موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

رشته حقوق در کانادا

رشته حقوق در کانادا

علاقه‌مندان به رشته حقوق، به گوش باشند که یکی از مشاغل پر تقاضا در کانادا، وکالت است. این کشور در حال حاضر برای جبران کمبودهای موجود در بازار کار خود به آن‌ها نیاز دارد. فقط کافی است که 5 دقیقه از وقتتان را صرف خواندن این مقاله بکنید تا با شرایط تحصیل و اپلای رشته وکالت در کانادا و بسیاری از نکات کلیدی و مهم در این زمینه آشنایی پیدا کنید.

تحصیل در رشته حقوق در کانادا

تحصیل در رشته وکالت در کانادا به این صورت است که باید یک فرآیند آموزشی را طی کنید. پس از ثبت‌نام در دوره‌ها و رسیدن به سطح موردنظر، می‌توانید فعالیت را آغاز کنید. جهت دریافت مدرک حقوق در کانادا حدود چهار سال زمان لازم است. بنابراین باید مدرک لیسانس حقوق را از یک دانشکده حقوقی که به رسمیت شناخته شده است، دریافت کنید. پس از آن جهت استفاده از مدرک خود و وکالت در پرونده‌های مختلف باید در آزمون LSAT شرکت کنید. این آزمون استاندارد، تضمین می‌کند دانشجویان به‌منظور کار در این زمینه، از قانون کانادا و اجزای آن درک کاملی داشته باشند.

شرایط اپلای رشته حقوق در کانادا

شرایط درخواست برای رشته حقوق در کانادا بستگی به این دارد که در چه مقطعی می‌خواهید ادامه دهید. اگر در مقطع کارشناسی می‌خواهید اقدام کنید، باید مدرک دانشگاهی خود را اخذ کرده باشید. در آزمون LSAT شرکت و گواهی آن را دریافت کنید. اخذ مدرک زبان (آیلتس/تافل) نیز بسیار مهم است. اگر در مقطع کارشناسی ارشد می‌خواهید اقدام کنید، باید مدرک کارشناسی مرتبط با رشته حقوق را دریافت کرده باشید. دریافت مدرک زبان و معدل بالا(60-69درصد اهمیت دارد) نیز الزامی است. اگر در مقطع دکتری می‌خواهید اقدام کنید، در این مقطع نیز، معدل از اهمیت بالایی برخوردار است، حداقل معدل باید GPA 3.7 باشد. پژوهش هایی که انجام داده‌اید، مدرک کارشناسی ارشد حقوق (Master of law) و پایان‌نامه خود را ارائه دهید.

مراحل پذیرش رشته حقوق در کانادا

برای قبولی در رشته وکالت در کانادا باید یکسری مراحل را پشت سر بگذارید:

  •  فارغ‌التحصیل شدن در مقطع کارشناسی رشته حقوق

باید در بازه زمانی حداقل سه و حداکثر چهارساله در رشته حقوق در یکی از دانشگاه‌های کانادا تحصیل و مدرک موردنظر را دریافت کنید.

  •  ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشکده حقوق (LSAT)

آزمون ورودی دانشکده حقوق (LSAT)، جهت ارزیابی مهارت‌هایی که در دوره کارشناسی کسب کرده‌اید طراحی شده است. جهت توسعه بیشتر این مهارت‌ها(تحلیلی، استدلالی، درک مطلب) می‌توانید در دوره‌های آمادگی این آزمون ثبت‌نام کنید.

  •  درخواست به دانشکده حقوق کانادا و تکمیل مدارک حقوقی

اگر قصد وکالت در کانادا را دارید، برای ثبت‌نام در دانشکده‌های حقوق اقدام کنید. اکثر دانشکده‌ها، قانون تجارت، قانون اساسی، حقوق سلامت یا حقوق بین‌الملل را تدریس می‌کنند. همچنین تخصص‌های ویژه‌ای مانند حل تعارض، قانون بومی، نوآوری و کارآفرینی را آموزش می‌‎دهند.

  •  کارآموزی در یک موسسه حقوقی (Articling)

پس از دریافت مدرک از دانشکده موردنظر برای وکالت در کانادا، باید یک دوره کارآموزی(Articling) را بگذرانید و از منطقه‌ای که قصد دارید در آن کار کنید، مجوز دریافت کنید. این دوره از نه ماه یا یک‌سال به طول می‌انجامد.

  •  قبولی در آزمون پذیرش وکالت در منطقه‌ای از کانادا که قصد وکالت در آن منطقه را دارید

باید در آزمون پذیرش وکالت (LSAT) شرکت کرده و حدنصاب لازم(160 به بالا) را کسب نمایید. پس از آن در منطقه موردنظر فعالیت خود را آغاز کنید.

مدارک لازم برای پذیرش رشته حقوق در کانادا

مدارک لازم برای قبولی در رشته وکالت در کانادا عبارت‌اند از:

  •  گواهینامه قبولی LSAT

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدرک برای اپلای رشته حقوق در کانادا، ارائه گواهی قبولیLSAT است. هرچه نمره بالاتر باشد، شانس قبولی بیشتر است. توجه داشته باشید که برای دریافت این گواهینامه باید در آزمون مربوط به آن شرکت کنید. این آزمون در سال چندین بار برگزار می‌شود و به‌صورت دو مرحله‌ای ( چهار گزینه‌ای و سپس نوشتن و ارائه مقاله) است.

  •  ویزا

برای تحصیل در کانادا بیش از 6 ماه، باید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید که به‌عنوان ویزای دانشجویی کانادا برای مدت اقامت شما عمل می کند. همچنین می‌توانید بعد از پایان تحصیلات و قبولی در آزمون وکالت، ویزای کار پس از تحصیل در کانادا را دریافت کنید.

  •  مدرک تحصیلی

جهت پذیرش در مقطع کارشناسی رشته حقوق در کانادا، به مدرک کارشناسی سه یا چهار ساله نیاز دارید. در این مورد نیز باید به این نکته توجه کنید که رشته تحصیلی مهم نیست، اما اگر برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد تلاش می‌کنید، باید دارای مدرک کارشناسی حقوق یا معادل آن باشید.

  •  مدرک زبان

برای پذیرش در رشته حقوق کانادا باید مهارت زبان خود را پرورش و دارای گواهینامه زبان( آیلتس 7 یا تافل IBT: 100 و تافل PBT: 600) باشید.
از دیگر مدارک لازم برای پذیرش رشته حقوق در کانادا می‌توان به توصیه‌نامه تحصیلی(Academic recommendation letter)؛ سندی که هدف، شخصیت، توانایی و دستاوردهای فرد را شرح می‌دهد و همچنین روزمه اشاره کرد.

بورسیه رشته حقوق در کانادا

هزینه تحصیل رشته حقوق در کانادا

دانشگاه‌های کانادا، هرساله دانشجویان زیادی را جذب این رشته می‌کنند. بدین منظور شما باید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید و اطلاعات خود را در این مورد بالا ببرید، تا با اطمینان خاطر قدم بردارید.

هزینه تحصیل در رشته حقوق در کانادا در سال ( از 12500 تا 40000 دلار کانادا) متغیر است. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی و داخلی با هم تفاوت دارد. نکته دیگر اینکه هزینه شهریه در دانشگاه‌های معروف و معتبر بالاتر است. همان طور که گفتیم این دانشگاه‌ها برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه، بورسیه تحصیلی در نظر می‌گیرند.

برای آگاهی بیشتر از هزینه تحصیل در رشته حقوق در کانادا، هزینه سالانه تقریبی در سه دانشگاه‌ برتر این کشور را در قالب جدول زیر آورده‌ایم:

نام دانشگاهدانشجویان داخلیدانشجویان بین المللی
دانشگاه تورنتو34,800CAD59,500CAD
دانشگاه مک گیل10,900CAD52,400CAD
دانشگاه بریتیش کلمبیا13,200CAD38,900CAD

بورسیه رشته حقوق در کانادا

شاید یکی از دغدغه‌های شما هزینه‌‌های تحصیل در کانادا باشد که سد راه شما شده است. اما نگران نباشید، یک خبر خوب برای شما داریم؛ کشور کانادا فرصت‌های دریافت بورسیه را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. در واقع این کشور آماده پذیرش دانشجو از اقصی نقاط جهان است و از دانشجویان مهاجر حمایت‌های لازم را به عمل می‌آورد. دانشکده‌های حقوق، بورسیه‌های شایستگی را ارائه می‌دهند. جهت تحصیل در دانشگاه موردنظر خود باید از بورس تحصیلی متناسب با شرایط و نیاز خود مطلع شوید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. برخی از بورسیه‌های تحصیلی برای ارشد رشته حقوق در کشور کانادا عبارت‌اند از:

  • بورسیه Shirley Greenberg دانشگاه اتاوا
  •  بورسیه دانشکده حقوق در محیط‌زیست توسط دانشگاه اتاوا
  •  بورسیه‌های O’Brien برای حقوق بشر توسط دانشگاه مک گیل
  •  بورسیه‌های دانشکده حقوق توسط دانشگاه تورنتو
  •  بورسیه‌های ورودی دانشجویان بین‌المللی توسط دانشگاه یورک

بهترین گرایش حقوق در کانادا

رشته حقوق در کانادا دارای گرایش‌های متعددی است. این گرایش‌ها عبارت‌اند از:

  •  حقوق خصوصی (Private law)
  •  حقوق عمومی (public law)
  •  حقوق قانون اساسی (Constitution law)
  •  حقوق مدنی (civil law)
  •  حقوق خانواده(family law)
  •  حقوق معاهدات (Treaties law)
  •  حقوق اداری (Official law)
  •  حقوق کیفری (criminal law)
  •  حقوق مالکیت فکری (Intellectual Property law)
  •  حقوق تجاری(commercial law)
  •  حقوق بین‌الملل(International law)

نکته قابل‌توجه این است که باید گرایشی را برای تحصیل و وکالت در کانادا انتخاب کنید که احساس می‌کنید علاقه و توانمندی لازم را در آن گرایش دارید.

مقاطع تحصیلی رشته حقوق در کانادا

مقاطع تحصیلی رشته حقوق در کانادا به شرح زیر است:

  •  کارشناسی

دانشکده‌های حقوق موجود در دانشگاه‌های کانادا از جمله دانشگاه مک گیل، مونترال، بریتیش کلمبیا، آلبرتا و کوئینز در صورت دارا بودن شرایط لازم برای پذیرش در این مقطع، مدرک لیسانس ارائه می‌دهند. این شرایط همان طور که در قسمت شرایط لازم برای اپلای رشته حقوق در کانادا توضیح داده شد، شامل؛ مدرک لیسانس، مدرک زبان و نمره LSAT است. همچنین شما باید مدارک لازم از جمله کارنامه تحصیلی، رزومه، بیانیه شخصی و توصیه‌نامه تحصیلی را به دانشگاه موردنظر ارائه دهید.

  •  کارشناسی ارشد

اگر علاقه‌مند به ادامه تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده‌های حقوق کانادا هستید. باید بگوییم که دانشگاه‌های ارائه‌دهنده این مدرک در صورت دارا بودن شرایط، پذیرای دانشجو در این مقطع هستند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه مک گیل، مونترال، آلبرتا، کوئیز و واترلو اشاره کرد. شما باید مدرک کارشناسی حقوق، مدرک زبان(آیلتس/تافل) را دریافت کرده باشید و رزومه، بیانیه شخصی، کارنامه و توصیه نامه خود را به دانشگاه موردنظر ارائه دهید.

  •  دکتری

اگر مایل به فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی هستید و می‌خواهید در مقطع دکتری در دانشکده‌های حقوق کانادا ادامه تحصیل دهید. باید بگوییم که در این مقطع نیز دانشگاه مونترال، دال هوزی، مک گیل، آلبرتا و کوئیز دانشجویان را از اقصی نقاط جهان جذب می‌کنند. برای جذب، باید دارای شرایط مدنظر( مدرک LLM، ارائه پایان‌نامه، انجام کارهای تحقیقاتی و حداقل معدل) باشید. همچنین مدرک کارشناسی ارشد، رزومه، پیشنهاد موضوع پایان‌نامه، اهداف آموزشی، پژوهشی و توصیه‌نامه خود را به دانشگاه موردنظر ارائه دهید.

آیا فرد با مدرک لیسانس حقوق از ایران می‌تواند در این رشته در کانادا ادامه تحصیل دهد؟

به‌طور خلاصه یک فرد ایرانی با مدرک لیسانس حقوق از ایران می‌تواند با گذراندن مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق در این رشته در کانادا ادامه تحصیل دهد. آنها باید:

در مورد دانشگاه‌های کانادایی که مدرک کارشناسی ارشد در حقوق ارائه می‌دهند تحقیق کنند و برای پذیرش در برنامه کارشناسی ارشد حقوق اقدام کنند. برای مجوز تحصیلی (study permit) برای تحصیل در کانادا درخواست دهند.

بهترین دانشگاهای کانادا

بهترین دانشگاه کانادا برای تحصیل در رشته حقوق و وکالت

دانشکده‌های زیادی در رشته حقوق در کانادا وجود دارند. اکثر این دانشکده‌ها آماده پذیرش دانشجویان بین المللی هستند. اما برای ورود به دانشکده‌های حقوقی همواره رقابت بین دانشجویان دیده می‌شود. 10 مورد از دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته حقوق به‌ترتیب رتبه عبارت‌اند از:

نام دانشگاهرتبه جهانی در رشته حقوق در سال 2023
دانشگاه تورنتو16
دانشگاه مک گیل17
دانشگاه بریتیش کلمبیا34
دانشگاه مونتریال60
دانشگاه اتاوا71

همه دانشگاه‌‌‌های کانادا که در بالا ذکر شده دارای دانشکده‌های حقوقی خاصی هستند که به آن دانشکده حقوق می‌گویند. پس از پایان تحصیلات و کسب امتیازات لازم، می‌توانید در آزمون وکالت شرکت کنید. این آزمون توسط کانون وکلای کانادا برگزار می‌شود و پس از قبولی، مجوز وکالت در کشور کانادا را دریافت خواهید کرد.

حتما بخوانید: دانشگاه های کانادا

بازارکار رشته حقوق در کانادا

رشته حقوق در کشور کانادا از بازار کار خوبی برخوردار است. وقتی به آینده حقوق در این کشور نگاهی بیندازید، متوجه نیاز روز افزون آن به وکلای تحصیل‌کرده، خبره و مسئولیت‌پذیر خواهید شد. نکته قابل‌توجه این است که شما می‌توانید در زمینه‌های شغلی متعدد(تجارت، سیاست، روزنامه‌نگاری) یا هر شغلی که نیاز به مهارت‌های ارتباطی بالا داشته باشد، مشغول به کار شوید. برای آشنایی شما از آینده شغلی این رشته در شهرهای مختلف کانادا جدول زیر آورده شده است:

منطقهآینده شغلی
آلبرتاخوب
بریتیش کلمبیاخوب
مانیتوباخیلی خوب
نیوبرانزویکمتوسط
نیوفاندلند و لابرادورخوب
سرزمین های شمال غربیمتوسط
نوا اسکوشیاخوب
نوناووتخوب
آنتاریومتوسط
جزیره پرنس ادواردخوب
کبکخیلی خوب
ساسکاچوانخیلی خوب
قلمرو یوکانخوب

طبق آمار سایت ca.talent متوسط دستمزد وکلا به شرح زیر است:

متوسط حقوق وکیل در کانادا 184,315 دلار در سال یا 94.52 دلار در ساعت است. حقوق کسانی که در وکالت تازه‌کار هستند از 110,000 دلار در سال شروع می‌شود، در حالی که اکثر وکیلان حرفه‌ای تا 189,471 دلار در سال درآمد دارند.

روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق رشته حقوق

قبل از اینکه روش‌های پیش پای شما را برای رفتن به کشور کانادا بررسی کنیم، بهتر است که در مورد این کشور و مهاجرت به کانادا بیشتر بدانید و بعد از آن به بررسی روش‌ها توجه کنید:

  •  مهاجرت به کانادا از طریق رشته حقوق با تحصیل در این رشته

یکی از روش های مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل در رشته حقوق است. چنانچه قصد مهاجرت به این کشور را دارید و از طرفی علاقه‌مند به رشته حقوق هستید، می‌توانید از این طریق به هدف خود دست پیدا کنید. در مورد پذیرش رشته حقوق در کانادا در این مقاله توضیحات لازم داده شد.

  •  مهاجرت به کانادا از طریق کار در رشته حقوق

پس از اینکه تحصیلات آکادمیک خود را در رشته حقوق به اتمام رساندید. می‌توانید جهت مهاجرت اقدام کنید. یکی از روش های مهاجرت از طریق بازار کار این رشته است. برای این منظور شما باید پاسپورت کانادایی دریافت و مهارت‌های زبان خود را تقویت کرده باشید. قدم بعدی برای مهاجرت معادل‌سازی مدرک است. پس از آن می‌توانید در دفتراسناد رسمی و موسسه‌های حقوقی مشغول به کار شوید یا دفتر وکالت خود را افتتاح کنید. چنانچه علاقمند به قضاوت هستید، می‌توانید به این کار نیز مشغول شوید.

  •  برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSW)

در این برنامه بر اساس یکسری امتیازات مانند: مهارت زبان، تجربه کاری، سن، تحصیلات و غیره شما را به‌عنوان نیروی کار ماهر فدرال انتخاب می‌کنند. همچنین در صورت داشتن تجربه شغلی کانادایی، پیشنهاد شغلی کانادایی یا مدارک تحصیلی کانادایی امتیاز ویژه‌ای دریافت خواهید کرد.

  •  برنامه‌های نامزد استانی (PNP)

بیشتر استان‌های کانادا (به جز کبک و نوناووت) از طریق برنامه‌های نامزد استانی جهت رفع کمبود نیروی کار به متقاضیان اجازه ثبت‌نام می‌دهند. برای این مورد شما می‌توانید استانی که قصد مهاجرت به آن را دارید انتخاب و سپس نقل‌مکان کنید.

  •  برنامه نیروی کار ماهر کبک (RSWP)

برای کار و اقامت در استان کبک، باید دارای تجربه، مهارت‌های زبان فرانسه و آموزش دیده باشید. بدین منظور باید از طریق برنامه نیروی کار ماهر استان(RSWP) درخواست مهاجرت دهید.

  •  برنامه مهاجرت اقیانوس اطلس (AIP)

این برنامه به دانشجویان خارجی که در کانادا تحصیل کرده‌اند و نیروهای کار خارجی ماهر، اجازه می‌دهد به‌طور دائم در یکی از استان‌های آتلانتیک کانادا (نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک (NB)، جزیره پرنس ادوارد (PEI) ، یا نیوفاندلند و لابرادور (NL)) مستقر شوند. شرایط پذیرش عبارت‌اند از: یک سال سابقه کاری تمام‌وقت، مهارت زبان و پیشنهاد کاری از یک کارفرمای آتلانتیک کانادا.

سخن پایانی

در این مقاله هر آنچه را که باید در مورد رشته حقوق در کانادا بدانید توضیح دادیم. برنامه درسی، روش‌های تدریس و تعهدی که دانشکده‌های حقوق کانادا نسبت به دانشجویان خارجی دارند، تحصیل در کانادا را ارزشمندتر می‌کند. چنانچه قصد تحصیل در رشته حقوق و وکالت که یکی از بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به کانادا است را دارید و در رویای مهاجرت هستید، تیم مهاجرتی پارسی کانادا (موسسه حقوقی دادگران حق و عدالت) اینجاست تا به شما کمک کند. تیم ما با بیش از 300 مشاور رسمی مهاجرتی و برخورداری از سیستم نوین مشاوره آماده خدمت‌رسانی به شماست. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته وکالت در کانادا تماس حاصل نمایید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سوالات متداول

برای تحصیل در رشته حقوق در کانادا باید چهار سال را در یک دانشکده حقوقی معتبر سپری کنید. پس از آن در آزمون وکالت شرکت کرده و پس از قبولی مشغول به کار شوید.

خیر. پس از پایان دوره متوسطه باید مدرک کارشناسی خود را دریافت کنید. هر مدرک کارشناسی که داشته باشید پیش‌نیاز خوبی برای ورود به دانشکده‌های حقوق برای تحصیل در رشته وکالت در کانادا است.

بله. با دریافت مجوز مشاور حقوقی خارجی (FLC) از طریق انجمن حقوقی در کانادا می‌توانید به رشته وکالت در کانادا بپردازید.

مراحل پذیرش در رشته وکالت در کانادا، ابتدا قبولی در آزمون LSAT است. سپس تکمیل مدرک حقوق در دانشکده حقوق کانادا. پس از آن ، گذراندن دوره کارآموزی (Articiling) و در آخر قبولی در آزمون وکالت در منطقه موردنظر در کانادا.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها