موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

گواهی پذیرش کبک (CAQ) چیست؟

گواهی پذیرش کبک (CAQ) چیست؟

گواهی پذیرش کبک (CAQ)، یک سند رسمی است که دولت استانی کبک، آن را برای نیروی کار و دانشجویان خارجی که واجد شرایط برنامه‌های مهاجرتی این استان هستند، صادر می‌کند. متقاضیان کار و تحصیلی که توسط استان کبک مورد تأیید قرار می‌گیرند، می‌توانند با ارسال این گواهی به دولت کانادا، مجوز کار (work permit) یا تحصیل (study permit) دریافت کنند.

بسیاری از افراد گواهی پذیرش کبک (CAQ) را با گواهی انتخاب کبک (CSO) اشتباه می‌گیرند، اما باید بدانید که این 2 از هم جدا هستند. در واقع گواهی پذیرش کبک اجازه اقامت موقت و گواهی انتخاب کبک اجازه اقامت دائم را در این استان می‌دهند. گواهی CAQ، به‌عنوان یک پیش‌نیاز برای متقاضیان ادامه تحصیل یا کار موقت در استان کبک کانادا محسوب می‌‎شود و برای تمام کارگران و دانشجویانی که می‌خواهند به‌صورت موقت در استان کبک اقامت داشته باشند، مناسب است. اگر قصد آشنایی بیشتر با گواهی CAQ و دانستن نکات مربوط به آن را دارید، این مطلب از پارسی کانادا را از دست ندهید.

گواهی پذیرش کبک (CAQ) چیست؟

گواهی CAQ (Quebec Acceptance Certificate)، یکی از مهم‌ترین اسناد و مدارک رسمی است که توسط وزارت مهاجرت، فرانسیزاسیون و ادغام استان کبک (MIFI) صادر می‌شود و مختص همین استان است. این گواهی با سایر اسناد و مدارک مهاجرتی که توسط دولت فدرال کانادا درخواست می‌شود، تفاوت دارد. فراموش نکنید که بعضی از گزینه‌های برنامه مهاجرتی کبک (با اقامت موقت) به گواهی CAQ نیاز دارند؛ نه همه آن‌ها!

در واقع برای همه افرادی که قصد ادامه تحصیل در استان کبک را دارند، دریافت گواهی پذیرش کبک (CAQ) اجباری و ضروری است. این مدرک مهاجرتی نشان می‌دهد که شما از یکی از مؤسسات آموزشی مورد تأیید کانادا (DLI) پذیرش رسمی گرفته‌اید. از طرفی، افرادی که قصد کار کردن با اقامت موقت را در استان کبک دارند هم باید گواهی CAQ را دریافت کنند. این گواهی برای متقاضیان کار، به‌عنوان یک گواهی معتبر است و نشان می‌دهد وزارت مهاجرت کبک (MIDI) تشخیص داده است که استخدام متقاضی تاثیر مثبت یا خنثی روی بازار کار استان کبک خواهد داشت.

گواهی پذیرش کبک 2024

مراحل اخذ گواهی پذیرش کبک

متقاضیانی که به ادامه تحصیل یا کار کردن در استان کبک کانادا علاقه‌مند هستند، باید مرحله اخذ گواهی CAQ را به‌عنوان یک مرحله اضافه‌تر نسبت به سایر استان‌ها و مناطق دیگر در کانادا پشت سر بگذارند. همچنین، افرادی که مایل به ادامه تحصیل به‌مدت بیشتر از 6 ماه در استان کبک هستند نیز ملزم به دریافت CAQ هستند تا امکان دریافت مجوز تحصیل را داشته باشند. نیروهای کار خارجی نیز علاوه بر ارائه مدرک ارزیابی تاثیر بازار کار یا (LMIA) باید نامه پذیرش خود را از شرکت، حامی یا اسپانسر شغلی و کارفرمای مربوطه نیز دریافت کنند.

به طور کلی به‌جز شرایط استثنایی که دولت کانادا آن‌ را مشخص می‌کند، تمام متقاضیان کار و ادامه تحصیل در استان کبک باید مجوز تحصیل یا کار دریافت کنند. در واقع آن دسته از متقاضیان کار که کارشان در استان کبک، کمتر از 30 طول می‌کشد، نیازی به دریافت گواهی پذیرش کبک (CAQ) ندارند. اگر این متقاضیان بابت شغلشان دستمزدی دریافت نمی‌کنند، علاوه بر گواهی CAQ به مدرک LMIA نیز نیازی نخواهند داشت.

مراحل دریافت CAQ برای دانشجویان بین‌المللی

اگر به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی قصد مهاجرت به کبک را دارید، برای دریافت CAQ باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. در اولین قدم، باید از یکی از دانشگاه‌های مورد تأیید کانادا (DLI)، نامه پذیرش دریافت کنید. نامه پذیرش، یک سند رسمی صادر شده توسط مؤسسات تحصیلی در استان کبک است که به‌عنوان تأیید پذیرش دانشجو در یک برنامه تحصیلی محسوب می‌شود.
  2. قدم بعدی تهیه اسناد CAQ به‌صورت کامل است، زیرا هرگونه نقض در مدارک، منجر به رد شدن درخواست می‌شود. برای این کار، ابتدا باید مشخص کنید که کدام مدارک مورد نیاز است. مدارک مورد نیاز به وضعیت و شرایط کشور مبدا فرد بستگی دارد که می‌توانید آن‌ها را در وب سایت مهاجرت کبک فهرست شده است، مشاهده کنید.
  3. پس از تهیه مدارک، باید به پورتال وب‌سایت اداره مهاجرت کبک مراجعه کرده و مدارک و اطلاعات لازم را وارد و بارگذاری کنید.
  4. پس از ثبت اطلاعات، هزینه درخواست را پرداخت کنید.
  5. پس از پرداخت، فرم درخواست را پرینت گرفته و با امضای اصلی خود، برگه را امضاء کنید و برای اداره مهاجرت ارسال کنید.
  6. هنگامی که گواهی CAQ را دریافت کردید، می‌توانید برای دریافت مجوز تحصیلی کبک، اقدام کنید.

مراحل دریافت CAQ برای نیروهای کار خارجی

مراحل اخذ گواهی پذیرش کبک (CAQ) شامل 5 مرحله از جمله دریافت نامه پذیرش، دریافت Job offer (برای متقاضیان کار)، ارائه مدارک، درخواست و مراحل پس از دریافت گواهی CAQ می‌شود که به شرح زیر است:

  1. متقاضیان کار در استان کبک در ابتدا باید یک پیشنهاد شغلی معتبر یا جاب آفر (Job Offer) از یک کارفرمای اهل استان کبک دریافت کنند. پیشنهاد شغلی یا جاب آفر باید برای موقعیت شغلی خاصی دریافت شود که با معیارهای تعیین‌شده توسط مقامات مهاجرت کبک مطابقت داشته باشد.
  2. در رده‌بندی ملی حرفه‌ای یا (NOC)، از سطح مهارت 0، A، B یا C باشد.
  3. متقاضی یا نامزد برنامه شغلی باید مجوز فعالیت (licensed to practice) داشته باشد.
  4. پیشنهاد کار متقاضی در کبک، تاثیر مثبت یا خنثی روی بازار کار محلی بگذارد.
  5. جاب آفر باید توسط یک کسب‌وکار که حداقل 12 ماه در استان کبک فعالیت کرده است، ارائه شود.
  6. کارفرما باید یک پیشنهاد شغلی کتبی به متقاضی یا نامزد برنامه شغلی ارائه دهد.
  7. مدارک مورد نیاز متقاضیان برای دریافت گواهی CAQ، بسته به وضعیت و شرایط هر متقاضی و کشوری که از آن می‌آید، متفاوت است که باید آن‌ها را در وب‌سایت مهاجرت کبک را بررسی کنید.
  8. متقاضیان باید با استفاده از پورتال وب‌سایت مهاجرت کبک، اطلاعات مورد نظر خود را وارد و هزینه‌های درخواست گواهی CAQ را پرداخت کنند.
  9. پس از پرداخته هزینه‌ها، متقاضی باید فرم درخواست خود را پرینت بگیرد، آن را امضا و به‌صورت چاپی به وزارت مهاجرت کبک یا MIDI ارسال کند. توجه داشته باشید که درخواست گواهی پذیرش کبک (CAQ) فقط با وجود امضای متقاضی پذیرفته می‌‎شود و هرگونه درخواست بدون امضای متقاضی، رد (refuse) خواهد شد.
  10. پس از دریافت گواهی CAQ، متقاضی می‌تواند برای دریافت مجوز کار، به دولت فدرال کانادا درخواست دهد.

مراحل اخذ گواهی پذیرش کبک

شرایط پذیرش گواهی کبک

متقاضی دریافت گواهی پذیرش کبک (CAQ) باید همه الزامات و شرایط وزارت مهاجرت کبک (MIDI) را برآورده کند. برخورداری از شرایط لازم برای اقامت به‌عنوان دانشجو یا نیروی کار در کبک بسته به شرایط افراد، ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال، موارد زیر شرایط عمومی دریافت گواهی CAQ محسوب می‌شوند:

  • داشتن نامه پذیرش از مؤسسات آموزشی تعیین‌شده یا DLI برای دانشجویان
  • داشتن نامه پذیرش از یک کارفرمای اهل کبک برای متقاضیان کار
  • تعهد دانشجو به اینکه مطالعات و پژوهش را به فعالیت اصلی خود تبدیل می‌کند.
  • برخورداری از بیمه سلامت
  • عدم تاثیر منفی روی بازار کار کبک به‌عنوان نیروی کار خارجی
  • داشتن تمکن مالی برای پوشش هزینه‌های تحصیلی، کاری و زندگی در کبک

مدارک لازم برای اخذ گواهی پذیرش کبک (CAQ)

مدارک مورد نیاز برای متقاضیان ادامه تحصیل در استان کبک کانادا و اخذ گواهی CAQ عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست (CAQ Application From)
  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت و شناسنامه معتبر
  • پرداخت هزینه‌ها و ارائه رسید پرداخت
  • نامه پذیرش از کالج، دانشگاه یا مؤسسه آموزشی مورد نظر
  • مجوز تحصیل (study permit)

همچنین، مدارک مورد نیاز برای متقاضیان کار در کبک عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست (CAQ Application From)
  • عکس پاسپورتی
  • پاسپورت و شناسنامه معتبر
  • ارائه پیشنهاد شغلی یا جاب آفر معتبر
  • اثبات صلاحیت (Proof of Qualifications) و سابقه کار مرتبط با جاب آفر
  • اسناد تمکن مالی

هزینه دریافت گواهی پذیرش کبک (CAQ)

هزینه درخواست برای گواهی CAQ از یکم ژانویه 2024 برای دانشجویان 128 دلار کانادا (CAD) و برای متقاضیان کار در کبک 222 دلار کانادا است. این هزینه در یکم ژانویه هر سال به‌روز می‌شود و قابل پس گرفتن توسط متقاضی نیست. فراموش نکنید که این هزینه، فقط مربوط به دریافت گواهی پذیرش کبک (CAQ) می‎شود و سایر هزینه‌های مهاجرت توسط دولت کانادا برای مجوز تحصیل یا کار متقاضی لحاظ خواهد شد.

زمان صدور گواهی پذیرش CAQ

بیشتر درخواست‌ها برای اخذ گواهی پذیرش CAQ طی 25 روز کاری انجام می‌شوند. زمان رسیدگی به درخواست از وقتی شروع می‌شود که وزارت مهاجرت، فرانزیساسیون و ادغام کبک، درخواستتان را دریافت کند و مطمئن شوید که درخواست شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرداخت کامل هزینه‌ها
  • ارائه کامل مدارک مورد نیاز
  • برنامه موقت تحصیلی یا کاری

اگر درخواست متقاضی برای دریافت گواهی CAQ ناقص باشد، زمان پردازش هم طولانی‌تر می‌شود.

مهاجرت تحصیلی و کاری برای اخذ اقامت کانادا

در این مقاله از پارسی کانادا با همه شرایط، مدارک مورد نیاز، هزینه‌ها و مراحل اخذ گواهینامه پذیرش کبک اشاره کردیم. همان‌طور که گفتیم، مهاجرت تحصیلی و کاری به استان کبک، از طریق گواهی پذیرش کبک (CAQ) برای متقاضیان کار و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی کانادا امکان‌پذیر است.

استان کبک، برنامه‌های متنوعی را برای مهاجرت ارائه می‌دهد که شامل مهاجرت کاری موقت، برنامه‌های ویژه نیروی کار و بورسیه دانشجویان بین‌المللی است که فقط با بررسی شرایط حال حاضر شما می‌توان بهترینشان را پیشنهاد داد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و مشاوره در مورد بهترین روش برای مهاجرت به کانادا کافی است همین حالا با همکاران ما در مؤسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس بگیرید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سؤالات متداول

گواهی پذیرش کبک، یک سند رسمی و دولتی است که آن را به‌عنوان یک پیش‌نیاز برای متقاضیان ادامه تحصیل یا کار موقت در استان کبک کانادا می‌شناسند.

بله برای دریافت مجوز کار و تحصیل در کبک باید گواهی CAQ دریافت شود.

هزینه درخواست برای گواهی CAQ از یکم ژانویه 2024 برای دانشجویان 128 دلار کانادا (CAD) و برای متقاضیان کار در کبک 222 دلار کانادا است.

بله متقاضیان کار در استان کبک علاوه بر گواهی CAQ به جاب آفر (Job Offer) یا پیشنهاد شغلی نیاز دارند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال