موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

برای مهاجرت متخصصان آی تی به آلمان کدام روش مناسبتر است؟

برای مهاجرت متخصصان آی تی به آلمان کدام روش مناسبتر است؟

اگر شما یک متخصص فناوری اطلاعات با تجربه‌اید و به دنبال کار در کشور دیگر هستید آلمان کشور مناسبی است. کار در آلمان این فرصت را می‌دهد تا دقیقاً در قلب اروپا مستقر شوید و از همه امکاناتی که آلمان ارائه می‌دهد بهره مند شوید. به عنوان یک متخصص فناوری اطلاعات، ویزای آلمان فرصت های زیادی را در قالب اقامت دائم و حتی شهروندی آلمان باز می‌کند. می‌دانید اگر شهروند آلمان شوید، کل اتحادیه اروپا برای اهداف شغلی بیشتر، اقامت و حتی بازنشستگی به روی شما باز خواهد شد.

در ادامه این مطلب ویزاهایی که به عنوان یک متخصص IT برای ایرانیان وجود دارد را معرفی کرده ایم. شهروندان اتحادیه اروپا هنگام جستجوی کار در زمینه فناوری اطلاعات در آلمان نیازی به درخواست ویزا ندارند. ولی ما ایرانیان باید انواع ویزا را بشناسیم تا براساس شرایط هر شخصی بتواند روش مناسب خود را انتخاب کند.

در موسسه مهاجرتی پارسی کانادا کارشناسان و مشاوران قانونی به متخصصان بسیاری با راهنمایی های قانونی و پشتیبانی لازم برای مهاجرت به آلمان کمک کرده‌‌اند. تیم ما می‌تواند در مورد مناسب‌ترین ویزا به شما مشاوره دهد و در مسیر مهاجرت به شما کمک کند. ما در هر مرحله کنار شما خواهیم بود اگر به کمک ما نیاز دارید، لطفاً فرم زیر را پر کنید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

چرا کار در آلمان؟

متخصصان آی تی که قصد دارند با روش های مختلف به آلمان مهاجرت کنند

آلمان در حال حاضر به متخصصان فناوری اطلاعات نیاز دارد، چرا که ارزش بخش فناوری هر سال در حال افزایش است. در حال حاضر، آلمانی‌ها دومین کارفرمایان بزرگ صنعتی در جهان هستند، اما بسیاری از پست‌ها به دلیل کمبود کارکنان هنوز پر نشده‌اند. آلمان خانه بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط است و مرکز شرکت های نوپا است. آمدن به آلمان تضمین می‌کند که گزینه‌های مختلفی برای یافتن نقش مناسب در یک شرکت خواهید داشت.

برلین به عنوان مرکز نوآوری و استارت آپ ها شناخته می شود، اما مناطق دیگری مانند مونیخ، هامبورگ، کلن و دوسلدورف نیز به عنوان کانون‌هایی برای نوآوری در نظر گرفته می‌شوند. فرانکفورت هم یک مرکز مالی در اروپا است، در حالی که اشتوتگارت یکی از شهرهای پیشرو در صنعت خودرو است.


بسیاری شرکت ها به دلیل بین المللی شدن، ارتباطاتشان به زبان انگلیسی است. پس، به خاطر نداشتن مهارت زبان آلمانی از تقاضای ویزا برای آلمان ناامید نشوید.

روش های مهاجرت متخصصان آی‌تی به آلمان

روش 1: کارت آبی اتحادیه اروپا

کارت آبی اتحادیه اروپا مختص متخصصان فناوری اطلاعاتی است که از قبل یک پیشنهاد شغلی معتبر دریافت کرده‌اند و دارای مدرک دانشگاهی هستند. مزایای بسیاری برای بلوکارت اتحادیه اروپا وجود دارد، چرا که به دارنده این کارت اجازه می‌دهد تا حداکثر 4 سال یا مدت قرارداد کاریشان به اضافه سه ماه اضافی در آلمان زندگی و کار کند. دارندگان بلوکارت می‌توانند برای الحاق خانواده با همسر یا شریک ثبت نام شده خود، کودکان زیر 18 سال و کودکان بزرگسال و والدین خود درخواست دهند.

با این حال، یکی از مزایای مهم بلوکارت اتحادیه اروپا این است که راه رسیدن به اقامت دائم آلمان را سریع‌تر می‌کند. دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا، اگر بتوانند سطح B1 آلمانی را نشان دهند پس از 21 ماه می‌توانند برای اجازه اقامت دائم درخواست دهند. 

شرایط بلوکارت برای متخصصان آی تی:

  • دارای مدارک دانشگاهی معتبر باشید (مدرک دانشگاه‌های ایران معادلسازی شده باشد)
  • داشتن یک جاب آفر مشخص از یک شرکت در آلمان
  • مبلغ قرارداد بصورت ناخالص (بدون کسر مالیات) حداقل 45552 یورو در سال باشد.

تغییر جدید که از نوامبر 2023 اجرا خواهد شد:
متخصصان فناوری اطلاعات در صورتی که مدرک دانشگاهی نداشته باشند، می توانند کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند اما باید ثابت کنند که حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مشابه دارند و تغییر دیگر  آستانه حقوق کمتر یعنی 39682.80 یورو است.

روش دوم: افراد حرفه ای با مهارت بالا

ویزای دیگری که وجود دارد مربوط به افرادی است که شرایط و الزامات بلوکارت را به دست نیاورده اند ولی مدرک دانشگاهی دارند. این ویزا با نام “Work visa for qualified professionals” هم شناخته می‌شود. این دسته افراد می‌توانند مجوز اقامت برای اشتغال واجد شرایط دریافت کنند، که تحت § 18a و 18b (1) AufenthG را دریافت کنند.

برای اخذ ویزا برای این دسته از افراد شرایط زیر جز الزامات است:

  • داشتن حداقل 3 سال تجربه کاری
  • مهارت زبان آلمانی در سطح B2
  • داشتن پیشنهاد کاری مشخص

لازم به ذکر است که هنگام ارائه درخواست، مقامات به شدت در نظر خواهند گرفت که آیا متقاضیان می توانند به طور مستقل کسب درآمد کنند. 

روش سوم: کار به عنوان متخصص فناوری اطلاعات

تا اینجا مواردی که اشاره کردیم مربوط به کسانی بود که دارای مدرک دانشگاهی هستند، ولی نکته ای که قابل توجه است متخصصان آی تی برای مهاجرت به آلمان نیاز به مدرک دانشگاهی ندارند. براساس قانون مهاجرت ماهر، برای متقاضیانی که آموزش حرفه‌ای یا مدرک تحصیلات عالی قابل مقایسه با همتایان خود در آلمان دارند، امکان دریافت ویزا وجود دارد. بنابراین، حتی اگر هیچ مدرک رسمی و مدرک دانشگاهی نداشته باشید، همچنان می توانید ویزا بگیرید و به عنوان متخصص فناوری اطلاعات در آلمان کار کنید. فقط کافی است که پیش نیازهای خاصی رعایت شود.

  • داشتن مهارت زبان آلمانی در سطح B2
  • تجربه حرفه ای در حوزه ای تی حداقل سه سال (که در هفت سال گذشته به دست آورده اند)
  • دریافت حداقل حقوق سالانه 49680 یورو 

دولت آلمان قانون مهاجرت ماهر را برای مقابله با کمبود نیروی متخصص در زمینه هایی مانند IT معرفی کرد. این قانون تضمین می کند که کارگران آلمانی و اتحادیه اروپا نسبت به متقاضیان غیر اتحادیه اروپا اولویت ندارند. بنابراین، کارفرما نیازی به انجام تعهدات آزمون بازار کار ندارد. در نتیجه، استخدام کارگران غیر اتحادیه اروپا ساده تر است.

نکته : در تمام روش های فوق متقاضیان بالای 45 سال باید نشان دهند که دارای قرارداد کار و شرایط بازنشستگی کافی هستند یا دستمزد کافی برای اثبات آینده خود دریافت می کنند.

روش چهارم: آوسبیلدونگ آی تی

آوسبیلدونگ یا کارآموزی روشی است برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی و مدارک فنی ندارند. در این صورت می‌توانند در دوره‌های کارآموزی آی تی که تحت عنوان آوسبیلدونگ در آلمان شناخته می شوند شرکت کنید. این دوره که حدود 2 الی 3 سال طول می کشد همراه با دریافت حقوق است که ماهانه بین 900 الی 1200 یورو است. این روش الزاماتی دارد که به صورت زیر است:

  • داشتن مدرک زبان آلمانی B1
  • داشتن حداقل سن 18 تا 32
  • داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم
  • داشتن قرارداد کارآموزی با یک شرکت در آلمان

در صورت داشتن هر کدام از این موارد می توانید از ویزای آسبیلدونگ برای رفتن به آلمان استفاده کنید. توضیحات بیشتر درباره این روش را می توانید در لینک آوسبیلدونگ آی تی آلمان مطالعه کنید.

با ویزای آوسبیلدونگ افرادی که قصد کار در حوزه آی تی را دارند می توانند به آلمان مهاجرت کنند

روش پنجم: برنامه انتقال درون شرکتی با کارت ICT

گزینه ای دیگری که برای متخصصان فناوری اطلاعات غیر اتحادیه اروپا و مستقر در شرکت های چند ملیتی موجود است، کارت ICT است. کارت ICT به دارنده آن اگر مدیر یا متخصص باشید، اجازه می دهد تا حداکثر سه سال در اروپا، و اگر به عنوان کاراموز باشید تا یک سال در اروپا بمانید. برخلاف کارت آبی اتحادیه اروپا، کارت ICT به یک شرکت خاص مرتبط است. این کارت به دارنده این امکان می‌دهد، در آن سوی مرزها کار کند.

فرد یا شرکت می‌توانند درخواست کارت ICT داشته باشند. برای چنین درخواستی، کارشناس فناوری اطلاعات باید حداقل 6 ماه در شرکت مروبوطه مشغول به کار باشد، نمی تواند در دوره آزمایشی قرارداد کاری خود باشد، کارمند نیاز به مدرک دانشگاهی / مدرک دیگری دال بر مجموعه مهارت های مورد نیاز دارد و نمی تواند برای اهداف کارآموزی به آلمان برود.

روش ششم: ویزای خوداشتغالی آلمان

آلمان کارآفرینان و فریلنسرهای کشورهای دیگر را تشویق می‌کند تا بتوانند خود را تثبیت کنند. ویزای خوداشتغالی بر اساس § 21 قانون اقامت آلمان در دسترس است که به موجب آن افراد خوداشتغال می توانند به مدت سه سال در آلمان اقامت داشته باشند. خوداشتغالی سه شرط  دارد:

  • باید منافع اقتصادی یا نیاز منطقه ای را برآورده کند
  • تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد.
  • تأمین مالی باید با سرمایه سهامدار یا تعهد وام باشد.

هنگام تعیین اینکه آیا یک پروژه این الزامات را برآورده می‌کند یا خیر، مقامات آلمانی آن را از زوایای مختلف بررسی می‌کنند. یکی از گام‌های اساسی تهیه یک طرح تجاری مناسب، بیان مقدار پولی که باید در آلمان سرمایه‌گذاری شود و تأثیر کسب‌وکارها بر اشتغال و سهم آن در نوآوری و تحقیق است. مقامات آلمانی همچنین تجربه کسب و کار شما را هنگام درخواست بررسی خواهند کرد. 

اگر هر کدام از این شرایط را دارید می توانید برای ویزای خود اشتغالی در آلمان درخواست دهید.

روش هفتم: ویزای جستجوی کار یا کارت شانس برای متخصصان فناوری اطلاعات

اگر تمام موارد بالا را بررسی کردید و پیشنهاد شغلی مشخصی در آلمان ندارید اما همچنان می‌خواهید برای بررسی گزینه ها به آلمان بیایید، ویزای جستجوی کار در دسترس است. این ویزا به دارنده آن اجازه می‌دهد تا به مدت شش ماه برای یافتن شغل مناسب به آلمان برود. در صورتی که دارنده نقشی در این مدت پیدا کند، ویزای کار یا اجازه اقامت برای ماندن طولانی‌تر در آلمان به آنها اعطا می‌شود.

متقاضیان باید واجد شرایط دریافت ویزا باشند که برای همه آزاد نیست. متقاضیان باید دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس از یکی از دانشگاه های آلمان یا معادل آن از کشور دیگری باشند. آنها همچنین به پنج سال تجربه در زمینه تحصیلی خود نیاز دارند. علاوه بر این، آنها باید بتوانند مدارکی مبنی بر بودجه کافی برای تأمین هزینه های اقامت خود در آلمان و داشتن بیمه مسافرتی و پزشکی برای آلمان نشان دهند.

البته در اواخر سال 2023 فرصت جدیدی به نام کارت شانس برای جستجوی کار در آلمان اجرا خواهد شد. برای اطلاع کامل از شرایط این کارت می توانید مقاله کارت شانس آلمان را بخوانید.

بهترین راه برای مهاجرت متخصصان آی تی به آلمان کدام است؟

تمام روش هایی که به عنوان یک متخصص آی تی می توانید به آلمان مهاجرت کنید را در این مقاله آورده ایم.  انتخاب بهترین راه برای مهاجرت بسته به خود شخص و توانایی ها و شرایط فرد دارد. پس پیش از هرچیز شرایط و توانایی های خود را بسنجید تا ببینید کدام روش برای شما مناسبتر است.به صورت خلاصه شرایط را به صورت زیر می توان دسته بندی کرد:

بهترین راه برای مهاجرت متخصصان آی تی با توجه به شرایط و سابقه متفاوت است

  • اگر مدرک تحصیلی معتبر در رشته آی تی دارید و قراردادی با مبلغ بالای 45552 یورو دارید —–> بلوکارت آلمان
  • اگر مدرک تحصیلی در رشته آی تی دارید ولی قراردادی با مبلغ بالای 45552 یورو ندارید —-> استفاده از ویزای کاری
  • اگر مدرک تحصیلی معتبر در رشته آی تی ندارید ولی قراردادی با مبلغ بالای 45552 یورو ندارید —–> بلوکارت آلمان
  • اگر مدرک تحصیلیتان دیپلم است و فقط قرارداد کارآموزی با کارفرمای آلمانی را دارید —-> ویزای آوسبیلدونگ آلمان
  • اگر متخصص IT هستید و صاحب یا پرسنل یک شرکت بین المللی هستید —-> کارت ICT
  • اگر فریلنسر هستید یا قصد راه  اندازی شرکتی در آلمان را دارید —-> ویزای خوداشتغالی
  • اگر هنوز کاری ندارید و به دنبال یافتن کار در آلمان هستید  —-> ویزای جستجوی کار

سخن پایانی

بعد از بررسی تمام موارد موجود این شما و شرایطتان است که تعیین می کند کدام روش را انتخاب کنید. در مسیر مهاجرت به آلمان یادگیری زبان آلمانی اهمیت بالایی دارد. پس از همین امروز شروع کنید و برای مهاجرت پلنتان را بچینید. در این مسیر استفاده از موسسات مهاجرتی معتبر می تواند بسیار راه گشا باشد. موسسه مهاجرتی پارسی کانادا در این مسیر می تواند شما را یاری کند. با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

منابع:

www.make-it-in-germany.com

سوالات متداول

  • توسعه دهنده نرم افزار (Software Developer).
  • توسعه دهنده NET.
  • توسعه دهنده جاوا.
  • مهندس DevOps.
  • مهندس نرم افزار.

مراحل مهاجرت به عنوان یک شهروند غیر اروپایی به صورت زیراست:
  • شغلی پیدا کنید و درخواست دهید.
  • برای ویزای کار و مجوز کار اقدام کنید.
  • برای بیمه درمانی آلمان ثبت نام کنید.
  • اخذ اقامت آلمان.
  • شروع به کار.

برای اخذ بلوکارت در آلمان باید قراردادی با درآمد ناخالص سالانه حداقل 58400 یورو (از سال 2023) داشته باشد. حقوق ناخالص سالانه حداقل 45552 یورو (از سال 2023) برای کارمندان در زمینه های ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم طبیعی، مهندسی و پزشکی انسانی مورد نیاز است.

آلمان خانه بسیاری از خودروسازی‌های پیشرو  است و صنعت فناوری به سرعت در حال رشد است، بنابراین آلمان تقاضای زیادی برای متخصصان فناوری اطلاعات دارد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال