موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

آوسبیلدونگ آی تی یا آوسبیلدونگ پرستاری

آوسبیلدونگ آی تی یا آوسبیلدونگ پرستاری

آلمان کشوری است که با سرعت بالایی و در زمینه های مختلف در حال توسعه است. در این راستا برای تامین نیروی کار خود افرادی را از کشورهای مختلف اروپایی و غیر اروپایی جذب می کند. یک روش برای ورود به بازار کار این کشور آوسبیلدونگ است که مختص افرادی است که تجربه کاری و تحصیلات مرتبط ندارند.

آوسبیلدونگ یک دوره کارآموزی سه ساله است که کارآموزان را برای کار در یک حرفه خاص آماده می‌کند. این دوره شامل آموزش‌های عملی و تئوری است و به کارآموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب کنند.

در ادامه ما به مقایسه ای برای دو رشته پرطرفدار آوسبیلدونگ آی تی و آوسبیلدونگ پرستاری پرداخته‌ایم. چشم‌انداز، فرصت‌های شغلی و مهارت‌های مورد نیاز و آینده این دو رشته را در آلمان بررسی می‌کنیم.

آوسبیلدونگ پرستاری یا آوسبیلدونگ آی تی، کدام را برای مهاجررت انتخاب کنیم؟

چرا آوسبیلدونگ؟

شاید اولین سوالی که مطرح شود این باشد که چرا روش آوسبیلدونگ؟! آن هم برای مهاجرت به آلمان. حقیقت این است که ممکن است شما تجربه کاری و مهارت لازم برای مهاجرت کاری به آلمان را ندارید اما در پی مهاجرت و کسب مهارت و درآمد هستید. پس مهاجرت کاری برای شما مناسب نیست اما هنوز راهی به نام آوسبیلدونگ برای شما باز است که با مزایای زیر همراه است:

  • آموزش عملی و نظری : در این دوره به صورت همزمان در یک شرکت و یک مدرسه فنی تحصیل می‌کنید و در نتیجه مهارت‌های عملی و نظری لازم را کسب می‌کنند.
  • فرصت کاریابی: در پایان دوره مدرک رسمی مانند گواهینامه IHK دریافت می‌کنند و شانس بالایی برای اشتغال در بازار کار دارید. این گواهینامه ها در بازار آلمان و کشورهای دیگر بسیار ارزشمند است چرا که توانایی و دانش کارفرمایان بالقوه را نشان می‌دهند.
  • رایگان برای همه دانش آموزان: بهترین بخش در مورد Ausbildung این است که این برنامه آموزش حرفه ای، برای همه رایگان است (بدون هزینه تحصیل)، از جمله برای دانشجویان بین المللی.
  • امکان مهاجرت به آلمان
  • سفر به اروپا با ویزای دانشجویی
  • اقامت دائم در 3 سال، و پس از 5 سال گرفتن تابعیت آلمانی
  • امکان کسب در آمد همزمان با آموزش

***برای آوسبیلدونگ داشتن تحصیلات دیپلم و یادگیری زبان آلمانی تا سطح B2 کافی است.

آوسبیلدونگ آی تی

آسبیلدونگ آی تی یک دوره سه ساله کارآموزی در آلمان است که به کارآموزان مهارت‌های لازم برای کار در زمینه فناوری اطلاعات را آموزش می‌دهد. در حال حاضر رشته آی تی جز رشته های با تقاضای فوری است، یعنی فرصت های شغلی زیادی در این حوزه وجود دارد. به گونه ای که رشته های IT در صدر رشته های مورد تقاضا در آلمان هستند. بنابراین متخصصان IT با تجربه یا واجد شرایط می توانند به مشاغل جذاب در شرکت های کوچک و متوسط، در صنعت تولید یا در شرکت های بزرگ بین المللی امیدوار باشند. متخصصان در زمینه های زیر به ویژه مورد تقاضا هستند:

چرا آوسبیلدونگ آی تی را انتخاب کنیم؟

  • توسعه اپلیکیشن‌ها Application Development (Anwendungsentwicklung)

شما به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار، نرم افزاری را با استفاده از زبان برنامه نویسی مناسب طراحی و پیاده سازی خواهید کرد. کار شما کاربر محور خواهد بود.

  • یکپارچه‌سازی سیستم Systems Integration (Systemintegration)

در این شغل، نرم افزار و سخت افزار مانند SAP یا SharePoint را نگهداری و پشتیبانی می کنید. با کار در پشتیبانی برنامه، شما یک نقطه مرکزی تماس برای محصولات شرکت هستید.

  • شبکه‌های دیجیتالDigital Networking (Digitalvernetzung)

به عنوان یک متخصص امنیت فناوری اطلاعات، شما مسئول حفاظت از داده های شرکت خواهید بود. آموزش مداوم بیشتر برای به روز ماندن و همچنین کار بر روی راه حل های جدید برای سیستم های نرم افزاری بخشی از مسئولیت شما است.

  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و فرآیندها. Process Analysis (Datenand Prozessanalyse)

به عنوان یک دانشمند داده، شما مقادیر زیادی از داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و راه حل های مناسب را استنباط خواهید کرد. برای این منظور از روش های مختلفی در فناوری اطلاعات و ریاضیات استفاده خواهید کرد.

آینده آوسبیلدونگ آی تی در آلمان

آلمان هنوز تحت تأثیر روحیه نوآوری است، به این معنی که بازارهای آلمان برای فناوری اطلاعات، مخابرات و لوازم الکترونیکی مصرفی در موقعیت های پیشرو در اروپا قرار دارند. با نرخ تقریباً 85 درصد، این صنعت نه تنها یکی از نوآورترین صنعت ها در آلمان است، بلکه موتور محرکه اقتصاد آلمان است و گردش مالی 196.1 میلیارد یورویی را ایجاد می کند. به همین دلیل است که متخصصان فناوری اطلاعات در آلمان بیش از همیشه مورد تقاضا هستند.

با توجه به اینکه صنعت آی تی در آلمان جز پر رونق ترین صنایع در این کشور و در صنایع این کشور در سطح جهانی است، هر روز نیاز به متخصصان آی تی در این کشور در حال افزایش است. پس فارغ التحصیلان آی تی در این کشور شانس بالایی در یافتن شغل و پیشرفت شغلی دارند. بر اساس گزارشی از اداره آمار فدرال آلمان، تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات در این کشور تا سال 2030 به 1.2 میلیون نفر خواهد رسید. این رقم نشان‌دهنده افزایش 12 درصدی نسبت به سال 2022 است.

رشد سریع صنعت فناوری اطلاعات در آلمان به دلیل عوامل مختلفی مانند افزایش استفاده از اینترنت، توسعه هوش مصنوعی و اتوماسیون است. این عوامل باعث شده‌اند که نیاز به متخصصان فناوری اطلاعات در این کشور به طور مداوم در حال افزایش باشد. فارغ‌التحصیلان آوسبیلدونگ آی تی در آلمان می‌توانند در مشاغل مختلفی مانند توسعه نرم‌افزار، مهندسی شبکه، امنیت سایبری و مدیریت پروژه مشغول به کار شوند. این مشاغل معمولاً حقوق و مزایای خوبی دارند و فرصت‌های شغلی مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کنند.

با توجه به اینکه پذیرش متقاضی در رشته آوسبیلدونگ آی تی در آلمان در حال افزایش است می توان با اتکا به این مساله مسیر مهاجرت به آلمان را با آوسبیلدونگ پیش گرفت.

آوسبیلدونگ پرستاری

آوسبیلدونگ پرستاری یک دوره کارآموزی(Duales Studium) است که افراد را برای کار به عنوان پرستار (Qualified Nurse) در آلمان آماده می‌کند. این دوره شامل آموزش‌های عملی و تئوری در زمینه‌های مختلفی مانند مراقبت از بیمار، بهداشت عمومی و اخلاق حرفه‌ای است. آوسبیلدونگ پرستاری هم مانند IT یک دوره سه ساله است که البته امکان کوتاه کردن دوره برای متقاضیان وجود دارد. این آوسبیلدونگ جزو 10 آوسبیلدونگ با بالاترین حقوق است.

چرا آوسبیلدونگ پرستاری را انتخاب کنیم؟

در آلمان، یک برنامه آموزشی عادی پرستاری سه سال است و از یک برنامه درسی مشخص پیروی می کند. علاوه بر این، این برنامه شامل بخش های مختلفی مانند چرخش بالینی در بیمارستان‌ها یا موسسات مراقبت‌های بهداشتی، آموزش عملی در سناریوهای شبیه‌سازی شده و آموزش کلاسی نظری است. ادغام تئوری و عملی برای اطمینان از کسب مهارت های لازم برای ارائه مراقبت جامع از بیمار بسیار مهم است. با ترکیب این عناصر، دانشجویان می توانند درک کاملی از پرستاری ایجاد کنند و دانش خود را به طور موثر در موقعیت های زندگی واقعی به کار گیرند.

به عنوان یک پرستار، شما در مراکز مختلف، به عنوان مثال در بیمارستان ها یا مراقبت های سالمندان، از افراد مراقبت می کنید.پس از دوره آوسبیلدونگ پرستاری، بازار کار گسترده ای در زمینه پرستاری دارید و می توانید در موسسات مختلف پزشکی و اجتماعی کار کنید و بین حرفه های مختلف پرستاری حق انتخاب دارید، از جمله:

  • خانه سالمندان
  • کلینیک کودکان
  • بیمارستان
  • کلینیک های خصوصی و …

این دوره در دو سطح متفاوت در آلمان وجود دارد klassische duale Berufsausbildung  و schulische Ausbildung. schulische Ausbildung همان اموزش مدرسه ای است که در کنار حضور در کلاس های درس تئوری دوره های اموزشی در بیمارستان هم می گذارند اما klassische duale Berufsausbildung نوعی دوره تکمیلی است که در دانشگاه برگزار می شود و پس از پایان مدرک کارشناسی به فرد تعلق می گیرد و البته درآمد بالاتری در طول دوره و پس از پایان دوره به فرد تعلق می گیرد.

این مسیر کوتاه تری برای پرستار شدن در آلمان است و به شما این امکان را می دهد که هم تحصیلات و هم حرفه پرستاری خود را ادامه دهید. اگر هنوز در انتخاب رشته برای آوسبیلدونگ شک دارید بیایید نگاهی به آینده این رشته بیندازیم.

نکته: بعد از اتمام دوره آوسبیلدونگ امکان انجام Weiterbildung در رشته های مختلف هم وجود دارد.

آینده آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان

صنعت بهداشت و درمان در آلمان نیز یک صنعت مهم و رو به رشد است. نیاز به پرستاران در این کشور نیز در حال افزایش است. به همین دلیل، فارغ‌التحصیلان آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان شانس خوبی برای یافتن شغل و پیشرفت در شغل خود دارند. بر اساس گزارشی از اداره آمار فدرال آلمان، تقاضا برای پرستاران در این کشور تا سال 2030 به 380 هزار نفر خواهد رسید. این رقم نشان‌دهنده افزایش 15 درصدی نسبت به سال 2022 است.

افزایش نیاز به پرستاران در آلمان به دلیل عوامل مختلفی مانند افزایش جمعیت سالمند، شیوع بیماری‌های مزمن و توسعه مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه است. این عوامل باعث شده‌اند که نیاز به پرستاران در این کشور به طور مداوم افزایش یابد.

فارغ‌التحصیلان آوسبیلدونگ پرستاری در آلمان می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز درمانی و سایر مراکز بهداشتی و درمانی مشغول به کار شوند. این مشاغل معمولاً حقوق و مزایای خوبی دارند و فرصت‌های شغلی مناسبی را برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کنند.

کدام آوسبیلدونگ برای مهاجرت به آلمان مناسبتر است؟

👈شرایط و ترجیحات فردی

علاقه و مهارت‌های فردی نیز در انتخاب بین آوسبیلدونگ آی تی و پرستاری نقش مهمی دارند.

  • اگر به فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی علاقه دارید و روحیه درونگرا دارید، آوسبیلدونگ آی تی گزینه مناسبی برای شما است.
  • اگر به مراقبت از بیمار و کمک به دیگران علاقه دارید و فردی برونگرا هستید پرستاری گزینه مناسبی برای شما است.

👈درآمد در طول دوره آوسبیلدونگ

اگر بخواهیم براساس در آمد تصمیم بگیریم، حقوق و شرایط این دو رشته به هم خیلی نزدیک است درآمد آوسبیلدونگ پرستاری در هر سال به صورت زیر است:

  • سال 1 – 1,100 EUR
  • سال 2 – 1,150 EUR
  • سال 3 – 1,250 EUR

درآمد دوره آوسبیلدونگ آی تی در هر سال به صورت زیر است:

  • سال 1 – 1,050 EUR
  • سال 2 – 1,100 EUR
  • سال 3 – 1,200 EUR

👈درآمد پس از پایان دوره آوسبیلدونگ

درآمد در رشته آی تی به صورت زیر است:

حداقل درآمد ماهانهمیانگین در آمد ماهانهحداکثردرآمد ماهانه
1,980 یورو3,930 یورو6,240 یورو

این اعداد حالت میانگین و در صورتی است که فرد هیچ سابقه کاری نداشته باشد. دقت داشته باشید با افزایش سابقه کاری می توانید درآمد  7500 یورو در ماه را تجربه کنید.

درآمد در رشته پرستاری به صورت زیر است:

حداقل درآمد ماهانهمیانگین در آمد ماهانهحداکثردرآمد ماهانه
2,360 یورو3,630 یورو7,090 یورو

  • Software developer درآمد  3,320 – 4,430
  • Back-end developer درآمد  3,360 – 4,839
  • Front-end developer درآمد 3,110 – 4,400
  • Full-stack developer درآمد 3,520 – 4,840
  • DevOps engineer درآمد 3,510 – 4,960
  • Database administrator درآمد 3,100 – 4,820
  • Web designer درآمد 2,420 – 3,325
  • System administrator درآمد 2,300 – 4,460
  • Project manager درآمد 3,280 – 5,030
  • QA engineer درآمد 3,900 – 5,830
  • Technical writer درآمد 3,060 – 5,200
  • Security expert درآمد 3,770 – 5,630

👈 نیاز بازار کار به نیروی آوسبیلدونگ پرستاری و آی تی

اگر به توسعه آلمان و موضوع پیری جمعیت آلمان دقت کنیم می بینیم که نیاز به نیروی پرستار درتمام بخش ها به شدت مورد نیاز است. پس می توانید برای این رشته آوسبیلدونگ درخواست دهید، داشتن رزومه خوب و توانایی های جسمی موضوعی است که هنگام مصاحبه برای پذیرش بسیار مورد توجه است

از طرفی با توجه به توسعه و پیشرفت تکنولوژی و صنایع در آلمان نیاز به نیروی IT در تمام رشته ها بسیار مورد نیاز است. دقت کنید این رشته پرتقاضا جای رشد بالایی دارد. اگر شما در زمین IT تجربه دارید یا حداقل به یک زبان برنامه نویسی تسلط داشته باشید شانسس شما برای پذیرفته شدن خیلی بالاتر می رود.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که گفته شد اگر قصد مهاجرت با روش آوسبیلدونگ به کشور آلمان را دارید، هر کدام از این دو رشته آینده خوبی دراین کشور خواهند داشت.اما مساله مهم قبل از انتخاب مساله علاقه و توانمندی های شما است. اگر در هر کدام از این رشته ها احساس توامندی می کنید می توانید برای مهاجرت از طریق اوسبیلدونگ اقدام کنید. دقت داشته باشید موسسه مهاجرتی پارسی کانادا در این مسیر می‌تواند به شما کمک کند. کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس گرفته شود:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

"*" indicates required fields

سوالات متداول

روند ورود به آلمان با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند گرفتن مدرک زبان آلمانی B2، مدارک و به رسمیت شناختن مدرک تحصیلی شما می‌تواند تقریباً 10 تا 14 ماه طول بکشد. مهم است که توجه داشته باشید که شرایط فردی ممکن است متفاوت باشد، و جدول زمانی می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند پردازش ویزا، مهارت زبان و غیره قرار گیرد. ما در تلاش هستیم تا به شما کمک کنیم و شما را از طریق اقدامات لازم برای انجام هر چه راحت تر انتقال شما به آلمان راهنمایی کنیم.

  • آموزش با کیفیت بالا: آلمان به دلیل تعهد خود به آموزش مشهور است و به طور مرتب بر اساس آخرین پیشرفت های مراقبت های بهداشتی به روز می شود.
  • شناخت جهانی: مدرک پرستاری که در آلمان گرفته مشود در سراسر جهان معتبر است و فارغ التحصیلان فرصت هایی را در آلمان و سایر کشورها دارند.
  • تجربه فرهنگی: دانشجویان بین‌المللی که آوسبیلدونگ پرستاری آلمان را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با فرهنگ آلمان قبل از ورود کامل به بازار کار آشنا شوند.
  • چشم انداز شغلی قوی: تقاضا برای متخصصان حوزه بهداشت در آلمان به طور مداوم بالا است و تضمین می کند که فارغ التحصیلان پرستاری پس از اتمام تحصیلات، چشم انداز شغلی عالی دارند.

این کشور صنعت فناوری پر رونقی را با فرصت های شغلی فراوان، حقوق رقابتی و فرصت هایی برای رشد شغلی ارائه می دهد. تعادل خوب کار و زندگی و کیفیت بالای زندگی مزایای دیگری هستند که آلمان را به مقصدی جذاب برای متخصصان فناوری اطلاعات تبدیل می‌کنند.

آیا سوالی دارید؟

ارسال سوال