B1 داشته باشید.

شرایط برگزاری دوره اوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان

یکی از شرایط اصلی برای آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک این است که دوره‌ها تماماً به زبان آلمانی برگزار می‌شوند. یعنی شما اگر تنها به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، احتمالاً در طول دوره با مشکل مواجه می‌شوید. حداقل مدرک زبان آلمانی برای آوسبیلدونگ، سطح زبان B1 یا B2 است.

وظایف یک تکنسین مکاترونیک در آلمان در یک نگاه

به‌عنوان یک متخصص مکاترونیک، وظایف متعددی را برعهده دارید که باید در انجام آن‌ها مهارت کافی داشته باشید. پس از شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) می‌توانید وظایف زیر را در واحدهای تولیدی و صنعتی برعهده بگیرید:

  • بررسی و اندازه‌گیری ولتاژ در مدارهای الکتریکی و مقایسه نتایج با داده‌های قبلی و انجام این کارها بر اساس نقشه‌های نصب
  • تعمیر ماشین‌ها در فواصل زمانی منظم و اطمینان از عملکرد ایمن و قابل اعتماد آن‌ها در طولانی مدت
  • مونتاژ یا جدا کردن قطعات ماشین آلات در خط تولید
  • نصب کنترل‌ها و سیستم‌های برنامه مانند راه‌اندازی مدارهای مربوطه یا راه‌اندازی نرم‌افزارهای عملیاتی روی ماشین‌های رباتیک و راه‌اندازی شبکه‌ها

همه این موارد، وظایفی هستند که کارآموزان آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک برای کار در آلمان باید به آن‌ها تسلط داشته باشد. همچنین برای ارائه وظایف خود به بهترین شکل، باید درک خوبی از مسائل فنی داشته و مهارت‌های لازم در انجام کارهای دستی داشته باشید. بهترین تکنسین‌های مکاترونیک، در زمینه ریاضیات، علوم کامپیوتر و فیزیک تخصص دارند.

درآمد تکنسین مکاترونیک در آلمان

یکی از نکات جذابی که درباره شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) وجود دارد، این است که نه تنها مبلغی برای آموزش نمی‌پردازید، بلکه به شما کمک هزینه یا حقوق نیز پرداخت می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره نحوه پرداخت کمک هزینه را می‌توانید در مطلب آوسبیلدونگ آلمان بررسی کنید. میزان درآمد تکنسین‌های مکاترونیک هم در طول دوره و هم پس از ورود به بازار کار را به تفکیک در ادامه می‌بینیم.

درآمد تکنسین مکاترونیک در طول دوره آوسبیلدونگ

طبق آمار وب‌سایت ausbildung.de درآمد شما در طول این دوره‌ها و بر اساس سال‌های آموزش عبارت است از:

میانگین درآمد تکنسین مکاترونیک در طول دوره
سال اول آموزشاز 975 تا 1,050 یورو
سال دوم آموزشاز 1,030 تا 1,100 یورو
سال سوم آموزشاز 1,100 تا 1,200 یورو
سال چهارم آموزشاز 1,140 تا 1,265 یورو

درآمد تکنسین مکاترونیک پس از اتمام دوره

پس از آن که دوره‌های آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک به پایان رسید، می‌توانید با دانش کافی و تجربه عملی که در طول دوره به دست آورده‌اید، وارد بازار کار شوید. البته درآمد شما به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین عامل، تجربه کاری است. یعنی به‌عنوان یک تکنسین مبتدی که حدود 1 تا 3 سال سابقه کار دارید، قطعاً نسبت به افراد باسابقه‌تر (senior) با 8 سال سابقه یا بیشتر، درآمد کمتری خواهید داشت.

در جدول زیر، می‌توانید طبق آمار سایت salaryexpert.com درآمد تکنسین‌های مکاترونیک را بررسی کنید:

میانگین درآمد تکنسین مکاترونیک در آلمان
متوسط حقوق ساعتی28 – 27 یورو
متوسط درآمد سالانه تکنسین مبتدی (1 تا 3 سال تجربه)40,924 یورو
متوسط درآمد سالانه تکنسین باسابقه‌تر (حداقل 8 سال تجربه یا بیشتر)69,842 یورو

دوره آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک در آلمان

همان  طور که پیش از این گفتیم، آموزش‌های آوسبیلدونگ هم تئوری و هم عملی هستند. آموزش‌های تئوری در آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای ارائه می‌شوند و آموزش‌های عملی را می‌توانید در شرکت‌های ارائه دهنده آوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان دریافت کنید. در ادامه می‌بینیم که هر یک از آموزش‌های تئوری و عملی چه مهارت‌هایی را به متقاضیان ارائه می‌دهد.

آموزش تئوری در آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک)

در آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، متقاضیان آوسبیلدونگ مکاترونیک در طول دوره مهارت‌های زیر را به تفکیک سال‌های دوره می‌آموزند.

  • سال اول آموزش: ارائه مهارت‌های سازماندهی یک شرکت، نحوه ارتباط با مشتری و یادگیری تکنیک‌های اولیه مانند؛
    • ماشین‌کاری (machining) شامل شکل دادن به قطعات و تکمیل سطح آن با برش یا حذف قطعات اضافی
    • اتصال قطعات با استفاده از روش‌های لحیم کاری، چسباندن یا جوشکاری
  • سال دوم آموزش: تمرکز بر آشنایی تکنسین‌ها با نرم‌افزار، سخت‌افزار و همچنین برنامه‌نویسی سیستم‌های مکانیکی، کار و بررسی جداگانه بخش‌های مختلف یک ماشین تحت راهنمایی‌های مربی (مانند کار بر روی بازوی دستگیره یک ربات در یک سیستم بسته‌بندی در صنایع غذایی)
  • سال سوم و چهارم آموزش: تمرکز بر مدیریت کیفیت به‌عنوان مبنای اجرای بدون خطا در فرآیند کار شرکت‌های صنعتی و تجاری از طریق آشنایی با روش‌های مختلف و رایج تست، تشخیص و اندازه‌گیری

آموزش عملی در آوسبیلدونگ مکاترونیک

آموزش‌های عملی در طول دوره آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک که به‌صورت موازی با آموزش‌های تئوری ارائه می‌شود، به‌صورت زیر است.

  • سال اول و دوم آموزش: تمرکز بر پردازش قطعات بر اساس اطلاعات فنی و تعمیر آن‌ها
  • سال سوم و چهارم آموزش: آموزش عملی برنامه‌نویسی، طرز استفاده و احتمالاً تعمیر یا بازسازی قطعات

کدام شهرها برای تکنسین مکاترونیک مناسب‌ترند

یکی از مهمترین عواملی که در روند مهاجرت و به‌خصوص مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ اهمیت دارد، انتخاب شهر مقصد در آلمان است. شهرهای مختلف هم از نظر موقعیت‌های شغلی متعدد و هم از نظر درآمد با هم تفاوت دارند. خوشبختانه آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) یکی از حرفه‌هایی است که در اغلب شهرهای آلمان از موقعیت مناسبی برخوردار است و به همین دلیل جزو بهترین رشته‌ها برای آوسبیلدونگ به شمار می‌رود. سایر رشته‌هایی را که موقعیت کاری و درآمد مناسبی دارند، می‌توانید در بهترین آوسبیلدونگ‌ها در آلمان بررسی کنید.

بهترین شهرهای آلمان که موقعیت‌های شغلی عالی برای اتمام آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک در آن‌ها وجود دارد، عبارت‌اند از:

  • مونیخ (München)
  • برلین (Berlin)
  • ولفسبورگ (Wolfsburg)
  • درسدن (Dresden)
  • آخن (Achen)
  • رگنسبورگ (Regensburg)
  • بیتیگهایم-بیسینگن (Bittigheim-Bissingen)
  • اوبرکوخن (Oberkochen)
  • آنترلوس (Unterlüß)
  • اینگولشتات (Ingolstadt)

آینده شغلی برای تکنسین مکاترونیک

همان طور که دیدید، مهاجرت از طریق آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) و ورود به بازار کار پر رونق این رشته در آلمان، شرایط پیچیده و سختی وجود ندارد. برخی از مهمترین صنایعی برای کار پس اتمام دوره آوسبیلدونگ مکاترونیک آلمان می‌توانید در آنجا کار کنید، عبارت است از:

چشم انداز برای شغل مکاترونیک پس از گذراندن دوره آوسبیلدونگ مکاترونیک در آلمان

  • مشاغل مرتبط با مهندسی مکانیک (Mechanical engineering) و مهندسی کارخانه (plant engineering)
  • ساخت وسایل نقلیه (vehicle construction)
  • اتوماسیون و فناوری اطلاعات (Automation and communication technology)

علاوه‌ بر تنوع مشاغل برای مهندسان مکاترونیک، آینده شغلی این رشته نیز بسیار امیدوارکننده است. از آنجایی که تکنسین‌های مکاترونیک در سه حوزه مکانیک، الکترونیک و IT  تخصص دارند، در حوزه‌های مختلف صنعت گرفته تا تجارت و صنایع دستی می‌توانند کار کنند. سیستم‌ها و ماشین‌ها بخش جدایی‌ناپذیر صنایع مختلف هستند و متخصصان مکاترونیک راه‌حل‌های پیشرفته و دقیق موردنیاز برای استفاده از آن‌ها را ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که می‌توان آینده بسیار روشنی برای این رشته متصور بود. اگر متقاضی مهاجرت کاری به آلمان هستید، بهتر است مطلب ویزای کار آلمان را مطالعه کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

مکاترونیک یکی از شاخه‌های مهندسی است که کمتر شناخته شده، اما در صنایع مختلف به متخصصان این حوزه نیاز بالایی وجود دارد. کشور آلمان از طریق آوسبیلدونگ مکاترونیک (تکنسین مکاترونیک) این فرصت را فراهم کرده تا علاقه‌مندان علاوه بر آموزش حرفه‌ای، تجربه کاری لازم در این زمینه را به دست آورند. در این مطلب سعی کردیم تا هرآنچه را که درباره آوسبیلدونگ تکنسین مکاترونیک و شرایط کلی آن لازم است بدانید، بررسی کنیم. همچنین به بررسی آینده شغلی و درآمد این رشته پرداخته و دیدیم کدام شهرهای آلمان برای تکنسین‌های مکاترونیک مناسب‌تر است.

سوالات متداول

آموزش‌ها هم به‌صورت تئوری در مراکز فنی‌وحرفه‌ای، و هم به‌صورت عملی در شرکت‌های برگزار کننده آوسبیلدونگ، ارائه می‌شوند.

بله؛ کارآموزان آوسبیلدونگ نه تنها مبلغی برای آموزش نمی‌پردازند، بلکه در طول دوره و بر اساس سال‌های آموزش، مبلغی به‌عنوان کمک هزینه دریافت می‌کنند.

برای مهاجرت از طريق آوسبیلدونگ شرایط سنی سخت‌گیرانه‌ای وجود ندارد و کافی است حداقل 16 سال سن داشته باشید.

درآمد شما به سال‌های کاری و تجربه بستگی دارد. برای مثال، به‌عنوان یک فرد تازه‌کار حدود 40924 يورو در سال درآمد دارید در حالی که درآمد افراد باسابقه‌تر، به 69842 یورو در سال نیز می‌رسد.

guest
6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها