موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آیا مهاجرین کانادا می‌توانند به‌طور همزمان مجوز تحصیل و مجوز کار معتبر داشته باشند؟

آیا مهاجرین کانادا می‌توانند به‌طور همزمان مجوز تحصیل و مجوز کار معتبر داشته باشند؟

به گزارش پارسی کانادا و به نقل از CICNews، مهاجرین کانادا به شرط رعایت برخی شرایط، می‌توانند به‌طور همزمان مجوز تحصیل (Study Permit) و مجوز کار (Work Permit) داشته باشند. از آنجایی که مجوزهای کار و تحصیل، هرکدام شرایط خاص خود را دارند، مهاجرینی که قصد دارند هر دو را داشته باشند، باید شرایط هرکدام را محقق کنند.

شرایط هرکدام از این مجوزات را می‌توانید در صفحات مربوطه آن بخوانید:

علاوه بر شرایطی که اخذ این دو مجوز دارند، متقاضی باید بتواند افسر مهاجرت را متقاعد کند که توانایی کار و تحصیل همزمان را دارد. به گزارش اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، متقاضیان می‌توانند درخواست خود را همراه با یک توضیح‌نامه (Letter of Explanation) ثبت کنند. این توضیح‌نامه، که برای اثبات نحوه کار و تحصیل متقاضی به طور همزمان طراحی شده است، باید “جزئیاتی در مورد اینکه چگونه برنامه کاری خود را با برنامه تحصیل هماهنگ می‌کنید” باشد.

💡 نکته: به متقاضیانی که قصد دارند، درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند، توصیه می‌شود، توضیح‌نامه خود را در قسمت چک‌لیست اسناد اطلاعات مشتری، بارگذاری کنند.

نکات کلیدی در مورد داشتن دو مجوز تحصیل و کار کانادا

در حالی که امکان درخواست و داشتن دو مجوز کار و تحصیل به طور همزمان وجود دارد، برخی از اتباع خارجی ممکن است بتوانند بدون نیاز به مجوز تحصیل و تنها با داشتن مجوز کار معتبر، در کانادا تحصیل کنند.

علاوه بر این، داشتن دو مجوز به طور همزمان، روی شرایط فرد برای شرکت در دیگر برنامه‌های مهاجرتی مانند مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)، ممکن است تاثیر بگذارد.

کارگران خارجی که می‌توانند بدون Study Permit، تحصیل کنند!

به طور خاص، برخی از دارندگان مجوز کار یا ورک پرمیت در کانادا ممکن است واجد شرایط تحصیل بدون مجوز تحصیل باشند، البته اگر:

  • دارای مجوز کار معتبری هستند که در تاریخ 7 ژوئن 2023 یا قبل از آن صادر شده است؛
  • برای نامه مجوز کار* در تاریخ 7 ژوئن 2023 یا قبل از آن درخواست داده باشند (برای کار در زمانی که درخواست مجوز آنها، در حال بررسی است)

* IRCC خاطرنشان کرده است که این نامه می‌تواند توسط افرادی که منتظر تصمیم تمدید مجوز کار هستند نیز، استفاده شود.

تأثیر احتمالی داشتن دو مجوز بر سایر برنامه‌های مهاجرتی کانادا

اقامت دائم (PR)

برای کسانی که به دنبال اقامت دائم کانادا یا همان PR هستند، IRCC خاطرنشان می‌کند که: “سابقه کاری [کسب‌شده] در حین [داشتن] مجوز تحصیل به‌عنوان شرط اصلی تجربه کاری برای اکثر برنامه‌های [PR] به حساب نمی‌آید”.

به ‌عنوان مثال، تنها یکی از سه برنامه مدیریت شده توسط سیستم مدیریت برنامه اکسپرس اینتری، تجربه کاری کسب شده در کانادا را با داشتن دو مجوز کار و تحصیل، قبول می‌کند؛ آن هم برنامه فدرال اسکیل ورکر است. از آنجایی که این سابقه کار تنها روی شرایط شما برای شرکت در این برنامه تاثیر می‌گذارد، تاثیری بر افزایش نمره CRS شما نخواهد داشت. اما برای اینکه برنامه فدرال اسکیل ورکر نیز سابقه کار شما را با داشتن دو مجوز تحصیل و کار بپذیرد، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • حقوق تمام‌وقت یا پاره وقت بابت آن گرفته باشید؛
  • حداقل یک سال به‌صورت مستمر در آن شغل بوده باشید؛
  • سایر شرایط لازم برنامه فدرال اسکیل ورکر را داشته باشید؛

مجوز کار پس از تحصیل یا PGWP

دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند پس از تحصیل برای اخذ مجوز PGWP درخواست دهند، باید اطمینان حاصل کنند که با داشتن دو مجوز کار و تحصیل، تمامی شرایط لازم این برنامه را دارند. نکته مهم این است که این دانشجویان باید در طول دوران تحصیل خود، حضور در برنامه‌های آموزشی تمام وقت را رعایت کرده باشند (حتی در حین کار).

اقدام بعدی چیست؟

شاید فرآیند اخذ دو مجوز کار و تحصیل به‌طور همزمان به دلیل داشتن شرایط احراز متفاوت، پیچیده باشد. علاوه‌براین، نوشتن یک توضیح‌نامه قانع‌کننده (که برای اثبات توانایی کار و تحصیل تمام وقت به‌صورت همزمان، ضروری است) هم چالش‌های خاص خود را دارد. برای کسانی که قبل از ثبت درخواست برای دو مجوز به‌طور همزمان، به‌دنبال کمک و مشاوره هستند، وکیل مهاجرت به کانادا بسیار می‌تواند به او کمک کند. وکلای مهاجرت، متخصصان قانونی هستند که می‌توانند به تازه‌واردان در انواع مسائل مرتبط با مجوز از جمله موارد زیر کمک کنند:

  • کمک به تازه واردان برای تکمیل کامل و دقیق برنامه‌های مهاجرتی
  • برقراری ارتباط با دولت کانادا از طرف متقاضیان مجوز کار/تحصیل
  • اطمینان از اجتناب متقاضیان از اشتباهات فاحش در طول فرآیند درخواست مجوز

پایان خبر: منبع

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال