موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

راهنمای کامل مجوز کار بریجینگ (BOWP) | پلی موقت برای اشتغال در مسیر اقامت دائم کانادا

راهنمای کامل مجوز کار بریجینگ (BOWP) | پلی موقت برای اشتغال در مسیر اقامت دائم کانادا

اگر با مجوز کاری موقت در کانادا (work permit) اقامت دارید و همزمان برای اقامت دائم (PR) این کشور درخواست داده‌اید می‌توانید از طریق ویزای کار باز بریجینگ (Bridging Open Work Permit) تا زمان دریافت اقامت دائم کانادا به شغل خود ادامه دهید یا شغل جدیدی پیدا کنید.

این مقاله راهنمای کامل مجوز کار بریجینگ است. اگر نمی‌دانید این مجوز چیست و برای گرفتن آن چگونه باید اقدام کنید این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

مجوز کار باز بریجینگ (BOWP) چیست؟

مجوز یا ویزای کار باز بریجینگ (Bridging Open Work Permit) به مهاجرانی که در کانادا با مجوز کار موقت مشغول کار هستند و همزمان برای اقامت دائم کانادا درخواست داده‌اند این امکان را می‌دهد تا زمان بررسی نتیجه خود، با ورک پرمیت بریجینگ در این کشور کار کنند.

ورک پرمیت بریجینگ (BOWP) تنها برای افرادی قابل دسترس است که پی آر کانادا (اقامت دائم) خود را سابمیت کرده‌اند و در حال حاضر یک ویزای کاری معتبر دارند.

💡 نکته مهم

ویزای BOWP در واقع میانبری است برای حفظ نیروهای کاری خارجی کانادا که درخواست اقامت دائم داده اند.

چه افرادی واجد شرایط دریافت مجوز کار بریجینگ (BOWP) هستند؟

یک خارجی برای درخواست مجوز کار بریجینگ (BOWP) باید اول از همه شرایط زیر را داشته باشد:

👈 در حال حاضر با یک وضعیت قانونی اقامت موقت، ساکن کانادا باشد.
👈  یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

✅ ویزای کار معتبر (Work permit) با اقامت موقت کانادا داشته باشد.

✅  یا برای تمدید ورک پرمیت، درخواست خود را سابمیت کرده باشد.

وقتی صحبت از درخواست اقامت دائم می‌شود منظور این است که متقاضی از طریق یکی از روش‌های زیر درخواست داده باشد:

مجوز کار بریجینگ (bowp)

مدارک لازم برای درخواست مجوز کار بریجینگ (BOWP)

مدارک مورد نیاز برای ورک پرمیت کانادا به نوع مجوزی که برای آن درخواست می‌دهید بستگی دارد. متقاضیان ممکن است لازم باشد برخی از مدارک زیر را به عنوان بخشی از درخواست مجوز کار خود ارائه دهند:

  • نامه تأیید دریافت (AOR)
  • گواهی نامزدی استانی (در صورت لزوم)
  • گواهی پذیرش کبک (CAQ) (در صورت لزوم)
  • قرارداد استخدام امضا شده (برای برنامه پرستاران خانگی)
  • فرم‌های تکمیل شده درخواست
  • اثبات وضعیت اقامت قانونی در کانادا
  • شناسنامه ازدواج (در صورت لزوم)
  • کپی معتبر پاسپورت
  • نتایج معاینات پزشکی (در صورت درخواست)
  • رسید پرداخت برای هزینه‌های دولتی مربوطه

نحوه درخواست برای مجوز کار بریجینگ (BOWP)

در اکثر موارد، درخواست‌کنندگان مجوز کار بریجینگ (BOWP) باید به صورت آنلاین از طریق حساب کاربری اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) از این لینک اقدام کنند.

با این حال، اگر در ثبت درخواست آنلاین با مشکل مواجه شدید، امکان درخواست روی کاغذ نیز وجود دارد.

سوالات متداول درباره مجوز کار بریجینگ (BOWP)

هزینه دولتی مجوز کار آزاد بریجینگ 255 دلار کانادا است که ۱۵۵ دلار آن بابت هزینه پردازش و ۱۰۰ دلار آن برای قسمت صادر‌کننده ورک پرمیت است.

به طور کلی، مجوز‌های کار آزاد (اوپن ورک پرمیت) به نیرو‌های کار خارجی اجازه می‌دهند تا برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنند. با این حال، برای برخی از متقاضیان، در مورد محل کار، استثنا‌هایی وجود دارد:

  • متقاضیان برنامه‌های نامزدی استانی (PNP):

محل کار تعیین شده برای افرادی که دار مجوز کار بریجینگ از طریق برنامه‌های نامزدی استانی (PNP) هستند، به استان نامزد شده محدود می‌شود.

  • متقاضیان برنامه استانی کبک:

برای متقاضیانی که از طریق برنامه نیروی کار ماهر کبک (QSWC) درخواست می‌دهند، محل کار درج شده در بریجینگ اوپن ورک پرمیت فقط به استان کبک محدود می‌شود.

مجوز‌های کار بریجینگ به طور معمول برای دو سال (۲۴ ماه) صادر می‌شوند. اگر روند بررسی درخواست اقامت دائم از تاریخ انقضای مجوز کار بریجینگ فراتر رود، امکان تمدید آن برای یک سال (۱۲ ماه) دیگر وجود دارد.

اگر دارنده‌ی مجوز bowp در کانادا مشغول به کاری تخصصی باشد، همسر او می‌تواند برای دریافت مجوز کار باز (OPEN WORK PERMIT) اقدام کند.

همچنین، فرزندان متقاضی می‌توانند با درخواست مجوز visitor record همراه او به کانادا بیایند.

متقاضیان برنامه اکسپرس اینتری (Express Entry) که قصد درخواست مجوز بریجینگ را دارند، می‌توانند پس از دریافت نامه تأیید دریافت (Acknowledgement of Receipt) از طریق حساب کاربری خود در مای پورتال (IRCC MyPortal) این کار را انجام دهند.

متقاضیان برنامه کارگران ماهر استان کبک (Quebec Skilled Worker Class) باید تا زمان عبور از مرحله بررسی کامل بودن درخواست (completeness check) منتظر بمانند.

از آگوست ۲۰۲۱، نیرو‌های کار خارجی موقت که دارای مدرک گواهی پذیرش کبک (Certificat de sélection du Québec) هستند و در استان کبک کانادا زندگی می‌کنند، واجد شرایط درخواست مجوز کار آزاد بریجینگ هستند.

برای واجد شرایطی درخواست مجوز کار بریجینگ از استان کبک، نیرو‌های کار خارجی موقت باید هر دو شرط زیر را داشته باشند:

  • به عنوان متقاضی اصلی به عنوان یک نیروی کار ماهر در کبک، برای اقامت دائم به اداره مهاجرت کانادا (IRCC) درخواست داده باشند.
  • متقاضیان برای اینکه اثبات کنند درخواست اقامت دائم‌شان تکمیل است باید تأییدیه(AOR) را از IRCC دریافت کرده باشند.

معمولاً مجوز‌های کار باز بریجینگ (BOWP) حدود ۳ تا ۴ ماه بررسی و پردازش می‌شوند.

مجوز کار بریجینگ به افراد خارجی اجازه می‌دهد تا در کانادا کار کنند، اما به تنهایی نمی‌تواند به عنوان مدرک سفر استفاده شود. اتباع خارجی برای بازگشت به کانادا با مجوز کار بریجینگ (BOWP) باید یک مجوز سفر الکترونیکی (eTA) یا ویزای اقامت موقت معتبر نیز داشته باشند.

خیر، برای درخواست مجوز کار بریجینگ (BOWP) حتماً باید در کانادا اقامت داشته باشید.

یکی از دلایل رایج رد شدن مجوز کار بریجینگ (BOWP) وجود نقص در ارائه درخواست اقامت دائم کانادا (PR) است. از آنجایی که درخواست‌های اقامت دائم بخشی از شرایط ضروری درخواست مجوز کار بریجینگ‌های ناقص ممکن است منجر به رد شدن مجوز کار بریجینگ شود.

تا زمانی که واجد شرایط باشید، می‌توانید مجوز کار خود را از مجوز بسته به مجوز کار بریجینگ تغییر دهید.

اگر در حالی که مجوز کار بریجینگ معتبر دارید، درخواست اقامت دائم شما رد شود، تا زمانی که لغو نشود، می‌توانید با همان مجوز کار کنید.

ویزای کار بریجینگ پلی از اقامت موقت به دائم

مجوز کار بریجینگ (BOWP) یک راه حل فوری و حیاتی برای آن دسته از افرادی است که که در کشور کانادا در انتظار دریافت اقامت دائم هستند تا در این بتوانند مشغول به کار شوند.

این مجوز به افراد اجازه می‌دهد تا در حین بررسی درخواست اقامت دائم خود، به صورت آزادانه کار کنند و از این طریق اقامت و شغل خود را در کانادا حفظ کنند.

برای واجد شرایط بودن برای BOWP، داشتن یک درخواست در حال بررسی برای اقامت دائم و رعایت معیارهای خاص الزامی است. با وجود چالش‌هایی مانند تأخیر در پردازش درخواست‌ها، BOWP همچنان گزینه‌ای ارزشمند برای حفظ وضعیت اشتغال در کانادا است.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال