موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آشنایی با ویزای Au Pair آلمان

آشنایی با ویزای Au Pair آلمان

ویزای اوپِر (au pair) آلمان، فرصتی ویژه و استثنایی برای آماده کردن جوانانی است که قصد دارند با کشور آلمان و فرهنگ آن آشنا شوند و در این میان، زبان خود را نیز تقویت کنند. البته، شرایط ویژه‌ای برای متقاضیان ویزای au pair وجود دارد که باید حداقل مدرکی که باید داشته باشید، مدرک A1 و سن موردقبول، بین 18 الی 26 سال است. طبق کنوانسیون اروپایی استخدام اوپر (The European convention on hiring au pairs) که توسط شورای اروپا در سال 1969 تصویب شد، خانواده‌های آلمانی به‌عنوان میزبان و متقاضی خارجی به‌عنوان مهمان تلقی می‌شوند. اگر خودتان و یا فرزندتان می‌خواهید برای ویزای او پر آلمان درخواست دهید، با ما در این مقاله همراه شوید یا فرم مشاوره زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در این راه به شما کمک کنند.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

Au Pair چیست؟

جوانانی که به‌عنوان یک دستیار برای مدت محدودی از کشوری دیگر به آلمان می‌آیند و با یک خانواده آلمانی زندگی می‌کنند، به‌اصطلاح، اوپِر نامیده می‌شوند. یک Au Pair، قبل از اینکه بخواهد برای اخذ این ویزا درخواست دهد، باید یک خانواده میزبان آلمانی پیدا کند و سپس از طریق سفارت آلمان وقت بگیرد. او پرها، نه‌تنها می‌توانند در طول اقامت و زندگی در آلمان، زبانشان را تقویت کنند، بلکه می‌توانند با فرهنگ و سنت‌های مختلف آلمان نیز، آشنا شوند. آن‌ها در طول مدت اقامت با ویزای au pair، مسئولیت‌هایی را برعهده می‌گیرند که معمولاً مربوط به فرزندان خانواده میزبان (مثل بچه‌داری) است. جالب اینجاست که آلمان، تنها کشوری است که Au Pairها در آن مجاز به ازدواج کردن با یک شهروند آلمانی هستند. لازم به ذکر است که این قانون، به‌معنای اجازه آوردن همسر به خانه خانواده میزبان نیست. بلکه، به معنای فرصت ازدواج شخص Au Pair با یکی از اعضای خانواده میزبان (مثل دختر خانواده) پس از برخورداری از شرایط قانونی و البته درخواست جداگانه برای این کار است.

ویزای au pair آلمان چیست؟

تمامی متقاضیانی که مایل به‌کار کردن به‌عنوان Au Pair در یک خانواده آلمانی هستند، باید مجوز اقامت و ویزای au pair را دریافت کنند. طبق مقررات ویزا، متقاضی می‌تواند با این ویزا، نهایتاً تا 12 ماه در آلمان کار کند و باید حداقل با اقامت 6 ماهه وارد خاک آلمان شود. لازم است بدانید که ویزای au pair، یکی از زیرمجموعه‌های ویزای ملی آلمان محسوب می‌شود و دارندگان آن، حق ورود به سایر کشورهای شنگن و اقامت حداکثر 90 روزه برای مقاصد گردشگری را دارند. در واقع این ویزا با ویزای کار در آلمان فرق دارد و نباید با هم اشتباه گرفته شوند.

ویزای Au-pair،مسیر رسیدن جوانان 18 الی 26 به آلمان

شرایط دریافت ویزای او پر در آلمان

به‌طور کلی، شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای اوپر آلمان به شرح زیر است:

  • شرایط سنی: متقاضیان ویزای اوپر، باید حداقل 18 و حداکثر 26 سال سن داشته باشند. این شرایط سنی دقیقاً در تاریخی که متقاضی برای پیوستن به خانواده میزبان آلمانی درخواست می‌دهد، محاسبه می‌شود.
  • مهارت‌های زبانی: انتظار می‌رود که Au Pairها از حداقل مهارت زبان آلمانی برخوردار باشند. برای مثال، حداقل مهارت زبان آلمانی برای این افراد، سطح A1 (طبق چارچوب مشترک اروپایی یا the Common European Framework of Reference for Languages) در نظر گرفته شده است. به‌عبارت ساده‌تر متقاضی ویزای au pair آلمان باید با عبارات روزمره زبان آلمانی آشنا باشد و بتواند جملات ساده برای برقراری ارتباط را به‌زبان بیاورد.
  • اپلیکیشن یا درخواست: متقاضیان باید مدارک درخواست یا اپلیکیشن خود را که شامل اپلیکیشن لتر (application letter) و رزومه (CV) می‌شود را به‌زبان آلمانی ترجمه کند. همچنین، یک عکس جذاب برای ارسال درخواست به خانواده میزبان هم نیاز است. علاوه بر همه این‌ها، بسیاری از آژانس‌های au pair، از متقاضیان می‌خواهند یک پرسش‌نامه (questionnaire) را تکمیل کنند.
  • سایر الزامات: بعضی از مدارک مثل بیمه، هزینه‌های کلاس زبان و ویزای ملی هم از جمله شرایط مورد نظر برای دریافت این ویزا، محسوب می‌شوند که متقاضی باید آن‌ها را دریافت کند.

آشنایی با وظایف Au Pair در آلمان

وظایف روزانه یک Au Pair، ممکن است بسیار متفاوت باشد و به‌طور کلی، به سبک زندگی اعضای خانواده میزبان بستگی دارد. البته، وظایف اصلی Au Pair با شرایط کار در آلمان فرق دارد و معمولاً شامل کارهای روزانه خانه و مراقبت از کودکان است. با این اوصاف، وظایف یک اوپر در زندگی روزمره خود در آلمان، وظایف زیر را دارد:

مراقبت از بچه‌های کوچک بخشی از وظایف اوپرها در آلمان است

  •  مراقبت از بچه‌های کوچک و همراهی آن‌ها تا مهد کودک یا مدرسه
  •  همراهی کردن کودکان در بعضی از رویدادها (مثل همایش‌های مدرسه)، قدم زدن و یا بازی کردن با آن‌ها
  •  انجام کارهای سبک خانه، کمک به تمیز کردن و منظم نگه داشتن محیط زندگی مثل شستن و اتو کردن لباس‌ها
  •  تهیه صبحانه و وعده‌های غذایی ساده
  •  مراقبت از خانه و حیوانات خانگی

وظایفی که شامل حال Au Pairها نمی‎شود، عبارت‌اند از:

  • مراقبت از بیماران و یا سالمندان
  • مراقبت از آن دسته اعضای خانواده که نیاز به مراقبت ویژه دارند (مثل مراقبت از یک معلول یا ناتوان جسمی)

مدارک لازم برای اخذ ویزای au pair

قبل از درخواست ویزای اوپر در آلمان، حتماً مطمئن شوید که مدارک مورد نیازتان کامل هستند و به‌ترتیبی که در ادامه ذکر می‌کنیم، گردآوری شده‌اند:

  • پاسپورت معتبر (که در 10 سال اخیر صادر شده است و حداقل 2 صفحه خالی دارد)
  • فرم درخواست یا اپلیکیشن فرم (که به‌درستی و با دقت پُر شده است)
  • عکس‌های ویژه پاسپورت (که حداکثر 3 ماه از گرفتن آن‌ها می‌گذرد و استانداردهای بیومتریک را دارند)
  • کپی از صفحه اطلاعات پاسپورت (passport data page)
  • اثبات آدرس اقامت (مثل قبض آب‌وبرق یا اجاره‌نامه)
  • کپی قرارداد اوپر (Au Pair contract) با آژانس یا خانواده Au Pair در آلمان با ذکر آدرس کامل و کدپستی خانواده میزبان
  • مدرک سطح A1 مهارت زبان آلمانی
  • انگیزه‌نامه یا Motivation letter
  • گواهی بیمه سلامت مسافرتی برای 90 روز اول که حداقل 30 هزار یورو (شامل هزینه بازگشت به کشور) را هم شامل می‌شود.
به این نکته توجه کنید که سفارت آلمان، این حق را دارد که در هر زمانی از پروسه رسیدگی به ویزای اوپر، اسناد و مدارک اضافه‌تری را درخواست کند. ارائه مدارکی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم، تضمین 100 درصدی برای اخذ ویزای au pair آلمان نیستند و اگر نیاز باشد، باید مدارک بیشتری را هم ارائه دهید.

7 مرحله برای اخذ ویزای au pair

مراحل مهم دریافت ویزای اوپر به شرح زیر است:

  • بررسی اعتبار پاسپورت: همه Au Pairها به پاسپورت معتبر نیاز دارند که مدت اقامت آن‌ها را پوشش دهد. متقاضیان باید نسخه اصلی و یک کپی از پاسپورت را به سفارت آلمان ارائه دهند
  • ارسال قرارداد Au Pair: خانواده میزبان باید یک قرارداد امضاشده را به متقاضی یا Au Pair خود ارسال کنند. دقت کنید که همه نکات مهم از جمله ساعت کاری و پول‌توجیبی باید در این قرارداد مشخص شوند
  • قرار ملاقات و فرم درخواست ویزا: اپلیکیشن فرم ویزای ملی در سفارت آلمان و یا وب‌سایت سفارت را دانلود و پر کنید
  • گواهی آلمانی یا German certificate: در بیشتر اوقات، متقاضیان نیاز به ارائه مدرکی مبنی بر حداقل مهارت زبان آلمانی (سطح A1) دارند.
  • انگیزه‌نامه یا Motivation letter: سفارت آلمان برای بررسی درخواست ویزای اوپر، نیاز به انگیزه‌نامه متقاضی دارند. متقاضی یا Au Pair باید در این نامه توضیح دهد که قصد او از انجام این کار چیست.
  • دعوت‌نامه یا Invitation letter: متقاضیان معمولاً باید یک دعوت‌نامه از جانب خانواده میزبان آلمانی بگیرند که در آن بخشی از وظایف یک Au Pair شرح داده شده است.
  • بیمه سلامت (Health insurance): متقاضیانی که از خارج از اتحادیه اروپا برای ویزای au pair آلمان درخواست می‌دهند، به یک بیمه درمانی معتبر در آلمان نیاز دارند. این بیمه همه هزینه‌های عمده پزشکی در طول اقامت متقاضی را پوشش می‌دهد. همه هزینه‌های بیمه سلامت متقاضی توسط خانواده میزبان پرداخت می‌شود.

نکات مهمی که باید در مورد ویزای اوپر بدانید

پس از اینکه همه مدارک مورد نیاز در قالب فرم درخواست یا Application Form به مقامات آلمانی ارسال شد، پروسه صدور ویزا شروع می‌شود. به‌محض اینکه درخواست متقاضی توسط مقامات آلمانی تأیید شد، سفارت یا کنسولگری، یک ویزای 90 روزه برای اقامت متقاضی، صادر می‌‎کند. اجازه اقامت نهایی (final residence permit)، پس از ورود به آلمان، توسط اداره اتباع خارجی (the Aliens Authority) صادر خواهد شد. هر Au Pair پس از ورود به آلمان، باید ویزای 90 روزه خود را در دفتر محلی Einwohnermeldeamt و دفتر خارجی یا Ausländerbehörde ثبت کند. همچنین، به‌یاد داشته باشید که این ویزا، مجوز کار استاندارد تلقی نمی‌شود. بنابراین،Au Pairهایی که مجوز کار یا work permit ندارد، نمی‌تواند وارد هیچ شغل دیگری در آلمان شود. به همین‌دلیل، علاوه بر ویزای اوپر آلمان، نیاز است که مجوز کار یا work permit هم دریافت کنند. طبق توصیه سفارت آلمان، بهتر است 2 تا 4 ماه قبل از تاریخ عزیمت، برای اخذ ویزای au pair درخواست دهید تا از برنامه‌هایتان عقب نمانید.

هزینه درخواست برای ویزای او پر آلمان

هزینه صدور ویزای او پر آلمان، 75 یورو و هزینه ویزا متریک حدود 30 یورو است و فقط به‌صورت نقدی قابل‌پرداخت است. بنابراین، لازم است که علاوه بر برنامه‌ریزی مالی برای پوشش هزینه زندگی در آلمان، برای پرداخت هزینه ویزا در سفارت آلمان هم برنامه‌ریزی کنید و پول نقد و دقیقاً برابر با هزینه اعلام‌شده همراهتان باشد.

شرایط خانواده میزبان برای صدور ویزای او پر آلمان

آنچه که برای خانواده میزبان یا host family در قوانین ویزای او پر تعریف شده است، شامل این موارد می‌شود:

  • حداقل یک کودک زیر 18 سال داشته باشند.
  • حداقل یکی از والدین خانواده میزبان، تابعیت آلمان یا اتحادیه اروپا را داشته باشد.
  • متقاضی یا Au Pair مورد توافق خانواده میزبان، باید از فرزندان مراقبت و اعضای خانواده را در انجام کارهای سبک خانه کمک کند.
  • اعضای خانواده در زندگی روزمره خود، به‌زبان آلمانی صحبت کنند.
  • اعضای خانواده میزبان، اهل کشوری که Au Pair در آن زندگی می‌کند، نباشند.

Au Pair ها در آلمان چقدر درآمد دارند؟

درآمد Au Pair در آلمان

طبق برنامه رسمی Au Pair آلمان، 280 یورو به‌عنوان حقوق ماهانه شده است. همچنین، خانواده میزبان باید برای کلاس‌های زبان Au Pair، مجموعاً 840 یورو در سال (70 یورو به‌ازای هر ماه) کمک‌هزینه در نظر بگیرد. خانواده‌ها می‌توانند انتخاب کنند که این مبلغ را به‌صورت ماهانه به Au Pair می‌دهند یا قرار است آن را به‌صورت یکجا بپردازند. در بعضی از موارد، خانواده میزبان همه هزینه‌های زندگی را پوشش نمی‌دهد و Au Pair هم باید بقیه هزینه‌ها را بپردازد. توجه کنید که یارانه ماهانه 70 یورویی، شامل آن دسته از دارندگان ویزای au pair که قراردادشان را قبل از تاریخ 01.05.2023 امضا کرده‌اند، نمی‌شود.

دریافت اقامت آلمان با ویزای au pair

پس از اتمام دوره اقامت ویزای او پر، شرایط مختلفی برای اقامت در آلمان وجود دارند. مثلاً شما می‌توانید با درخواست تحصیل در دانشگاه‌های آلمان (ویزای تحصیلی)، ویزای جست‌وجوی کار یا جاب سیکر (job seeker)، ادامه یادگیری زبان آلمانی و حتی ویزاهای دیگر در آلمان اقامت کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت داشته باشید.

ویزای Au Pair؛ فرصتی برای مهاجرت و آشنایی با فرهنگ آلمان

اوپر (Au Pair)، در زبان آلمانی به‌معنای کسی است که از کشوری خارجی وارد این کشور شده است و در کارهای خانه کمک می‌کند. یکی از اقدامات مثبتی که اداره مهاجرت و دولت آلمان انجام داده، اعطای ویزایی با عنوان ویزای او پر به افرادی است که حداقل 18 سال و حداکثر 26 سال، سن دارند. متقاضیان می‌توانند با برخورداری از شرایط عمومی(سطح زبان حداقل A1، انگیزه‌نامه، پاسپورت و غیره) برای این ویزا درخواست دهند. هدف از این ویزا فراهم کردن فرصتی است که متقاضی یا Au Pair با فرهنگ آلمانی‌ها و زبان آن‌ها بیشتر آشنا شود. اگر شما و یا فرزندتان علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با فرهنگ آلمان از طریق ویزای au pair آلمان هستید یا قصد مهاجرت به آلمان را دارید، می‌توانید روی مشاوره‌های پارسی کانادا حساب اختصاصی باز کنید. همچنین می‌توانید با تکمیل فرم مشاوره زیر، منتظر تماس کارشناسان خبره ما باشید.

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

سؤالات متداول:

ویزای au pair آلمان، فرصتی برای آماده کردن جوانانی است که قصد دارند آینده خود را در این کشور بسازند و نیاز دارند با اقامت در کنار خانواده‌ای آلمانی با فرهنگ کشور آشنا شوند.

شرایط سنی و زبانی برای ویزای او پر، به‌ترتیب 18 سال و سطح A1 است.

هدف از این ویزا فراهم کردن فرصتی است که متقاضی یا Au Pair با فرهنگ آلمانی‌ها و زبان آن‌ها بیشتر آشنا شود.

طبق قوانین آلمان، حداکثر حقوق یا پول‌توجیبی یک Au Pair، ماهیانه 280 یورو است.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها