موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه چیز در مورد بازنشستگی در کانادا

همه چیز در مورد بازنشستگی در کانادا

بازنشستگی یکی از مهم‌ترین مراحل در زندگی هرکس است و فرصتی برای استراحت، رفتن به مسافرت‌های جدید، پرورش علایق شخصی و نهایتاً داشتن یک زندگی آرام و رضایت‌بخش را برای فرد به ارمغان می‌آورد. مخصوصا اگر کشوری که در آن بازنشسته می‌شود، کانادا باشد. بازنشستگی در کانادا، دارای سه طرح متفاوت دولتی است که هرکدام شرایط مخصوص به خود را دارند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. برنامه بازنشستگی کانادا (CPP)
  2. برنامه مستمری امنیت سالمندی (OAS)
  3. برنامه مکمل درآمد تضمینی (GIS)

در ادامه این مقال، به معرفی هر کدام از این برنامه‌ها می‌پردازیم و شرایط کلی و قوانین بازنشستگی در کانادا را بررسی کرده و نحوه دریافت اقامت بازنشستگی کانادا را شرح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بازنشستگی در کانادا

بازنشستگی در کانادا، دارای 3 برنامه زیر مجموعه CPP، OAS و CIS است.

برنامه بازنشستگی کانادا (CPP) چیست؟

CPP اصلی‌ترین طرح بازنشستگی در کانادا است که به‌صورت اجباری و توسط دولت اجرا می‌شود و مزایای بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگی را به کانادایی‌های واجد شرایط ارائه می‌دهد. در این طرح، یک مبلغ مشخص به‌صورت ماهانه و سالانه، توسط کارمندان و کارفرمایان پرداخت می‌شود. مزایای این طرح بر اساس درآمد و تعداد سال‌هایی است که افراد در آن شرکت کرده‌اند. کانادایی‌ها می‌توانند از 60 سالگی مزایای طرح CPP را دریافت کنند، اما مقدار دریافتی آن کم خواهد شد و اگر آن را تا 65 الی 70 سالگی دریافت نکنند، مبلغ دریافتی آن‌ها بیشتر خواهد شد. در‌صورت ناتوانی جسمی نیز، فرد از انجام کارهای شغلی روزانه و مداوم، معاف می‌شود.

برنامه مستمری امنیت سالمندی (OAS) چیست؟

OAS یکی از اساسی‌ترین بخش سیستم درآمد بازنشستگی کانادا است و برای حمایت مالی به سالمندان در سال‌های بازنشستگی آن‌ها طراحی شده است. این بودجه از طریق درآمدهای مالیاتی عمومی تأمین می‌شود و به سابقه کاری یا مشارکت افراد وابسته نیست. هدف این برنامه کمک به سالمندان برای حفظ حداقل استاندارد زندگی و کاهش فقر در میان سالمندان کانادایی است.

برنامه مکمل درآمد تضمینی (GIS) چیست؟

مکمل درآمد تضمینی (GIS) یک برنامه دولتی در کانادا است که به سالمندان کم درآمدی که مستمری امنیت سالمندی (OAS) را دریافت می‌کنند، کمک مالی بیشتری ارائه می‌دهد. GIS برای کمک به سالمندانی طراحی شده است که درآمد محدودی دارند و در معرض خطر بیشتری برای مواجهه با مشکلات مالی در طول سال‌های بازنشستگی خود هستند. هدف این برنامه، کاهش فقر در میان سالمندان کم درآمد و کمک به آن‌ها برای حفظ استاندارد زندگی مناسب در سال‌های بازنشستگی است.

برنامه‌های بازنشستگی در کانادا

برنامه‌های بازنشستگی در کانادا، برای کمک به سالمندان و جلوگیری از گسترش فقر در بین آن‌هاست.

شرایط بازنشستگی در کانادا (CPP)

برای اینکه بتوانید از مزایای طرح بیمه بازنشستگی کانادا (CPP) استفاده کنید، باید حداقل 60 سال سن داشته و در یکی از طرح‌های CPP کانادا (valid contribution) شرکت کرده باشید.

💡نکته: طرح‌های CPP می‌تواند شامل کاری باشد که در کانادا انجام داده یا در نتیجه اعتباری باشد که از همسر سابق خود دریافت کرده‌اید.

شرایط و طرح‌های بازنشستگی در کانادا به صورت خودکار انجام نمی‌شوند بلکه باید به‌عنوان یک متقاضی درخواست خود را اعلام کنید. شما باید قبل از آغاز زمان بازنشستگی خود درخواست بدهید. پس از تکمیل فرم و ارسال آن، کارشناسان مربوطه به درخواستتان رسیدگی می‌کنند.

به طور معمول 7 الی 14 روز برای درخواست‌های آنلاین زمان لازم است. رسیدگی به درخواست‌های ارائه شده به مرکز خدمات کانادا تا 120 روز طول می‌کشد. درخواست‌هایی که از طریق پست ارسال می‌شوند نیز تا 120 روز مورد بررسی قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین شرایط بازنشستگی در این کشور تا قبل از 65 سالگی، به موارد زیر بستگی دارد:

  • سلامتی فرد متقاضی دچار مشکل شده باشد،
  • وضعیت مالی فرد درخواست‌دهنده در وضعیت خوبی نباشد،
  • طرح‌های CPP در حال حاضر برای او فعال باشد.

قوانین بازنشستگی در کانادا

هر کشوری برای ارائه مستمری برای شهروندان خود قوانینی تصویب کرده که کشور کانادا نیز از این قاعده مستثنی نیست. با وجود این که قوانین بازنشستگی در کانادا به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، اما اصلی‌ترین این قوانین عبارت‌اند از:

  • فرد متقاضی 65 سال یا سن بیشتری داشته باشد.
  • هنگام ثبت درخواست برای دریافت حقوق بازنشستگی، به‌عنوان شهروند قانونی یا مقیم دائمی کشور کانادا حضور خود را اعلام کند.
  • حداقل 10 سال، سابقه زندگی در کانادا را داشته باشد.

قوانین بازنشستگی در کانادا

سن بازنشستگی در کانادا

سن استاندارد برای شروع بازنشستگی در کانادا 65 سال است، اما می‌توانید از سن 60 الی 70 سالگی برای دریافت حقوق خود دست به کار شوید. چنانچه زودتر از 65 سالگی برای دریافت مستمری اقدام کنید، مبلغ ماهیانه دریافتی شما کمتر خواهد بود و درصورتی‌که دیرتر برای دریافت این مبلغ دست به کار شوید، مبلغ دریافتی ماهیانه بیشتر می‌شود. همچنین اگر بعد از 70 سالگی برای دریافت مستمری منتظر بمانید، سهم و حقوق بازنشستگی اضافه‌تری به شما تعلق نمی‌گیرد و تا همان 70 سالگی محاسبه خواهد شد.

حقوق بازنشستگی در کانادا

طبق گزارشات به دست آمده تا پایان سال 2023، حداکثر مبلغ ماهیانه‌ای که می‌توان به‌عنوان یک بازنشسته در کانادا دریافت کرد، معادل 1306.57 دلار است. میانگین حقوق بازنشستگی در اکتبر سال 2022 نیز معادل 758.32 دلار برآورد شده است که در سال 2024 افزایش خواهد داشت. عوامل مختلفی بر میزان حقوق بازنشستگی در کانادا تاثیر می‌گذارد از جمله میانگین درآمد در طول دوران کاری و سن! هر چه تعداد سال‌های حضور شما در طرح‌های CPP بیشتر شود، مزیت‌های بازنشستگی شما نیز افزایش می‌یابد و درآمد ماهانه بیشتری دریافت خواهید کرد.

همچنین، اگر قبل از 65 سالگی برای این طرح اقدام کنید، پرداخت‌ها به ازای هر ماه 0.6٪ کاهش و اگر بعد از 65 سالگی شروع کنید، پرداخت‌ها به ازای هر ماه، 0.7٪ افزایش می‌یابد.

مهاجرت به کانادا از طریق ویزای بازنشستگی

کشور کانادا برخلاف سایر کشورهای اروپایی، ویزای مخصوصی برای بازنشستگان در نظر ندارد. بنابراین افراد متقاضی باید از طریق ویزاهای دیگر؛ مانند ویزای توریستی یا سرمایه‌گذاری؛ برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند. در‌صورتی‌که فرد از طریق ویزای توریستی به کانادا برود و حداکثر 183 روز در این کشور حضور داشته باشد، می‌تواند اقامت خود را تمدید کرده یا اقامت بازنشستگی کانادا یا همان اقامت دائم را دریافت کند. پس از دریافت اقامت دائم نیز لازم است که سالانه بیش از 6 ماه را در خاک کانادا حضور داشته باشد، تا مشمول طرح بازنشستگی کانادا شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‍‌توانید با مشاوران ما تماس گرفته یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

دریافت اقامت بازنشستگی در کانادا، از طریق طرح CPP

سن بازنشستگی از جمله مهم‌ترین مراحل زندگی افراد به شمار می‌آید که باید هنگام تصمیم‌گیری در این سن، نهایت دقت و احتیاط را به کار ببرند. با بررسی شرایط بازنشستگی در کانادا، نحوه دریافت اقامت و قوانین بازنشستگی، می‌توان بهترین تصمیم را برای مهاجرت اخذ کرد. با توجه به مزیت‌هایی که اقامت در کشور کانادا شامل می‌شود، بسیاری از بازنشستگان برای کسب انواع خدمات درمانی جهانی و سرویس‌های مختلف به کشور کانادا مهاجرت می‌کنند. دریافت اقامت بازنشستگی کانادا شاید روند ساده‌ای نداشته باشد، اما یکی از بهترین روش‌های مهاجرتی برای افرادی که می‌خواهند دوران سالمندی خود را در کانادا بگذرانند، به شمار می‌‌رود.

در نظر داشته باشید به دلیل هزینه‌های مناسب مربوط به زندگی در کانادا و خرید خانه در برخی از مناطق آن، بازنشستگان بیش از پیش به فکر مهاجرت به کانادا هستند. به‌طورکلی بازنشستگان می‌توانند با اخذ ویزای توریستی یا اقامت کوتاه مدت برای شرکت در طرح‌ بازنشستگی کشور کانادا یا CPP، دست به کار شوند. شاید مهاجرت از طریق بازنشستگی نیز ریسک‌هایی به‌همراه داشته باشد اما با کمک مشاوران و افراد متخصص حاضر در این حوزه؛ مانند مشاوران پارسی کانادا؛ می‌توان بهترین روش مهاجرت به کانادا از طریق بازنشستگی را پیدا کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به خواسته و هدف خود دست یافت.

سوالات متداول

CPP حقوق مستمری ماهانه‌ای است که به‌عنوان بخشی از درآمدتان در طول دوران کاری از شما دریافت شده و به هنگام بازنشستگی به شما پرداخت می‌شود. اگر واجد شرایط باشید، با کمک طرح‌های CPP می‌توانید مابقی عمر خود را مستمری بازنشستگی دریافت کنید.

در سن 60 سالگی مبلغ دریافتی ماهیانه شما به میزان مبلغ پرداختی و سال‌های شرکت در طرح‌های CPP بستگی دارد.

افرادی که حداقل 60 سال سن داشته باشند و در طرح‌های CPP شرکت کرده‌اند.

درصورتی‌که واجد شرایط هستید، می‌توانید به صورت آنلاین درخواست خود را ارسال کنید. همچنین می‌توانید فرم تکمیل شده خود را به آدرس دفتر مرکزی خدمات کانادا نیز پست کنید.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال