موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت

دانشگاه مونترال کانادا

دانشگاه مونترال کانادا

یکی از دانشگاه‌های عالی کانادا، دانشگاه مونترال (University of Montreal) است که در شهر مونترال، استان کبک (Quebec) واقع شده است. این دانشگاه از برترین دانشگاه‌های کانادا و جهان بوده و سالانه پذیرای عده زیادی از دانشجویان از کشورهای مختلف است.

در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم تا بیشتر درباره شرایط پذیرش دانشگاه مونترال کانادا توضیح داده و اطلاعات اساسی مانند رنکینگ‌ها، دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی، هزینه تحصیل و شرایط بورسیه، شرایط اقامت در خوابگاه‌ها و … را بررسی کنیم.

نام دانشگاهدانشگاه مونترال (University of Montreal)
لوگولوگوی دانشگاه مونترال
شهرمونترال
رتبه ملی4
رتبه جهانی88
سال تاسیس1878
تعداد دانشجو69,172 نفر
وب‌سایتwww.umontreal.ca

موقعیت دانشگاه مونترال روی نقشه

رنکینگ دانشگاه مونترال کانادا

یکی از مهمترین معیارهای انتخاب یک دانشگاه برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی، بررسی رنکینگ آن دانشگاه در شاخص‌های جهانی رنکینگ است. دانشگاه مونترال، رتبه چهارم در کشور کانادا و رتبه اول در استان کبک را دارد. لیست سایر دانشگاه‌های برتر کانادا را می‌توانید در مطلب بهترین دانشگاه های کانادا مطالعه کنید.

پذیرش دانشگاه مونترال به یک خواسته اصلی برای دانشجویان تلاشگر سراسر دنیا تبدیل شده است تا شانس تحصیل در یک مرکز آموزشی برتر را داشته باشند. در جدول زیر می‌توانید رتبه‌های دانشگاه مونترال کانادا را بر اساس سه شاخص اساسی و معتبر رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در سال 2021 و 2022 با هم مقایسه کنید.

شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی20212022
رتبه‌بندی ARWU150 – 101150 – 101
رتبه‌بندی QS118111
رتبه‌بندی THE7388

دانشکده‌های دانشگاه مونترال

مانند هر دانشگاه دیگری، دانشگاه مونترال نیز از دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف آموزشی تشکیل شده که در هر یک از آن‌ها، رشته‌های تحصیلی متفاوتی ارائه می‌شوند. دانشکده‌های اصلی در این دانشگاه عبارت است از:

دانشکده‌های دانشگاه مونترال
دانشکده طراحی محیطیدانشکده حرکت‌شناسی یا کینزیولوژیدانشکده حقوق
دانشکده پزشکیدانشکده موسیقیدانشکده بینایی‌سنجی
دانشکده پرستاریدانشکده بهداشت‌عمومیدانشکده داروسازی
دانشکده دامپزشکیدانشکده آموزش مستمردانشکده پلی‌تکنیک
دانشکده هنر و علومدانشکده دندان‌پزشکیدانشکده آموزش‌و‌پرورش
دانشکده HEC یا بازرگانی

دانشکده‌های مختلف دانشگاه مونترال در 9 پردیس مجزا قرار گرفته‌اند که عبارت است از:

  • پردیس مونترال (Montréal campus)
  • بروسارد (Brossard)
  • پردیس لاوال (Laval campus)
  • پردیس سنت هیاسنت (Saint-Hyacinthe campus)
  • موریسی (Mauricie)
  • پردیس Bureau de lˈenseignement regional
  • پردیس لانادیر (Lanaudiére campus)
  • پردیس MIL (The MIL Campus)
  • پردیس لانگیل (Longueuil campus)

پردیس‌های دانشگاه مونترال

رشته‌های دانشگاه مونترآل

با اطلاع از دانشکده‌های مختلفی که در دانشگاه مونترآل کانادا قرار دارند، می‌توان مطمئن بود که این دانشگاه اکثر رشته‌های دانشگاهی را ارائه می‌دهد. پذیرش این دانشگاه در مقطع کارشناسی (لیسانس)، در 6 حوزه مختلف و در رشته‌های زیر انجام می‌شود:

  1. رشته‌های مرتبط با هنر و علوم انسانی
  2. رشته‌های مرتبط با بازرگانی و علوم اجتماعی
  3. رشته‌های مرتبط با مهندسی
  4. رشته‌های مرتبط با حوزه مطالعات فرهنگی و زبان
  5. رشته‌های مرتبط با حوزه پزشکی و سلامت
  6. رشته‌های مرتبط با علم و فناوری

هزینه تحصیل در دانشگاه مونترال

یکی از اولین معیارهای دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در یک دانشگاه خارج از کشور خودشان، هزینه‌های تحصیل در آن دانشگاه است. از آنجایی که این دانشجویان معمولاً باید هزینه‌های زندگی را نیز پرداخت کنند، اطلاع از هزینه شهریه دانشگاه برای برنامه‌ریزی درست بودجه موردنیاز آن‌ها ضروری است. در مطلب هزینه زندگی دانشجویی در کانادا می‌توانید هرآنچه درباره مخارج زندگی در کشور کانادا به‌عنوان یک دانشجو لازم است بدانید را بررسی کنید.

میزان هزینه تحصیل در دانشگاه مونترآل کاملاً به مقطع تحصیلی و رشته شما بستگی دارد. همچنین میزان شهریه برای دانشجویان اهل کبک، دانشجویان کانادایی خارج از کبک و همچنین دانشجویان بین‌المللی، تفاوت دارد. میانگین شهریه در این دانشگاه در مقاطع مختلف برای دانشجویان بین‌المللی به‌صورت زیر است:

مقطعهزینه سالانه (دلار آمریکا) مقطع
1,904 کارشناسی (شهروند کانادا)1,904
کارشناسی‌ارشد (شهروند کانادا)1,869
دکتری (شهروند کانادا)5,637
کارشناسی (خارجی‌ها)9,052
کارشناسی‌ارشد (خارجی‌ها)12,804
دکتری (خارجی‌ها)11,191

شرایط بورسیه دانشگاه مونترال

این دانشگاه برنامه‌های بورسیه تحصیلی جدیدی را برای معافیت از پرداخت شهریه برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌کند. با این برنامه، به بهترین استعدادها از سراسر جهان برای حضور در یکی از بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی فرانسوی زبان در جهان کمک می‌شود. این برنامه‌های بورسیه برای پذیرش دانشگاه مونترال کانادا از پاییز 2020 معرفی شده و همچنان ادامه دارد. برای برخورداری از بورسیه تحصیلی، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • دارای مجوز تحصیل در کانادا و فاقد اقامت دائم یا شهروندی
  • ثبت‌نام در دوره‌های تحصیلی تمام‌وقت
  • عدم بهره‌مندی از شرایط معافیت پرداخت شهریه از طریق برنامه‌های دیگر

در مقطع کارشناسی، به تمام دانشجویان پذیرفته شده حداقل 2159.15 دلار کانادا در هر سال تحصیلی (30 واحد) پیشنهاد می‌شود. بسته به کیفیت سوابق تحصیلی متقاضی، در صورت ثبت‌نام در یک برنامه تحصیلی، بورس تحصیلی ممکن است تا حداکثر 12951.76 دلار کانادا در هر سال تحصیلی (30 واحد) افزایش یابد.

در سطح کارشناسی‌ارشد، به دانشجویان پذیرفته شده در یک برنامه تحقیقاتی تا سقف 10,046.35 دلار کانادا در هر سال تحصیلی (45 واحد) بورسیه ارائه می‌شود، در حالی که به افرادی که در یک برنامه غیرپژوهشی پذیرفته شده‌اند، بورسیه تحصیلی حداکثر 10,169.68 دلار کانادا در هر مطالعه ارائه می‌شود.

در سطح دکترا، همه دانشجویان پذیرفته شده از هزینه‌های تحصیلی متفاوت معاف خواهند شد.

شرایط پذیرش دانشگاه مونترال کانادا

خوابگاه دانشگاه مونترال

نمایی از داخل خوابگاه پردیس لاوال

دانشجویان بین‌المللی که متقاضی پذیرش دانشگاه مونترال هستند، باید شرایط خاصی داشته باشند. معمولاً این دانشجویان باید در ابتدا برای پذیرش در این دانشگاه درخواست بدهند. فرآیند بررسی درخواست تا پذیرش آن توسط دانشگاه ممکن است حدود 3 تا 6 ماه طول بکشد. پس از آن، دانشجویان باید برای اخذ مجوز و یا ویزای تحصیلی کشور کانادا درخواست بدهند. برای اطلاع از شرایط ویزای دانشجویی برای ایرانیان و جزئیات آن، می‌توانید مطلب ویزای تحصیلی کانادا را مطالعه کنید.

حتما بخوانید:
ویزای تحصیلی کانادا

از آنجایی که پذیرش در این دانشگاه می‌تواند برای دانشجویان کاملاً رقابتی باشد، توصیه می‌شود که دانشجویان با شرایط عمومی آن آشنا بوده و سعی کنند درخواست و مدارک خود را به‌موقع ارسال کنند. هرچه مدارک کامل‌تر و اطلاعاتی که درباره خود ارائه می‌دهید قوی‌تر باشد، شانس بیشتری برای پذیرش خواهید داشت. معمولاً مدت زمان ارسال درخواست، تنها تا چند هفته قبل از ترم‌های تحصیلی است.

توجه داشته باشید که تمام دوره‌ها و برنامه‌های تحصیلی در دانشگاه مونترآل به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند به همین دلیل، مهارت زبان فرانسه یکی از الزامات افزایش شانس پذیرش در این دانشگاه است. هزینه درخواست پذیرش این دانشگاه، 112.50 دلار کانادا است. شرایط اساسی برای درخواست، عبارت است از:

  • فرم درخواست رسمی کامل
  • رونوشت‌های رسمی از مدارک
  • حداقل معدل 3.0 GPA
  • مهارت زبان فرانسوی در سطح B2 یا امتیاز 605 در TFI (آزمون زبان فرانسه)
  • کپی شناسنامه
  • مدرک اقامت دائم یا شهروندی کانادا در صورت وجود
  • توصیه‌نامه (در صورت وجود)
حتما بخوانید:
آزمون GPA چیست؟

شرایط خوابگاه دانشگاه مونترال و زندگی دانشجویی

یکی دیگر از مشکلات اساسی دانشجویان برای تحصیل در یک کشور جدید، محل اسکان آنان است. اغلب دانشگاه‌های دنیا، محل‌های اقامتی را برای دانشجویان خود فراهم می‌کنند. دانشگاه مونترآل نیز این امکان را برای دانشجویان عادی که در دوره‌های تمام‌وقت تحصیل می‌کنند، در نظر گرفته است. البته تعداد اتاق‌ها محدود بوده و امکان اسکان برای زوج‌ها وجود ندارد. مبلغ اجاره یک اتاق یک‌نفره، حدود 380 دلار در ماه بوده و برای دریافت آن، باید قرارداد اجاره امضا کنید.

همچنین می‌توانید محل اقامت خود را در خارج از محوطه دانشگاه انتخاب کنید. برای این کار، باید از طریق ” UdeM’s Bureau du logement hors campus” یا دفتر اسکان خارج از دانشگاه اقدام کنید. این پورتال، یک بانک اطلاعاتی کامل از آپارتمان‌ها و اتاق‌های نزدیک دانشگاه مونترال است که امکان دسترسی به آن‌ها از طریق اتوبوس و مترو فراهم است.

مشاهیری که در دانشگاه مونترال کانادا تحصیل کرده‌اند

مشاهیر دانشگاه مونترال

تعدادی از افراد سرشناس تحصیل‌کرده در دانشگاه مونترال

کانادا کشوری است که به دلیل داشتن شرایط مطلوب آموزشی و دانشگاه‌های معتبر، افراد تأثیرگذاری را به جامعه جهای معرفی کرده است. هر یک از دانشگاه های کانادا ممکن است محل تحصیل افراد مهم و مشهوری باشند که امروزه بسیاری از ما آن‌ها را می‌شناسیم. عده زیادی از این افراد توانسته‌اند پذیرش دانشگاه مونترال را دریافت کرده و در این دانشگاه تحصیل کرده باشند. لیست زیر، شامل مشاهیر نام آشنایی است که هر یک در حوزه‌های مختلفی فعالیت کرده و از دانشگاه مونترال فارغ‌التحصیل شده‌اند.

  • پیر ترودو (Pierre Trudeau)؛ روزنامه‌نگار و سیاستمدار
  • هوبرت ریوز (Hubert Reeves)؛ دانشمند، نویسنده و نقاش
  • دیوید سن ژاک (David Saint-Jacques)؛ فیزیکدان و فضانورد
  • دنیس بمباردیه (Denise Bombardier)؛ نویسنده و مجری تلویزیون
  • هنری مورجنتالر (Henry Morgentaler)؛ پزشک

سخن پایانی

یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور کانادا که متقاضیان بسیاری سالانه برای پذیرش در این دانشگاه درخواست می‌دهند، دانشگاه مونترال است. این دانشگاه که از سال 1878 تأسیس شده، تاکنون توانسته هزاران فارغ‌التحصیل موفق در رشته‌های مختلف داشته باشد. تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه تدریس می‌شوند. در این مطلب سعی کردیم تا هرآنچه که درباره پذیرش دانشگاه مونترال و جزئیاتی مانند شهریه، شرایط بورسیه، رتبه‌بندی‌های دانشگاه در سطح جهانی و …لازم است بدانید را بررسی کنیم. اگر به استان کبک علاقه‌مند هستید، مطلب تحصیل در کبک را هم بخوانید.

سوالات متداول

دانشگاه مونترال کانادا یکی از دانشگاه‌های کبک است که تحصیل در آن به زبان فرانسوی صورت می‌گیرد. به همین دلیل تسلط به این زبان یکی از اصلی‌ترین شرایط برای پذیرش متقاضیان است.

دانشگاه مونترآل در شهر مونترال و در ایالت کبک کانادا قرار گرفته است. موقعیت دقیق این دانشگاه را می‌توانید در این مطلب بررسی کنید.

هزینه‌های تحصیل برای مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است، اما به‌طور میانگین، شهریه دانشجویان مقطع کارشناسی 20,400 دلار و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 19,597 دلار است.

این دانشگاه تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد، اما می‌توانید رشته موردنظر خود را در سایت رسمی دانشگاه به آدرس www.umontreal.ca جستجو کنید.

guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها