موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

ویزای 17a آلمان: فرصتی ویژه برای متخصصان رشته‌های پزشکی

ویزای 17a آلمان

ویزای 17a آلمان که در اصل مربوط به یکی از قوانین اقامتی این کشور (§ 17a) است، در یکم آگوست سال 2015 اجرایی شد تا کانال جدیدی برای اقامت متخصصان باز شود. نکته جالب اینجاست که اداره کار آلمان، هر سال یا هر 6 ماه یکبار، لیستی از مشاغل مورد نیازش را به اداره مهاجرت اعلام می‌کند که اصطلاحاً Whitelist نام دارد. ویزای 17a آلمان، این اجاره را می‌دهد که متخصصان، مخصوصاً متخصصان حوزه‌های پزشکی و پرستاری، به بهانه یادگیری زبان یا شرکت در دوره‌های تحصیلی تکمیلی، حداکثر تا 12 ماه در خاک آلمان اقامت داشته باشند و فرصت شغلی مورد نظرشان را پیدا کنند.

هزینه دریافت این ویزا به ازای هر متقاضی برابر با 75 یورو است. شرایط دریافت ویزای 17a آلمان، شامل حداکثر 25 سال سن، مدارک فارغ‌التحصیلی، پاسپورت معتبر، مدرک زبان آلمانی سطح B2، انگیزه‌نامه یا Letter of Motivation و مدرک تمکن مالی است. مراحل دریافت این ویزا نیز شامل 5 مرحله مهم از جمله گردآوری مدارک، دریافت تاییدیه آژانس استخدام فدرال آلمان، پرداخت هزینه‌ها و ارسال درخواست است.

خانمی از کادر پزشکی در آلمان با موضوع ویزای 17a آلمان چیست؟

ویزای 17a آلمان چیست؟

ویزای 17a، ویژه نیروی کار متخصص و کارگران ماهر خارجی است تا برای گذراندن دوره آموزشی و پیدا کردن فرصت شغلی وارد آلمان شوند. این ویزا در اصل یک ویزای آموزشی است و راهکاری برای ساده کردن فرایند اخذ ویزا به حساب می‌آید. البته، این نکته مهم را از یاد نبرید که این ویزا اصطلاحاً ویزای 17a آلمان نام دارد و اسم اصلی آن Visa for Vocational training یا ویزای آموزشی حرفه‌ای است. با این اوصاف، به‌دلیل پیوندی که این ویزا با ماده 17 قانون اقامت آلمان دارد، آن را به‌صورت ساده با عنوان 17a می‌شناسند.

پس از اینکه متقاضی ویزای 17a، را به‌دست می‌آورد و دوره‌های آموزشی زبان و دوره‌های تحصیلی تکمیلی را پشت می‌گذارد، یک سال فرصت دارند که به‌دنبال کار در آلمان باشد و برای اخذ مجوز کار در آلمان یا Approbation (به آلمانی: Berufserlaubnis) اقدام کند. برای مثال، یک پزشک یا متخصص یکی از رشته‌های پزشکی یا پرستاری، می‌تواند در طول اقامت یک‌ساله خود، سطح زبان آلمانی و مطالعات پزشکی خود را تقویت کنند تا بهترین فرصت شغلی‌شان را به‌دست آورد. حائز اهمیت است که بدانید فرصت شغلی مورد نظر، باید از لیست مشاغل مورد نیاز آلمان باشد.

ویزای 17a برای چه کسانی مناسب است؟

از طریق دریافت ویزای 17a آلمان، افراد ماهر در رشته‌های مختلف مخصوصاً رشته‌های پزشکی می‌توانند وارد این کشور شده و در این کشور، مشغول به کار شوند. در اصل این ویزا، مناسب 3 دسته از افرادی است که در ادامه، هریک را شرح خواهیم داد.

افراد متخصص که تحصیلات آکادمیک دارند و نیروی کار ماهر دارای بلوکارت اروپا (EU Blue card)

افراد با مهارت‌های بالا و منحصربه‌فرد می‌توانند با ارائه مدرک تحصیلی معتبر یا قابل‌مقایسه از طریق پایگاه داده ANABIN یا مدرک ارزیابی که توسط اداره مرکزی آموزش خارجی (ZAB) صادر شده است، این ویزا را دریافت کنند. به‌عنوان مثال، این روش برای مهاجرت پزشکان به آلمان و مهاجرت پرستاران به آلمان مناسب است، زیرا این افراد هم تخصص و مهارت بالایی دارند و هم مدرک تحصیلی‌شان معتبر است.

نیروی کار ماهر واجد شرایط که دوره آوسبیلدونگ آلمان را پست سر گذاشته‌اند

نیروی کار ماهر با مدرک دوره آوسبیلدونگ (Ausbildung) یا افرادی که شغل مورد نظرشان در لیست سفید (Whitelist) قرار دارد نیز واجد شرایط دریافت این ویزا هستند. متقاضیان ویزای 17a آلمان در این شرایط باید پیشنهاد کار یا جاب آفر یک کارفرمای آلمانی و مجوز اقامت و کار در آلمان را داشته باشند.

نیروی کار ماهر ویژه

نیروهای کار متخصص و ماهر که هنوز نیاز به تکمیل مهارت‌های زبانی یا ارتقای سطح آموزشی یا علمی خود دارند، واجد شرایط هستند. این دسته از افراد، باید پس از شرکت در دوره‌های آموزشی تئوری و عملی و همچنین قبولی در آزمون‌های آلمان، رضایت‌نامه BA آژانس کار فدرال را هم دریافت کنند.

لیست مشاغل سفید برای دریافت ویزای 17a رشته‌های حوزه پزشکی حوزه زنان و زایمان: رشته‌های پرستاری: رشته‌های تأسیسات: مثل لوله‌کشی رشته‌ آی تی(IT) و برنامه‌نویسی رشته‌های ساختمانی مثل عایق‌کاری، شیشه‌کاری رشته‌های تزئینات ساختمان: مثل کاشی‌کاری، موزائیک، نصب پارکت رشته‌های برق و الکترونیک:تخصص‌های مکاترونیک

لیست مشاغل سفید برای دریافت ویزای 17a

آژانس کار فدرال (به آلمانی: Bundesagentur für Arbeit)، با توجه به بازار کار و سیاست‌های دولت، لیست سفید (Whitelist) سال 2024 را منتشر کرده است. لازم است بدانید که این یک لیست از مشاغل مورد نیاز آلمان است مهم‌ترینشان عبارت‌اند از:

  • رشته‌های حوزه پزشکی: مثل تخصص‌های ویژه از جمله ارتوپدی، فیزیوتراپی، توان‌بخشی، فناوری آکوستیک سمعک، اپتیک، دندانپزشکی و پزشکی
  • رشته زنان و زایمان: مثل تخصص‌های مراقبت قبل و بعد از زایمان
  • رشته‌های پرستاری: تخصص‌های مراقبت از سالمندان، خدمات امداد و نجات و پرستاری بیمارستان
  • رشته‌های تأسیسات: مثل لوله‌کشی، اجرا و نصب تجهیزات گرمایشی و تهویه مطبوع
  • رشته‌های فناوری اطلاعات (IT): توسعه نرم‌افزار، برنامه‌نویسی و غیره
  • رشته‌های ساختمانی: نظارت بر نصب دیوارهای خشک، عایق‌کاری، شیشه‌کاری، نصب کرکره غلتکی و انواع کرکره
  • رشته‌های تزئینات ساختمان: مثل کاشی‌کاری، موزائیک، نصب پارکت و نظارت
  • رشته‌های برق و الکترونیک: فناوری اتوماسیون، مهندسی ماشین برق، مهندسی برق صنعتی و تخصص‌های مکاترونیک

💡نکته: توجه دولت این کشور به مهاجرت کادر درمان به آلمان؛ نسبت به مشاغل دیگر؛ بیشتر است. بنابراین، اگر شما هم جزو کادر درمان، پزشکان و پرستاران عزیز محسوب می‌شوید، این فرصت را از دست ندهید و با ما در پارسی کانادا، مشورت کنید!

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

شرایط مورد نیاز برای دریافت ویزای 17a آلمان

به‌طور کلی، شرایطی که باعث می‌شوند، شما یکی از کاندیداهای موفق در اخذ ویزای 17a باشید، عبارت‌اند از:

  • سن متقاضی باید 25 سال یا کم‌تر باشد.
  • متقاضی باید مدرک فارغ‌التحصیلی خود را برای اخذ مجوز ادامه تحصیل در یک مؤسسه آموزش عالی آلمانی ارائه دهد. همچنین، اگر متقاضی در یکی از مدارس آلمانی خارج از خاک این کشور فارغ‌التحصیل شده است، می‌تواند مدرک تحصیلی آن را ارائه دهد.
  • متقاضی باید مدرک مربوط به مهارت زبان آلمانی (حداقل سطح B2 و مطابق با چارچوب مشترک اروپایی یا CEFR) خود را ارائه دهد.
  • برای پوشش هزینه‌های زندگی، نیاز به باز کردن یک حساب بانکی مسدودشده و واریز حداقل 1027 یورو در ماه (قانون مصوب سال 2023) یا ارائه مدرک اثبات تمکن مالی (حداقل 903 یورو در ماه) است.

این نکته مهم را به‌یاد بسپارید که اگر قرار است، شخص ثالثی برای زندگی در آلمان، تمام هزینه‌های اقامتی شما را برعهده بگیرد، طبق بخش‌های 66 و 68 قانون اقامت آلمان، باید شخصاً و کتباً متعهد شود.

نگاهی به مراحل 5 گانه اخذ ویزای 17a آلمان

روش جاری کشور آلمان برای ورود مهاجران، طبق بخش 5 قانون اقامت این کشور (AufenthG)، شامل ارائه ویزا، برخورداری از شرایط عمومی، ارائه پاسپورت، تمکن مالی و داشتن بلیت پرواز است. البته، ما برای اینکه درک بهتری در مورد چگونگی اخذ ویزای 17a آلمان داشته باشید، همه 5 مرحله آن را در ادامه گردآوری کرده‌ایم:

  1. همه شرایط و مدارک مورد نیاز را چک کنید و آن‌ها را برای ارسال آماده نگه دارید. فراموش نکنید که برای ادامه آموزش از طریق ویزای 17a آلمان باید تأییدیه آژانس استخدام فدرال (BA) را دریافت کنید.
  2. برای ارائه مدارک و ثبت درخواست برای اخذ ویزا از سفارت آلمان وقت بگیرید. سفارت آلمان چه از طریق وب‌سایت و چه از روش‌های دیگر، اطلاعات مربوط به زمان وقت ملاقات را در اختیارتان قرار می‌دهد.
  3. پس از ورود در وقت تعیین‌شده و ارائه مدارک، هزینه 75 یورویی اخذ ویزا را بپردازید و برای پردازش درخواست، از چند روز تا چندین هفته منتظر بمانید.
  4. پس از دریافت ویزا، با رزرو بلیت پرواز و دریافت بیمه مسافرتی، وارد آلمان شوید.
  5. پس از ورود به خاک این کشور، برای اخذ مجوز اقامت  یا residence permit (طبق بخش 16a قانون اقامتی آلمان) اقدام کنید. برای اخذ مجوز اقامت، چک‌لیست مدارک مورد نیاز را بررسی کنید و هزینه رسیدگی برای صدور آن که ممکن است تا 100 یورو هم برآورد شود، بپردازید.

این نکته مهم را از یاد نبرید که درخواست مجوز اقامت شما پس از ورود، باید قبل از انقضای ویزای 17a آلمان انجام شود.

مدارک لازم برای صدور ویزای 17a

برای دریافت ویزای 17a، باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  1. مدرک فارغ‌التحصیلی
  2. مدرک مهارت‌های زبان آلمانی (حداقل سطح B2)
  3. انگیزه‌نامه یا letter of motivation
  4. مدرک تمکن مالی برای پوشش هزینه زندگی در آلمان
  5. پاسپورت معتبر
  6. بیمه درمانی مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا (حداقل پوشش 30 هزار یورویی)
  7. مدرک تعهد شخص ثالث برای پوشش هزینه‌های متقاضی (در شرایطی که متقاضی تمکن مالی ندارد)

هزینه مهاجرت با ویزای 17a آلمان

هزینه‌های مهاجرت به آلمان با ویزای 17a به جز 75 یورو برای اخذ ویزا، طبق جدول زیر است:

فاکتورمبلغ
ویزای 17a75 یورو
هزینه آزادسازی مدرکمتغیر
هزینه ترجمه مدارک تحصیلی و سوابق کاریمتغیر
هزینه ویزا متریک برای لگال کردن مدارکحدود 100 تا 120 یورو (هر مدرک 30 یورو + 8 یورو کارمزد)
هزینه معادل‌سازی زاببرای لیسانس 200 یورو و برای دیپلم 60 تا 110 یورو
هزینه بیمه مسافرتی تا 150 هزار تومان (برای دوره زمانی 60 تا 90 روزه)

پس از رسیدن به آلمان با این ویزا باید چه کار کنیم؟

فرصت‌های مختلفی با در دست داشتن ویزای 17a آلمان در اختیارتان خواهند بود. به‌عنوان مثال، چند کاری که می‌توانید پس از رسیدن به این کشور با ویزای 17a آلمان انجام دهید، عبارت‌اند از:

  • اخذ مجوز اقامت برای تکمیل دوره‌های آموزشی در یک مدرسه، مؤسسه یا شرکت
  • از آنجایی که 10 ساعت در هفته و خارج از برنامه آموزش اجازه کار نیمه‌وقت دارید، می‌توانید به‌دنبال کار بگردید.
  • ثبت‌نام در کلاس‌های آموزش تقویت سطح زبان آلمانی
  • استفاده از بخش 18a قانون اقامت برای استخدام در یک فرصت شغلی بدون نیاز به ترک آلمان

تبدیل ویزای 17a آلمان به ویزای کاری

همان‌طور که گفتیم، متقاضیان با دریافت این ویزا می‌توانند وارد آلمان شوند و به‌مدت یک‌سال به‌دنبال کار باشند. پس از گذشت این یکسال و استخدام فرد، او باید نسبت به دریافت ویزای کار آلمان، اقدام کند. در این حالت باید با رزرو وقت سفارت، به سفارت آلمان مراجعه کنید و با ارائه مدارکی مانند پاسپورت معتبر، مدرک زبان، جاب آفر معتبر، اثبات تمکن مالی، مدرکی جهت اثبات اقامت در آلمان و فرم درخواست ویزای کاری، درخواست خود را ثبت و هزینه آن را (75 یورو) پرداخت کنید.

اخذ ویزای 17a، مسیری برای مهاجرت به آلمان

ویزای 17a، برای مهاجرت کاری به آلمان و زندگی در این کشور، بسیار ایده‌آل است. این ویزا، در اصل ویزایی است که برای افراد متخصص و ماهر که شرایط عمومی بخش 17 قانون اقامت آلمان را دارند، صادر می‌شود. این ویزا باعث می‌شود که متقاضی برای تکمیل سطح زبان آلمانی و شرکت در دوره‌های تحصیلی تکمیلی وارد آلمان شود و پس از یک‌سال، فرصت شغلی مورد نظرش را به‌دست آورد.

برای اطلاع بیشتر در مورد نحوه مهاجرت به آلمان با با ویزای 17a و بررسی اینکه آیا شما شرایط آن را دارید یا خیر، بهتر است با همکاران ما در پارسی کانادا تماس بگیرید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید. ما به شما کمک می‌کنیم تا علاوه بر بررسی شرایط اخذ ویزا از ایران، مدارک مهم دیگر مثل انگیزه‌نامه، ترجمه مدارک و غیره را هم جمع‌آوری کنید.

سؤالات متداول:

این ویزا به افراد متخصص (مخصوصاً پزشکان و پرستاران) اجازه می‌دهد که وارد آلمان شوند و پس از تکمیل دوره‌های آموزشی، تقویت زبان و پیدا کردن فرصت شغلی، در این کشور ‌کار کنند.

هزینه اخذ ویزای 17a برای هر متقاضی 75 یورو است.

بله. حداکثر سن مجاز برای متقاضیان در زمان درخواست ویزا، 25 سال است.

بله. پس از اینکه متقاضی دوره‌های آموزشی خود را موفقیت پشت سر گذاشت، می‌تواند ویزای خود را برای یک‌سال دیگر هم تمدید کند و به‌دنبال کار باشد.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال