موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

همه‌چیز در مورد تحصیل پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان

بیش از هزاران دانشجوی بین‌المللی از سرتاسر جهان در همین لحظه مشغول تحصیل پزشکی در آلمان هستند و احتمالاً شما هم یکی از افرادی هستید که در آینده به آن‌ها می‌پیوندید. به‌طور کلی، تصمیم برای تحصیل پزشکی در آلمان، یک اقدام مهم برای تغییر دادن زندگی شخصی افراد است؛ چیزی شبیه به یک انقلاب در زمینه فرصت‌های کاری و کیفیت زندگی اجتماعی. اگر به ادامه تحصیل در رشته پزشکی کشور آلمان فکر می‌کنید، یعنی باید خودتان را آماده ورود به یک محیط آکادمیک چالش‌برانگیز و جدید کنید که آینده شغلی و دنیای پیرامونتان را دچار دگرگونی می‌کند.

اطلاعات بسیاری در مورد شرایط تحصیل پزشکی در آلمان، نحوه ثبت‌نام، آشنایی با دانشگاه‌های انگلیسی زبان، هزینه‌ها و آینده‌نگری وجود دارند که احتمالاً هیچ تصوری از آن‌ها ندارید. همه چیزهایی را که باید در مورد ادامه تحصیل در رشته پزشکی کشور آلمان بدانید، در این مقاله از مجموعه پارسی کانادا آماده کرده‌ایم تا به پاسخ همه پرسش‌هایتان برسید. 

برای تحصیل پزشکی در آلمان باید چه کارهایی انجام دهیم؟

برای تحصیل پزشکی در آلمان باید چه کارهایی انجام دهیم؟

چرا در آلمان پزشکی بخوانیم؟

در حال حاضر، تعداد دانشکده‌های پزشکی و بین‌المللی در جهان، سربه‌فلک کشیده و برنامه‌های تحصیلی مختلفی در حوزه پزشکی وجود دارند. سوال اینجاست که پس با وجود همه این گوناگونی‌ها چرا باید به تحصیل پزشکی در آلمان فکر کرد؟ پاسخ این است که همه‌چیز در مورد این پرسش، به اهداف شخصی خودتان بر می‌گردد.

آیا شما دانش‌آموزی بلندپرواز هستید که می‌خواهید از محدودیت‌های فکری رها شوید و اعتقاد دارید که باید در یک سیستم آموزشی منحصربه‌فرد فارغ‌التحصیل شد؟ آیا می‌خواهید به مدرک پزشکی معتبری در سطح جهانی دست پیدا کنید که فرصت‌های شغلی رویایی را برایتان به ارمغان می‌آورند؟ آیا مهاجرت به آلمان به هر دلیلی برایتان خوشایند و رویایی است؟

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

اگر پاسختان به همه و یا دست‌کم اکثر سوالات بالا، مثبت است، پس آلمان می‌تواند یکی از بهترین مقاصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی محسوب شود. البته، حدود 5 دلیل اصلی برای تحصیل پزشکی در آلمان وجود دارند که در ادامه با همه آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • از آن‌جایی که سالانه هزاران دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل پزشکی در آلمان قبول می‌شوند، دانشگاه‌ها هم دست‌به‌کار شده‌اند تا برنامه‌های متنوعی را به آن‌ها ارائه دهند.
  • محیط آکادمیک فوق‌العاده حرفه‌ای و غنی، توسعه و ارتقای سطح کیفی آموزش‌وپرورش و برنامه‌ریزی برای بورسیه‌های تحصیلی باعث شده‌اند که آلمان، دانشکده‌های پزشکی معتبر با رتبه‌های بالا را داشته باشد.  
  • تمرین و تکرار، بخشی حیاتی از سیستم آموزش پزشکی است و دانشکده‌های پزشکی در آلمان هم به همین دلیل از پیشرفته‌ترین امکانات (از جمله آزمایشگاه‌های مجهز) بهره‌مند هستند. بنابراین زندگی در آلمان به دانشجویان کمک می‌کند تا به مجموعه‌ای از امکانات مدرن دست پیدا کنند.
  • ادامه تحصیل در خارج از کشور، فرصتی عالی برای ارتباط گرفتن با جامعه بین‌المللی است. طبق اطلاعات سایت studying in germany، بیش از 350 هزار دانشجوی بین‌المللی در خاک آلمان مشغول به تحصیل هستند و بسیاری از آن‌ها تا پایان دوره تحصیل‌شان با یکدیگر در زمینه‌های شغلی و آموزشی همکاری می‌کنند.
  •  کارفرمایان و یا بیمارستان‌های طرف قرارداد، برای مدارک تحصیل پزشکی در آلمان احترام بسیاری قائل هستند. همه این‌ها نشان‌ می‌دهد که مدرک پزشکی دانشکده‌های آلمان، فرصت‌های کاری و پتانسیل اشتغال را افزایش می‌دهد و می‌توان از آن، سود مالی بسیاری را به‌دست آورد.

شرایط لازم برای تحصیل پزشکی در آلمان کدامند؟

شرایط ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی کشور آلمان مجموعاً به 5 فاکتور تمکن مالی، مدرک مهارت‌های زبان آلمانی (deutsche Sprache)، شرایط سنی، پایه تحصیلی و معدل تقسیم می‌شود. درس خواندن در رشته‌های پزشکی آلمان نیازمند تسلط به مهارت‌‌های زبانی مخصوصاً زبان آلمانی است.

به‌عنوان مثال، سطح زبانی متقاضیان باید در آزمون‌هایی مثل TestDaF و یا DSH ثابت شود. همچنین، دانشجویانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا از جمله ایران برای تحصیل پزشکی به کشور آلمان می‌آیند باید ویزای دانشجویی (student visa) و مجوز اقامت (residence permit) داشته باشند. طبق اطلاعات سایت aljawaz، برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان باید حداقل 3 ماه قبل از ورود به این کشور درخواست داد. مدارک موردنیاز برای ویزای دانشجویی آلمان عبارت‌اند از:

  • پاسپورت معتبر برای ورود و اخذ اقامت آلمان
  •  2 قطعه عکس جدید
  •  نامه پذیرش (acceptance letter) از یکی از دانشگاه‌های آلمان که نشان‌دهنده قبولی متقاضی است
  •  یک نسخه کپی‌شده از سوابق تحصیلی
  • مدرک مهارت زبان آلمانی
  • اثبات تمکن مالی برای نشان دادن این‌که متقاضی بودجه کافی را برای حمایت مالی خود در طول اقامت در آلمان دارد: 8,700 یورو در سال یا حدود 10,250 دلار

یکی از روش‌هایی که می‌توان برای اثبات تمکن مالی تحصیل پزشکی در آلمان استفاده کرد، واریز حق بیمه (insurance payment) به یک حساب آلمانی و قفل کردن موجودی آن است. البته متقاضی می‌تواند پس از ورود به خاک آلمان، این پول را از حساب برداشت کند.

حتما بخوانید:
اقامت آلمان

معیارهایی که پیش از ورود به خاک آلمان باید در نظر داشت

دوره پزشکی، دوره‌ای تحصیلی در آلمان است که تحت نظارات سیستم فدرال انجام می‌شود و شامل محدودیت‌هایی هم است. بسته به دانشگاهی که متقاضیان برای تحصیل پزشکی در آلمان اقدام می‌کنند، شرایط ورود هم متفاوت خواهد بود. طبق اطلاعات سایت mygermanuniversity، معیارهای موردنیاز برای ادامه تحصیل در رشته‌های پزشکی آلمان عبارت‌اند از:

معیارهاتوضیحات
مهارت‌های زبان آلمانی- مطالعات پزشکی در دانشکده‌های آلمان تقریباً فقط به زبان آلمانی تدریس می‌شوند
- متقاضی باید دارای مهارت‌‌های زبان آلمانی در سطح C1 باشد
-دانشجویانی که به حضور در دوره‌های Studienkolleg (کالج مقدماتی آلمان) نیاز دارند، باید سطح زبان آلمانی خود را در این زمینه ارتقا دهند
گواهی پایان دوره متوسطه- این گواهی باید با سطح A-Levels آلمان قابل قیاس باشد
- با گذراندن دوره یک‌ساله M-course در یکی از مراکز Studienkolleg آلمان می‌توان این گواهی را جبران کرد
مهارت‌های زبان انگلیسی- با وجود این‌که آموزش‌ها به زبان آلمانی انجام می‌شود، برخورداری از مهارت‌های زبان انگلیسی برای درک ادبیات علمی نیاز است
دانش کافی در درس‌های زیست‌شناسی، شیمی و ریاضی- درک این درس‌ها برای گذراندن بخش مقدماتی تحصیل پزشکی در آلمان ضروری است
-دانشگاه‌های آلمانی ممکن است که نمرات متقاضیان در این درس‌ها را به‌عنوان یک معیار مهم در نظر بگیرند
کسب نمره خوب در سیستم معدل‌دهی GPA- به‌دلیل رقابت شدید دانشجویان پزشکی در آلمان، اکثر دانشجویان باید نمره A را در سیستم GPA(عددی است که نشان می‌دهد به‌طور میانگین در دوره‌های خود چقدر امتیاز کسب کرده‌اید) کسب کنند
- معیار نمره معدل، در تصمیم‌گیری بسیاری از دانشگاه‌های آلمان مهم است
معیارهای خاص دانشگاهی-معیارهای هر دانشگاه با سایرین تفاوت دارد، اما معمولاً شامل آموزش حرفه‌ای در زمینه پزشکی، داشتن زمان لازم برای درخواست و کسب نمرات خوب در آزمون‌های اولیه هستند.

چگونه می‌توان برای پزشکی در آلمان درخواست داد؟

برای درخواست پزشکی در آلمان، باید مراحل خاصی را دنبال کنید و شرایط خاصی را رعایت کنید. در اینجا یک راهنمای کلی در مورد نحوه درخواست وجود دارد:

  • تحقیق و انتخاب دانشگاه: آلمان چندین دانشگاه دارد که برنامه های پزشکی ارائه می دهند. تحقیق کنید و دانشگاه هایی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با اولویت‌ها و نیازهای شما مطابقت دارند.
  • شرایط پذیرش را بررسی کنید: هر دانشگاه ممکن است شرایط پذیرش کمی متفاوت داشته باشد. به طور کلی، شرایط اصلی تحصیل پزشکی در آلمان عبارتند از:
    • دیپلم دبیرستان یا معادل آن
    • مدرک زبان آلمانی
    • آزمون‌های ورودی اضافی برای ارزیابی استعداد شما برای تحصیل در رشته پزشکی
    • کپی‌هایی از گواهی‌های تحصیلی و ریزنمرات
    • تکمیل فرم درخواست ارائه شده توسط دانشگاه 
    • رزومه (CV) یا رزومه شامل سوابق تحصیلی، تجربه کاری، و هر دستاورد مرتبط
  • منتظر تصمیم پذیرش باشید: پس از ارسال درخواست خود، باید منتظر بمانید تا دانشگاه درخواست شما را بررسی کند و تصمیمی برای پذیرش بگیرد.

چطور باید در دانشگاه های پزشکی آلمان پذیرش بگیریم؟

نحوه ثبت‌نام و مهلت درخواست تحصیل پزشکی در آلمان

برای ارسال درخواست از طریق روش‌هایی که ذکر شدند، باید از طریق وب‌سایت دانشگاه‌های آلمانی اقدام کرد. این ویژگی به متقاضیان اجازه می‌دهد که درخواست مهاجرت تحصیلی به آلمان را به‌صورت غیر مستقیم ارسال کنند. همچنین طبق اطلاعات سایت topuniversities، مهلت درخواست‌ها عبارت‌اند از:

  • 15 جولای برای درخواست‌های تحصیلی پزشکی در ترم زمستان (the winter semester)
  • 15 ژانویه برای درخواست‌های تحصیلی پزشک در ترم تابستان (the summer semester)

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های آلمان به‌طور کلی به 2 دسته تقسیم می‌شوند: تحصیل در ایالت Baden-Württemberg و سایر ایالات. اگر در هر ایالتی به‌جز Baden-Württemberg مشغول تحصیل پزشکی باشید، فقط هزینه‌های ترم تحصیلی برای بخش‌های اداری و ثبت‌نام را می‌پردازید که طبق اطلاعات سایت topuniversities، بیش از 250 یورو یا 190 دلار آمریکا نیست.

با این اوصاف، هزینه‌های تحصیل پزشکی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در ایالت Baden-Württemberg، مجدداً برقرار شده است. این یعنی که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید هزینه‌ای معادل 3000 یورو یا 3500 دلار آمریکا را سالانه به دانشگاه‌های ایالتی آلمان بپردازند. ضمناً دانشگاه‌های خصوصی هزینه‌های بیشتری دارند. همچنین، لازم است که حدود 10200 یورو یا 11800 دلار آمریکا در سال برای هزینه‌های زندگی خود در نظر داشته باشید.

تحصیل پزشکی در آلمان چند سال طول می‌کشد؟

طبق اطلاعات سایت studying in germany، به 6 سال و 3 ماه زمان برای فارغ‌التحصیلی در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های آلمان نیاز است. برنامه‌های تحصیلی پزشکی در کشور آلمان شامل مراحل مختلف و ویژه‌ای هستند که شامل امتحانات میان‌ترم و آزمون نهایی می‌شوند. این جدول، نشان‌دهنده دوره‌های پزشکی در دانشگاه‌های آلمان و سال‌های تحصیل در آن‌هاست:

مراحل دوره تحصیلی پزشکیتعداد سال‌های تحصیل
مرحله پیش‌بالینی یا دوره Vorklink
(Pre-Clinical Stage)
شامل 2 سال اول دوره تحصیلی
(شامل مفاهیم اصلی رشته‌های پزشکی و موضوعاتی همچون علوم آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی)
مرحله علوم بالینی
(Clinical Science Stage)
شامل 3 سال تحصیلی بعد از دوره پیش‌بالینی
(شامل شرکت در سخنرانی‌ها، جلسات آزمایشگاهی، سمینارها، دوره‌های کارآموزی و مهارت‌های عملی)
سال آخر دوره بالینی
(Final Clinical Year)
یک سال آخر تحصیل پزشکی در آلمان
(شامل آزمون نهایی دولتی)

معرفی 10 دانشکده پزشکی معتبر در آلمان

دانشکده‌های معتبر آلمان در رشته‌های پزشکی با توجه به 3 معیار اصلی شهرت، امکانات یا تجهیزات مدرن و آینده شغلی دسته‌بندی شده‌اند که عبارت‌اند از:

  • دانشگاه Heidelberg University
  • دانشگاه Rwth Aachen University
  • دانشگاه   Lübeck University
  • دانشگاه Witten/Hercke University
  • دانشگاه Magdeburg University
  • دانشگاه Münster University
  • دانشگاه Würzburg University
  • دانشگاه Tübingen University
  • دانشگاه Freiburg University
  • دانشگاه Leipzig University

تحصیل پزشکی در آلمان به زبان انگلیسی

اگر قصد دارید که در مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد رشته‌های پزشکی در آلمان تحصیل کنید، بعضی از برنامه‌های تحصیلی به زبان انگلیسی وجود دارند که البته به اخذ مدرک دکترا منجر نمی‌شوند. با این اوصاف، طبق تحقیقات برنامه بین‌المللی DAAD، که یک مدرک کارشناسی در رشته علوم طبیعی پزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد که در آلمان تدریس می‌شود.

همچنین، رشته‌های دیگر حوزه پزشکی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، همگی تا مقطع کارشناسی ارشد هستند. در حال حاضر دانشگاه Jacobs University Bremen، یکی از دانشگاه‌های خصوصی است که رشته‌های مرتبط با پزشکی به زبان انگلیسی را ارائه می‌دهد و برای تحصیل در آن باید شهریه پرداخت کرد. طبق اطلاعات سایت topuniversities، 59 رشته پزشکی با قابلیت تدریس به زبان انگلیسی تا مقطع کارشناسی ارشد در آلمان وجود دارند که بعضی از آن‌ها رایگان هستند. به‌عنوان مثال، دانشگاه Ulm University، امکان تحصیل پزشکی در آلمان را با گرایش پزشکی مولکولی (molecular medicine) فراهم کرده است که به زبان انگلیسی و رایگان برای دانشجویان اتحادیه اروپا تدریس می‌شود.

نکته مهم اینجاست که اگر می‌خواهید در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های آلمان به زبان انگلیسی تحصیل کنید، توصیه می‌شود که بعضی از عبارات و اصطلاحات مهم آلمانی را یاد بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ای مطلوب را در طول اقامت و برقراری ارتباط با مردم آلمان داشته باشید.

تحصیل و پذیرش پزشکی در آلمان بدون مدرک زبان

جالب است بدانید که امکان تحصیل بدون شهریه و مدارک زبان در آلمان وجود دارد. متقاضیان می‌توانند پس از حضور در دوره‌های آموزش زبان آلمانی که شامل 2 دسته دولتی و خصوصی هستند، وارد دانشگاه‌های این کشور شوند. هزینه‌های هرکدام از این دوره‌های آموزش زبان برای تحصیل پزشکی در آلمان عبارت‌اند از:

  • آموزش زبان تا سطح B2 در کالج‌های خصوصی: سالانه 4000 یورو
  • آموزش زبان تا سطح B1 در کالج‌های دولتی: سالانه 350 یورو

تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم

ارائه دیپلم یا کارنامه قبولی دوره متوسطه، از جمله الزامات دانشکده‌های پزشکی آلمان محسوب می‌شود. نکته مهم اینجاست که دیپلم سیستم آموزشی ایران، 12 ساله است و برای ورود به دانشکده‌های پزشکی آلمان باید دیپلم 13 ساله داشته باشید. برای این‌که مشکل تحصیل پزشکی در آلمان با مدرک دیپلم حل شود، باید یک سال دیگر در یکی از کالج‌های آلمان درس بخوانید و در آزمون FSP (آزمونی شبیه به کنکور در ایران) شرکت کنید.

چشم انداز شغلی برای تحصیل در رشته های پزشکی چگونه است؟

چشم‌انداز شغلی و انتظارات حقوقی

پزشکان، جزو اقشار پردرآمد و آتیه‌دار جهان، مخصوصاً کشور آلمان محسوب می‌شوند. داشتن مدرک پزشکی در آلمان، هم فرصت‌های کاری مختلف و هم درآمد بالا را برای پزشکان به‌ارمغان می‌آرود. طبق اطلاعات سایت studying in germany، حقوق پزشکان بسته به تجربه و موقعیت کاریشان در بیمارستان و یا محل کاری متفاوت است. به‌عنوان مثال، یک متخصص حوزه پزشکی در آلمان سالانه حدود 80 هزار یورو درآمد دارد. همچنین، یک پزشک آلمانی حاذق و باتجربه می‌تواند بیش از 100 هزار یورو در سال درآمد داشته باشد.

سخن پایانی

شرایط تحصیل پزشکی در آلمان، به‌طور کلی یکسان است، اما جزئیاتی هم در این بین وجود دارند که بسته به الزامات دانشگاه‌های این کشور تعریف می‌شوند. پزشکان، در هر جامعه‌ای دارای جایگاه ویژه هستند و آلمان هم از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله از موسسه مهاجرتی پارسی کانادا به زیروبم تحصیل پزشکی در آلمان اشاره کردیم و گفتیم که با در دست داشتن چه مدارکی می‌توان برای اخذ پذیرش دانشگاه‌ها اقدام کرد. 

سوالات متداول

متقاضی برای اثبات تمکن مالی باید 8700 یورو داشته باشد.

متوسط حقوق سالانه یک پزشک آلمانی در سال، 80 هزار یورو است.

بله، امکان تحصیل در رشته‌های مرتبط پزشکی به زبان انگلیسی تا مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ممکن است.

خیر، تحصیل پزشکی در آلمان بدون دیپلم دبیرستان یا معادل آن امکان‌پذیر نیست و این مدرک باید شامل دروس اجباری مانند زیست شناسی، فیزیک و شیمی باشد.


guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها