موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

پایلوت کشاورزی و مواد غذایی کانادا

پایلوت کشاورزی و مواد غذایی کانادا

پایلوت کشاورزی و موادغذایی کانادا امکان مهاجرت و اخذ اقامت دائم را برای افرادی که در مشاغل این حوزه تجربه و تخصص دارند فراهم می‌کند. اگر در صنایعی مانند تولید محصولات گوشتی، پرورش گل و گیاه و یا دامداری مشغول فعالیت هستید، پایلوت کشاورزی کانادا یک برنامه مهاجرتی مناسب برای شما است. در این مطلب قصد داریم تا درباره برنامه Agri Food کانادا صحبت کرده و روند و شرایط آن را بررسی کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

پایلوت کشاورزی و مواد غذایی یعنی چه؟

پایلوت کشاورزی و موادغذایی کانادا، یک برنامه مهاجرتی برای افراد باتجربه و متخصص در مشاغل حوزه کشاورزی و صنایع غذایی است. هدف از ایجاد این برنامه رفع نیازهای بخش کشاورزی و موادغذایی کشور کانادا است. برنامه Agri-food کانادا یک مسیر مناسب مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم برای افراد باتجربه در صنایع و مشاغل خاص معرفی شده از سوی دولت کانادا است.

تغییرات جدید برنامه پایلوت کشاورزی و مواد غذایی

به دلیل اهمیت این برنامه، در راستای رفع نیازهای کشاورزی و موادغذایی کشور کانادا، آقای شان فریزر، وزیر اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC)، اعلام کرد که برنامه پایلوت کشاورزی و مواد غذایی، تا 14 ماه می 2025 ادامه خواهد داشت. همچنین از حذف سقف‌های شغلی سالانه یا محدودیت تعداد متقاضیان برای یک شغل خاص تحت این برنامه خبر داد. علاوه‌بر این، IRCC قصد دارد تغییرات جدیدی را از 18 ام ماه اوت 2023، در این برنامه اعمال کند، از جمله اینکه اعضای خانواده همه متقاضیان این برنامه، می‌توانند برای مجوز کار آزاد (open work permit) درخواست دهند. برای اطلاعات بیشتر، این خبر را بخوانید.

این تغییرات، گامی مهمی در راستای تامین نیروی کار موردنیاز در صنایع فرآوری گوشت، قارچ، تولید محصولات گلخانه‌ای و دامپروری است. همچنین مسیر اخذ اقامت دائم از طریق این برنامه را برای متقاضیان و خانواده‌های آن‌ها هموارتر می‌کند.

اخذ اقامت دائم از طریق برنامه پایلوت کشاورزی کانادا برای متقاضیان و خانواده‌های آن‌ها امکان پذیر است.

شرایط شرکت در پایلوت کشاورزی کانادا چیست؟

شرایط کلی شرکت در برنامه پایلوت کشاورزی کانادا عبارت‌اند از:

  • داشتن تجربه کاری مرتبط؛ بر این اساس باید در 3 سال گذشته، حداقل 1 سال سابقه کار تمام وقت در کانادا (حداقل ۱۵۶۰ ساعت)، از طریق برنامه نیروی کار خارجی موقت (Temporary Foreign Worker Program) داشته باشید.
  • داشتن یک پیشنهاد شغلی مناسب؛ جاب آفر باید جزو صنایع مورد قبول برنامه پایلوت کشاورزی باشد. علاوه‎ بر این پیشنهاد شغلی شما باید تمام وقت (حداقل 30 ساعت کار در هفته)، دائمی، با دستمزدی معادل میانگین حقوق رایج استان یا کشور و یا بالاتر از آن و خارج از ناحیه کبک باشد. برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب در کانادا، مطالعه مطلب جاب آفر کانادا برای شما مفید خواهد بود.
  • ارائه حداقل نمره CLB 4 در هر چهار مهارت برای یکی از زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی.
  • ارائه مدرک تحصیلی دیپلم دبیرستان از کانادا و یا گزارش ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) از یک سازمان تعیین شده یا نهاد حرفه‌ای، که نشان می‌دهد مدرک تحصیلی خود را در سطح دبیرستان یا بالاتر تکمیل کرده‌اید.
  • اثبات تمکن مالی برای اقامت و زندگی در کانادا؛ شما باید ثابت کنید که بودجه کافی برای حمایت از خود و اعضای خانواده خود دارید (حتی اگر آنها همراه شما به کانادا نمی‌آیند). اگر در حال حاضر در کانادا با مجوز کار معتبر کار می‌کنید، نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر تمکن مالی ندارید.
تصویر دام و ماکیان

پرورش حیوانات بخشی از برنامه پایلوت کشاورزی کاناداست

مشاغل موردقبول در پایلوت کشاورزی کانادا

به‌طور کلی در کانادا صنایع توسط سیستم طبقه‌بندی صنعت آمریکای شمالی (North American Industry Classification System) یا NAICS و مشاغل، توسط کد مشاغل (National Occupational Classification code) یا NOC طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه لیست مشاغل و صنایع موردقبول در پایلوت کشاورزی کانادا آورده شده است. همچنین می‌توانید برای اطلاع از سایر مشاغلی که می‌توانید با آن‌ها به کانادا مهاجرت کنید مطلب مشاغل مورد نیاز کانادا را مطالعه کنید.

صنایع موردقبول

متقاضیان می‌توانند با جستجوی کد صنایع موردقبول در وب‌سایت NAICS تعاریف هر یک از آن‌ها را مشاهده کنند. توجه داشته باشید که کارفرمای شما باید کد صنعت را در پیشنهاد شغلی شما لحاظ کند. صنایع موردقبول در پایلوت کشاورزی کانادا عبارت‌اند از:

  • تولید محصولات گوشتی (NAICS 3116)
  • تولید محصولات گلخانه‌ای و پرورش گل و گیاه، از جمله تولید قارچ (NAICS 1114)
  • پرورش حیوانات، به استثنای آبزیان؛ شامل:
    • دامداری و کشاورزی (NAICS 1121)
    •  
    • پرورش گراز و خوک (NAICS 1122)
    • تولید مرغ و تخم مرغ (NAICS 1123)
    • پرورش گوسفند و بز (NAICS 1124)
    • سایر تولیدات حیوانی (NAICS 1129)

مشاغل موردقبول

با جستجو در وب‌سایت طبقه‌بندی مشاغل کانادا می‌توانید با وظایف مربوط به هر شغل آشنا شوید.شغل‌های مورد قبول برای هر صنعت در جدول زیر لیست شده‌اند:

صنعتمشاغل مورد قبولکد NOC
تولید محصولات گوشتیقصابی- خرده فروشی و عمده فروشی63201
قصاب و ماهی فروشان65202
قصابی‌های صنعتی، مرغداران و نیروهای کار مرتبط94141
پیمانکاران خدمات کشاورزی و ناظران مزرعه82030
نیروهای کار متخصص دامداری و اپراتور ماشین آلات مزرعه84120
نیروهای کار دامداری85100
نیروهای کار بخش فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی95106
تولید محصولات گلخانه‌ای و پرورش گل و گیاهپیمانکاران خدمات کشاورزی و ناظران مزرعه82030
نیروهای کار متخصص دامداری و اپراتور ماشین آلات مزرعه84120
کارگر دامداری85100
نیروهای کار دروگر85101
پرورش حیوانات، به استثنای آبزیانپیمانکاران خدمات کشاورزی و ناظران مزرعه82030
نیروهای کار متخصص دامداری و اپراتور ماشین آلات مزرعه84120
نیروهای کار دامداری85100
از طریق این برنامه به شما اجازه داده می‌شود که به‌صورت دائمی در کانادا مشغول کار شوید، برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب ورک پرمیت کانادا را مطالعه کنید.

برای اخذ اقامت کانادا از طریق پایلوت کشاورزی از کجا شروع کنیم؟

قدم اول اخذ اقامت کانادا از طریق برنامه پایلوت کشاورزی، تکمیل مدارک مربوط به این برنامه است. در این مرحله باید مطمئن شوید که سابقه کاری و جاب آفر شما واجد شرایط این برنامه است. در مرحله بعدی باید عکس و اثر انگشت خود را ارائه دهید. پس از ارائه مدارک لازم است هزینه‌های مربوط به این برنامه را به‌صورت آنلاین پرداخت کرده و نهایتا درخواست آنلاین خود را ارسال کنید. فرم‌هایی که باید پر کنید عبارت‌اند از:

  • IMM 0008
  • IMM 5669
  • IMM 5406
  • IMM 5562
  • IMM 0116
  • IMM 0114

اقدامات لازم بعد از ثبت درخواست

پس از ثبت درخواست لازم است اقداماتی را انجام دهید که عبارت‌اند از:

  1. ارائه عکس و اثرانگشت؛ اگر بین 14 تا 79 سال سن دارید، باید اثر انگشت و عکس (بیومتریک) خود را پس از درخواست اقامت دائم ارائه دهید. برای این کار 30 روز به شما زمان داده می‌شود. هنگام ارسال درخواست باید هزینه بیومتریک را بپردازید، در غیر این صورت ممکن است با تاخیر در پردازش درخواستتان مواجه شوید.
  2. به‌روز نگه داشتن اطلاعات؛ برای جلوگیری از تأخیر در پردازش، باید مطمئن شوید که اطلاعات تماس و جزئیات برنامه شما به‌روز هستند. به‌طور کلی باید تغییرات به‌وجود آمده در اطلاعات درخواست، مانند ازدواج یا طلاق، تولد یا فرزند خواندگی، فوت متقاضی یا وابسته و همچنین اطلاعات تماس (تلفن، ایمیل، آدرس ) خود را همواره به‌روز نگه دارید.
  3. انجام مدیکال تست؛ پیش از اقامت در کانادا، متقاضیان باید معاینات پزشکی را انجام دهند.
تصویر مزرعه ای در کانادا

پایلوت کشاورزی کانادا روشی ایده‌آل برای کشاورزان و دامداران

اقدامات لازم بعد از قبولی درخواست اقامت پایلوت کشاورزی کانادا

در صورت تایید درخواست اقامت دائم، ایمیلی شامل تاییدیه اقامت دائم (COPR) و ویزای اقامت دائم ارسال خواهد شد. باید بررسی کنید و مطمئن شوید اطلاعات شما درست و مطابق با اطلاعات پاسپورت باشد. اگر در کانادا باشید، باید یک مصاحبه کوتاه با یک افسر داشته باشید. در طی مصاحبه باید مدرکی مبنی بر اینکه بودجه لازم برای حمایت از خود و خانواده خود را دارید، COPR و ویزای اقامت دائم خود را ارائه دهید. همچنین اگر در کانادا حضور نداشته باشید، می‌توانید جهت آمادگی برای زندگی در این کشور از خدمات رایگان قبل از ورود استفاده کنید. این خدمات به شما کمک می‌کند تا در مورد زندگی و کار در کانادا اطلاعات بیشتری به‌دست آورید و همچنین اقداماتی را انجام دهید که مدارک تحصیلی و گواهینامه‌های شما در کانادا به رسمیت شناخته شوند.

هزینه مهاجرت از طریق پایلوت کشاورزی کانادا

برای جلوگیری از تاخیر در فرایند پردازش درخواست، توصیه می‌شود که حق اقامت دائم که معادل 515 دلار کانادا است را پیش از اینکه مقیم دائم کانادا شوید، بپردازید. جزئیات هزینه‌های مهاجرت از طریق پایلوت کشاورزی کانادا در جدول زیر ذکر شده است:

هزینه درخواست؛ شامل پردازش و حق اقامت دائم1365 دلار کانادا
هزینه پردازش درخواست (بدون هزینه حق اقامت دائم)850 دلار کانادا
هزینه پردازش درخواست و حق اقامت دائم برای همسر متقاضی1365 دلار کانادا
هزینه درخواست برای فرزند وابسته230 دلار کانادا

سخن پایانی

همان طور که دیدید در این مطلب درباره پایلوت کشاورزی کانادا صحبت کردیم. این برنامه برای افرادی که در صنایع و مشاغل حوزه کشاورزی و مواد غذایی تجربه و تخصص کافی دارند طراحی شده است. هدف از طراحی این برنامه رفع نیازهای کشور کانادا در حوزه کشاورزی است. برای استفاده از این برنامه نیاز به مدرک دانشگاهی خاص و نمره زبان بالا نخواهید داشت و داشتن تجربه کافی و یک جاب آفر موردقبول در کانادا کافی است. اگر در یکی از مشاغل موردتایید این حوزه تجربه و تخصص دارید، مطالعه این مطلب به شما کمک می‌کند تا اطلاعات کاملی درباره پایلوت کشاورزی و مواد غذایی کانادا به‌دست آورید.

سوالات متداول

هزینه درخواست برای هر فرد 1365 دلار کانادا، شامل 850 دلار هزینه پردازش و 515 دلار هزینه حق اقامت دائم است.

برای مهاجرت از طریق این برنامه سطح زبان متوسط و کسب نمره CLB4 کافی است.

تولید محصولات گوشتی، تولید محصولات گلخانه‌ای و پرورش گل و گیاه، از جمله تولید قارچ و پرورش حیوانات، به استثنای آبزیان

 جاب آفر شما باید جزو صنایع موردقبول این برنامه، تمام‌وقت (حداقل 30 ساعت کار در هفته)، دائمی، با دستمزدی معادل میانگین حقوق رایج استان یا کشور و یا بالاتر از آن و خارج از ناحیه کبک باشد.

guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها