موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

بهترین دانشگاه‌های کانادا

بهترین دانشگاه‌های کانادا

هر وقت صحبت از بهترین‌ها باشد، نوشتن سخت می‌شود! نوشتن دربارۀ بهترین دانشگاه‌های کانادا هم همین‌طور است! بهترین‌ها برای چه رشته‌ای؟ بهترین‌ها از چه نظر؟ رنکینگ دانشگاه‌ها؟ شرایط تحصیل؟ راحتِی گرفتنِ پذیرش یا حتی برای گرفتن بورسیه؟

نگران نباشید، برای ساده‌تر کردنِ کار، همۀ این معیارها را درنظر گرفتیم و بهترین‌ دانشگاه‌های کانادا برای ایرانیان را بر اساس آن‌ها معرفی می‌کنیم؛ و البته برای هرکدام هم یک مطلب تخصصی تهیه کرده‌ایم. معیارهای ما از این قرار است:

  • رنکینگ و رتبه (در کانادا و جهان)
  • بورسیه و کمک‌هزینۀ‌های تحصیلی
  • راحتیِ گرفتنِ پذیرش
  • رشته‌های مختلف تحصیلی
  • هزینۀ تحصیل

قبل از شروع مطلب، اگر فقط می‌خواهید لیست دانشگاه‌های کانادا را به‌تفکیک استان ببینید، به مطلب لیست کامل دانشگاه‌های کانادا سَر بزنید. معرفی را با معیار رنکینگ شروع می‌کنیم:

بهترین دانشگاه های کانادا از نظر رنکینگ

بهترین دانشگاه‌های کانادا از نظر رنکینگ

تعداد 10 دانشگاه در کانادا، جزو 250 دانشگاه برتر دنیا هست. در زیر، برترین دانشگاه‌های کانادا را بر اساس رنکینگ‌های QS و THE Times در سال 2022 آورده‌ایم:

نام دانشگاهرتبه در کانادارنکینگ QSرنکینگ THE Times
دانشگاه تورنتو12618
دانشگاه بریتیش کلمبیا24637
دانشگاه مک‌گیل32744
دانشگاه مونترال411188
دانشگاه آلبرتا5126125
دانشگاه مک مستر614080
دانشگاه واترلو7149201-250
دانشگاه وسترن انتاریو8170201-250
دانشگاه کویینز9240251-300
دانشگاه کلگری10235201-250

تعداد 15 دانشگاه برتر تحقیقاتی در کانادا عضو گروهی به‌نام U15 هستند که بارِ اصلیِ حوزۀ تحقیقات در کانادا را به‌دوش می‌کشند. این پانزده دانشگاه، %83 از تحقیقات بخش خصوصی، %79 از سرمایه‌گذاری‌های کانادا در تحقیقات، %81 از پَتِنت‌های دانشگاه‌های کانادا و %70 از کل دانشجوهای دکترا در کانادا را به ‌خود اختصاص داده‌اند! اسامی لیست بالا، همگی عضو گروه U15 هستند.

بهترین دانشگاه های کانادا بر اساس راحتی پذیرش

بهترین دانشگاه‌های کانادا از نظر راحتیِ گرفتنِ پذیرش

اپلای کردن و گرفتن پذیرش به معیارها و شرایط مختلفی بستگی دارد. سهیمۀ دانشگاه، نوع دانشگاه، قوانینِ پذیرش، رزومۀ شما، میزان رقابت برای اپلای و … همه ‌و همه در آسان‌بودن یا سخت‌بودنِ گرفتن پذیرش موثر است.

بعضی دانشگاه‌های کانادا با توجه به سطح علمی بالا، فقط به دانشجویانی که رزومۀ تحصیلی قوی دارند پذیرش می‌دهند و برای بعضی دیگر با یک روزمۀ متوسط یا حتی ساده هم می‌توان اقدام کرد.

اول از همه یک نگاه به شرایط خودتان، رزومۀ خودتان، رشته و مقطع مدنظر و لیست دانشگاه‌های کانادا بیندازید؛ بعد به‌راحتی خیلی از دانشگاه‌هایی که شانس گرفتن پذیرش از آن‌ها را ندارید خط می‌خورند. انتخاب‌هایتان را محدود و هدفمند کنید تا شانس گرفتن پذیرش بالا برود. در هر صورت ما بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل را نظر نرخ پذیرش در زیر آورده‌ایم:

نام دانشگاهشهرنرخ پذیرش
دانشگاه لث‌بریجلث‌بریج81%
دانشگاه لِیک‌هدتاندربِی80%
دانشگاه تامپسون‌ریورزکَملوپس80%
دانشگاه ویلفرد لوریهواترلو78%
دانشگاه رایرسونتورنتو76%
دانشگاه یورک‌ویلفردریکتون74%
دانشگاه بریتیش‌کلمبیای شمالیپرنس‌جورج70%
دانشگاه براکهمیلتون69%
دانشگاه نیوبرانزویکفردریکتون67%
دانشگاه ساسکاچوانساسکاتون67%

درصد پذیرشِ این دانشگاه‌ها در منابع مختلف، متفاوت آمده؛ و بر اساس تخمین‌ها از میزان موفقیت اپلیکیشن‌ها نسبت به کل درخواست‌های پذیرش است. اما در همۀ این منابع، اسامی دانشگاه‌ها تقریباً مشابه بودند. دانشگاه‌های مطرح کانادا معمولا نرخ پذیرش زیر 50% دارند و سیستم پذیرش آن‌ها انتخابی است؛ برای همین اپلای کردن برای آن‌ها سخت‌تر است.

بهترین دانشگاه های کانادا از نظر بورسیه

بهترین دانشگاه‌های کانادا از نظر بورسیۀ تحصیلی

تحصیل در کانادا رایگان نیست و موضوع هزینه‌ها هم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های دانشجویان است. به همین دلیل شاید شما هم به‌دنبال دانشگاه‌هایی هستید که بورسیه و کمک‌هزینۀ تحصیلی می‌دهند.

خیالتان را راحت می‌کنیم؛ دانشگاه‌های کانادا بورسیه و کمک‌هزینه‌های تحصیلیِ خوبی می‌دهند، اما قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای آن دارند. پس باید همۀ شرایط را داشته باشید تا شانستان برای گرفتن بورسیه بالا برود.

برای گرفتن بورسیه، پیشنهاد می‌کنیم همۀ دانشگاه‌ها را بررسی کنید. ممکن است یک دانشگاه بورسیه‌های زیادی داشته باشد اما گرفتن آن‌ها سخت باشد! از آن‌طرف یک دانشگاه فقط یک یا چند بورسیه بدهد اما بتوانید به‌راحتی برای آن‌ها اقدام کنید.

در هر صورت، بر اساس چند معیار، برترین دانشگاه‌های کانادا از نظر شرایط بورسیه را آورده‌ا‌یم:

نام دانشگاهتعداد کل بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌هاتخمین بودجه سالانه برای بورسیه‌ها
دانشگاه تورنتوحداقل 350020 میلیون دلار
دانشگاه بریتیش‌کلمبیاحداقل 200030 میلیون دلار
دانشگاه مانیتوباحداقل 50016 میلیون دلار
دانشگاه آلبرتاحداقل 20040 میلیون دلار
دانشگاه مونترالحداقل 200035 میلیون دلار
دانشگاه مک‌مسترحداقل 50020 میلیون دلار
دانشگاه کلگریحداقل 150030 میلیون دلار
دانشگاه واترلوحداقل 50020 میلیون دلار
دانشگاه دالهوزیحداقل 30015 میلیون دلار
دانشگاه مموریالحداقل 75020 میلیون دلار

به این چند نکته توجه کنید:

  1. ستون تعداد کل بورسیه‌ها فقط شامل بورسیه نمی‌شود و مواردی مانند: وام (Loan)، گِرَنت (Grant)، اسکالرشیپ (Scholarship)، بورسیه (Bursary)، کمک‌هزینۀ مالی (Financial Aid) و جایزه نقدی (Prize) هم در آن لحاظ شده است.
  2. ستون بودجه بر اساس ادعاهای خود دانشگاه یا محاسبۀ تخمینی بر اساس ارزش و تعداد بورسیه‌ها آمده است.

جزئیات کامل را دراین باره در مطلب بهترین دانشگاه های کانادا برای بورسیه بخوانید.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های تحصیلی مختلف

در همۀ کشورها، بعضی دانشگاه‌ها تخصص خوبی در بعضی رشته‌ها دارند و در آن رشته شناخته‌شده هستند. برای مهاجرت تحصیلی به کانادا هم طبیعیست که بعضی دانشجویان هم به‌دنبال پیداکردن بهترین دانشگاه‌ها برای رشتۀ خود باشند. شاید دانشگاه تورنتو در تخصص پزشکی، بهترینِ کانادا باشد، اما مثلاً در تخصص مهندسی نفت، دانشگاه آلبرتا حرف اول را در این کشور می‌زند!

در ادامه، برای رشته‌های مهم تحصیلی، دو مورد از بهترین دانشگاه‌ها را معرفی می‌کنیم و مطالعۀ بیشتر و تخصصی‌تر را به مقالۀ مربوط به همین بخش واگذار می‌کنیم:

  • بهترین‌ها در رشتۀ کامپیوتر: دانشگاه تورنتو – دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • بهترین‌ها در رشتۀ پزشکی: دانشگاه تورنتو – دانشگاه مک‌گیل
  • بهترین‌ها در رشتۀ هنر: دانشگاه هنر و طراحی امیلی‌کار – دانشگاه آلبرتا
  • بهترین‌ها در رشته مهندسی نفت: دانشگاه آلبرتا – دانشگاه کلگری
  • بهترین‌ها در رشته روانشناسی: دانشگاه بریتیش کلمبیا – دانشگاه تورنتو
  • بهترین‌ها در رشته موسیقی: مدرسۀ موسیقی شولیچ (وابسته به دانشگاه مک‌گیل) – مدرسۀ موسیقی و هنرهای زیبای کِبِک
  • بهترین‌ها در رشته مهندسی مکانیک: دانشگاه‌ مک‌گیل – دانشگاه تورنتو
  • بهترین‌ها در رشتۀ طراحی لباس: کالج جرج براون – دانشگاه رایرسون

رشتۀ شما در این لیست نیست؟! نگران نباشید، تقریباً همۀ رشته‌های مهم و تعداد بیشتری از برترین دانشگاه‌ها در هر رشته را در مطلب بهترین دانشگاه‌های کانادا برای رشته‌های تحصیلی مختلف آورده‌ایم. اگر به‌دنبال پیداکردن بهترین دانشگاه‌های کانادا برای اپلای در رشتۀ خود هستید، این مقاله را از دست ندهید.

بهترین دانشگاه‌های کانادا از نظر هزینه تحصیل

بهترین دانشگاه‌های کانادا از نظر هزینۀ تحصیل

با توجه به هزینۀ‌های بالای تحصیل در خارج، احتمالاً شما هم یکی از افرادی هستید که به‌دنبال ارزان‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل هستید! در زیر تعدادی دانشگاه ارزان در کانادا برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را آورده‌ایم.

ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد
نام دانشگاههزینۀ کل مقطع (USD)
دانشگاه مونت آلیسون3,500-10,000 دلار
دانشگاه سایمون فریزر3,800-20,000 دلار
دانشگاه مموریال3,500-9,000 دلار
دانشگاه ساسکاچوان5,000-14,000 دلار
دانشگاه گوئلف6,000-13,000 دلار
دانشگاه آمبروز5,000-10,000 دلار
دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی4,000-12,000 دلار
دانشگاه ترینیتی وسترن6,000-11,000 دلار
ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا در مقطع کارشناسی
نام دانشگاههزینۀ کل مقطع (USD)
دانشگاه ونکوور آیلند6,000-12,000 دلار
دانشگاه براندون7,000-12,000 دلار
دانشگاه منونایت9,000-13,000 دلار
دانشگاه آتاباسکا9,000-14,000 دلار
دانشگاه مموریال10,000-13,000 دلار
دانشگاه مک‌ایوان10,000-16,000 دلار
دانشگاه ویلفرد لوریه11,000-15,000 دلار
دانشگاه لارنشن12,000-16,000 دلار

دقت کنید که اعداد به دلار آمریکا (USD) و هزینۀ تحصیل هم به‌صورت یک بازه آمده است؛ چون هزینۀ تحصیل در رشته‌های مختلف حتی در دانشگاه یکسان، متفاوت است.

دربارۀ هزینه‌های زندگی دانشجویی در استان‌ها و شهرهای مختلف کانادا هم یک مقالۀ تخصصی داریم. آن را می‌توانید در مطلب هزینۀ زندگی دانشجویی در کانادا بخوانید.

خب تقریباً به آخر مقاله رسیدیم، امیدواریم که این مطلب به شما در انتخاب برترین دانشگاه‌های کانادا کمک کرده باشد. یادتان نرود سوال‌ها و نظراتتان را در قسمت دیدگاه‌ها برایمان بنویسید. در ادامه، یک خلاصه از مطالب را آورده و بعد به چند سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

سخن پایانی

انتخاب بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل سخت است؛ چون معیارهای مختلفی برای انتخاب بهترین‌ها وجود دارد. در این مقاله، لیست بهترین دانشگاه‌های کانادا را بر اساس پنج معیارِ رنکینگ، بورسیه، راحتیِ گرفتن پذیرش، رشته‌های تحصیلی و هزینۀ تحصیل آوردیم.

در شاخص رنکینگ و کیفیت آموزش، دانشگاه‌‌های تورنتو، مک‌گیل و بریتیش‌کلمبیا بهترین‌ها هستند. از طرفی با توجه به همین مزایا، نرخ پذیرش در این دانشگاه‌ها زیر 50% است و سیستم پذیرش آن‌ها انتخابی است. جزئیات کامل درباره ویزای تحصیلی کانادا را در مطلب پیشنهادی زیر می‌توانید بخوانید:

حتما بخوانید:
ویزای تحصیلی کانادا

سوالات متداول:

با توجه به سخت بودنِ انتخاب، پنج معیار برای برای انتخاب بهترین دانشگاه‌های کانادا اضافه کردیم؛ رنکینگ، راحتیِ گرفتن پذیرش، بورسیه، رشته‌ها و هزینۀ تحصیل؛ و لیست کامل دانشگاه‌ها را بر اساس این معیارها در مطلب بررسی کرده‌ایم.

دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مونترال و دانشگاه مک‌مستر، معروف‌ترین دانشگاه‌های کانادا هستند.

تعداد 15 دانشگاهِ برتر تحقیقاتی در کانادا عضو گروهی به‌نام U15 هستند که بارِ اصلیِ حوزۀ تحقیقات در کانادا را به‌دوش می‌کشند. دانشگاه‌های: آلبرتا، بریتیش کلمبیا، کلگری، دالهوزی، لاوال، منیتوبا، مک‌گیل، مک‌مستر، مونترال، اتاوا، کوئینز، ساسکاچوان، تورنتو، واترلو و وسترن، دانشگاه‌های عضو گروه U15 هستند.

بر اساس نرخ پذیرش: دانشگاه‌های لث‌بریج، لِیک‌هِد، تامپسون‌ریورز، ویلفرد لوریه و رایرسون راحت‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای گرفتن پذیرش هستند.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها