موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت از طریق شغل لوله کشی در استرالیا

شغل لوله کشی در استرالیا در لیست مشاغل پر تقاضای این کشور قرار دارد، قصد داریم در این مقاله به صفرتا صد آن بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

مهاجرت از طریق شغل لوله کشی در استرالیا

در حال حاضر، مشاغل فنی مثل جوشکاری، کارهای ساختمانی، لوله‌کشی و … جزو مشاغل موردنیاز کشور استرالیا هستند. از آنجایی که شغل لوله کشی در استرالیا در لیست مشاغل پر تقاضای این کشور قرار دارد، قصد داریم در این مقاله به صفرتا صد آن بپردازیم. با ما تا انتها همراه باشید.

استرالیا به‌عنوان یکی از این کشورهای پیشرفته همواره از افراد فنی استقبال می‌کند. همچنین مزایای خوبی از جمله حق اسپانسرشیپ اعضای خانواده بعد از 2 سال، درخواست شهروندی و دریافت پاسپورت استرالیا بعد از گذشت 4 سال از اقامت و … را برای افراد فراهم کرده است.

نیروی کار لوله کشی جز مشاغل مورد نیاز استرالیا است

نیروی کار لوله کشی جز لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا در سال 2023 است.

نگاه کلی به شغل لوله کشی در استرالیا

شغل لوله کشی در فهرست مهارت‌های MLTSSL (مهارت‌های استراتژیک میان‌مدت و بلند‌مدت) استرالیا قرار می‌گیرد. این لیست معمولاً شامل مشاغلی است که در ایالت‌ها و قلمروهای متعدد تقاضای بالایی دارند و جزو مشاغل تخصصی و حرفه‌ای هستند. برای اطلاعات بیشتر از سایر مشاغل، مطلب مشاغل مورد نیاز استرالیا را مطالعه کنید. در جدول زیر یک نگاه سریع به شغل لوله‌کشی در استرالیا می‌پردازیم و در ادامه مشاغل این گروه را لیست می‌کنیم:

کمترین دستمزد برای لوله‌کش‌ها 21.40 دلار استرالیا در ساعت
بیشترین دستمزد برای لوله‌کش‌ها 42.99 دلار استرالیا در ساعت
نرخ رشد شغل لوله‌کشی در آینده806%
میانگین سن همه نیروهای کار در شغل لوله‌کشی33 سال
سازمان ارزیاب مهارتTRA

مشاغل این گروه

ANZSCO مخفف عبارت Australian and New Zealand Standard Classification of Occupations و به معنای استانداری برای دسته‌بندی مشاغل در استرالیا و نیوزلند است. گروه‌های شغلی لوله کشی در استرالیا با کد ANZSCO 3341 عبارت‌اند از:

لوله کش عمومی (کد 334111):

لوله‌کش عمومی، کار نصب و تعمیر انواع لوله‌های آب، زهکشی، لوله‌های گاز و سیستم فاضلاب را انجام می‌دهد. به‌علاوه باید در تعمیر و نصب لوله‌های آتش‌نشانی و تصفیه آب نیز تخصص داشته باشد.

لوله کش تهویه مطبوع و خدمات مکانیکی (کد شغلی 334112):

افراد شاغل در این گروه، کار نصب، نگهداری و تعمیر انواع لوله‌های آب، کانال‌کشی، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و سیستم تهویه در ساختمان یا در کشتی را انجام می‌دهند. داشتن تخصص و شناخت انواع لوله‌ها برای این لوله‌کش‌ها الزامی است.

تخلیه کننده (Drainers) کد شغلی 334113:

نصب، تعمیر و طراحی سیستم‌های زیرزمینی تخلیه و همچنین سیستم‌های فاضلاب و دفع پساب به عهده تخلیه کننده‌ها یا drainers ها است. این افراد باید در نصب سپتیک تانک (تصفیه فاضلاب زیرزمینی) تخصص داشته باشند.

گازفیتر Gasfitter (کد شغلی: 334114):

کار گازفیترها نصب، نگهداری و تعمیر لوله‌های اصلی گاز، لوله کشی کنتور گاز و نصب انواع تجهیزات مرتبط با وسایل گازی مثل سیستم و مخازن گاز مایع است. از جمله تخصص‌های اصلی این افراد می‌توان به نصب اتصالات گاز اصلی و فرعی و همچنین مخازن نفت مایع اشاره کرد.

شرایط مهاجرت لوله کش به استرالیا

به گفته‌ کمیسیون مهارت‌های ملی استرالیا (National Skills Commission)، تخمین زده می‌شود تا سال 2026 تعداد افراد شاغل در این زمینه به 100300 نفر برسد. اما برای ورود به این کشور چه شرایطی نیاز است؟

طبق اعلام ANZSCO، کسانی که به‌دنبال شغل لوله کشی در استرالیا هستند باید گواهینامه‌ای معادل مهارت‌های سطح 3 در چهارچوب AQF استرالیا (Australian Qualification Framework) داشته باشند.
به‌علاوه :

  • داشتن حداقل سه سال سابقه کار مرتبط ( زمان آموزش و کارآموزی لوله کشی می‌تواند در این زمان محاسبه شود)
  • شرط سنی 18-44 سال (بیشترین امتیاز سن مربوط گروه 25-32 سال است )
  • داشتن مدرک زبان IELTS یا PTE
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم
  • دریافت حداقل 60 امتیاز در ANZSCO
  • ارائه انگیزه‌نامه (EOI)
  • نداشتن سابقه کیفری
  • داشتن شرایط جسمی و روحی مناسب

مسیر مهاجرت لوله کش به استرالیا

اولین قدم برای مهاجرت به‌عنوان لوله کش، دریافت ویزای کار است. افراد متخصص، در صورت کسب امتیاز کافی و داشتن شرایط موردنیاز می‌توانند از طریق ویزای اسکیل ورکر استرالیا اقدام کنند. لوله‌کش‌ها در هرکدام از کدهای شغلی می‌توانند از ویزاهای زیر با توجه به شرایطشان اقدام کنند.

البته افرادی که دارای سابقه کار مرتبط، پیمان‌کار یا سهام‌دار شرکتی هستند می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در استرالیا یا همان ویزای 188 استرالیا اقدام کنند. لازم به ذکر است شرط اصلی این ویزا، داشتن تمکن مالی است. همچنین در صورتی که در این خصوص نیاز به مشاوره دارید، فرم زیر را پرکنید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

وظایف شغل لوله کشی در استرالیا

افرادی که به شغل لوله کشی در استرالیا مشغول هستند، وظیفه نصب و نگهداری سیستم‌های آب داخل ساختمان‌ها (نصب سیستم‌های لوله‌کشی، برش، خم کردن لوله، مونتاژ شیرها، اتصالات و لوله‌ها)، سیستم‌های تصفیه آب، زهکشی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و فاضلاب را بر عهده دارند.

به‌علاوه، از آنجایی که موظف به ارزیابی و رفع مشکلات لوله‌ها، سیستم‌ها و مخازن هستند، باید تخصص کامل داشته باشند.

آن‌ها باید نقشه‌های ساختمانی را بخوانند تا مشخصات دقیق محل نصب لوله‌ها را بفهمند. همچنین باید به مقررات تعیین‌شده توسط ایالت‌ها و کدهای ساختمانی کاملاً آگاهی داشته باشند.

به‌طور کلی لوله‌کش‌ها، کار نصب و تعمیر لوله‌ها، لوله‌های زهکش، گاتر و همچنین خدمات مکانیکی و تجهیزات مربوط به مخازن آب، گاز، فاضلاب و سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه را انجام می‌دهند.

درآمد لوله کشی در استرالیا

بر اساس اطلاعات سایت‌ معتبر Payscale، متوسط درآمد لوله کشی در استرالیا مبلغی حدود 31 دلار استرالیا در ساعت است. البته با توجه به گستردگی استرالیا، در هر ایالت این کشور درآمدها می‌تواند کمتر و یا بیشتر از مبلغ ذکرشده در این سایت باشد.

حقوق لوله‌کش در استرالیا با توجه به سابقه کاری، گواهینامه‌های فنی و نوع رشته او در لوله‌کشی مشخص می‌شود. مهارت‌هایی چون نقشه‌خوانی، مدیریت تیم، خدمات فنی، اجرای عملیات تخصصی و سنگین ازجمله مواردی هستند که باعث افزایش حقوق لوله‌کش‌ها می‌شود.

میزان دریافت حقوق لوله کش در استرالیا بر اساس سابقه کار به شرح زیر است:

میزان دریافت حقوق بر اساس سابقه کار ( دلار استرالیا در ساعت )
کمتر از 1 سال23.70 دلار
1-4 سال26.09 دلار
5-9 سال31.29 دلار
10-19 سال36.03 دلار
بالای 20 سال38.21 دلار

پردرآمدترین شهرهای استرالیا برای لوله کش ها

طبق آمار سایت INDEED، تا ابتدای سال 2023، کارفرماهای 8 شهر از استرالیا بیشترین دستمزد را به لوله‌کش‌ها می‌دهند. در ادامه این شهرها را لیست کردایم:

  • داروین (Darwin): 49.27 دلار در ساعت
  • پرت (Perth): 48.46 دلار در ساعت
  • ملبورن (Melbourne): 47.87 دلار در ساعت
  • ملبورن شمالی (North Melbourne): 46.41 دلار در ساعت
  • دندنونگ (Dandenong): 45.87 دلار در ساعت
  • سیدنی (Sydney): 42.91 دلار در ساعت
  • مکای (Mackay): 40.94 دلار در ساعت
  • کنز (Cairns): 40.47 دلار در ساعت

سخن پایانی

کاهش نرخ رشد جمعیت، کمبود نیروی متخصص، افزایش نرخ پیری و همچنین بسته بودن مرزهای استرالیا در طی شیوع بیماری کرونا، باعث شده تا جذب دوباره نیروی جوان و متخصص به این کشور از سر گرفته شود.

همان طور که پیشتر به آن اشاره شد، شغل لوله کشی در استرالیا دارای گرایش‌های متفاوتی است و همین مزیت باعث شده تا مهاجران طبق مهارت‌های خود بهترین انتخاب را داشته باشند.

همچنین، اصلی‌ترین ویزا برای مهاجرت لوله کش به استرالیا ،ویزای اسکیل ورکر است، اما متقاضیان قادر خواهند بود با توجه به شرایط خود طبق لیست ویزاها در بالا اقدام کنند.

سؤالات متداول

درآمد لوله کشی در استرالیا به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما به‌طور متوسط مبلغی حدود 31 دلار استرالیا در ساعت است.

ویزای اصلی که متقاضایان می‌توانند از طریق آن اقدام کنند، ویزای اسکیل ورکر هست. اما با توجه به کدهای شغلی و شرایط متقاضیان ویزاهای دیگر نیز وجود دارد که در این مطلب لیست شده است.

متقاضیان باید حداقل 60 امیتاز برای واجد شرایط شدن از طریق ویزای مهارتی را داشته باشند.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها