موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

کار دانشجویی در استرالیا

کار دانشجویی در استرالیا

بسیاری از دانشجویانی که مشغول تحصیل در استرالیا هستند، که به‌منظور کاهش هزینه‌های تحصیلی و زندگی‌شان به‌دنبال کار دانشجویی در استرالیا هستند.

مطابق با قوانین مشخص در امور مهاجرتی کشور استرالیا، مانند بسیاری از کشورهای جهان، اجازه کار به دانشجویان در حال تحصیل در استرالیا داده می‌شود تا هم درآمدی برای خود داشته باشد و هم از تجربه اولیه کار در استرالیا و کارآموزی بی‌بهره نماند.

در واقع این تجربه اولیه برای به‌دست آوردن کار دائم پس از تحصیل، اخذ ویزای کاری استرالیا و نهایتا اخذ اقامت به استرالیا بسیار مفید است.

متقاضیان کار در کشور استرالیا می‌توانند همزمان با تحصیل، کار نیمه‌وقت داشته باشند. لذا اطلاع از شرایط کار دانشجویی در کشور استرالیا امری مهم و ضروری محسوب می‌شود. در این مطلب به شرایط و قوانین کار دانشجویی در استرالیا می‌پردازیم.

کار حین تحصیل در استرالیا

دانشجویان در کشور استرالیا علاوه بر تحصیل، می‌توانند کار دانشجویی انجام دهند تا هزینه‌های زندگی را بدست آورند.

دانشجویان با استفاده از امکان کار حین تحصیل هم می‌توانند درآمدی برای پوشش هزینه های زندگی در استرالیا و تحصیل در این کشور داشته باشند و هم یک تجربه مفید برای آینده به دست آورند. در واقع برای بدست آوردن کار دائم پس از تحصیل و در نهایت اخذ اقامت دائم استرالیا تلاش می‌کنند.

طبق قوانین وضع شده توسط کشور استرالیا، تمامی دانشجویان بین‌المللی بعد از ورود به این کشور و انجام کارهای مربوط به تحصیل و ثبت‌نام اولیه، می‌توانند به کار نیمه‌وقت مشغول شوند. البته بایستی عنوان کرد، که دانشجو قبل از شروع سال تحصیلی اجازه کار کردن ندارد.

دانشجو با این اجازه کار می‌تواند در هفته 20 ساعت کار کند، اما میزان دقیق آن بستگی به نوع کاری است که انجام می‌دهد. یعنی اگر دروس تحصیلی دانشجو به‌گونه‌ای باشد که بایستی سر کلاس حاضر شود، فقط می‌تواند هر دو هفته 40 ساعت کار کند اما اگر کلاس‌هایش به‌صورت غیرحضوری و مجازی باشد، بدون محدودیت زمانی می‌تواند مشغول به کار شود.

البته بایستی در نظر داشت که اگر رشته تحصیلی دانشجو نیاز به کارآموزی داشته باشد، این ساعات کاری به‌عنوان کارآموزی وی محسوب نمی‌شود. پس با این تفاسیر یک دانشجو اگر در هفته اول 10 ساعت کار کند و اگر در هفته دوم 30 ساعت کار کند، که جمعا 40 ساعت شود هیچ مشکلی نیست. اگر این تعداد ساعت از 40 ساعت بیشتر شود، منجر به لغو ویزای تحصیلی دانشجو خواهد شد. بنابراین رعایت تعداد ساعات کاری بسیار مهم و ضروری است.

اگر دانشگاه فرد دانشجو به اتمام رسیده باشد، ولی ویزای تحصیلی وی هنوز مهلت داشته باشد و به اتمام نرسیده باشد، باز هم می‌تواند تا سقف 40 ساعت در دو هفته پشت سر هم کار کند.

کار حین تحصیل در استرالیا

دانشجو اگر درس و ویزای تحصیلی او به اتمام نرسیده باشد، در دو هفته می‌تواند 40 ساعت کار کند.

شرایط کار حین تحصیل در استرالیا

شرایط کار حین تحصیل در استرالیا بسیار متقاوت است، کاری که زیر نظرکارفرمایی که مقیم استرالیا است انجام می‌دهید، اگر به‌صورت کار داوطلبانه باشد، کارفرمایتان نیز نباید برای آن مزدی دریافت کند والا جز 40 ساعت اجازه کارتان محسوب می‌شود.

متقاضیانی که تمایل دارند ضمن تحصیل در استرالیا مشغول به کار شوند، باید شرایط کار ضمن تحصیل در استرالیا را به‌صورت کامل رعایت کنند. اگر به‌عنوان یک دانشجوی فوق‌لیسانس در استرالیا مشغول به تحصیل باشید، می‌توانید بعد از شروع ترم تحصیلی حداکثر ۴۰ ساعت در طول ۲ هفته کار کنید اما اگر دوره فوق‌لیسانس‌تان به‌صورت تحقیقاتی باشد و یا اینکه مشغول به تحصیل در مقطع دکترا باشید، بدون محدودیت زمانی می‌توانید کار کنید.

در بین ترم‌های تحصیلی، نیز می‌توانید کار کنید، مثلا اگر حین امتحانات هستید و یا ترم‌تان تمام شده است و برای ترم بعدی دانشگاه‌تان ثبت‌نام کرده‌اید و یا اگر تعطیلات بین ترم دارید، در این شرایط هم می‌توانید کار کنید.

با ایجاد یک دسترسی ساده می‌توانید در 24 ساعت تمامی روزهای هفته آنلاین باشید تا بتوانید ویزای خود را استعلام کنید، تا اگر موقعیت کاری پیدا کردید، در هر لحظه‌ای که کارفرما بخواهد ویزای خود را استعلام کنید و دانشجو بودن خود را ثابت کنید. برای به دست آوردن موقعیت کاری بایستی کد مالیاتی دریافت کرده باشید که برای دریافت این شماره می‌توانید به اداره مالیات مراجعه کنید.

می‌توانید با مراجعه به سایت pactworld.org از میزان تعیین شده دستمزد کاری که در آن فعالیت می‌کنید، اطلاعات کسب کنید. چرا که تمامی مشاغل به‌صورت طبقه‌بندی شده و میزان دستمزد مربوط به آن‌ها، در این سایت موجود است.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

انواع کار دانشجویی در کشور استرالیا

کارهایی دانشجویی در کشور استرالیا به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • فروشندگی در فروشگاه‌های بزرگ پوشاک و سوپرمارکت‌ها
  • هتلداری و گردشگری
  • میوه چینی‌های فصلی و کشاورزی
  • بازاریابی و خرده‌فروشی
  • مشاغل اداری و دفتری پاره‌وقت یا نیمه‌وقت
  • تدریس خصوصی

کار داوطلبانه در کشور استرالیا

کار داوطلبانه در کشور استرالیا برای افرادی است که قصد دارند تجربه کسب کنند. در واقع کار داوطلبانه را بدون دریافت مزد انجام می‌دهند که البته این نوع کار هر کاری را شامل نمی‌شود. شرایط کار داوطلبانه در استرالیا دارای شرایط زیر است:

  • کار موردنظر به نفع جامعه و افرادش باشد.
  • کار موردنظر برای یک سازمان غیرانتفاعی و یا یک سازمان دولتی انجام شود.
  • کار به معنای واقعی کلمه به‌صورت داوطلبانه انجام شود. یعنی فرد به‌صورت غیرمستقیم، چه نقدی، چه غیرنقدی هیچ‌گونه مزدی دریافت نکند.
کار حین تحصیل در استرالیا

افراد در صورت انجام کار داوطلبانه (کاری که به نفع افراد جامعه و برای سازمان دولتی یا غیرانتفاعی باشد)، مزدی دریافت نمی‌کنند.

درآمد کار دانشجویی در کشور استرالیا

اکثر دانشجویان مهاجر استرالیا می‌توانند حین تحصیل چیزی حدود هفته‌ای 1,545 دلار درآمد داشته باشند، البته این مقدار در زمان تعطیلات بیشتر می‌شود. میزان دستمزد ساعتی برای کارهای معمولی دانشجویی در استرالیا بدین شکل است:

  • کار در سوپرمارکت‌ها به‌عنوان صندوق‌دار و یا فروشنده حدود 28.21 دلار
  • کار در سوپرمارکت برای چیدن مواد در قفسه‌ها حدود 21.84 دلار
  • پیشخدمتی رستوران، حدود 26.92 دلار
  • انجام کار اداری، حدود 38.46 دلار
  • رانندگی تاکسی، 37.50 دلار
  • چیدن میوه در میوه‌فروشی‌ها، حدود 29.50 دلار
  • کار در پمپ‌بنزین‌ها حدود 31.36 دلار
  • مراقبت از سالمندان، حدود 28.38 دلار
  • مراقبت از کودکان، حدود 33.46 دلار

راه‌های یافتن کار دانشجویی در کشور استرالیا

دانشجویان بین‌المللی نیز مانند دانشجویان استرالیایی می‌توانند از طریق روش‌های زیر برای یافتن شغل اقدام کنند:

  • جستجو در روزنامه‌های پرفروش
  • جستجو در وب‌سایت‌های معروف و وب‌سایت‌های کار آنلاین
  • استفاده از تابلو اعلان نیاز به کار در دانشگاه‌ها
  • ثبت‌نام در شرکت‌های کاریابی و استخدام

همچنین در مقاله کاریابی استرالیا روش‌های خوبی را برای پیدا کردن کار مناسب معرفی کرده‌ایم. اگر شما مدرک و یا تجربه کار حرفه‌ای مناسبی داشته باشید به‌راحتی می‌توانید با انجام کار پاره‌وقت در زمینه کاری خود، هزینه‌های زندگی‌تان را تامین کنید. این موضوع را فراموش نکنید که اگر زیرنظر یک کارفرما کار می‌کنید، می‌بایست کارفرمای‌تان شما را بیمه کند تا در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای و یا بروز بیماری، حق و حقوق شما پرداخت شود.

نکته دیگری که باید به خاطر داشت، این مورد است که اگر در حین کار مصدوم شوید و یا دچار بیماری شوید و مجبور به استراحت باشید می‌بایست حق و حقوق شما از سمت کارفرما پرداخت شود.

کار حین تحصیل در استرالیا

کار دانشجویی در استرالیا به این صورت است که توسط کارفرما بیمه خواهید شد.

اجازه کار همسر دانشجو در استرالیا

هنگامی که ویزای تحصیل در استرالیا برای دانشجویان صادر می‌شود، اگر متاهل باشد، اجازه کار برای وی و همچنین همسر وی با ویزای تحصیلی خودش صادر می‌شود و دیگر نیازی نیست که برای کسب اجازه کار همسرش مجددا اقدام کند. شرایط ساعات کاری برای همراه دانشجو نیز همانند خود دانشجو است. بدین شکل که اگر دانشجو اجازه 40 ساعت کار در دو هفته متوالی را داشته باشد، همسر وی نیز مجاز به انجام کار 40 ساعته در دو هفته است نه بیشتر.

چنانچه تخلفی در این مورد صورت بگیرد، باعث لغو ویزای تحصیلی دانشجو خواهد شد. اگر دانشجو مجاز به انجام کار به‌صورت نامحدود باشد، همسر وی نیز مجاز به انجام کار به‌صورت نامحدود است. همسر فرد دانشجو نیز همانند خود دانشجو زمانی می‌تواند کار کند که ترم تحصیلی دانشجویی اصلی به‌طور رسمی آغاز شده باشد.

پس اگر متقاضی اخذ ویزای تحصیلی و تحصیل در دانشگاههای معتبر استرالیا هستید، باید تمامی شرایط را مدنظر بگیرید.

اگر می‌خواهید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید با مشاورین مجرب و حرفه‌ای ما در موسسه مهاجرتی پارسی کانادا تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

یافتن شغلی مرتبط و تامین بخشی از هزینه‌های زندگی و تحصیل یکی از دغدغه‌های دانشجویان و متقاضیان تحصیل در استرالیا است. داشتن اطلاعات درباره قوانین و شرایط کار دانشجویی امری ضروری است. در این مطلب به بررسی کار دانشجویی در استرالیا، درآمد، قوانین و شرایط کار حین تحصیل پرداختیم.

سوالات متداول

البته که بستگی به چند فاکتور دارد، اینکه چند ساعت در هفته کار کنیم، با چه کارفرمایی کار کنیم و اصلا نوع کار چه باشد؛ با این حال، اکثر دانشجویان مهاجر استرالیا می‌توانند حین تحصیل چیزی حدود 300 دلار در هفته درآمد داشته باشند.

می‌توان کارهای دانشجویی در استرالیا را شامل موارد فروشندگی در فروشگاه‌های بزرگ پوشاک یا سوپرمارکت‌ها، میوه‌چینی‌های فصلی و کشاورزی، هتلداری و گردشگری، بازاریابی و خرده‌فروشی، مشاغل اداری و دفتری پاره‌وقت یا نیمه‌وقت، تدریس خصوصی و… دانست.

چند راه مختلف برای پیدا کردن کار حین تحصیل در استرالیا وجود دارد. مثلاً می‌توانیم در وب‌سایت‌های جستجوی کار در استرالیا به‌دنبال آن بگردیم، در روزنامه‌های پرفروش یا روزنامه‌های محلی هم این آگهی‌ها اغلب به چاپ می‌رسند. همچنین به‌عنوان دانشجو می‌توانیم یک آگهی درست کرده و در دانشگاه یا جاهای دیگر نصب کنیم. بسیاری از سایت‌های کاریابی هم اجازه می‌دهند که آگهی‌تان را در آن به‌دنبال فرد در جستجوی کار، منتشر کنید.

این جستجو به چند دلیل می‌تواند اتفاق بیفتد. مثلاً برخی افراد می‌خواهند سطح بالاتری از رفاه را در استرالیا تجربه کنند، برخی دیگر به دلایلی، هزینه‌های زندگی‌شان افزایش پیدا کرده، برخی دیگر می‌خواهند به خانواده‌شان در ایران کمک کنند و حتی برخی ممکن است وامی دریافت کرده و در بازپرداختش دچار مشکل شده باشند. برای همین، خیلی از دانشجویان در استرالیا به‌دنبال کار می‌گردند.

guest
2 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها