موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

مهندس کشاورزی در استرالیا

مهندس کشاورزی در استرالیا

استرالیا با وجود داشتن وسعت پهناور، در قیاس با جمعیتی که دارد، جزو کشورهایی محسوب می‌شود که کشاورزی و دامپروری در آن بسیار رونق دارد و بخش قابل‌توجهی از اقتصاد استرالیا نیز به تولیدات مواد غذایی و مشتقات آن وابسته است.

به همین خاطر و به‌دلیل وجود زیرساخت‌های عظیم بخش کشاورزی و تعداد بالای موقعیت‌های شغلی مربوط به آن، استرالیا به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین کشورها برای مهاجرت مهندسان کشاورزی، به شمار می‌رود و شغل مهندسی کشاورزی در استرالیا رونق دارد.

در این مطلب، به‌طور کامل در مورد مسیر مهاجرت مهندسین کشاورزی به استرالیا، شرایط مهاجرت، انواع ویزا و میزان درآمد خواهیم پرداخت.

استخدام و مهاجرت مهندس کشاورزی در استرالیا

استخدام مهندس کشاورزی از سایر کشورها در برنامه‌های مهاجرتی استرالیا به‌دلیل کمبود نیروی متخصص، وجود دارد.

بازار کار مهندسی کشاورزی در استرالیا

از نظر کاریابی و فرصت‌های شغلی، مهندسی کشاورزی جزو بهترین شغل برای مهاجرت محسوب می‌گردد. مهندس کشاورزی در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا و همچنین در لیست MLTSSL (فهرست مهارت‌های استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت) استرالیا است.

کلمۀ MLTSSL مخفف (Medium and Long-term Strategic Skills List) به معنی لیست مشاغل استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت است.  این لیست معمولاً شامل مشاغلی است که در ایالت‌ها و قلمروهای متعدد استرالیا تقاضای بالایی دارند و جزو مشاغل تخصصی و حرفه‌ای هستند.

حدود 91 درصد از افرای که به‌عنوان مهندس کشاورزی در استرالیا، استخدام می‌شوند، به‌طور تمام وقت در تمام ساعات کاری هفتگی خود مشغول به کار هستند؛ این درصد برای تمامی مشاغل استرالیا در حدود 66 درصد است.

این به این معناست که فعالیت حوزه‌ی کشاورزی در استرالیا، از نظر حجم کاری، شرایط خوبی را دارند و تقریبا تمامی ساعات کاری ممکن خود را مشغول هستند.

شرایط مهاجرت مهندس کشاورزی استرالیا

ارزیابی مهارت مهندسان کشاورزی توسط موسسه ارزیابی مهندسین استرالیا (Engineers Australia (EA)) انجام می‌شود و باید مهارت شما توسط این موسسه تایید شود.

کسانی که در پی مهاجرت به استرالیا به‌عنوان مهندس کشاورزی هستند، باید دارای مهارت‌های سطح 1 در چارچوب صلاحیت استرالیا (AQF) باشند. این سطح مهارتی متناسب با مدرک لیسانس یا بالاتر است.

در واقع داشتن مدرک لیسانس مهندسی کشاورزی، حداقل مدرک موردنیاز برای درخواست مهاجرت به استرالیاست و داشتن تحصیلات تکمیلی نیز می‌تواند مفید باشد. داشتن پنج سال سابقه‌ی کاری مرتبط نیز ممکن است جایگزین مدرک رسمی شود.

متقاضی بایستی حداقل 65 امتیاز کسب کند تا واجد شرایط مهاجرت کاری به استرالیا به‌عنوان مهندس کشاورزی باشد. امتیازهای مربوط به هر مورد به شرح زیر است:

امتیاز سن

یکی از مهم‌ترین شرایط برای مهاجرت کاری به هر کشور شرایط سنی است؛ برای این منظور به هر بازه‌ سنی امتیاز ویژه‌ای اختصاص داده است:

  • سن 18 تا 24: 25 امتیاز
  • سن 25 تا 32: 30 امتیاز
  • سن 33 تا 39: 25 امتیاز
  • سن 40 تا 44: 15 امتیاز

امتیاز زبان انگلیسی

تسلط به زبان انگلیسی برای هر برنامه‌ مهاجرتی، چه تحصیلی و کاری، امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود. به میزان تسلط به زبان انگلیسی حداکثر 20 امتیاز اختصاص داده شده است:

  • تسلط کامل: 20 امتیاز
  • متوسط: 10 امتیاز
  • پایه: 0 امتیاز

امتیاز سابقه کاری

امتیاز سابقه‌ی متقاضی به شرح زیر در نظر گرفته شده است:

  • بیش از 8 سال: 15 امتیاز
  • 5 تا 8 سال: 10 امتیاز
  • 3 تا 5 سال: 5 امتیاز

امتیاز مدرک تحصیلی

برای مدارک تحصیلی امتیازات قابل‌توجهی در نظر گرفته شده است:

  • مدرک دکتری: 20 امتیاز
  • مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد: 15 امتیاز
  • مدرک فنی‌وحرفه‌ای: 10 امتیاز

ویزاهای مهاجرتی استرالیا برای مهندسی کشاورزی

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، با وجود مهندسی کشاورزی در لیست مشاغل موردنیاز استرالیا، انواع ویزا از جمله ویزای مهارتی استرالیا برای مهندسین کشاورزی قابل اخذ هستند. این ویزاها عبارتند از:

علاوه‌بر این موارد، امکان مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و با ویزای 188 استرالیا فراهم است. افراد واجد شرایط با سابقه‌ کاری مرتبط قابل‌قبول و تمکن مالی، می‌توانند از این طریق با کسب اقامت، در بخش کشاورزی این کشور مشغول به کار شوند.

وظایف مهندس کشاورزی در استرالیا

مهندسان کشاورزی کارهای مربوط به استفاده‌ بهینه و توسعه‌ زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات را برعهده دارند و نظارت می‌کنند. با این حال موارد دیگری چون تحقیقات و بهینه‌سازی منابع آبی و بهبود سلامت مواد غذایی تولیدی نیز در برخی زمینه‌های شغلی مهندسی کشاورزی، مدنظر باشند.

به‌طور کلی وظایف مهندس کشاورزی در استرالیا شامل موارد زیر است:

  • مطالعه بر روی الزامات عملیاتی برای انواع ماشین‌آلات کشاورزی، انبار‌ها و مخازن و منابع آب، برای بهره‌وری بهتر و کار بر روی تحقیق و توسعه‌ هر چه بیشتر زیرساخت‌ها
  • مشورت با متخصصان و مشاوره به کارفرمایان، همکاران یا مشتریان در مورد مسائل مهندسی کشاورزی
  • طراحی ماشین‌آلات، سازه‌ها و تجهیزات و تهیه‌ نقشه‌های ساخت و سایر مشخصات، جهت ساخت و توسعه‌ تجهیزات کشاورزی
  • انجام تحقیقات برای تولید مواد غذایی باکیفیت و ایمن
  • نظارت بر فرآیند کشاورزی در مزارع از ابتدا تا انتها مانند بذر، سم، کود و آب‌دهی.
  • انجام آزمایشات و اقدامات لازم جهت حفاظت از خاک
  • انجام تحقیقات برای کنترل اثرات زیست‌محیطی

مهارت‌های شغلی کشاورزی در استرالیا

هر کشوری با توجه به شرایط آب‌وهوایی، منابع آبی و محصولات قابل کشت، شرایط خاص خود را در کشاورزی دارد و با توجه به مکانیزه بودن کشاورزی در کشور استرالیا، افرادی که قصد مهاجرت به این کشور به‌عنوان مهندس کشاورزی را دارند، باید دارای دانش، توانایی‌ها و مهارت‌های خاصی باشند تا شانس کار بیشتری داشته باشند.

مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای استخدام مهندس کشاورزی در استرالیا موردنظر هستند، عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های مهندسی: مهندسان کشاورزی از انواع مهارت‌های مهندسی برای تکمیل وظایفی مانند بهبود ماشین‌آلات و برنامه‌ریزی سیستم‌های کشاورزی استفاده می‌کنند.
  • مهارت‌های طراحی: مهندسان کشاورزی به مهارت‌ها و دانش طراحی پیشرفته نیاز دارند، زیرا کار آن‌ها شامل طراحی تجهیزات کشاورزی، سیستم‌ها و زیرساخت‌ها است.
  • مهارت‌های محاسباتی: مهندسان کشاورزی برای وارد کردن داده‌های آزمایشگاهی، نوشتن گزارش در مورد یافته‌های تحقیقاتی و ایجاد طرح‌های خود با استفاده از نرم‌افزار خاص، به مهارت‌های محاسباتی نیاز دارند.
  • مهارت‌های ریاضی: از مهارت‌های ریاضی پیشرفته برای جمع‌آوری داده‌ها، ایجاد ماشین‌آلات و طرح‌های زیرساختی برای بهبود تجهیزات استفاده می‌شود.

درآمد مهندس کشاورزی در استرالیا

مهندس کشاورز در استرالیا معمولاً حدود 7020 دلار استرالیا در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 3510 (کمترین) تا 10900 دلار استرالیا (بیش‌ترین) متغیر است.

یک مهندس کشاورزی با کمتر از دو سال سابقه کاری تقریباً 4210 دلار استرالیا در ماه درآمد دارد. در حالی که انتظار می‌رود فردی با سابقه کاری بین دو تا پنج سال، 5570 دلار استرالیا در ماه درآمد کسب کند، که 32 درصد بیشتر از فردی با سابقه کاری کمتر از دو سال است.

مهندس کشاورز با بیش از بیست سال سابقه کار حرفه‌ای حقوقی معادل 10300 دلار استرالیا در ماه دریافت می‌کند که 7 درصد بیشتر از افراد با پانزده تا بیست سال سابقه است.

درآمد مهندس کشاورزی در استرالیا

مقایسه درآمد مهندسین کشاورزی بر اساس میزان سابقه به گزارش سایت salaryexplorer

به‌طور کلی چهار عنوان شغلی مربوط به‌ گرایش کشاورزی در لیست مشاغل موردنیاز استرالیا وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاه کردیم.

سایر گروه مشاغل رشته کشاورزی در استرالیا

رشته‌ها و گرایش‌هایی از رشته کشاورزی که متقاضیان قادرند برای مهاجرت کاری به استرالیا، اقدام نمایند، به شرح زیر است:

  • مهندس کشاورزی (Agricultural Engineer) با کد شغلی 233912: مهندسان کشاورزی کارهای مهندسی مربوط به استفاده و توسعه زمین‌های کشاورزی، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات را انجام و نظارت می‌کنند.
  • مشاور کشاورزی (Agricultural Consultant) با کد شغلی 234111: مشاوران کشاورزی به کشاورزان، صنایع روستایی و دولت در زمینه تولید، فرآوری و توزیع محصولات کشاورزی مشاوره می‌دهند.
  • محقق کشاورزی (Agricultural Scientist) با کد شغلی 234112: این افراد مطالعه گیاهان، حیوانات و تکنیک‌های کشت تجاری برای افزایش بهره‌وری مزارع و صنایع کشاورزی را انجام می‌دهند.
  • تکنسین کشاورزی (Agricultural Technician) با کد شغلی 311111: این افراد پشتیبانی فنی برای کمک به محققان کشاورزی در زمینه‌هایی مانند تحقیق، تولید، خدمات و بازاریابی ارائه می‌کنند.

(در برنامه‌های مهاجرتی استرالیا، به هر شغلی یک کد تحت‌عنوان کد ANZSCO اختصاص داده می‌شود. هرکدام از گرایش‌ها بر حسب اینکه در فهرست مشاغل منطقه‌ای، بلندمدت و میان‌مدت جای دارند، می‌توانند برای درخواست ویزاهای متناسب، درخواست دهند.)

سخن پایانی

بخش قابل‌توجهی از اقتصاد استرالیا به تولیدات مواد غذایی و دامی حاصل از کشاورزی اختصاص دارد و به‌همین خاطر مهندس کشاورزی در استرالیا شغل پرکاربردی است و افراد متخصص این حوزه، برای مهاجرت به استرالیا، شرایط خوبی را دارند.

بالا بودن آمار استخدام مهندس کشاورزی در استرالیا برای تمامی زمینه‌های مهندسی کشاورزی و درآمد قابل‌قبول، این کشور را به مقصدی ایده‌آل برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ مهندسی کشاورزی، تبدیل کرده است.

سوالات متداول

مهندس کشاورزی در لیست مشاغل موردنیاز استرالیا وجود دارد و بسیاری از برنامه‌های مهاجرتی و ویزاهای استرالیا، این حرفه را شامل می‌شوند.

درآمد مهندس کشاورزی در استرالیا از 3510 (کمترین) تا 10900 دلار استرالیا (بالاترین) متغیر است.

 ویزاهای مختلفی از جمله ویزای مهارتی و کاری برای استخدام مهندس کشاورزی در استرالیا در دسترس است که در این مطلب مفصل به آن پرداخته‌ایم.

guest
6 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها