موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهاجرت راننده کامیون به کانادا

اگر راننده کامیون هستید و از مهارت خود در این زمینه مطمئن هستید، و البته اگر از تمکن مالی خوبی برخوردارید، ادامه مطلب را بخوانید و آماده مهاجرت به کانادا شوید...

مهاجرت راننده کامیون به کانادا

کانادا یکی از کشورهایی است که در حال حاضر بسیار مهاجرپذیر بوده و به نقل از سایت canadianvisa انتظار می‌رود تا سال 2024 تعداد مهاجران در این کشور به 447055 برسد. مهاجرت راننده کامیون به کانادا یکی از بهترین فرصت‌­هایی است که هر راننده ماهری می‌تواند از آن استفاده کند. اگر خواستار شغل رانندگی در کانادا هستید با داشتن یک­سری شرایط به‌راحتی می‌­توانید از طریق سیستم اکسپرس انتری یا سایر روش‌­ها درخواست خود را ثبت کنید و پس از تکمیل مراحل به این کشور رفته و زندگی با کیفیتی را با دستمزد مطلوب تجربه کنید.

از مزیت‌­های مهاجرت راننده پایه یک به کانادا می‌توان به سیستم درمانی و مراقبت‌های بهداشتی رایگان جهانی و همچنین دستمزد مناسب اشاره کرد. در هر سنی که باشید، این شرایط مطلوب می‌تواند فرصت شکوفایی را برای شما فراهم کند. پس اگر قصد مهاجرت به این کشور را به‌عنوان راننده کامیون دارید با ما همراه باشید تا تمامی اطلاعات موردنیاز را کسب کنید.

مهاجرت به کانادا با شغل راننده کامیون

از شغل‌های پرهیجان در کانادا، راننده کامیون است که جایگاه‌های شغلی خالی زیادی برای آن هست

نگاهی کلی به شغل راننده کامیون در کانادا

مهاجرت راننده کامیون به کانادا به‌دلیل کمبود کامیون­داران در این کشور با استقبال فراوانی همراه است و هرساله علاقه‌­مندان زیادی با توجه به شرایط زندگی مطلوب در این کشور اقدام به مهاجرت می‌­کنند. بررسی‌­های موجود در این زمینه نشان می‌­دهد که هزاران جایگاه شغلی برای راننده کامیون در کانادا وجود دارد، که زنجیره تأمین محصولات این کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌­دهد. به هر شغلی در لیست ناک (NOC) و دسته‌بندی TEER کانادا یک کد اختصاص داده می‌­شود. هم­چنین کد ناک برای مهاجرت رانندگان کامیون به کانادا استفاده می‌­شود. به گزارش از سایت ca.talent در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با حقوق راننده پایه یک در کانادا نمایش داده شده است.

کد شغلی (NOC) راننده کامیون7511
حداقل دستمزد برای هر ساعت21.50 دلار
حداکثر دستمزد برای هر ساعت46.15 دلار
پرتقاضاترین شهر کاناداانتاریو (Ontario)

بررسی شرایط و روش‌های مهاجرت به کانادا از طریق شغل راننده کامیون

شغل رانندگی کامیون در کانادا بسیار موردتوجه است. شرکت‌­های متعددی در سراسر این کشور وجود دارند که به رانندگان باتجربه و ماهر نیاز دارند. با توجه به کسب‌وکار­های بزرگ جهانی و هم­چنین تعداد زیاد کسب‌وکارهای مستقل و کوچک­تر، فرصت‌­های فراوانی برای رانندگان ماهر در این کشور موجود است.

رانندگان کامیون برای فعالیت در کانادا نیازمند داشتن تأییدیه‌ها و مدارک خاصی مرتبط با تحصیلات، مهارت رانندگی، نوع وسیله نقلیه و نوع بار هستند که در ادامه مطلب مفصل‌تر به آن‌ها خواهیم پرداخت. در این قسمت قصد داریم روش‌های مهاجرت راننده کامیون به کانادا را با هم بررسی کنیم.

راه های مهاجرت راننده کامیون به کانادا

سه روش اصلی مهاجرت به کانادا، با شغل راننده کامیون

مهاجرت و داشتن شغل رانندگی در کانادا و به‌دنبال آن زندگی در این کشور از طریق روش‌­های زیر امکان‌­پذیر است:

سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry System)

اکسپرس اینتری یک سیستم آنلاین امتیازمحور است که شامل سه گزینه مهاجرتی از جمله کلاس تجربه اکسپرس کانادا (Express Canada experience class)، برنامه تجارت ماهر فدرال (Federal Skilled trade program) و برنامه کارگران ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Program) می‌شود و با نیاز­ها و شرایط مختلف مهاجران سازگار است.

این سیستم بر مبنای اعطای امتیاز هدایت می‌­شود و نامزدهایی که بیشترین امتیاز را دارند قبل از اینکه مستقیما برای برنامه‌های اکسپرس اینتری درخواست دهند، دعوت‌نامه‌ای برای درخواست (ITA) دریافت می‌­کنند.

برنامه نامزدی استانی (Provincial Nomination Program = PNP)

مهاجرت راننده پایه یک به کانادا از طریق برنامه مهاجرت استانی (PNP) نیازمند داشتن مجموعه مهارت­‌ها، تحصیلات و تجربه کاری مناسب است. البته به جز همه این موارد باید تا حدودی تمکن مالی هم داشته باشید تا بتوانید برای شغل رانندگی در کانادا اقدام کنید. شانس شما برای نامزدی ایالتی به کمبود رانندگان ماهر استان بستگی دارد.

صنعت حمل و نقل کانادا در حال حاضر به دنبال جذب حداقل ۲۰۰۰۰ راننده کامیون است. این کمبود ممکن است در آینده بیشتر هم شود و تا سال‌های به ده‌ها هزار تا نیز برسد.
طبق گزارش immigration.ca به نقل از خبری که اخیراً توسط PricewaterhouseCooper کانادا منتشر شده است، با توجه به وابستگی زنجیره تأمین کشور کانادا به صنعت حمل و نقل، این کمبود فزاینده راننده کامیون یک زنگ خطر برای اقتصاد کانادا است.

به گفته PWC یک سوم رانندگان فعلی در شرف بازنشستگی هستند که در صورتی که این کمبود جبران نگردد به یک شکاف عمیق تبدیل خواهد شد و این نیاز با رقم بحرانی ۳۰۰۰۰ تا خواهد رسید.

بنابراین اگر راننده کامیون هستید و شرایط لازم را دارید و قصد مهاجرت به کانادا را دارید می‌توانید از طریق برنامه استانی برای این شغل درخواست دهید.

مهاجرت رانندگان پایه یک به کانادا از طریق برنامه استانی (PNP)

برای ثبت درخواست نامزدی ایالتی به عنوان راننده کامیون از طریق اکسپرس از دو روش می­‌توان اقدام کرد.

  • با استان و منطقه موردنظر که نیازمند مهارت شما هستند تماس می­‌گیرید و پس از تطبیق مهارت‌­های شما، نامزدی ممکن می‌­شود، سپس نامزدی به‌صورت الکترونیکی از طریق حساب اکسپرس انتری که ساخته‌اید انجام می‌­شود.
  • ابتدا حساب اکسپرس انتری ایجاد کنید که نشان دهد علاقه­مند به نامزدی در کدام مناطق هستید. ممکن است کسی نسبت به اطلاعات شما علاقه‌­مند باشد؛ در این صورت با استان مربوطه مستقیما تماس گرفته و در جریان درخواست قرار بگیرید.

برنامه موقت نیروهای کار خارجی (Temporary Foreign Worker Program)

با این برنامه کارفرمایان کانادایی می‌­توانند برای جبران کمبود مهارت در یک منطقه یا استان اتباع خارجی را استخدام کنند. بنابراین مهاجرت راننده کامیون به کانادا از طریق کارفرما نیز امکان‌­پذیر است و متقاضیان می‌­توانند پس از دریافت ویزای کار کانادا به‌صورت موقت در این کشور مشغول به­ کار شوند.

امتیاز لازم برای مهاجرت به کانادا با شغل راننده کامیون

شغل رانندگی در کانادا برای تمامی افراد در رده‌­های سنی­ متفاوت در دسترس است به خصوص در سال‌­های اخیر که جمعیت نیروی کار کانادا در حال پیرشدن و بازنشستگی است. درخواست‌کنندگان با استفاده از فرصت به وجود آمده و با توجه به رده سنی و وضعیت تأهل امتیاز کسب می­‌کنند. اطلاعات مربوطه به نقل از سایت emigratecanada به‌صورت دقیق در جدول زیر مشخص شده است. سقف امتیاز برای افراد متأهل 100 و برای افراد مجرد 110 است.

بدون همسر یا پارتنردارای همسر یا پارتنرسن
0017 سال و کمتر
999018 سال
1059519 سال
11010020 تا 29 سال
1059530 سال
999031 سال
948532 سال
888033 سال
837534 سال
777035 سال
726536 سال
666037 سال
615538 سال
555039 سال
504540 سال
393541 سال
282542 سال
171543 سال
6544 سال
0045 سال و بیشتر

مدارک لازم برای مهاجرت به کانادا با شغل راننده کامیون

مانند سایر نقاط جهان، کانادا نیز برای حمل و نقل کالاها و محصولات ضروری به شهرهای اطراف متکی به جابجایی از طریق جاده است و فقط متعهدترین و با مهارت­ترین رانندگان می­توانند برای طولانی مدت در این حرفه مشغول به­ کار شوند.

پس از تشخیص واجدالشرایط بودن این افراد، فرصت مهاجرت در این موقعیت شغلی برای آن­ها فراهم می­شود. برای مهاجرت راننده کامیون به کانادا و ادامه فعالیت در این کشور، شرایطی وجود دارد و مدارک خاصی موردنیاز است که در لیست زیر مشاهده می‌کنید:

  • اتمام دوره متوسطه
  • گذراندن آموزش در حین کار برای رانندگان
  • تکمیل یک دوره معتبر آموزش رانندگی به‌مدت سه ماه از طریق یک موسسه حرفه‌­ای یا کالج محلی
  • گواهینامه کلاس 3 یا D برای رانندگی کامیون­‌های مستقیم
  • گواهینامه کلاس 1 یا A برای وسایل نقلیه سنگین
  • تأییدیه ترمز بادی (Z) برای رانندگانی که وسیله نقلیه مجهز به ترمز بادی را هدایت می­کنند
  • گواهینامه حمل‌ونقل کالاهای خطرناک (TDG) برای رانندگانی که محصولات و کالاهای خطرناک جابجا می­کنند
  • نیاز به تأیید یا گواهی جداگانه­ برای رانندگان کامیون‌­های مفصلی یا هرگونه وسیله نقلیه خاص دیگر

پرتقاضاترین شعر کانادا برای شغل راننده کامیون

پرتقاضاترین استان‌­ها و شهرهای کانادا برای شغل راننده کامیون

بازار کار رانندگی کامیون و حمل‌ونقل بارهای سنگین در کانادا بسیار داغ و در حال رشد است. این مسئله را می‌توان از روی نرخ پایین رانندگان کامیون بیکار و استخدام نشده در این کشور به خوبی متوجه شد. لذا اگر مهارت و صلاحیت کافی را داشته باشید، تقریبا دلیلی برای نگرانی بابت استخدام راننده پایه یک در کانادا برای شما وجود ندارد.

سابقه کار و میزان تجربه شما در این شغل بر میزان درآمدتان تاثیرگذار است؛ به این صورت که حقوق راننده کامیون در کانادا برای یک تازه‌کار که کمتر از 5 سال سابقه کار دارد، حقوقی نزدیک به سالانه 66870 دلار و راننده کامیون با تجربه متوسط به‌طور میانگین سالانه 115700 دلار دریافت می‌­کند. همچنین راننده کامیون با سابقه کار بین 10 تا 20 سال می‌تواند به‌طور متوسط سالانه 269110 دلار دریافت کند.

البته این میانگین دستمزدها بین مناطق شهری متفاوت است و صرفا به‌عنوان یک شاخص راهنما استفاده می‌­شوند؛ هم­چنین به‌دلیل نوسانات و پراکندگی جغرافیایی، دستمزدها در بسیاری از استان‌ها بالاتر از این میانگین­‌ها رخ می‌­دهد. درصدهایی که در لیست زیر مشاهده می‌کنید نشان‌دهنده میزان بالاتر بودن دستمزد راننده کامیون در آن منطقه نسبت به دستمزد میانگین است:

  • ساسکاتون +30% (Saskatoon)
  • کلگری +29% (Calgary)
  • تورنتو +24% (Toronto)
  • مونترال +18% (Montréal)
  • ونکوور +8% (Vancouver)
  • ویکتوریا +8% (Victoria)
  • لث بریج +5% (Lethbridge)
  • ادمنتون +2% (Edmonton)

مشاغل مرتبط با رانندگی در کانادا

رانندگان کامیون‌­ها در کانادا تحت‌عنوان‌ها و موقعیت‌­های شغلی زیادی به کار گرفته می‌­شوند. بنابراین، پس از واجد شرایط بودن از طریق کد راننده کامیون (ناک) می‌توانید مشغول به کار شوید. کمپانی­‌های مختلف در کانادا پس از اعتبارسنجی مدارک و مجوزهای مربوطه از رانندگان ماهر مهاجر دعوت به همکاری کرده و بر روی مهارت آن‌‎ها سرمایه­‌گذاری می­‌کنند. علاوه بر رانندگی کامیون، دیگر مشاغل مرتبط با رانندگی نیز در این کشور موجود است که به چند مورد اشاره می‌­کنیم:

  • راننده کلاس 1 برای کمپانی­‌ها
  • راننده پیک
  • راننده کامیون بین شهری
  • مکانیک خودرو
  • راننده ماشین‌­های کشاورزی

دستمزد کار رانندگی در کانادا

شغل رانندگی در کانادا یکی از بهترین مشاغل ممکن هنگام مهاجرت به این کشور است. و بازار کار برای رانندگان کامیون در کانادا هم­چنان پررونق است و انتظار می‌­رود جذب مهاجر در این زمینه شغلی تا پنج سال آینده ادامه یابد. میانگین درآمد رانندگان کامیون در کانادا ساعتی 25 دلار است. البته دستمزد رانندگان در شهرهای مختلف متفاوت است که به نقل از سایت ca.indeed در جدول زیر نمایش داده شده است.

درآمد ساعتینام شهر
33 دلارفورت مک موری (Fort MacMurray)
27 دلارادمنتون (Edmonton)
26 دلارکلگری (Calgary)
24 دلارکمبریج (Cambridge)
24 دلاربرامپتون (Brampton)
24 دلارمیسیساگا (Mississauga)
23 دلاراوتاوا (Ottawa)
23 دلارلندن (London)

مهارت‌­ها و وظایف موردنیاز برای شغل رانندگی در کانادا

رانندگان کامیون پس از مهاجرت در ایالت‌­های مختلف توسط شرکت‌­های حمل‌ونقل تولیدی، آژانس‌­های خدماتی و غیره مشغول به کار می‌­شوند. البته ممکن است بعضی از رانندگان خوداشتغال باشند. رانندگان کامیون در این کشور مسئولیت‌­ها و وظایف مشخصی دارند که در ادامه آن‌ها را مرور می­‌کنیم.

  • توانایی حمل‌ونقل و رانندگی‌­های طولانی مدت را داشته باشند.
  • برای حمل‌ونقل کالاها در فواصل طولانی از وسیله نقلیه مناسب استفاده کنند.
  • تدارکات سفر را برنامه‌ریزی کنند و اسناد موردنیاز را برای حمل‌ونقل کالا دریافت کنند.
  • تجهیزات و لوازم جانبی سیستم­‌های خودرو مانند چراغ، لاستیک و ترمزها را قبل، بعد و حین سفر بررسی کنند.
  • اطمینان حاصل کنند که محموله مطابق با الزامات ایمنی به‌درستی بررسی شده است و همچنین برای جابجایی محصولات پرخطر نیز الزامات ایمنی را رعایت کنند.
  • اطلاعات مربوط به بار، مسافت طی شده و مصرف سوخت را ثبت کنند.
  • بارنامه‌ها را مدیریت کنند و دفترچه‌های ثبت را به‌صورت دستی یا الکترونیکی نگهداری کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی یکی از مشاغل مورد نیاز کانادا که رانندگی کامیون است پرداختیم. شغل رانندگی کامیون در لیست ناک کشور کانادا است و علی­‌رغم مهاجرت تعداد زیادی راننده کامیون به این کشور، هم­چنان این شغل در سراسر کانادا تقاضای بالایی دارد. افرادی که شغل رانندگی در کانادا علاقه‌مند هستند و قادرند مسئولیت­‌های موجود در صنعت حمل‌و‌نقل کانادا را به عهده بگیرند، می‌توانند به مهاجرت از طریق این روش امیدوار باشند. مزیت‌­های مهاجرت راننده کامیون به کانادا کم نیست و واجدین شرایط می‌توانند به سطح کیفیت مطلوب زندگی با درآمد بسیار مناسب به‌علاوه سایر امکانات رایگان این کشور دست پیدا کنند.

سوالات متداول

بله به‌دلیل کمبود کامیون‌داران به نیروی مهاجر راننده کامیون نیاز دارند.

کد ناک 7511 مربوط به شغل رانندگی کامیون در کاناداست.

ساعتی 28 دلار

خیر. گرچه وضعیت تأهل تأثیر خود را بر امتیاز شما جهت مهاجرت خواهد گذاشت، اما به‌طور کلی رانندگان متأهل می‌توانند به‌همراه همسر خود به این کشور مهاجرت کنند.

guest
49 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها