موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای جستجوی کار آلمان

ویزای جستجوی کار آلمان

ویزای جستجوی کار یک ویزای نوع D برای اقامت طولانی مدت در آلمان (به مدت 6 ماه) برای یافتن کار است. این روش برای افراد غیر اروپایی از جمله ایرانیان روشی محبوب برای ورود به آلمان به حساب می‌آید. با معرفی قوانین جدید و تغییر در قانون مهاجرت کاری به آلمان، ویزای جستجوی کار را برای فراد جویای کار غیر اروپایی راحت تر و در دسترس‌تر ساخته است. این روش ساده‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین روش برای تحقق آرزوی مهاجرت به این کشور اروپایی آریایی‌تبار به‌شمار می‌رود. با اخذ این نوع ویزا متقاضیان 6 ماه فرصت دارند تا شغل مناسب با شرایط خود را بیابند.

قبل از خواندن ادامۀ متن؛ اگر به هر دلیلی فرصت مطالعۀ این مقاله را ندارید یا از حوصلۀ شما خارج است و در صورتی که نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی مهاجرت را پُر کنید تا با یک مشاورۀ دقیق راهنمایی‌تان کنیم.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

تغییرات در ویزای جستجوی کار و معرفی قوانین جدید (قانون مهاجرت ماهر آلمان) از 2 مارس به اجرا گذاشته شد و زندگی و کار را برای دسته جدیدی از افراد ماهر  که مربوط به اتحادیه اروپا نیستند و تخصص های حرفه ای یا غیر آکادمیک دارند آسان‌تر شده است.

ویزای جستجوی کار بهترین گزینه برای رسیدن به یک جاب آفر عالی در آلمان است. می‌توانید به آلمان سفر کنید و شخصاً با کارفرمای احتمالی خود ملاقات کنید. در این مقاله تمام تغییراتی را که در قوانین ویزای جستجوی کار آلمان ایجاد شده است و نحوه استفاده شما از این قوانین را شرح می دهیم.


دقت کنید جاب سیکر آلمان برای ایرانیان بسته شده است و نمی توانید از این طریق برای ورود به آلمان اقدام کنید.

ویزای جستجوی کار آلمان چیست؟

ویزای جستجوی کار آلمان در آگوست 2012 ارائه شد و هدف اصلی از ارائه این ویزا، جذب افراد متخصص، ماهر ، تحصیل‌کرده و با تجربه کاری است. در حقیقت جاب سیکر آلمان، مجوزی است که به شما داده می‌شود تا بتوانید در طی 6 ماه، شغل پیدا کنید، اما باید واجد شرایطی باشید که ما در پاراگراف بعدی به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پس از دریافت مجوز جستجوی کار آلمان و یافتن شغل مورد نظرتان می‌توانید درخواست ویزای کار بدهید. با اخذ ویزای کار آلمان می‌توانید به طور دائم در این کشور زندگی و کار کنید. به عبارت دیگر، پس از دریافت ویزای جاب سیکر مجوز کار به شما داده نمی‌شود، بلکه طبق مدت اعتبار این ویزا می‌توانید به دنبال کار در این کشور باشید.

هزینه زندگی در آلمان چگونه است؟

هزینه زندگی در آلمان چگونه است؟

تغییرات در قانون مهاجرت با ویزای جستجوی کار آلمان

از 2 مارس 2023 تغییراتی در قوانین مهاجرت به آلمان و به خصوص جنبه‌هایی از ویزای جستجوی کار ایجاد شد. این تغییرات برای افراد غیراروپایی مثل ایرانیان خوب بوده است. بازار کار آلمان در حال حاضر برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، در دسترس‌تر است. تغییراتی هم برای افزایش تعداد نیروی کار خارجی ایجاد شده چرا که بسیاری از موقعیت ها به دلیل کمبود مهارت و کارگر خالی مانده است. از این رو دولت می خواهد راه حلی برای این وضعیت بیابد.

متقاضی ویزای جستجوی کار آلمان باید شرایط لازم را داشته باشد و معیارهای واجد شرایط بودن را داشته باشد، مانند داشتن مدرک دانشگاهی یا آموزش فنی‌حرفه‌ای و تمکن مالی در حساب بانکی (تقریباً 5200 یورو). داوطلبان بدون مدرک دانشگاهی باید آلمانی را در سطح B1 صحبت کنند.

شرایط جدید درخواست ویزای جستجوی کار آلمان

براساس قوانین جدید، افراد بیشتری واجد شرایط درخواست ویزای جستجوی کار هستند. قبلا فقط داوطلبانی که مدرک دانشگاهی داشتند می توانستند به این ویزا دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، افرادی که مدرک فنی حرفه ای دارند هم می توانند برای ویزای جستجوی کار درخواست دهند و دریافت کنند.

شرایط کلی برای مهاجرت با جاب آفر به صورت زیر است

  • داشتن حداقل 5 سال سابقه کار
  • داشتن مهارت کافی
  • رسیدن به سن قانونی یعنی 18 سال
  • ارائه مدارک مبتنی بر اثبات تمکن مالی
  • ارائه مدارک پزشکی و بیمه مسافرتی (اثبات داشتن بیمه و خدمات پزشکی در طول اقامت‌)

در ادامه لیست  مشاغل مورد نیاز آلمان را می‌توانید ببینید و بر اساس آن برای گرفتن جاب آفر اقدام کنید.

برای افراد مختلف و در کسب وکارهای متفاوت می توان جاب سیکر در آلمان گرفت

برای افراد مختلف و در کسب وکارهای متفاوت می توان در آلمان ویزای جستجو کار گرفت

مدرک تحصیلی:

قانون جدید مهاجرت در مورد اتباع ماهر غیر اتحادیه اروپا می گوید که متخصصان واجد شرایط می‌توانند برای ویزای جستجوی کار درخواست دهند. متخصصان واجد شرایط یعنی افرادی که:

  • مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند یا
  • مدرک تحصیلی دوره‌‌های فنی حرفه‌ای که حداقل دو سال طول بکشد

نکته: داوطلبانی که مایل به کار در آلمان هستند باید ابتدا مدارکشان توسط مقامات مربوطه در آلمان تایید شوند.

حتما بخوانید:
تاییدیه زاب ZAB آلمان

مجوز کار

تغییر دیگر در رابطه با اجازه کار است. دارندگان ویزای جستجوی کار اجازه دارند در طول اقامت خود در آلمان کار کنند. یعنی حداکثر 10 ساعت در هفته که این ساعات می‌تواند برای یک کار پاره وقت معمولی یا به عنوان دوره آزمایشی در شرکت استفاده شود.

شغل انتخابی می‌تواند ربطی به مدارک فرد نداشته باشد، مگر اینکه کافرما به مهارت و گواهی خاصی نیاز داشته باشد. از طرفی می‌توانید مشاغل دوره‌ای انتخاب کنید تا زمانی که پیشنهادی مطابق با صلاحیت‌های خود برای استخدام تمام وقت دریافت کنید. پس از آن، ویزای جستجوی کار به اجازه اقامت کاری در آلمان تبدیل می‌شود.

به طور خلاصه تغییرات به این صورت است که افراد می‌توانند:

  •  شغلی مرتبط با حرفه خود داشته باشند که لزوماً تخصصشان هم نیست.
  •  در مشاغلی کار کنند که مدرک دانشگاهی اجباری نیست.
  • کار در حرفه های دیگری که با مدرک تحصیلی فرد مرتبط هستند و معمولاً مدرک غیر آکادمیک لازم است.

نکته: تا پیش از این در صورتی خارجی ها می توانستند در آلمان کار کنند که در شغل مورد نظر کمبود کارگر ماهر وجود داشته باشد اما با تغییرات جدید داوطلبان خارجی می‌توانند در تمامی مشاغل استخدام شوند.  این تغییر در مورد  افراد متخصصی است که مدرک دانشگاهی ندارند. در عین حال محدودیتی برای افراد دارای مدرک دانشگاهی وجود ندارد.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

اسناد مورد نیاز برای ویزای جاب سیکر آلمان

برای درخواست ویزای جستجو کار آلمان باید مدارکی ارائه شود؛ بنابراین اگر واجد شرایط جاب سیکر آلمان هستید مدارک خود را آماده کنید. مدارک باید کامل باشد تا درخواست شما برای جاب سیکر به دلیل ناقص بودن آن‌ها رد نشود. لیست مدارک موردنیاز به شرح زیر است:

  • پاسپورت دارای اعتبار (در 10 سال اخیر صادر شده و اعتبار آن حداقل 12 ماه باشد)
  • کپی صفحات پاسپورت
  • مدارک درمانی و بیمه
  • 3 عکس براساس مشخصات بیومتریک و باکیفیت
  • نوشتن انگیزه نامه (SOP) (نامه‌ای که در آن هدف از سفر، برنامه‌ریزی برای یافتن شغل بیان می‌شود)
  • مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان یا دانشگاه‌های معتبر سایر کشورها.
  • رزومه دقیق شامل اطلاعات کامل فرد
  • آدرس و مدارک محل اقامت فرد در آلمان
  • مدارک شناسایی، از جمله شناسنامه و مدارک ازدواج
  • اثبات توانایی مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی در مدت اقامت با ارائه مدارک زیر:
    • Verpflichtungserklärung (نامه تعهد رسمی) توسط اسپانسر ساکن آلمان
    • صورت‌حساب بانکی یا حساب بانکی مسدود شده
صدور ویزای جاب سیکر آلمان

نمونه ای از ویزای جاب سیکر آلمان

توجه داشته باشید که تمامی مدارک باید به زبان آلمانی یا انگلیسی ترجمه شود. ترجمه این مدارک می‌تواند توسط یک مترجم آلمانی مورد تأیید سفارت انجام گیرد. کلیه اسناد رسمی باید به‌صورت ترجمه شده و مورد تأیید و قانونی باشند. اگر مدارک مطابق با قوانین آلمان نباشد درخواست ویزای شما رد می‌شود.

مدرک دانشگاهی مورد تایید برای جاب سیکر آلمان

شما باید مدرکی در سطح دانشگاه داشته باشید که در آلمان پذیرفته شده باشد. فقط در این صورت می توانید برای ویزای جستجوی کار اقدام کنید. برای اثبات اینکه مدرک شما در آلمان پذیرفته شده است 2 گزینه دارید:

  • شناسایی صلاحیت خود در پایگاه داده ANABIN
  • درخواست برای بیانیه مقایسه از ZAB
نکته
اداره مرکزی آموزش خارجی (ZAB) مرجع مرکزی برای ارزیابی مدارک خارجی در آلمان است. مدارک شامل گواهی پایان تحصیل، صلاحیت‌های حرفه‌ای و مدارک تحصیلی است. ZAB خدماتی را برای مؤسسات آموزشی، مقامات دولتی و افراد ارائه می‌دهد.

هزینه ویزای جستجوی کار آلمان

هزینه ویزای جستجو کار در آلمان با توجه به اینکه یک ویزای بلندمدت در نظر گرفته می‌شود، 75 یورو است. البته هزینه ویزا در هر زمان ممکن است تغییر کند. درصورتی‌که ویزای جستجوی کار شما رد شود، مبلغ به شما بازگردانده نخواهد شد.

هزینه ویزای جستجوی کار آلمان (ارقام تقریبی)
نوع هزینهکارمزد به یورو
(به ازای هر متقاضی)
هزینه ویزا75
تمکن مالی
(در حساب بانکی متقاضی نشان داده شود)
4500
بیمه سلامت مسافرتی
(حق بیمه یک بار به مدت 6 ماه)
150
هزینه ارزیابی صلاحیت ZAB
(اگر تحصیلات خارجی معادل آلمان نباشد)
200

مراحل اقدام برای ویزای جاب سیکر آلمان

مراحل دریافت ویزای جستجو کار آلمان مانند ویزاهای دیگر است. در ادامه با جزئیات بیشتری مراحل را بیان می‌کنیم. البته باید در نظر داشته باشید که در قدم اول لازم است که به سایت‌های کاریابی آلمان با توجه به حرفه و مدرک تحصیلی برای جستجوی شغل مراجعه کنید. این سایت‌ها را به عنوان یک مرجع برای متقاضیان، در مقاله کاریابی در آلمان مطالعه کنید.

  1. پرکردن فرم درخواست ویزای جاب سیکر آلمان

فرم درخواست را می‌توانید به‌صورت آنلاین دانلود کنید. این فرم باید به طور دقیق تکمیل شده و دو بار از آن پرینت گرفته و امضا کنید.

  1. تعیین وقت برای ملاقات با سفارت آلمان

برای انجام مصاحبه باید به سفارت آلمان در کشور خود مراجعه کنید. اگر سفارت آلمان در کشور شما نبود باید از طریق سفارت یکی از کشورهای همسایه خود اقدام کنید. زمان قرار ملاقات در سفارت نیز ممکن است 3 ماه طول بکشد.

  1. جمع‌آوری مدارک موردنیاز

دقت کنید که همه مدارک خواسته شده را جمع‌آوری و هیچ یک از آنها را فراموش نکنید، زیرا در صورت ناقص بودن مدارک درخواست‌تان تأیید نمی‌شود؛ بنابراین چندین بار مدارک را بررسی کنید.

  1. تعیین وقت ملاقات با سفارت آلمان

مدارک لازم را به همراه داشته باشید و طبق زمان تعیین شده در سفارت حاضر شوید. دقت کنید که چند دقیقه تأخیر ممکن است نوبت قرار شما را لغو کند.

  1. پرداخت هزینه ویزای جاب سیکر

شما باید هزینه‌ای بابت ویزای جاب سیکر که در حال حاضر 75 دلار است، پرداخت کنید.

پس از ورود به آلمان با ویزای جستجوی کار

پس از دریافت ویزای جستجو کار آلمان می‌توانید تا 6 ماه در این کشور دنبال شغل باشید. سعی کنید در صورت امکان قبل از اقدام به درخواست ویزا برنامه‌های شغلی خود را مشخص کنید.

نکته مهم: شما نمی توانید با ویزای جستجوی کار در آلمان کار کنید. پس از یافتن شغل، باید آن را به اجازه اقامت اشتغال (Employment Residence Permit) تغییر دهید.

پس از 6 ماه باید مدارک کاری خود را ارائه کنید که نشان دهد در این کشور مشغول به کار شده‌اید. بعد از اینکه از طریق ویزای جستجوی کار در آلمان کار پیدا کردید، باید برای مجوز اقامت کار درخواست دهید. اخذ مجوز اقامت کار با دو روش ممکن است:

درخواست اخذ بلوکارت آلمان

درخواست بلوکارت آلمان برای ادامه زندگی در این کشور

درخواست بلوکارت آلمان برای ادامه زندگی در این کشور

بلوکارت آلمان برای افراد متخصصی صادر می‌شود که مدرک تحصیلی و شرایط مورد نیاز را داشته باشند. افراد دارای بلوکارت می‌توانند حداکثر تا 4 سال در کشور آلمان کار کنند. یکی از شروط اساسی برای متقاضیان بلوکارت حقوق شغل فعلی آنهاست که باید 1.5 برابر میانگین حقوق ملی آلمان باشد.

افراد دارای بلوکارت آلمان می‌توانند با همسر و فرزندان خود طبق شرایطی از جمله تمکن مالی برای پرداخت هزینه تحصیل در آلمان، مکان مناسب و تامین مخارج زندگی، برای اقامت به این کشور ببرند. آن‌ها با بلوکارت بعد از 33 ماه قادر خواهند بود درخواست خود را برای اقامت دائم آلمان ثبت کنند. همین مجوز را می توان در مدت 21 ماه با نشان دادن مهارت در زبان آلمانی دریافت کرد.

نکته جالب توجه این است که افراد بدون مدرک تحصیلی نیز می‌توانند با ویزای اوسبیلدونگ آلمان در این کشور مشغول به کار شوند. این ویزا به کسانی داده می‌شود که مهارت دارند و متخصص هستند و مدرک فنی خود را در یک مرکز آموزشی معتبر دریافت کرده‌اند.

درخواست اخذ ویزای کار آلمان

ویزای کار آلمان یکی از راه‌های مهاجرت به این کشور است. در بیشتر موارد برای اخذ این ویزا لازم است که قرارداد کاری در یکی از مشاغل این کشور داشته باشید یا اینکه خودتان شغل ایجاد کنید. افراد با ویزای کار آلمان می‌توانند پس از پنج سال موفق به دریافت اقامت دائم آلمان شوند. اعضای خانواده دارندگان این ویزا نیز می‌توانند با شرایط خاصی به این کشور مهاجرت کنند.

آیا می توانید بدون اینکه بتوانید آلمانی صحبت کنید، در آلمان کار پیدا کنید؟

ویزای کار آلمان پس از جستجوی کار و بستن قرارداد با کارفرما

ویزای کار آلمان پس از جستجوی کار و بستن قرارداد با کارفرما برای متقاضی اقامت در آلمان صادر می شود

برای یافتن کار در آلمان نیازی به داشتن مهارت در زبان آلمانی نیست. اگر مهارت داشته باشید گزینه‌های شما محدود می‌شود. با این حال، فرصت‌های شغلی فراوانی وجود دارد. با داشتن مهارت در زبان انگلیسی می توانید برای مشاغل زیر درخواست دهید:

  • مدیر سیستم ها (Systems Administrator)
  • توسعه دهنده نرم افزار (Software Developer)
  • مشاوره مدیریت و فناوری اطلاعات (Management and IT Consulting)
  • خدمات مشتری بین المللی (International Customer Service)
  • کنترل کننده مالی (Financial Controller)
از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سخن پایانی

آلمان برای جذب و تامین نیروی کار مورد نیاز، به متقاضیان مهاجرت دارای مدرک تحصیلی و با تجربه کاری مرتبط ویزای جاب سیکر می‌دهد. افرادی که موفق به اخذ ویزای جاب سیکر آلمان شوند، می‌توانند به مدت 6 ماه در این کشور زندگی کنند تا شغل بیابند. پس از آن هم می‌توانند درخواست ویزای بلوکارت یا کار آلمان را بدهند تا بتوانند مشغول به کار شوند. اگر در حوزه ویزای جاب سیکر آلمان سوالی دارید می‌توانید با مشاوران ما در پارسی کانادا در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

این ویزا برای کسانی است که با مدرک تحصیلی و تجربیات کاری قصد کارکردن در آلمان را داشته و طی 6 ماه فرصت دارند شغل پیدا کنند.

ویزای جستجو کار برای یافتن شغل در آلمان است، افراد با این ویزا نمی‌توانند کار کنند. ویزای بلوکارت برای متقاضیانی است که دارای قرارداد کاری با کارفرما در آلمان هستند.

دارندگان ویزای جستجوی کار می‌توانند 6 ماه در آلمان اقامت داشته باشند.

خیر، ویزای جستجو کار آلمان قابل تمدید نیست.

طبق قانون کلی کنسولگری، زمان رسیدگی به ویزای جستجوی کار آلمان نزدیک به 4 تا 6 هفته طول می‌کشد.

guest
16 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها