موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت روانشناس به کانادا

مهاجرت روانشناس به کانادا

کشور کانادا، از افراد ماهر در زمینه‌های مختلف از جمله روان‌شناسی استقبال می‌کند. دولت کانادا برای این منظور تعداد موقعیت‌های شغلی این حوزه را افزایش داده و از روان‌شناسان مجرب از سراسر دنیا استقبال می‌کند. لذا اگر شرایط لازم را داشته باشید، مهاجرت از این طریق کار چندان سختی نخواهد بود.

اما به راستی، آیا همه روان‌شناسان می‌توانند به کانادا مهاجرت کنند؟ درآمدشان چقدر است؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید قبل از مهاجرت پاسخ داده شوند. به همین منظور در این مقاله از پارسی کانادا شرایط لازم برای مهاجرت روانشناس به کانادا، میزان درآمد و بازار کار روانشناسی در کانادا را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

مروری بر بازار کار رشته روانشناسی در کانادا

روان‌شناسی جزو مشاغل موردنیاز کانادا است که بازار کار خوبی دارد. یک روان‌شناس باتجربه و مجرب به‌راحتی می‌تواند برای کار کردن به هر 11 استان کانادا مهاجرت کند. این موضوع سبب می‌شود که روان‌شناسی به‌عنوان یکی از مشاغل پرتقاضا و ایده‌آل در کانادا شناخته شود.

طبق گفته سایت canadamadesimple به‌دلیل گسترش شغل روانشناسی و نیاز به جایگزینی افراد جدید برای این موقعیت شغلی، انتظار می‌رود که 22000 شغل جدید به این حوزه افزوده شود. همچنین کشور کانادا در نظر دارد برای فارغ‌التحصیلان و مهاجرانی که قصد مهاجرت و زندگی در این کشور را دارند 29000 موقعیت شغلی جدید ایجاد کند. افراد مجرب در این زمینه می‌توانند با مهاجرت به کانادا سهمی از بازار کار روانشناسی در این کشور را داشته باشند.

درآمد روانشناسی در کانادا

روان‌شناسی به‌عنوان یکی از مشاغل مورد نیاز کانادا شناخته می‌شود و طبق آمار سایت canadamadesimple می‌توان انتظار درآمد 71200 الی 110400 دلاری در طول یک سال داشت. به‌طور کلی درآمد روان‌شناس با توجه به فاکتورهای مختلفی همچون سابقه کاری، شهر محل فعالیت و انواع مشاغل روا‌ن‌شناسی کاملا متفاوت است. در این بخش طبق آمار سایت salaryexplorer درآمد روان‌شناسی در حوزه‌های مختلف را شرح می‌دهیم:

کد ناک روان‌شناسی4151
حوزه روان‌شناسیمیزان درآمد سالانه (دلار کانادا)
روان‌شناسان اعصاب (Neuro psychologists)99,392
روان‌شناس شغلی (Career Counselor)139,000
مشاور سلامت روان (Mental Health Counselor)165,000
روان‌شناس کودک (Child psychologist)187,000
روان‌شناس بالینی (Clinical Psychologist)358,000
روان‌شناسی رفتاری (Behavioural psychologist)140,000

شرایط مهاجرت روانشناسان به کانادا

برای مهاجرت روانشناسان به کانادا یک سری شرایط عمومی و البته یک سری شرایط خاص لازم است. شرایط عمومی شامل سن، داشتن توانایی در زبان انگلیسی یا زبان فرانسوی، مهارت‌های شریک زندگی و سابقه کاری هستند. در کنار این شرایط نیاز به یک سری شرایط خاص وجود دارد که بدون داشتن آن‌ها نمی‌توانید به‌عنوان روانشناس به کانادا مهاجرت کنید. این شرایط خاص عبارت‌اند از:

  • در جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward)، کبک (Quebec)، انتاریو (Ontario)، مانیتوبا (Manitoba) و بریتیش کلمبیا (British Columbia) به مدرک دکترا در روان‌شناسی نیاز است.
  • در نیوفاندلند (Newfoundland)، لابرادور (labrador)، نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، نیوبرانزویک (New Brunswick)، ساسکاچوان (Saskatchewan)، آلبرتا (Alberta)، مناطق شمال غربی (Northwest regions) و نوناووت (Nunavut) به مدرک کارشناسی ارشد در روان‌شناسی نیاز است.
  • قبولی در آزمون کتبی تمرین حرفه‌ای روانشناسان (Examination for Professional Practice in Psychology) یا EPPP، برای اکثر استان‌های کانادا موردنیاز است.
  • شرکت در امتحانات شفاهی و مصاحبه در برخی استان‌ها الزامی است.
  • عضویت در انجمن حرفه‌ای استانی برای روان‌شناسان در تمام استان‌ها به‌خصوص در مناطق شمال غربی و نوناووت اجباری است.
شرایط مهاجرت روانشناسان به کانادا

شرایط مهاجرت روانشناسان به کانادا سخت و پیچیده نیست

اخذ مجوز برای مهاجرت روانشناسان به کانادا

همان طور که قبلا هم اشاره کردیم شرایط اخذ مجوز برای هر منطقه از کانادا با هم متفاوت است. برخی از مناطق همچون جزیره پرنس ادوارد، کبک، انتاریو، مانیتوبا و بریتیش کلمبیا برای پذیرش یک فرد به‌عنوان روان‌شناس به مدرک دکترای روانشناسی نیاز دارند. استان‌های دیگر همچون نیوفاندلند، لابرادور، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، ساسکاچوان، آلبرتا، مناطق شمال غربی و نوناووت برای پذیرش روان‌شناس به مدرک کارشناسی ارشد روان‌شناسی نیاز دارند. لذا ابتدا باید تعیین کنید که قصد مهاجرت به کدام منطقه از کانادا را دارید، سپس اقدامات لازم برای مهاجرت را انجام دهید.

آزمون تمرین حرفه‌ای برای مهاجرت روانشناسان به کانادا

آزمون EPPP جزو آزمون‌های ضروری و موردنیاز برای روان‌شناسان کانادا است. این آزمون توسط انجمن هیئت‌های روان‌شناسی ایالتی و استانی (Association of State and Provincial Psychology Boards) با کمک موسسه خدمات آزمون حرفه‌ای (PES) برگزار می‌شود. آزمون تمرین حرفه‌ای مهاجرت روانشناسان به کانادا، 8 حوزه مختلف را پوشش می‌دهد. برای قبولی در این آزمون و پذیرفته شدن به‌عنوان روانشناس در کانادا لازم است که حداقل 500 امتیاز از این آزمون کسب کنید.

مراحل و روش های مهاجرت روانشناسان به کانادا

روان‌شناسی جزو بهترین رشته ها برای مهاجرت به کشور کانادا به شمار می‌رود. مهاجرت روانشناسان به کانادا مراحل و روش‌های مختلفی دارد، لذا باید اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید. قبل از بررسی این مراحل، مطلب بهترین رشته ها برای مهاجرت به کانادا را مطالعه فرمایید.

به‌طور کلی مراحل و روش‌های مهاجرت از این طریق به‌صورت زیر است:

  1. باید ثابت کنید که واجد شرایط مهاجرت هستید
  2. مدارک خود را جمع‌آوری و تایید کنید
  3. فرآیند مهاجرت را شروع کنید
  4. برای شغل روانشناسی در کانادا درخواست دهید

و اما در خصوص مدارک! برای اینکه به‌عنوان روان‌شناس به کانادا مهاجرت کنید و مشغول به کار شوید باید مدارک تحصیلی خود را تایید کنید و مطمئن شوید که در کانادا به رسمیت شناخته می‌شود. ارزیابی مدارک تحصیلی (Educational Credential Assessment) تایید می‌کند که مدرک دانشگاهی یا گواهینامه شما اعتبار کافی دارد و با استانداردهای آموزشی کانادا برابری می‌کند یا خیر.

به‌طور کلی روش‌های مهاجرت روان‌شناسان به کانادا شامل 4 مورد زیر است:

👆🏻 با کلیک روی هر روش، می‌توانید جزئیات کامل درباره آن را بخوانید.

آیا داشتن جاب آفر برای مهاجرت روانشناسان به کانادا الزامی است؟

داشتن جاب آفر برای مهاجرت روانشناس به کانادا الزامی نیست، اما وجود آن کمک می‌کند که فرآیند مهاجرت سریع‌تر انجام شود. داشتن یک جاب آفر از کانادا به‌طور قابل‌توجهی امتیاز سیستم جامع رتبه‌بندی (Comprehensive Ranking System) را افزایش می‌دهد که متقاضیان را به مهاجرت به کانادا و کسب اقامت دائم نزدیک می‌کند. داشتن پیشنهاد شغلی امتیاز 50 تا 200 را به سیستم CRS می‌افزاید.

حتما بخوانید:
مهاجرت به کانادا

پرتقاضاترین مشاغل حوزه روانشناسی در کانادا

حوزه روانشناسی در کانادا جزو مشاغل منحصر‌به‌فردی است که بهبود عواطف، احساسات و رفتار شهروندان را به‌دنبال دارد. ازاین‌رو می‌توان گفت که روانشناسی جزو مشاغل محبوب و پرتقاضای کانادا شناخته می‌شود. روانشناسی جزو حوزه‌های چالش برانگیز و ارزشمند است که زیرشاخه‌های مختلفی دارد. روانشناسان بر اساس علاقه خود یک تخصص خاص را انتخاب می‌کنند، لذا شناخت این مشاغل به شما کمک می‌کند که دیدگاه بهتری نسبت به مشاغل روانشناسی موجود در کانادا به دست آورید. به طور کلی پرتقاضاترین مشاغل حوزه روانشناسی در کانادا عبارت‌اند از:

  • روان‌شناس مدرسه (School psychologist): این روانشناسان وظیفه دارند اختلالات آموزشی و رشدی کودکان را برطرف کنند.
  • روان‌شناس سازمانی (Organizational psychologist): از اصول روان‌شناسی و روش‌های تحقیقاتی برای حل مشکلات و بهبود کیفیت زندگی کاری استفاده می‌کنند.
  • روان‌شناس بالینی (Clinical Psychologist): روان‌شناسان بالینی بیماران مبتلا به اختلالات عاطفی و روانی را ارزیابی کرده و از روش‌های مختلف برای درمان آن‌ها استفاده می‌کنند.
  • روان‌شناسی مهندسی (Engineering psychologist): این روان‌شناس‌ها به بهبود روابط بین انسان و ماشین ‌آلات برای بهبود کارایی و ایمنی کمک می‌کنند.
  • روان‌شناس خانواده (Family psychologist): این روانشناس‌ها روی حل مشکلات خانوادگی تمرکز می‌کنند.
  • روان‌شناسی رشد (Developmental psychologist): این روانشناسان‌ها رشد روانی انسان‌ها در طول عمر را مورد مطالعه قرار می‌دهند. روانشناسان رشد می توانند با افراد در هر سنی برای درک و حمایت از مراحل رشد آن‌ها کار کنند.
  • روا‌ن‌شناسی توان‌بخشی (Rehabilitation psychologist): به بهبود زندگی افرادی که تحت‌تأثیر ناتوانی، عقب ماندگی ذهنی و آسیب جسمی هستند کمک می‌کنند.

بهترین شهر کانادا برای روان‌شناسان

بازار کار روان‌شناسی در کانادا در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اما آینده شغلی و درآمدی که دریافت می‌کنید به استانی که در آن مشغول به کار هستید بستگی دارد. لذا اگر قصد مهاجرت به کانادا به‌عنوان روانشناس را دارید باید وضعیت شهرهای آن از لحاظ درآمدی را بشناسید. به‌طور کلی طبق آمار سایت jobbank بهترین ایالت‌های کانادا برای روان‌شناسان بر اساس میزان درآمد، تقاضا و آینده شغلی خیلی خوب عبارت‌اند از:

نام شهرکمترین میزان درآمد در ساعتمیانگین میزان درآمد در ساعتبیشترین میزان درآمد در ساعتآینده شغلی
آلبرتا (Alberta)28.8548.0866خوب
بریتیش کلمبیا (British Columbia)2141.2156.58خیلی خوب
مانیتوبا (Manitoba)36.06 دلار45.55 دلار61 دلارخیلی خوب
نوا اسکوشیا (Nova Scotia)19.45 دلار41.03 دلار53.85 دلارخیلی خوب
انتاریو (Ontario)22.44 دلار33 دلار57.69 دلارخیلی خوب
کبک (Quebec)30.72 دلار49 دلار55 دلارخیلی خوب
ساسکاچوان (Saskatchewan)33.24 دلار43.27 دلار58.09 دلارخیلی خوب

وظایف و مهارت‌های لازم روانشناسان در کانادا

به‌طور کلی مهارت‌های لازم برای روان‌شناسان در کانادا عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های ارتباطی: برای برقراری ارتباط عمیق با بیماران و درک مشکلات آن‌ها
  • قابل اعتماد بودن: برای اطمینان بیماران از در امان بودن رازها و مشکلات آن‌ها
  • صبور بودن: برای حفظ انگیزه لازم برای رسیدن بیماران به بهبودی کامل
  • همدلی: برای درک بهتر بیماران و ارائه راه‌حل‌های کاربردی
  • مهارت حل مسئله: برای شناسایی بیماری‌های مختلف، تجزیه‌وتحلیل وضعیت بیمار و ارائه راه‌حل‌های مفید برای درمان مشکلات

روانشناسان وظایف مختلفی دارند که شامل موارد زیر است:

  • بررسی و ارزیابی رفتار بیمار
  • تشخیص اختلالات رفتاری، عاطفی و شناختی مراجعه‌کنندگان
  • مشاوره و ارائه درمان
  • ارزیابی وضعیت بیمار از طریق تست‌های روانشناسی استاندارد
  • ارائه خدمات میانجیگری
  • ارزیابی‌های روانی و اجتماعی
  • ارائه برنامه‌های مشاوره برای بیماران

سخن پایانی

روان‌شناسی جزو مشاغل مهم و پر تقاضا در کشور کانادا شناخته می‌شود. به همین جهت سازمان‌های مربوطه در کانادا مقدمات لازم برای افزایش موقعیت شغلی روان‌شناسی و همچنین پذیرش افراد ماهر در این زمینه را فراهم کرده‌اند. ازاین‌رو رشته روان‌شناسی به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت کاری به کانادا شناخته می‌شود. مهاجرت روانشناس به کانادا دیگر یک رویا نیست چون اگر شرایط لازم برای مهاجرت را داشته باشید به‌راحتی می‌توانید مجوز لازم برای اقامت دائم کانادا را دریافت کنید. در این مقاله شرایط لازم برای مهاجرت روانشناسان به کانادا، بازار کار روان‌شناسی در کانادا و همچنین درآمد روانشناسان در کانادا را به‌طور کامل بررسی کردیم. پس اگر قصد مهاجرت به‌عنوان روانشناس به کانادا را دارید از این فرصت استثنایی استفاده کنید. اگر هنوز سوالی در ذهن دارید، با پر کردن فرم زیر منتظر تماس مشاورین ما باشید:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول

روان‌شناس مدرسه، روان‌شناس سازمانی، روان‌شناس بالینی، روان‌شناسی مهندسی، روان‌شناس خانواده، روان‌شناس رشد، روان‌شناس توان‌بخشی و روان‌شناسی جامعه جزو پرتقاضاترین مشاغل این حوزه شناخته می‌شوند.

برای مهاجرت روانشناسان به کانادا می‌توانید از چهار روش سیستم اکسپرس اینتری، برنامه نامزدهای استانی، برنامه مهاجرت روستایی و شمالی و برنامه مهاجرت آتلانتیک استفاده کنید.

روان‌شناسی به‌عنوان یک شغل رقابتی در کانادا شناخته می‌شود و می‌توان انتظار درآمد 71200 الی 110400 دلاری در طول یک سال داشت.

استان کبک با میانگین درآمد 49 دلار به ازای هر ساعت، به‌عنوان بهترین منطقه کانادا برای مهاجرت روانشناس به کانادا شناخته می‌شود.

guest
10 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها