موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های تحصیلی مختلف

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های تحصیلی مختلف

خیلی از دانشگاه‌های ایران رشتۀ برق را ارائه می‌دهند، اما خب بعضی‌ دانشجویان فقط برقِ دانشگاه شریف را قبول دارند؛ چون این دانشگاه، متخصص و بهترینِ ایران در این رشته است. این داستانِ آشنا برای خیلی کشورهای دیگر مانند کانادا هم وجود دارد!

مثلاً خیلی از دانشگاه‌ها در کانادا رشتۀ مهندسی نفت دارند، اما این رشته را با دانشگاه آلبرتا می‌شناسند! طبیعی است که مانند ایران، خیلی از دانشجویانی که قصد مهاجرت و تحصیل در کانادا دارند، به‌دنبال بهترین دانشگاه در رشتۀ خود باشند.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید بهترین دانشگاه‌های کانادا در رشته‌های تحصیلی مختلف یا رشتۀ خودتان را پیدا کنید، این مطلب مختص شماست! در این مقاله، در هر تخصص و رشته، 5 دانشگاه برتر را به‌همراه رنکینگ ملی و جهانی دانشگاه‌ها معرفی می‌کنیم.

بهترین دانشگاه های کانادا بر اساس رشته

البته این را هم بگوییم، که هر کدام از این رشته‌ها، یک صفحۀ اختصاصی دارند که در آن کامل‌تر و تخصصی‌تر دانشگاه‌ها را بررسی و معرفی کرده‌ایم. با رشتۀ روانشناسی شروع می‌کنیم:

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشتۀ روانشناسی

روانشناسی یکی از رشتۀ‌های پرطرفدار در کاناداست که درصد زیادی از دانشجویان این رشته در این کشور هم دانشجویان خارجی هستند. حقیقتاً دانشگاه‌های کانادا هم در رشتۀ روانشناسی و رشته‌های مربوطه، رتبۀ خوبی در بین دانشگاه‌های دنیا دارند.

پنج دانشگاه برتر کانادا در رشتۀ روانشناسی را بر اساس رنکینگ ملی و رنکینگ جهانی QS تا ابتدای سال 2023 در زیر می‌بینید:

نام دانشگاهرتبۀ روانشناسی در کانادارتبۀ جهانی روانشناسی در QS
دانشگاه تورنتو115
دانشگاه بریتیش کلمبیا216
دانشگاه مک‌گیل331
دانشگاه واترلو4101-150
دانشگاه مونترال5101-150

بازارِ کار رشته رواشناسی در کانادا پررونق است، اگر هم یک مدرک رواشناسی از این دانشگاه‌های مطرح کانادایی بگیرید، بهتر از این نمی‌شود و درآمد بالای شما در این کشور تضمینی است.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشتۀ حقوق

در رنکینگ‌های جهانی QS، ARWU و THE Times، تا ابتدای سال 2023، تقریباً 5 دانشگاه کانادایی، رتبۀ جهانی زیرِ 100 در رشتۀ حقوق دارند. این موضوع نشان‌دهنده کیفیت بالای دانشگاه‌های کانادا در این رشته است. پنج دانشگاه برتر در کانادا در رشتۀ حقوق:

نام دانشگاهرتبۀ حقوق در کانادارتبۀ جهانی حقوق در QS
دانشگاه تورنتو119
دانشگاه مک‌گیل231
دانشگاه بریتیش کلمبیا343
دانشگاه اتاوا4101-150
دانشگاه مونترال5101-150

از آنجایی که کانادا یک کشور دوزبانه است (انگلیسی و فرانسوی)، در رشته‌های علوم اجتماعی مانند حقوق، بسیاری از دانشجویان برای ادامه‌تحصیل این کشور را انتخاب می‌کنند. سیستم آموزشی حقوق در این کشور شبیه کشور انگلستان است، چون کانادا مستعمرۀ انگلستان بود و ساختار سیاسی آن شباهت‌های زیادی به این کشور دارد.

بهترین دانشگاه‎‌‌های کانادا برای رشته‌های پزشکی

کشور کانادا، چند سالی است که در اکثر بررسی‌ها، جزو بهترین کشورهای برای تحصیل در رشته‌های پزشکی انتخاب می‌شود. دانشگاه‌های این کشور هم حرف‌های زیادی برای گفتن در زمینه پزشکی دارند. برای نمونه؛ دانشگاه تورنتو، جزو ده دانشگاه برتر دنیا در زمینۀ پزشکی است و هفت دانشگاه کانادایی رتبه جهانی زیر 100 در این حوزه دارند. لیست پنج دانشگاه برتر پزشکی در کانادا را می‌بینید.

نام دانشگاهرتبۀ پزشکی در کانادارتبۀ جهانی پزشکی در QS
دانشگاه تورنتو110
دانشگاه مک‌گیل222
دانشگاه بریتیش کلمبیا327
دانشگاه مک‌مستر437
دانشگاه مونترال570

لیست بالا مربوط به رشتۀ جامع پزشکی بالینی (Clinical Medicine) است؛ درحالی در بعضی زیرشاخه‌های پزشکی، بعضی دانشگاه‌های دیگر در لیستِ بهترین‌ها هستند.

بهترین دانشگاه‎‌‌های کانادا برای رشتۀ دندانپزشکی

در رشتۀ دندانپزشکی و علوم دهان و دندان، با توجه به نقص آمار QS، سراغ رنکینگ جهانی ShanghaiRanking یا همان ARWU رفتیم:

نام دانشگاهرتبۀ دانداپزشکی در کانادارتبۀ جهانی دندانپزشکی در ARWU
دانشگاه تورنتو125
دانشگاه بریتیش کلمبیا236
دانشگاه مک‌گیل343
دانشگاه منیتوبا476-100
دانشگاه دالهوزی5101-150

مشاغل پزشکی و دندانپزشکی، از پردرآمدترین مشاغل کانادا هستند؛ که گاهی درآمد ماهیانه در این حوزه به 25,000 دلار هم می‌رسد. خب به رشته‌های پرطرفدار مهندسی رسیدیم:

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های مهندسی

مهندسی، زیرشاخه‌های مختلفی دارد؛ از عمران و مکانیک گرفته تا هوافضا و علوم دریایی، همه زیرمجموعۀ مهندسی هستند. بیشترِ دانشگاه‌های کانادایی، کیفیت خوبی در رشته‌های مهندسی دارند. در ادامه یک لیست کلی از بهترین‌های مهندسی و بعد از آن هم بهترین‌ها در رشته‌های پرطرفدار مانند معماری را معرفی می‌کنیم.

نام دانشگاهرتبۀ مهندسی در کانادارتبۀ جهانی مهندسی در QS
دانشگاه تورنتو134
دانشگاه بریتیش کلمبیا236
دانشگاه واترلو349
دانشگاه مک‌گیل453
دانشگاه مونترال5104

بهترین دانشگاه‌های مهندسیِ معماری در کانادا:

احتمالاً برای شما هم کمی عجیب است که چرا اسم چند دانشگاه در هر لیستی که معرفی می‌کنیم، تکرار می‌شوند! شکی نیست این چند دانشگاه جزو بهترین دانگشاه‌های کانادا و حتی جزو بهترین‌های دنیا هستند. در معماری هم همین‌طور است:

نام دانشگاهرتبۀ معماری در کانادارتبۀ جهانی معماری در QS
دانشگاه بریتیش کلمبیا135
دانشگاه تورنتو247
دانشگاه مک‌گیل351-100
دانشگاه واترلو4101-150
دانشگاه مونترال5101-150

بهترین دانشگاه‌های مهندسیِ مکانیک در کانادا:

مهندسی مکانیک هم یکی از رشته‌های پرطرفدار مهندسی است. پنج دانشگاه کانادایی برتر در این رشته:

نام دانشگاهرتبۀ مکانیک در کانادارتبۀ جهانی مکانیک در QS
دانشگاه تورنتو131
دانشگاه مک‌گیل240
دانشگاه واترلو349
دانشگاه بریتیش کلمبیا461
دانشگاه مونترال595

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های هنر

خب شاید فکر کنید که در رشته‌های هنر و طراحی، کادانا حرف زیادی برای گفتن ندارد! در رشته‌های هنری، کشورهای اروپایی به‌علاوه آمریکا حرف اول را می‌زنند؛ اما کانادا هم سه دانشگاه با رتبۀ جهانی زیر 100 در این لیست دارد!

نام دانشگاهرتبۀ هنر و طراحی در کانادارتبۀ جهانی هنر در QS
دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار124
دانشگاه کنکوردیا251-100
دانشگاه تورنتو351-100
دانشگاه اوکاد4101-150
دانشگاه رایرسون5101-150

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار (Emily Carr University of Art and Design) یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا و دنیا در رشته‌های هنر و طراحی است. این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد فعالیت می‌کند.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشتۀ کامپیوتر

با رشد فناوری‌های مختلف، نیاز به نیروهای متخصص در رشته‌های کامپیوتر، IT، هوش مصنوعی و رشته‌های مشابه افزایش یافته است. این رشته‌ها بازار کار خوبی هم در کانادا دارند. پنج دانشگاه برتر برای تحصیل در رشتۀ کامپیوتر در کانادا:

نام دانشگاهرتبۀ کامپیوتر در کانادارتبۀ جهانی کامپیوتر در QS
دانشگاه تورنتو112
دانشگاه بریتیش کلمبیا221
دانشگاه واترلو325
دانشگاه مک‌گیل444
دانشگاه مونترال548

همان‌طور که می‌بینید؛ پنج دانشگاه بالا، رتبۀ جهانی زیر 50 در رشته‌های کامپیوتر دارند.

خب تقریباً به آخر مقاله رسیدیم. در صورتی که در خصوصِ تحصیل در کانادا، انتخاب دانشگاه و موارد مشابه نیاز به مشاوره دارید، فرم ارزیابی زیر را پرکرده تا با شما تماس بگیریم:

از مشاوره تا اقامت

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

تا یادمان نرفته؛ لیست کامل دانشگاه‌های کشور کانادا و بهترین دانشگاه‌های این کشور در معیارهای مختلف را می‌توانید در لیست دانشگاه‌های کانادا و بهترین دانشگاه‌های کانادا بخوانید. منتظر نظرات و سوالات شما در قسمت دیدگاه‌ها هستیم.

سخن پایانی

در روند مهاجرت تحصیلی به کانادا، بعضی دانشجویان به‌دنبال پیداکردن بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشتۀ خود هستند. در این مطلب، بر اساس رشته‌های تحصیلی مختلف، از پزشکی گرفته تا هنر و معماری، بهترین دانشگاه‌های کانادا را به‌همراه رنکینگ‌های ملی و جهانی آن‌ها معرفی کردیم.

سوالات متداول:

دانشگاه‌ها تورنتو، مک‌گیل، بریتیش کلمبیا، مک‌مستر و مونترال، بهترین دانشگاه‌های پزشکی کانادا هستند.

دانشگاه هنر و طراحی امیلی کار، دانشگاه کنکوردیا، دانشگاه تورنتو، دانشگاه اوکاد و دانشگاه رایرسون، پنج دانشگاه برتر کانادا در رشته‌های هنر هستند.

دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه واترلو، دانشگاه مک‌گیل و دانشگاه مونترال، بهترینِ‌های کانادا در حوزۀ مهندسی هستند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها