موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پرکتیکوم در آلمان چیست و چه فرقی با آوسبیلدونگ دارد؟

پرکتیکوم در آلمان چیست؟

پرکتیکوم (praktikum) یک کلمه آلمانی است که معادل کارآموزی در آلمان استفاده می‌شود. کارآموزی در آلمان یک روش رایج و پرکاربرد برای کسب تجربه حرفه‌ای و آگاهی از مشاغل و رشته‌های مختلف است.

اما سؤال مهم این است که این روش برای چه دسته افرادی مناسب است؟ از کجا می‌توان این نوع کارآموزی را جستجو کرد و از همه مهمتر این کارآموزی آیا با اوسبیلدونگ متفاوت است و چه تفاوت‌هایی دارد؟

در ادامه قرار است به این سؤالات پاسخ داده شود پس با ما همراه باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

فیلد های "*" اجباری هستند

پرکتیکوم چیست؟

پرکتیکوم نوعی دوره کارآموزی در آلمان است که با هدف آشنایی با محیط کار یا دوره مورد نظر برگزار می‌شود. مخاطبان این دوره‌ها می‌تواند دانش‌آموزان و دانشجویانی باشد که قصد دارند با یک رشته خاص آشنایی پیدا کنند یا فارغ التحصیلانی است که قصد دارند با محیط کار در یک شرکت آشنا شوند.

مثلاً شما قصد تحصیل در یک رشته را دارید اما از بازار کار آن خبر ندارید و این دوره کارآموزی به درک بهتر برای تحصیل در آن حوزه کمک می‌کند.

یا شما شرکتی را برای کار مد نظر دارید و می‌خواهید با محیط کار و شرایط این شرکت از نزدیک آشنا شوید. پس این دوره کوتاه کارآموزی به شما کمک می‌کند تا با شناخت بیشتر فضای کاری وارد این شرکت شوید.

پرکتیکوم آلمان معمولاً بخشی از برنامه‌های تحصیلی در رشته‌های مختلف مانند آموزش، پرستاری، روانشناسی، مهندسی و سایر رشته‌های حرفه‌ای است و می‌تواند به عنوان یک پل میان تحصیلات تئوری و دنیای کار هم باشد.

praktikum پرکتیکوم در آلمان چیست و برای چه دسته افرادی مناسب است؟

چه کسانی وارد دوره پرکتیکوم آلمان می‌شوند؟

این دوره با هدف بررسی و به صورت کوتاه مدت تنظیم شده است. یعنی در این مدت زمان دانش آموز یا دانشجو بررسی می‌کند که آیا این رشته با انتظاراتی که دارد مطابقت دارد که بخواهد آن دوره را ادامه دهد. یا شخصی که قصد ورود به شرکتی را دارد و می‌خواهد آن شرکت را برای ادامه کار بررسی کند تا از میان گزینه‌های موجود شرکتی را انتخاب کند یا حتی برای دوره آوسبیلدونگ وارد آن شرکت شود.

نهایتاً شما با گذراندن دوره praktikum به این سؤال پاسخ خواهید داد “این رشته تحصیلی هست که می‌خوام ادامه بدم و آیا بهش علاقه دارم” یا ” این شرکتی هست که بخوام باهاشون کار کنم؟” و این یعنی صرفه‌جویی در زمان شما و داشتن یک انتخاب خوب.

پرکتیکوم می‌تواند در حین تحصیل دانش‌آموزان، دانشجویان یا قبل از شروع دوره اوسبیلدونگ باشد. در واقع به نوعی سابقه کاری برای شما محسوب می‌شود که برای استخدام شدن در آینده هم به کار می‌آید.

نکته مهم اینکه پرکتیکوم در آلمان برای کسی که از ایران برای کار می‌آید معنی ندارد و معمولاً مناسب دسته افرادی است که با جاب سیکر یا کارت شانس آلمان به این کشور آمده‌اند یا کسانی که در این کشور در حال تحصیل هستند.

تفاوت پرکتیکوم و آوسبیلدونگ در آلمان

پرکتیکوم یک دوره کوتاه است که با هدف شناسایی محیط و دوره انجام می‌شود و لزوماً می‌تواند حقوقی هم نداشته باشد. اما آوسبیلدونگ یک دوره طولانی مدت است که تا ۳ سال هم می‌تواند طول بکشد. قبل از آوسبیلدونگ برخی شرکت‌ها یا افراد تقاضای پرکتیکوم دارند تا با فضا و شخص متقاضی آشنایی بیشتری پیدا کنند و سپس دوره آغاز می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره آوسبیلدونگ آلمان را بخوانید.

چگونه یک دوره کارآموزی پیدا کنم؟

برای کارآموزی راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از واضح‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن برنامه پرکتیکوم در آلمان روش آنلاین است.

یک حالت این است که شما شرکت مورد نظرتان را انتخاب کرده‌اید پس مستقیم به وب سایت آن شرکت مراجعه کنید. اغلب شرکت‌ها یک صفحه برای مشاغل دارند و شرایط را توضیح داده‌اند.

در حالت دوم شرکتی را مد نظر ندارید پس می‌توانید از لیست شرکت‌های موجود یکی را انتخاب کنید. دراین حالت هم با سرچ کردن در موتور‌های جستجو شروع کنید و هم می‌توانید به سایت‌های زیر مراجعه کنید.

  • berufsstart. de
  • jobguide. de
  • derpraktikant. eu

اگر در حال حاضر دانشجو هستید، دانشگاهی که تحصیل می‌کنید می‌تواند شما را راهنمای کند. معمولاً دفتر مشاغل دانشگاه شرایط شما و گزینه‌های در دسترس را بررسی می‌کند تا بهترین مورد مناسب را پیشنهاد دهد. جالب است بدانید اکثر وب سایت‌های دانشگاه‌ها اطلاعات فرصت‌های کارآموزی را دارند.

آخرین حالت که شاید مؤثرترین حالت هم باشد استفاده از قدرت شبکه دوستانتان است. یعنی شما کسی را می‌شناسید که این دوره پرکتیکوم را گذرانده یا در حال گذراندن دوره است تجربیات او می‌تواند کمک بزرگی در این مسیر برای شما باشد.

دوره کارآموزی معمولاً چقدر طول می‌کشد؟

در آلمان دوره پرکتیکوم یا کارآموزی معمولاً ۳ الی ۴ هفته طول می‌کشد. البته این مدت زمان بسته به شرکتی که کارآموزی می‌کنید هم دارد. برخی شرکت‌ها این دوره ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشد که ممکن است با دریافت حقوق هم همراه باشد. این نوع جزئیات به شرکت مورد نظر دارد و شما قبل از شروع باید در مورد این موارد از جمله مدت زمان، حقوق شفاف‌سازی کنید.

حقوق در دوره پرکتیکوم در آلمان چقدر است؟

آیا در دوران پرکتیکوم حقوق می‌گیریم؟

گرفتن حقوق کاملاً به این بستگی دارد که شما کجا و در چه زمینه‌ای کار‌آموزی خود را می‌گذرانید. بخش‌های شرکتی در آلمان معمولاً به کارآموزان پرداخت انجام می‌دهند و برخی شرکت‌ها پرداختی ندارند.

بهتر است در شروع کارآموزی در مورد تمام این جزییات با کارفرمای خود شفاف باشید. به همین ترتیب مهم است که مطمئن شوید پول کافی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود در آلمان – اجاره، بیمه، غذا – در طول دوره کارآموزی خود دارید. این نوع هزینه‌ها در مقاله هزینه زندگی در آلمان بررسی شده‌اند.

آیا دوره‌های پرکتیکوم یا کارآموزی زیادی وجود دارد؟

praktikum بخش مهمی از آموزش در آلمان است و به همین دلیل، فرصت‌های زیادی برای کسانی که مایل به کارآموزی هستند وجود دارد. البته، دانشجویان زیادی به دنبال دوره پرکتیکوم مناسب در آلمان برای تکمیل تحصیلات و ادامه تحصیل خود هستند، که دراین حالت رقابت برای پیدا کردن بهترین شرکت‌های کارآموزی بالا می‌رود.

این نکته را مد نظر داشته باشید پرکتیکومی که با رشته تحصیلی و حوزه‌ای که می‌خواهید دنبال کنید مرتبط باشد بهترین انتخاب برای شما است.

آیا دوره کارآموزی منجر به استخدام تمام وقت می‌شود؟

این سؤال جواب مشخصی ندارد چرا که دوره کارآموزی دوره دوره آزمایشی به حساب نمی‌آید. کارآموزی لزوماً تضمین‌کننده اشتغال تمام وقت در شرکتی که در آن کارآموزی می‌کنید نیست. پرکتیکوم در آلمان فقط یک فرصت برای آشنایی با آینده حرفه‌ای رشته شما نیست بلکه می‌تواند به ساخت شبکه کاری شما کمک کند. شما این فرصت را دارید تا روی “افراد مناسب” تأثیر بگذارید و هرچیزی را که برای یک کارمند‌ایده‌آل شدن نیاز دارید را یاد بگیرید. در این دوره کوتاه متوجه می‌شوید که اگر بخواهید دوره آوسبیلدونگ را در این شرکت بگذرانید آیا محیط مناسب شماست و آیا نهایت استخدام خواهید شد.

آیا برای پرکتیکوم باید آلمانی صحبت کنم؟

زندگی و کار در آلمان به این معنی است که شما باید زبان آلمانی بلد باشید و این مسأله به نفع شماست. اما اینکه برای پرکتیکوم باید به زبان آلمانی مسلط باشید کاملاً به شرکت مورد نظر بستگی دارد. آیا شرکت آلمانی است؟ پس باید درک اولیه‌ای از زبان آلمانی داشته باشید و آماده صحبت کردن با آن باشید. آیا این یک شرکت بین‌المللی است؟ پس باید به زبان انگلیسی مسلط باشید.

برخی از شرکت‌ها زبان کاری خود را مشخص کرده‌اند و برخی از شرکت‌های آلمانی حتی ممکن است زبان انگلیسی را به عنوان زبان رسمی خود داشته باشند. با این حال، به جرات می‌توان گفت که هر جا که کار می‌کنید، آماده باشید که حداقل، کمی آلمانی صحبت کنید.

دقت کنید برخی از شرکت‌ها ممکن است در واقع به مهارت زبان در قالب تافل یا TestDaF نیاز داشته باشند.

اصلاً خارجی‌ها می‌توانند در آلمان کارآموزی کنند؟

بله، هم شهروندان اتحادیه اروپا و هم شهروندان غیر اتحادیه اروپا می‌توانند در آلمان کارآموزی کنند، اما در مورد ایرانیان که جز اتحادیه اروپا نیستند، پیش نیاز‌هایی وجود دارد مثل گرفتن مجوز کار از طریق سفارت.

اگر آلمانی نیستم برای پرکتیکوم به ویزا نیاز دارم؟

اگر شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید، نیاز به مجوز کار و همینطور بیمه درمانی دارید که برای هر کسی که در آلمان کار می‌کند اجباری است. اطلاعات بیشتر در مورد گرفتن ویزای کار آلمان را می‌توانید در اینجا بخوانید.

اگر شما یک دانشجوی غیر اتحادیه اروپا هستید که در حال حاضر با ویزای دانشجویی در آلمان تحصیل می‌کنید، کار‌ها کمی آسان‌تر است. شما مجاز به کار ۱۲۰ روز کامل در سال یا ۲۴۰ نیمروز هستید. با این حال، اگر قصد انجام کارآموزی با ویزای دانشجویی را دارید، حتماً بررسی کنید که ویزای دانشجویی شما چه مجوز‌هایی را دارد.

سوالات متداول

در آلمان، پرکتیکوم به عنوان یک دوره عملی کوتاه مدت تعریف می‌شود که بخشی از برنامه تحصیلی است و به دانشجویان کمک می‌کند تا مهارت‌های عملی خود را در محیط واقعی تقویت کنند. در حالی که آوسبیلدونگ یک دوره آموزشی و کاری است که مدت زمان بیشتری دارد و معمولاً با دریافت حقوق همراه است و حتی می‌تواند بعد از اتمام منجر به استخدام شود.

برای اقدام به پرکتیکوم در آلمان، می‌توانید از طریق وبسایت‌های دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و پلتفرم‌های شغلی اقدام کنید. همچنین می‌توانید از شبکه‌های حرفه‌ای و مراکز مشاوره شغلی دانشگاه‌ها کمک بگیرید. آماده کردن رزومه و نامه پوششی (Cover Letter) به زبان آلمانی و ارائه آن‌ها به کارفرمایان مورد نظر نیز ضروری است.

حقوق برای پرکتیکوم‌ها در آلمان بستگی به نوع و مدت زمان دوره دارد. برخی پرکتیکوم‌ها پرداختی ندارند، در حالی که برخی دیگر حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. همچنین برخی شرکت‌ها ممکن است مزایایی مانند کمک هزینه مسکن یا وعده‌های غذایی را فراهم کنند.

بله، اگر شما دانشجوی غیر اتحادیه اروپا هستید، برای انجام پرکتیکوم در آلمان نیاز به ویزای خاصی دارید. نوع ویزا بستگی به مدت زمان پرکتیکوم و وضعیت تحصیلی شما دارد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال