موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

با برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی کانادا، کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید!

با برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی کانادا، کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید!

اگر قصد راه‌اندازی، خرید، سرمایه‌گذاری یا ایده خوبی برای کسب‌وکار دارید و می‌خواهید کارآفرین باشید، برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی (NTNP Business Stream) برای شما انتخاب مناسبی است که به کانادا مهاجرت کنید. از مزایای ویژه برنامه سرمایه‌گذاری مناطق شمال غربی این است که، روند رسیدگی به درخواست‌ها از سمت متقاضیان این برنامه سریع انجام می‌شود و پس از دو سال اداره یک کسب‌وکار فعال در مناطق شمال غربی، می‌توانید برای اقامت دائم کانادا درخواست دهید. برای اینکه ببینید شرایط درخواست برای این برنامه مهاجرتی را دارید، می‌توانید فرم ارزیابی مهاجرت را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

برنامه کارآفرینی در مناطق شمال غربی کانادا، افراد سرمایه‌گذار که تخصص تجاری هم دارند و می‌خواهند در همین مناطق تعیین‌شده کانادا فعالیت کنند را نشانه می‌گیرد. این برنامه کارآفرینی، زیرمجموعه برنامه انتخاب استانی ایالت‌های شمال غربی (NTNP) کاناداست. علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکار جدید، خرید یک کسب‌وکار موجود، یا سرمایه‌گذاری و اداره‌ی یک کسب‌وکار فعلی در مناطق شمال غربی، می‌تواند از این برنامه استفاده کند و پروسه مهاجرت خود را آغاز کند.

نکته مثبت در مورد این برنامه کارآفرینی، مبتنی نبودن آن بر اساس سیستم امتیازبندی است که کار را برای متقاضیان آسان‌تر می‌سازد. اگر بیزنس پلن (Business Plan) یا طرح تجاری متقاضی توسط، مسئولین رسیدگی به درخواست‌های این برنامه، پذیرفته شود، او می‌تواند به‌صورت رسمی برای کارآفرینی در کانادا اصطلاحاً اپلای (apply) کند یا درخواست دهد.

5 شرط اصلی برنامه سرمایه‌گذاری مناطق شمال غربی کانادا

شروط اصلی برای شرکت در برنامه تجاری مناطق شمال غربی کانادا

متقاضیان این برنامه سرمایه‌گذاری باید تمامی شرایط زیر را داشته باشند تا توانایی راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار موفق را در مناطق شمالی کانادا به‌دست آورند:

  • حداقل 300 هزار دلار کانادا برای شروع یا خرید یک کسب‌وکار در محدوده‌های شرکتی شهر یلونایف (Yellowknife) و مناطق شمال غربی کشور داشته باشند یا حداقل 150 هزار دلار کانادا برای شروع یا خرید یک کسب‌وکار در خارج از محدوده شرکت‌های شهر یلونایف و مناطق شمال غربی کشور داشته باشند.
  • باید دارای حداقل 500 هزار دلار کانادا دارایی خالص در صورت شروع یا خرید یک کسب‌وکار در محدوده شرکت‌های شهر یلونایف و مناطق شمال غربی باشند یا دارای حداقل 250 هزار دلار کانادا دارایی خالص برای شروع یا خرید یک کسب‌وکار در خارج از محدوده شرکت‌های شهر یلونایف و مناطق شمال غربی کشور باشند.

👈 سایر شرایط عمومی برای پذیرفته شدن در برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی:

  •  باید حداقل مالکیت یک‌سوم (۳۳.۳ درصد) از کسب‌وکاری که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید را داشته باشید. البته، یک استثنا وجود دارد. اگر میزان سرمایه‌گذاری شخصی شما حداقل یک میلیون دلار کانادا باشد، می‌توانید مالکیت کمتر از ۳۳.۳ درصد از کسب‌وکار را نیز داشته باشید.
  • متقاضی باید سپرده‌ای به ارزش 75 هزار دلار کانادا به‌عنوان سپرده حسن نیت (good faith deposit)، به‌منظور تضمین تعهد متقاضی به راه‌اندازی یا خرید یک کسب‌وکار در مناطق شمال غربی و ایجاد شغل برای کانادایی‌ها یا مقیمان دائمی این کشور ارائه دهد.
  • متقاضی باید از مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی (CLB سطح 4) برخوردار باشد. همچنین، نباید بیشتر از 2 سال از آخرین آزمون CLB متقاضی گذشته باشد.
  •  متقاضی باید مهارت‌های ارتباطی خوبی به زبان انگلیسی یا فرانسه در سطحی داشته باشد که بتواند به‌راحتی کسب‌وکار خود را اداره کند و با جامعه محلی ارتباط برقرار کند.
  • برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه کسب‌وکار، نیاز به تجربه و تحصیلات مرتبط با کسب‌وکارتان دارید. مدارک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط نقش مهمی در موفقیت شما در این برنامه دارند.
  • باید ثابت کنید که تمکن مالی کافی برای راه‌اندازی و اداره کسب‌وکار خود، و همچنین حمایت از خود و وابستگان‌تان در طول مدت قرارداد عملکرد کسب‌وکار (Business Performance Agreement) را دارید.

مراحل 8 گانه دریافت ویزای برنامه تجاری مناطق شمال غربی

افراد علاقه‌مند به اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در منطقه شمال غربی کانادا باید 8 مرحله مهم را پشت سر بگذارند تا به‌عنوان واجدین شرایط ورود به خاک کانادا شناخته شوند. در ادامه با هر کدام از این مراحل مهم آشنا خواهید شد:

مرحله اول: مفهوم کلی کسب‌وکار (Business Concept) و تحقیقات اولیه

اگر متقاضی باور دارد که شرایط لازم را برای دریافت ویزای این برنامه را دارد و کسب‌وکار او برای کانادا سودمند است، باید طرح کلی کسب‌وکار خود را آماده کند. او باید در این طرح، نتایج تحقیقاتش را در مورد مناطق شمال غربی کانادا، مردم، جامعه و اقتصاد آن ارائه دهد. همچنین این طرح ممکن است شامل شناسایی یک فرصت تجاری در سرزمین‌های شمال غربی کانادا باشد و نشان دهد که متقاضی برای تحقق آن فرصت کاری، قصد مهاجرت دارد.

گاهی شرایط طوری است که متقاضی قصد دارد یک کسب‌وکاری را که در حال حاضر در مناطق شمال غربی کانادا وجود دارد، بخرد. شرط چنین کاری، این است که کسب‌وکار موردنظر باید به‌مدت 3 سال قبل از درخواست متقاضی، توسط مالک فعلی‌اش در حال فعالیت باشد. ضمناً وقتی یک کسب‌وکار را خریداری می‌کنید، بعداً نمی‌توانید تعداد مشاغل فعال در آن و حتی مقدار دستمزدها را کاهش دهید.

مرحله دوم: تحقیقات بیشتر و مصاحبه‌

نکته مهم در مورد برنامه تجاری مناطق شمال غربی، این است که همه متقاضیان ورود به این برنامه، قبل از ارسال درخواست خود، باید حداقل یک سفر کاری به مناطق شمال غربی انجام دهند. سفر اجباری به مناطق شمال غربی باعث می‌شود تا متقاضی درک جامع‌تری از فضای کسب‌وکار و تجارت در این سرزمین‌ها به دست آورد. در ضمن، این سفر کاری نباید کم‌تر از 4 روز کاری طول بکشد.

پس از پایان سفر کاری، متقاضی باید حداقل در یک مصاحبه حضوری با کارکنان برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی (متخصصانی هستند که در دپارتمان صنعت، گردشگری و سرمایه‌گذاری (the Department of Industry, Tourism and Investment) در دولت شمال غربی کانادا (Government of the Northwest Territories) مشغول به کار هستند.) شرکت کند. در این مصاحبه‌های چهره‌به‌چهره، مفهوم کسب‌وکار، دانش متقاضی در مورد سرزمین‌های شمال غربی و مهارت‌های تجاری و ارتباطی‌اش بررسی می‌شوند. نکته مهم دیگر این است که اگر قرار است متقاضی در یک کسب‌وکار در حال فعالیت در مناطق شمال غربی کانادا سرمایه‌گذاری کند، صاحب آن کسب‌وکار هم باید در یک مصاحبه جداگانه با کارکنان برنامه NTNP شرکت کنند.

مرحله سوم: اخذ دعوت‌نامه و ادامه ماجرا

بعد از اینکه متقاضی در جلسات مصاحبه برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی شرکت کرد، نتایج این جلسات به او اعلام خواهد شد. اگر متقاضی در مصاحبه‌های حضوری موفق ظاهر شود، 60 روز فرصت دارد تا موارد زیر را به مجموعه NTNP ارسال کند:

  • خلاصه‌ای از مفهوم کلی کسب‌وکار که یک طرح کلی از سرمایه‌گذاری‌های موردنظرش را نشان می‌دهد.
  • خلاصه‌ای در مورد اینکه متقاضی در طول سفر کاری‌اش به سرزمین‌های شمال غربی کانادا چه چیزی دستگیرش شده است.

در ادامه، اگر بیزینس کانسپت متقاضی تأیید شود، اطلاعات ارائه‌شده توسط او مورد تأیید وزارت صنعت، گردشگری و سرمایه‌گذاری قرار بگیرد و معلوم شود که او صادقانه رفتار می‌کند، برایش دعوت‌نامه ارسال می‌شود. این دعوت‌نامه نشان می‌دهد که مسئولین برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی در مورد مهاجرت متقاضی و استقرار او در مناطق موردنظر، تمایل دارند.

مرحله چهارم: ثبت درخواست رسمی متقاضی

پس از اینکه متقاضی دعوت‌نامه خود را دریافت کرد، به‌صورت رسمی به‌عنوان «نامزد» یا Nominee برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی شناخته می‌شود. حالا، نامزد رسمی برنامه کارآفرینی NTNP، فقط 9 ماه فرصت دارد که درخواست رسمی‌اش را برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری در مناطق شمال غربی ارسال کند. همچنین، هزینه درخواست یا اپلیکیشن فی (Application fee) و سایر هزینه‌ها هم باید به‌طور کامل پرداخت شوند.

مرحله پنجم: بررسی درخواست یا اپلیکیشن

پس از ارسال درخواست رسمی، هم خود متقاضی و هم طرح تجاری او طبق معیارهای برنامه NTNP بررسی می‌شوند تا معلوم شود که متقاضی واجد شرایط است یا خیر. کارکنان برنامه NTNP کانادا ممکن است، اسناد و مدارک یا جلسه مصاحبه اضافه‌تری را برای کسب اطلاعات بیشتر درخواست کنند. متقاضی هم موظف است که مدارک درخواستی را ارسال و در مصاحبه تعیین‌شده شرکت کند.

در نهایت، کارکنان مجموعه NTNP کانادا پس از تأیید درخواست، ورود به برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی را به متقاضی توصیه می‌کنند و در صورت عدم تأیید، او را واجد شرایط تلقی نمی‌کنند. بررسی‌ها توسط دستیار معاون وزیر صنعت، گردشگری و سرمایه‌گذاری کانادا انجام می‌شوند تا تصمیم نهایی برای پذیرش یا رد درخواست متقاضی گرفته شود. بررسی درخواست برای برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی کانادا، معمولاً طبق 5 معیار زیر انجام می‌شود:

  • توانایی راه‌اندازی کسب‌وکار موردنظر برای ایجاد شغل برای ساکنین محلی
  • توانایی راه‌اندازی کسب‌وکار برای فعالیت در مناطق شمالی غربی کانادا در درازمدت
  • توان متقاضی برای موفق بودن در راه‌اندازی کسب‌وکار، طبق مهارت‌ها و تجربه او

مرحله ششم: امضای توافقنامه عملکرد تجاری و دریافت مجوز کار

کارکنان مجموعه NTNP، پذیرش متقاضی در برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی را به‌صورت کتبی به او اطلاع می‌دهند. در ادامه، مجموعه NTNP کانادا در مورد تهیه و امضای یک توافقنامه عملکرد تجاری با متقاضی وارد مذاکره می‌شود. در این توافقنامه، همه شرایطی را که متقاضی باید طرح تجاری خود را طبق آن اجرا کند، مشخص می‎‌شوند. پس از امضای توافقنامه و دریافت سپرده حسن نیت (به ارزش 75 هزار دلار کانادا)، وزارت صنعت، گردشگری و سرمایه‌گذاری کانادا، یک نامه حمایتی برای مجوز کار موقت 2 ساله به متقاضی ارائه می‌دهد.

👈 نکته: برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی و توافقنامه عملکرد تجاری، متقاضی باید در 100 کیلومتری کسب‌وکارش اقامت داشته باشد.

مرحله هفتم: توسعه و رشد کسب‌وکار

بعد از 6 ماه پس از ورود متقاضی به مناطق شمال غربی کانادا، او باید آماده ایجاد کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری موردنظرش باشد. کارکنان برنامه NTNP، پیشرفت کسب‌وکار متقاضی را دائماً زیر نظر دارند و حتی هر از گاهی به دیدار او می‌روند تا فعالیتش را از نزدیک ببینند. ضمناً متقاضی باید گزارش قعالیت‌هایش را هر 6 ماه یک‌بار به مسئولین برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی ارائه دهد. متقاضی، 2 سال فرصت دارد تا کسب‌وکار ارائه‌شده در طرح تجاری یا بیزنس کانسپت خود را مطابق با شرایط توافقنامه عملکرد تجاری، رشد و توسعه دهد. همچنین، او باید نشان دهد که به‌طور فعال در مدیریت روزانه کسب‌وکارش مشارکت دارد و پاسخگوی مشتریان و مسئولین است.

مرحله هشتم: صدور گواهی نامزدی و دریافت اقامت دائم کانادا

پس از تحقق همه شرایطی که در توافقنامه عملکرد تجاری نوشته شده‌اند، ممکن است گواهی نامزدی (nomination certificate) توسط دولت منطقه‌ای قلمروهای شمال غرب کانادا به متقاضی داده شود. در این صورت، متقاضی رسماً «نامزد کارآفرینی در مناطق شمال غربی کانادا» محسوب می‌شود و باید ظرف 6 ماه پس از نامزدی برای اخذ اقامت دائم (permanent residence) به اداره مهاجرت کانادا یا  IRCC مراجعه کند.

آشنایی با مشاغل غیر قابل‌قبول

مشاغل غیرقابل قبول برای راه‌اندازی با برنامه سرمایه گذاری در مناطق شمال غربی کانادا

راه‌اندازی مشاغل زیر، قابلیت شرکت در برنامه کارآفرینی در مناطق شمال غربی کانادا نیستند:

  • راه‌اندازی رستوران در محدوده شهر یلونایف
  • کسب‌وکارهای فصلی که کم‌تر از 6 ماه در سال، رونق دارند.
  • مدیریت اموال (Property Management)
  • مشاغل خانگی
  • تاسیس انجمن‌ها و سازمان‌های غیر انتفاعی
  • هر کسب‌وکاری که مشابه مشاغل ثبت‌شده در مناطق شمال غربی کانادا باشد.
  • املاک و مستغلات
  • ارائه وام‌های روزپرداخت، امور مربوط به نقدینگی چک، صرافی پول و غیره
  • کسب‌وکارهایی که در 5 سال اخیر توسط فعالان برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی عملیاتی شده‌اند.

چه کسی نمی‌تواند برای برنامه تجاری مناطق شمال غربی اقدام کند؟

افراد زیر نمی‌توانند در این برنامه شرکت کنند:

  • اگر متقاضی، یک یا چند مورد از معیارهای واجد شرایط بودن (از جمله توانایی ایجاد شغل برای ساکنین بومی و رشد کسب‌وکار مورد نظر) را نداشته باشد.
  • اگر متقاضی، فرد همراه یا اعضای خانواده تحت تکفل او دچار بیماری بدی باشند.
  • اگر متقاضی، همراه و هر کدام از اعضای خانواده تحت تکفل او دارای سابقه کیفری باشند.
  • اگر متقاضی در مورد حضانت یا حمایت از کودک با همسرش دچار اختلاف حل‌نشده باشد.
  • اگر متقاضی، در کانادا پناهنده باشد.
  • اگر متقاضی درگیر فرآیند تجدیدنظر دادگاه در کانادا باشد.
  • اگر متقاضی، از قبل برای سایر برنامه‌های استانی کانادا (provincial nominee programs) تقاضا داده باشد.
  • اگر متقاضی در طول فرآیند درخواست، اظهارات نادرست ارائه دهد یا مرتکب تقلب شود.
  • اگر سرمایه‌گذاری پیشنهادشده شامل سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای غیرفعال باشد و صرفاً برای ورود به کانادا ارائه شود.

چگونه یک بیزنس پلن یا طرح تجاری خوب برای شرکت در برنامه سرمایه‌گذاری شمال غربی، بنویسید؟

نوشتن یک طرح تجاری یا بیزنس پلن (Business Plan)، از الزامات شرکت در برنامه NTNP کانادا محسوب می‌شود. اصلاً داشتن یک بیزنس پلن خوب و ایده‌آل است که می‌تواند نظر آفیسر برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی را جلب کند. فراموش نکنید که طرح‌ها و ایده‌های تجاری خلاقانه و جدید می‌توانند شما را پیروز کند. ساختار اصولی و جذاب یک بیزنس پلن برای برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی عبارت است از:

  • خلاصه‌ای از طرح
  • شرح اهداف شرکت یا طرح سرمایه‌گذاری
  • مشخصات مربوط به مالکان
  • بیوگرافی مربوط به مدیریت شرکت یا واحد تجاری
  • توضیح در مورد فناوری و مزایای طرح
  • ارائه طرح‌های تحقیق و توسعه
  • طرح تجاری‌سازی ایده سرمایه‌گذاری
  • ارائه طرح‌های تولید و یا تحویل خدمات
  • برنامه‌های بازاریابی
  • طرح‌های مربوط به منابع انسانی
  • طرح‌های مربوط به برنامه مالی (مثل پیش‌بینی صورت جریان نقدی، صورت سود و زیان و محاسبه دوره‌های بازپرداخت وام)

فرصتی برای سودآوری در قلمروهای شمال غربی کانادا

برنامه کارآفرینی مناطق شمال غربی کانادا، فرصتی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در بخش ویژه‌ای از این کشور است. متقاضیان برای شرکت در این برنامه باید 5 شرط اصلی (از جمله مهارت‌های زبانی، مقدار پولی که سرمایه‌گذاری می‌کنند و غیره) را در نظر بگیرند. همچنین، پیش از ارائه درخواست برای برنامه سرمایه‌گذاری مناطق شمال غربی، باید مطمئن شوید که ایده یا طرح تجاری‌تان قبلاً ثبت نشده و یا در لیست مشاغل ممنوعه قرار ندارد.

در این مقاله از مجموعه مهاجرتی پارسی کانادا تمامی شروط و قوانین مربوط به این برنامه مهاجرتی را مورد بررسی قرار داده‌ایم. اگر احساس می‌کنید که شرایطتان با این برنامه مطابقت دارد، همین حالا اقدام کنید. خبر خوب این است که ما و مشاوران تیم پارسی کانادا در تمامی مراحل اخذ مجوز ورود و ویزا (از جمله ویزای کارآفرینی کانادا) در کنارتان خواهیم بود.

سوالات متداول

خیر، قبل از ثبت درخواست باید مطمئن شوید که ایده شما جزو مشاغل ممنوعه (مثل مشاغل خانگی) نیست.

شروط اصلی این برنامه، مهارت‌های زبانی، اندازه سرمایه‌گذاری (بین 150 تا 300 هزار دلار کانادا)، ارزش خالص دارایی (بین 250 تا 500 هزار دلار کانادا)، مالکیت 33.3 درصد از کسب‌وکار و غیره است.

بله، متقاضی برای پذیرفته شدن در این برنامه، باید طرح تجاری یا بیزنس پلن ارائه دهد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال