موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ECA چیست؟

ECA چیست؟

یکی از دغدغه‌های همه افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، مدارک مورد نیاز است. شاید در بین لیست مدارک، گزارش ECA را دیده باشید و برای شما هم سوال شده‌باشد که ECA چیست؟ اگر قصد رفتن به کانادا از طریق

  • اکسپرس انتری
  • برنامه‌های استانی کانادا
  • و یا اخد ویزای تحصیلی کانادا را دارید،

به گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی یا ECA کانادا نیاز خواهید داشت. ما در ادامه به تعریف ECA، چگونگی اخذ، هزینه‌ها و مدارک مورد نیاز آن می‌پردازیم. همچنین می‌توانید با پرکردن فرم مشاوره زیر، از مشاوران آموزش‌دیده و حرفه‌ای پارسی‌کانادا در انواع لاین‌های مهاجرتی کمک بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

ارزیابی اعتبار تحصیلی یا ECA چیست؟

ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA) گزارشی‌ست که نشان می‌دهد مدارک تحصیلی اخذ شده در خارج از کانادا مورد تایید این کشورند. در این پروسه یکی از مؤسسه‌های تعیین‌شده، مدرک تحصیلی شما را مطابق با استانداردهای کانادا ارزیابی و با مدرک کانادایی معادل‌سازی می‌کند.

پس از صدور گزارش ECA، می‌توانید شماره مرجع (Reference Number) دریافت شده را در پروفایل اکسپرس انتری خود وارد کنید و با این روش، امتیاز CRS خود را افزایش دهید. معمولا ارزیابی اعتبار تحصیلی آخرین مدرک تحصیلی شما کافی‌ست؛ مگر اینکه بخواهید امتیاز CRS بیشتری کسب کنید. برای اینکه امتیاز کامل را برای بیشتر از یک مدرک تحصیلی کسب کنید، باید 3 سال یا بیشتر حداقل در یکی از آن مقاطع تحصیل کرده باشید. ECA همسرتان هم می‌تواند امتیاز CRS شما را افزایش دهد.

مؤسسه خدمات آموزش جهانی یا WES کانادا، یکی از مؤسسه‌های مورد تایید اداره مهاجرت کانادا است که با داشتن بالاترین سرعت خدمات‌رسانی، نقش برجسته‌ای در ارزیابی مدارک تحصیلی برای کانادا و آمریکا و صدور گزارش ECA دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موسسه مقاله WES چیست را بخوانید.

چه کسانی به گزارش ECA نیاز دارند؟

تمام افرادی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند و باید مدارک تحصیلی و تخصصی خود را به تأیید اداره مهاجرت کانادا برسانند، به گزارش ECA نیاز دارند. این افراد می‌توانند متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا، داوطلبان برنامه‌های استانی کانادا (PNP) به‌خصوص برنامه استانی مهاجرت انتاریو و همچنین علاقه‌مندان به مهاجرت کاری به کانادا باشند.

💡 توجه داشته باشید که در دست داشتن ECA کانادا در پیدا کردن کار به شما کمک می‌کند؛ اما این به این معنی نیست که الزاما شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا می‌کنید و یا اجازه کار خواهید داشت. بلکه اجازه کار باید به صورت جداگانه اخذ شود.

برای اخذ گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی از کجا شروع کنیم؟

3 گام اصلی پیش روی شماست: 1)انتخاب یکی از موسسات مورد تائید اداره مهاجرت کانادا، 2)آماده کردن مدارک و 3)ثبت درخواست و ثبت در سیستم اکسپرس انتری. در ادامه با جزئیات کامل‌تر پاسخ داده‌ایم.

مرحله اول

اولین قدم برای دریافت گزارش ECA انتخاب یکی از مؤسسه‌های مورد تایید اداره مهاجرت کاناداست. این مؤسسه‌ها عبارتند از:

  • مؤسسه خدمات آموزش جهانی یا World Education Services (WES)
  • مؤسسه خدمات آموزش تطبیقی یاComparative Education Service (CES) – دانشکده آموزش تکمیلی دانشگاه تورنتو
  • مؤسسه بین‌المللی خدمات ارزیابی مدارک تحصیلی کانادا یا International Credential Assessment Service of Canada (ICAS)
  • مؤسسه بین‌المللی خدمات ارزیابی صلاحیت‌ها یاInternational Qualifications Assessment Service (IQAS)
  • مؤسسه بین‌المللی خدمات ارزیابی مدارک تحصیلی یا International Credential Evaluation Service (ICES) – مؤسسه فناوری بریتانیا کلمبیا

انتخاب یکی از مؤسسه‌های تعیین‌شده برای اخذ ECA کانادا به شغل، مدرک تحصیلی شما و جایی که از آن مدرکتان را دریافت کرده‌‌اید بستگی دارد.

از بین این موسسه‌ها WES بالاترین سرعت خدمات‌رسانی را دارد. این مؤسسه برای ارزیابی اعتبار تحصیلی (به جز پزشکی و داروسازی) مناسب است. مؤسسه IQAS بهترین انتخاب برای مقطع کارشناسی ارشد و به خصوص کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی‌ست و مؤسسه ICES مدارک تحصیلی همه کشورها را برای ارزیابی می‌پذیرد.

اگر پزشک هستید باید به سایت رسمی نظام پزشکی کانادا Medical Council of Canada (MCC) و اگر داروساز هستید به سایت رسمی وزارت داروسازی کانادا Pharmacy Examining Board of Canada (PEBC) برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنید. زیرا ارزیابی اعتبار تحصیلی برای این دو شغل، تنها از طریق همین سازمان‌ها انجام می‌شود.

روند ارزشیابی مدارک تحصیلی ایران در کانادا ممکن است از چهار تا پانزده هفته با توجه به مؤسسه انتخاب‌شده طول بکشد.

مرحله دوم

دومین قدم برای دریافت گزارش ECA، آماده‌کردن مدارک و ثبت درخواست است. هر کدام از این مؤسسه‌ها ممکن است از متقاضی خواسته باشد، مدارک خاصی را برایشان ارسال کند؛ گرچه روند ارائه مدارک به همه مؤسسه‌های تعیین‌شده یکسان است.

برای مثال اگر بخواهید از طریق مؤسسه WES کانادا اقدام کنید، ابتدا باید درخواست خود را در سامانه WES به آدرس www.wes.org وارد کنید  و مدارک مورد نیاز را بارگزاری کنید. شماره مرجع پس از ثبت درخواست به شما داده می‌شود؛ مدارکتان در اولین فرصت تایید و گزارش شما آماده دریافت می‌شود.

💡 نگهداری از شماره مرجع برای پیگیری خدمات مؤسسه WES ضروری‌ست.

برای نمونه به گزارش ارزیابی اعتبار تحصیلی زیر توجه کنید:

نمونه یک نامه ECA از سازمان WES

نمونه یک نامه ECA از سازمان WES

در نهایت اگر قصد دارید بیش از یک گزارش ECA را در پروفایل اکسپرس انتری خود وارد کنید، مراحل زیر را طی کنید:

  • به فرم Study and languages در پروفایل خود مراجعه کنید.
  • بخش‌های مربوط به اولین گزارش را در قسمت Education history کامل کنید.
  • سپس روی گزینه Save and add کلیک کنید.
  • مدرک تحصیلی شما زیر گزینه Save and add قابل مشاهده خواهد بود.
  • برای اضافه‌کردن بقیه مدارک تحصیلی خود، مراحل بالا را تکرار کنید.

مدارک مورد نیاز برای ECA چیست؟

مدارکی که باید در سامانه WES بارگزاری شوند، به کشور و حوزه‌ی تحصیلی شما بستگی دارند. برای مثال می‌توان به دانشنامه و ریزنمرات اشاره کرد. بعد از اینکه از رسیدن مدارک خود به WES اطمینان پیدا کردید، بررسی اسناد ممکن است تا سه روز کاری طول بکشد و پس از آن پروفایل شما به‌روز خواهد شد.

مدارک شما باید قبل از تکمیل روند ارزیابی به WES تحویل داده شوند. این مؤسسه کپی مدارک شما را برای تایید به دانشگاه صادر کننده می‌فرستد و تا زمان دریافت پاسخ، درخواستتان به حالت تعلیق در می‌آید.

هزینه ارزیابی مدراک تحصیلی برای کانادا چقدر است؟

هزینه ارزشیابی مدارک ایران در کانادا حتما باید قبل از تمام شدن روند ارزیابی، به مؤسسه مربوطه پرداخت شود. این هزینه برای هر مؤسسه متفاوت است. برای مثال WES مبلغ 220 دلار بدون احتساب هزینه پیک و هزینه‌های جانبی دیگر دریافت می‌کند. در جدول زیر می‌توانید هزینه و زمان حدودی ارزیابی مدرک تحصیلی را در هر مؤسسه ببینید.

مؤسسه تعیین‌شدهزمان حدودی ارزیابی مدرک تحصیلیقیمت (به دلار)
مؤسسه خدمات آموزش جهانی (WES)4 هفته220
مؤسسه خدمات آموزش تطبیقی (CES)14 هفته210
مؤسسه بین‌المللی خدمات ارزیابی مدارک تحصیلی (ICES)12 هفته230
مؤسسه بین‌المللی خدمات ارزیابی صلاحیت‌ها (IQAS)15 هفته200
مؤسسه بین‌المللی خدمات ارزیابی مدارک تحصیلی کانادا (ICAS)13 هفته200
سازمان نظام پزشکی کانادا (MCC)6 هفته290
Pharmacy Examining Board of Canada (PEBC)13 هفته600

در ایران به علت وجود تحریم‌ها روند پرداخت هزینه‌ها کمی متفاوت است. ما در پارسی کانادا در کنار شما هستیم تا روند پرداخت شما را ساده‌تر کنیم. برای کمک گرفتن از مشاوران حرفه‌ای پارسی کانادا در انواع لاین‌های مهاجرتی، می‌توانید فرم ارزیابی مهاجرت را پرکنید.

چگونه هزینه ارزیابی مدرک تحصیلی را کاهش دهیم؟

برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید:

  • به‌جای انتخاب گزینه استاندارد که گران‌تر است، گزینه ECA Application for IRCC را انتخاب کنید.
    • گزینه ECA Application for IRCC برای کسانی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند مناسب است. درحالی‌که گزینه استاندارد به طور خاص برای تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌ها، گرفتن جواز و کار مناسب است.
  • از خدمات پست استاندارد استفاده کنید. در این حالت حدود 80 دلار در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد.
  • گیرنده دیگری را برای دریافت گزارش اضافه نکنید. زیرا تنها به نسخه PDF آن نیاز خواهید داشت.
  • تمامی مدارک دانشگاهی‌تان را باهم برای ECA بفرستید. چون بعضی از مؤسسه‌های تعیین‌شده برای هر درخواست هزینه‌ای جداگانه دریافت می‌کنند. در نتیجه زمانی که یک درخواست برای تمامی مدارکتان ثبت کنید هزینه و زمان کمتری صرف می‌شود.
  • ممکن است لازم نباشد برای همسرتان گزارش ECA بگیرید. می‌توانید به صورت آنلاین امتیاز CRS خود را یک بار با در نظر گرفتن مدرک همسرتان و یک بار بدون در نظر گرفتن آن محاسبه کنید و اگر امتیاز خودتان به تنهایی به اندازه کافی بالا بود برای همسرتان درخواست گزارش ECA ندهید.

مدت اعتبار گزارش ECA چقدر است؟

ارزیابی اعتبار تحصیلی از طریق WES به مدت 5 سال اعتبار خواهد داشت و می‌توان از آن برای پروفایل‌های جدید اکسپرس انتری نیز استفاده کرد.

💡 تنها گزارش‌هایی مورد قبول هستند که پس از تعیین مؤسسه مورد نظر برای ارزیابی مدرک تحصیلی صادر شده‌باشند.

در صورت معتبر نبودن مدارک تحصیلی چه کنیم؟

اگر مدرک دانشگاهی شما معادل مدرک کانادا نبود، می‌توانید مدرک دبیرستان خود را برای ارزیابی بفرستید. در غیر این صورت ممکن است در شغل و یا مقطع تحصیلی مورد نظرتان پذیرفته نشوید و یا امتیاز CRS این بخش را از دست بدهید.

ECA دریچه‌ای روبه فرصت‌های تازه

زمانی که گزارش ECA را در دست دارید، مدرک شما در تمامی سازمان‌های ‌دولتی و غیر دولتی، مؤسسات دانشگاهی و نزد کارفرمایان معتبر خواهد بود. در نتیجه اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، با توجه به زمان‌بر بودن روند ارزیابی هر چه سریع‌تر برای ارزیابی اعتبار تحصیلی خود اقدام کنید. ما در پارسی کانادا در کنار شما خواهیم بود تا بهترین گزینه را از بین مؤسسه‌های معرفی‌شده انتخاب کنید و هرچه سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان برسید.

سوالات متداول

اگر مدرک دانشگاهی دارید، معمولا به ارزیابی اعتبار تحصیلی مدرک دبیرستانتان نیاز نخواهید داشت. اما اگر می‌خواهید امتیاز CRS بیشتری کسب کنید، مدرک دانشگاهی ندارید و یا مدرک دانشگاهی شما معتبر نیست؛ می‌توانید برای ارزیابی اعتبار تحصیلی مدرک دبیرستانتان اقدام کنید.

اگر می‌خواهید از طریق برنامه اسکیل ورکر به اکسپرس انتری درخواست دهید، اعضای خانواده‌تان به ECA نیاز ندارند. ولی اگر همسرتان مدرک دانشگاهی دارد؛ ممکن است با دریافت گزارش ECA بتوانید امتیاز CRS بیشتری کسب کنید.

بله. اعتبار گزارش ECA بعد از 5 سال تمام می‌شود که می‌توانید آن را تمدید کنید.
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها