موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آوسبیلدونگ IT و کامپیوتر در آلمان 

آوسبیلدونگ IT  و کامپیوتر در آلمان 

کشور آلمان به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو در علوم کامپیوتر و IT شناخته می‌شود. طبق آمار سایت make-it-in-germany، صنعت آی‌تی در آلمان، گردش مالی 178 میلیارد یورویی را در اقتصاد این کشور به وجود آورده است. به همین دلیل است که متخصصان حوزه فناوری اطلاعات بیش از هر زمان در آلمان مورد تقاضا هستند. یکی از راه‌های تحصیل و ورود به بازار کار این حرفه در آلمان، دوره‌های آوسبیلدونگ IT است.

رشته فناوری اطلاعات یک رشته دانشگاهی است که فارغ‌التحصیلان آن تحت‌عنوان مهندسین آی تی شناخته می‌شوند. تحصیل در دانشگاه تنها راه کسب مهارت در این رشته نیست؛ بلکه دوره‌های آوسبیلدونگ آی تی نیز کارآموزان را برای کار آماده می‌کند. اگر می‌خواهید به‌طور رایگان در این رشته تحصیل کرده و موقعیت کار در یکی از کشورهای برتر در زمینه فناوری اطلاعات را پیدا کنید، آوسبیلدونگ آی تی در آلمان بهترین فرصت است. با تکمیل فرم ارزیابی مهاجرت یا فرم مشاوره زیر، می‌توانید منتظر تماس کارشناسان ما بمانید و سؤالات خود را در این رابطه، از آن‌ها بپرسید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

درباره آوسبیلدونگ کامپیوتر و آی تی در آلمان

از آنجایی که امروزه اغلب بخش‌های زندگی ما با برنامه‌های دیجیتالی و فناوری هوشمند کنترل می‎‌شود، صنعت IT به یکی از پرتقاضاترین صنایع مرتبط با نوآوری در جهان تبدیل شده است. یکی از رشته‌هایی که کشور آلمان در دوره‌های متنوع کارآموزی آوسبیلدونگ ارائه می‌کند، رشته آی تی است. شرکت‌های مختلفی در آلمان به متخصصان آی‌تی برای حل مشکلات فنی سیستم‌های کامپیوتری، نرم‌افزار و سخت‌افزار، شبکه‌ها، پلتفرم‌های ابری و … نیاز دارند.

آوسبیلدونگ آی تی در آلمان چگونه است

آوسبیلدونگ IT در چهار حوزه مجزا ارائه می‌شود که عبارت است از:

  • متخصص فناوری اطلاعات برای توسعه اپلیکیشن‌ها (IT specialist for application development)
  • متخصص فناوری اطلاعات برای یکپارچه‌سازی سیستم (IT specialist for system integration)
  • متخصص فناوری اطلاعات برای شبکه‌های دیجیتال (IT specialist for digital networking)
  • متخصص فناوری اطلاعات برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و فرآیندها (IT specialist for data and process analysis)

دو رشته تخصصی شبکه دیجیتال و آنالیز داده، در تابستان 2020 به برنامه آوسبیلدونگ آی تی آلمان اضافه شدند. کارآموزان در ابتدای آموزش‌ها تصمیم می‌گیرند که در کدام رشته تحصیل کنند.  در جدول زیر، برخی اطلاعات کلی درباره رشته آی تی در آوسبیلدونگ و نحوه آموزش‌ها بررسی شده است.

درباره آوسبیلدونگ آی تی در آلمان
نوع آموزشآموزش دوگانه (Dual)
مدت‌زمان آموزش2 سال و نیم الی 3 سال
کمک هزینه آموزشیحداکثر 1,200 یورو 

شرایط مهاجرت به آلمان با آوسبیلدونگ IT و کامپیوتر

دوره‌های آوسبیلدونگ با هدف جذب افراد علاقمند و نیروی کار ماهر ارائه شده و برای شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ IT در آلمان شرایط پیچیده و سختگیرانه‌ای وجود ندارد. شرایط اصلی مهاجرت از طریق این برنامه‌ها و نحوه دریافت ویزا را می‌توانید در صفحه ویزای آوسبیلدونگ آلمان بررسی کنید. برخی از شرایط اولیه دوره‌های آوسبیلدونگ آی تی در آلمان که در اغلب رشته‌های آن مشترک هستند، عبارت است از:

  • شرایط سنی؛ حداقل 17 و حداکثر 30 سال برای سن نیاز است.
  • تمکن مالی؛ متقاضیان باید توان مالی پرداخت مخارج زندگی خود در آلمان در طول دوره را داشته باشند.
  • مدرک تحصیلی؛ حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای آوسبیلدونگ لازم است.
  • طول دوره؛ آوسبیلدونگ آی تی و کامپیوتر معمولاً 2 سال و نیم تا 3 سال طول می‌کشد.
  • مدرک زبان؛ متقاضیان باید مدرک زبان آلمانی B2 یا B1 داشته باشند.

آموزش‌های تئوری و عملی و همچنین آزمون‌های آوسبیلدونگ به زبان آلمانی برگزار می‌شوند. به همین دلیل است که متقاضیان هم برای آموزش بهتر و هم برای برقرار ارتباط در محل کار، به دانش زبان آلمانی نیاز دارند. معمولاً کارآموزان باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 داشته باشند، اما در صورت تسلط کافی در برقراری ارتباط، مدرک سطح B1 نیز خوب خواهد بود.

وظایف یک متخصص آی تی در آلمان در یک نگاه

همان طور که پیش از این گفتیم، چهار تخصص مجزا در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد که کارآموزان آوسبیلدونگ IT در آلمان می‌توانند بسته به علاقه و استعداد خود، هر یک را انتخاب کنند. در مطلب لیست آوسبیلدونگ آلمان می‌توانید رشته‌های دیگر مرتبط با فناوری اطلاعات در دوره آوسبیلدونگ را ببینید. بسته به این که کدام تخصص را انتخاب کنید، وظایف شما به‌عنوان یک متخصص پس از اتمام آوسبیلدونگ کامپیوتر و آی تی در آلمان شامل موارد زیر است.

  • توسعه نرم‌افزار و برنامه‌نویسی
  • یکپارچه سازی سیستم و مدیریت
  • شبکه، اتوماسیون، بهینه‌سازی فرآیندها
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و فرآیندها

درآمد رشته آی تی در آلمان چگونه است

درآمد متخصص IT در آلمان

متقاضیان شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ IT لازم نیست شهریه‌ای بپردازند. به‌علاوه این رشته یکی از رشته‌های پردرآمد در آلمان نیز به شمار می‌رود. همین دلایل و تقاضای بالا برای جذب متخصصان این رشته، باعث شده تا کارآموزی فناوری اطلاعات به‌عنوان یکی از بهترین آوسبیلدونگ ها در آلمان محسوب شود. درآمد متخصصان آی تی را می‌توان در دو بخش بررسی کرد.

درآمد در طول دوره آوسبیلدونگ آی تی در آلمان

کارآموزان رشته آوسبیلدونگ کامپیوتر و آی تی آلمان در حین دوره مبلغی را تحت‌عنوان کمک هزینه آموزشی دریافت می‌کنند. این مبلغ به نسبت سال‌های مختلف در طول دوره، متفاوت بوده و به‌صورت زیر است.

کمک هزینه آموزشی در آوسبیلدونگ آی تی
سال اول آموزش1050 – 975 یورو
سال دوم آموزش1100 – 1030 یورو
سال سوم آموزش1200 – 1100 یورو

درآمد پس از اتمام آوسبیلدونگ کامپیوتر

پس از آن که دوره‌های آوسبیلدونگ آی تی در آلمان به پایان رسیده و کارآموزان وارد بازار کار شوند، می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند. مبلغ دقیق درآمد به عوامل مختلفی از جمله سابقه کار، جنسیت، میزان مهارت و … بستگی دارد، اما به‌طور میانگین، به‌صورت زیر است.

درآمد متخصصان آی تی در آلمان
حداقل درآمد ماهیانه1150 یورو
حداکثر درآمد ماهیانه530 یورو
متوسط درآمد در ماه1820 یورو
متوسط درآمد در سال45,900 یورو

دوره آوسبیلدونگ کامپیوتر و آی تی در آلمان

محتوای آموزش در طول دوره‌های آوسبیلدونگ IT و کامپیوتر هم شامل آموزش‌های تئوری و هم شامل انجام کارهای عملی است. در آوسبیلدونگ آلمان به‌طور کامل درباره نحوه آموزش‌ها توضیح داده شده و می‌توانید روند کارآموزی را بررسی کنید. این آموزش‌ها در آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای و شرکت‌هایی که آموزش‌ها را ارائه می‌دهند، انجام می‌شود. محتواهای آموزشی در هر یک از این محل‌ها متفاوت بوده و به‌صورت زیر است.

آموزش‌هایی که در طول دوره آوسبیلدونگ آی تی آلمان در آموزشگاه‌ها ارائه می‌شود، عبارت است از:

  • یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مهم و اصول اولیه توسعه برنامه
  • آموزش روش‌های کاری مختلف و روش‌های تست برای به‌کارگیری در موقعیت‌های مربوطه
  • ارتباط با مشتری
  • آموزش زبان انگلیسی فنی برای تحقیق در حوزه فناوری اطلاعات و بررسی دستورالعمل‌های نصب و راه‌اندازی

پس از آموزش‌های تئوری اولیه، در اولین فرصت کارآموزان به شرکت‌های ارائه دهنده دوره‌های آوسبیلدونگ آی تی و کامپیوتر در آلمان فرستاده می‌شوند. معمولاً این افراد در تیم‌هایی قرار می‌گیرند تا بیشتر با فضای کار تیمی آشنا شوند. برخی از وظایف کارآموزان در این بخش از آموزش و مواردی که به آن‌ها آموخته می‌شود، عبارت است از:

  • برخی کارهای کوچک در حوزه توسعه
  • کار در زمینه نصب قطعات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  • آشنایی با سیستم عامل‌های مختلف
  • تمرین زبان‌های برنامه‌ نویسی و معماری‌های مختلف شبکه
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

کدام شهرها برای متخصصان کامپیوتر و IT مناسب‌ترند؟

پس از آن که دوره سه‌ساله کارآموزی خود را در آوسبیلدونگ IT به اتمام رساندید، می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید. این که کدام شهر را برای کار در آلمان انتخاب می‌کنید، به‌طور مستقیم روی میزان درآمد شما اثر خواهد گذاشت. در جدول زیر، وضعیت درآمد متخصصان آی تی در شهرهای مختلف آلمان با هم مقایسه شده است.

وضعیت درآمد ماهانه متخصصان آی تی در شهرهای مختلف آلمان
برلین (Berlin)4,360 یورو
هامبورگ (Hamburg)4,290 یورو
مونیخ (Munchen) 4,210 یورو
کلن (Koln)4,140 یورو
فرانکفورت (Frankfurt)4,070 یورو
دوسلدورف (Dusseldorf)4,010 یورو
اشتوتگارت (Stuttgart)3,920 یورو
اسن (Essen)3,850 یورو
برمن (Bremen)3,780 یورو

آینده شغلی برای متخصص آی تی در آلمان

در حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تنوع بالایی در موقعیت‌های شغلی پیش‌رو وجود دارد. به خاطر داشته باشید که پس از اتمام دوره کارآموزی آی تی، باید برای اقامت بیشتر در آلمان و کار در این کشور، برای اخذ ویزا اقدام کنید. شرایط و نحوه اخذ ویزا را در مطلب ویزای کار آلمان به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم.

صنعت آی تی به‌طور مداوم در حال پیشرفت است و به همین دلیل متخصصان باید همواره اطلاعات و دانش خود را به‌روز نگه دارند. یک متخصص فناوری اطلاعات پس از اتمام دوره آوسبیلدونگ آی تی در آلمان می‌تواند در موقعیت‌های شغلی مانند توسعه نرم‌افزار داخلی یا سفارشی برای مشتری، کنترل کیفیت، آموزش کاربران یا بازاریابی فنی مشغول به کار شود. برخی دیگر از مشاغل مختلف حوزه IT که می‌توانید انتخاب کنید، عبارت است از:

  • امنیت سایبری؛ تخصص حفظ امنیت داده‌های سازمان‌ها یا کاربران و انجام اقدامات پیشگیرانه کاهش آسیب‌های امنیتی
  • توسعه نرم‌افزار؛ تخصص برنامه‌نویسی برای ساخت یا اصلاح نرم‌افزارها
  • زیرساخت‌های IT؛ تمرکز روی طراحی، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی سخت‌افزار مرتبط با فناوری اطلاعات
  • پشتیبانی آی تی؛ کمک به کاربران یا سایر متخصصان پشتیبانی IT درباره مسائل فنی
  • مدیریت داده؛ طراحی سیستم‌های پایگاه داده ساختاریافته، ایجاد طرح‌های احتمالی از بین رفتن داده‌ها و آنالیز داده‌های جمع‌آوری شده

سخن پایانی

در تمام دنیا، شاهد پیشرفت نوآوری‌های مرتبط با کامپیوتر و تکنولوژی‌های نوآورانه هستیم. آلمان نیز به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرفته، به جذب متخصصان فناوری اطلاعات یا IT نیاز دارد. یکی از راه‌های کار در این حوزه در آلمان، شرکت در دوره‌های آوسبیلدونگ IT است. این دوره‌ها کارآموزان را از طریق آموزش‌های تئوری و عملی برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. در این مطلب هر آنچه را که درباره آوسبیلدونگ آی تی در آلمان و شرایط شرکت در آن لازم است بدانید و بررسی کرده‌ایم.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول

آموزش‌های تئوری و عملی این دوره‌های آوسبیلدونگ حدود 2 سال و نیم الی 3 سال طول می‌کشد.

معمولاً کارآموزان در دوره آوسبیلدونگ رشته فناوری اطلاعات باید مدرک زبان آلمانی در سطح B2 داشته باشند.

کارآموزان در طول آوسبیلدونگ کمک هزینه آموزشی دریافت می‌کنند که مبلغ آن بسته به سال‌های آموزش حداکثر 1200 یورو است.

در اغلب شهرها، مشاغل حوزه فناوری اطلاعات پرتقاضا هستند، اما در سه شهر برلین، هامبورگ و مونیخ به‌ترتیب درآمد بیشتری دارند.

guest
19 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها